Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

Sv: Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

Fast det här som du har varit med om är helt annorlunda tycker jag. Ni hade bestämt att du skulle köpa hästen genom ett muntligt avtal och i ditt fall tycker jag att säljaren betett sig MYCKET oschysst. Ett avtal är ett avtal oavsett det är skriftligt eller muntligt.

knapplån

visst är det tråkigt att bli snuvad sådär. men jag har suttit i omvänd situation. haft en häst till salu där en ryttare passade bra, fick provrida igen ute, en gång till i manege mm. fick säga nej till flertalet spekulanter "då jag redan har en intresserad som har förtur"

och sen kläcker hon ur sig efter 4 veckor att hon tycker han är för dyr.!

och tack då står jag på ruta 0 med inte en enda spekulant kvar, dom jag hade sparat nummer och ringt upp tyckte det var dålig stil att "välja en 2:a"

så vad göra?
jag förstår både dig och säljaren...

skall begära handpenning nästa gång för bådas skull!

ako skrev:
Men hallå! Visst kan man förstå att säljaren sålde så fort hon kunde, men att anklaga trådskrivaren för att vara oseriös för att hon inte köpte SITT LIVS FÖRSTA HÄST på studs utan betänketid, utan att ha hunnit ev titta på videon från provridningen, utan att ha konslulterat sin instruktör (som för dagen kanske inte kunde följa med), det är väl ändå magstarkt!? Särskilt för att komma från en som i nästa mening talar om hur fel det är att kalla någon annan för oseriös.

När jag har köpt mina hästar har jag sett till att ha en bra dialog med säljaren. Jag har aldrig bestämt mig samma dag (förutom när jag var 13 o köpte ponnyn, men endast pappa som okunnig vuxen med. Visserligen gick det bra o hon bor kvar än i dag, 16 år senare, men det sättet att köpa häst är inget jag rekommenderar andra), men väl inom en vecka, då jag har hunnit titta en gång till och fundera på saken. Har tittat på alla de hästar jag köpt minst två ggr. Däremot har jag aldrig tittat på någon jag till sist INTE köpt mer än en gång. Åker jag gång två är jag ganska säker o vill bara bekräfta att min känsla första gången var rätt.

Hästar är inte leksaker. För oss som har en eller ett par för vårt nöjes skull och inte lever på dem är det en stor grej att skaffa en ny kompis. Att bli kallad oseriös för att man vill göra ett genomtänkt köp tycker jag är väl magstarkt.

SEDAN kan jag förstå att man som säljare är mån om att sälja, inte tu tal om saken, men i detta fall tycker jag nog att säljaren iaf hade kunnat själv ringa upp spek 1 (trådskrivaren) och tala om hur läget låg, alt sagt redan från början att "jag har fler spekulanter men OM HAN ÄR KVAR får du gärna komma på lördag igen.

Tycker dock ditt inlägg är ganska elakt mot en ledsen förstagångshästköpare. Menar du på fullaste allvar att de signaler du vill sända ut är att man ska köpa häst på 10 minuter och att man är oseriös om man vill fundera o konslúltera instruktör e d????

Jag håller med dig!!
Har sålt min ponny nyligen, och haft många spekulanter och tittat, flera intresserade, och jag har SOM SÄLJARE velat att de som varit intresserade och "velat köpa honom" SKA komma och prova en andra gång. Detta för att JAG vill se att det verkligen funkar mellan dem, då jag är mycket mån om var han hamnar och att de passar bra ihop, han och hans nya ryttare. Jag skulle troligen inte sålt iväg honom till någon som kommit dit och provat, lagt handpenning direkt efter (samma dag), och utifrån en ca 1 timme bekantskap med hästen, köpt den. Jag tycker snarare att DET är oseriöst.

Förstår visserligen säljaren i detta fallet, att hon/han ville ha hästen såld, MEN hon/han borde givetvis hört av sig till dig innan och gett dig en lika chans som den andra spekulanten. (Om det nu inte var så att hon tyckte spek.2 passade bättre, men då kunde hon/han varit ärlig och sagt det).

Håller med dig! :bow:

Till trådskaparen:
När jag köpte min häst var jag tvungen att ringa samma dag innan kl. 16.00 annars visade hon hästen. Ringde och sa att jag skulle ha hästen, hade inte ens kollat banken först.

Men jobbar i ett försäljningsstall och då måste man bestämma sig fort. Man har inte råd att vänta. Tänk om man skulle hålla för att en köpare var intresserad och ville titta en gång till och man tackat nej till andra intressanter. Sedan så var inte förtsa köparen intresserad längre och dom andra inte kom tillbaka. Då står man med en häst som kanske får stå dubbelt så lång tid och kostar mera pengar.

Men det finns så mycket mer hästar här i landet, fortsätt leta! Kanske du kan provrida två dagar i sträck istället för så lång tid emmellan för då går det inte så många dagar och säljaren har fler intressanter på "lager".

Lycka till! Kram Favina :bump:

Favina skrev:
Håller med dig! :bow:

Till trådskaparen:
När jag köpte min häst var jag tvungen att ringa samma dag innan kl. 16.00 annars visade hon hästen. Ringde och sa att jag skulle ha hästen, hade inte ens kollat banken först.

:bump:

Ja, fast det tycker jag är en väsentlig skillnad, Du hade ju fått klara besked om när du skulle höra av dig för att vara säker på att få hästen. Trådskaparen hade bestämt en dag för ytterligare provridning, och när hon ringer för att bestämma tid är hästen bortlovad till någon annan. Det hade väl varit bättre om säljaren hade sagt att hon tänkte visa hästen för fler innan den första spekulantens andra provtillfälle.

Jag tycker att det är konstigt att så mga här verkar tycka att säljaren inte gjorde något fel alls. Att ringa och upplysa om läget hör väl till vanligt folkvett, eller? Eller oxå kan man säga på en gång när frågan om ytterligare provridning kommer upp att "Javisst, du är välkommen tillbaka på lördag, om hästen inte är såld, för jag tänker visa den för fler i veckan och den som bestämmer sig först får köpa den".

Jag förstår att du blev besviken. Men man måste förstå säljaren också - som säljare KAN man inte vänta och vänta på att folk ska bestämma sig. Du hade ju inte lovat henne något - tänk om någon av de andra hästarna du provred också var en drömhäst?

Det är ett dilemma för både säljare och köpare - hur snabb vågar man vara som köpare? Hur länge vänat man på rätt person som säljare?

När jag själv letade häst missade jag en riktig drömhäst med fem minuter - när jag väl hade bestämt mig hade en annan spekulant precis hört av sig och velat köpa hästen. Jag har ångrat mig både två och tre gånger - men så är det. Bara att leta vidare.

Jag kan tyvärr bara hålla med om detta nog är något man får räkna med om man inte bestämmer sig omedelbart och/ eller lägger handpenning på hästen. Tråkigt för dig men du kommer att hitta din drömhäst.

Angående seriositeten hos säljaren så tycker jag att man är seriös så länge man inte lurar på någon en sjuk eller skadad häst. I förra Ridsport eller så var det någon som var förbannad på ett försäljningsstall i precis samma fråga och hon anklagade säljarna för att vara oseriösa bara för att de sålde kusen till en annan person. Vad är det oseriösa i det?

Själv blev jag senast idag anklagad för att vara oseriös av en person som var intresserad i att köpa en sak av mig och som fick mitt mobilnummer efter visat intresse vi mail och sedan ringde hon aldrig upp utan fortsatte maila. Vaddå skall jag ringa henne för att hon skall köpa min pryl????
En annan tjej ringde i samma ögonblick som mailet med mitt nummer hamnade i hennes maillåda och det är väl klart som korvspad att jag bestämde möte med henne, HON var ju en seriös köpare.
Den andra var ju bara någon som var intresserad men inte orkade lyfta luren för att visa intresse.
Hängde någon med i detta?

Men det är ju fortfarande skillnad om man har gjort upp om att man ska få komma tillbaka och titta/provrida hästen en gång till.
Då är ju bägge överens om det, eller hur?

Att då sälja hästen under tiden utan att ens höra av sig och säga att man har en annan spekulant på gång, är inte schysst.

Köparen VET om att det finns andra som är intresserad och som säljare så skiter du inte i att visa hästen bara för att det ska komma en som ska provrida för andra gången om en vecka utan ringer det densom vill provrida så låter man dem göra det. OCH skulle de bestämma sig för hästen så är det klappat och klart. Många köpare lämnar inte ut sitt telefonnummer så hur ska man kunna ringa dem om att hästen är såld????

Själv så säger jag alltid till att det går bra men det betyder inte att jag inte låter andra provrida och är hästen såld så är den.

Mitra skrev:
Köparen VET om att det finns andra som är intresserad och som säljare så skiter du inte i att visa hästen bara för att det ska komma en som ska provrida för andra gången om en vecka utan ringer det densom vill provrida så låter man dem göra det. OCH skulle de bestämma sig för hästen så är det klappat och klart. Många köpare lämnar inte ut sitt telefonnummer så hur ska man kunna ringa dem om att hästen är såld????

Själv så säger jag alltid till att det går bra men det betyder inte att jag inte låter andra provrida och är hästen såld så är den.

Om du har kommit överens med en presumtiv köpare att de ska få komma tillbaka och provrida så är DET MINSTA du kan göra, att ringa och säga till om någon annan ska komma och provrida.

Det är ingen som säger att du måste hålla hästen tills den förste kommit och ridit en gång till (om ni inte uttryckligen kommit överens om det), men om du inte ringer och meddelar nr 1 att det kommer en spekulant till och ger den en chans att tidigarelägga sin provridning eller slå till direkt ändå, då är du....oseriös helt enkelt!

Som jag förstod så var ursprungsinlägget sådant att de faktiskt hade kommit överens om att det var OK att komma tillbaka en gång till och då tycker jag att säljaren borde ringt och sagt att det kommer någon annan och givit köpare nr 1 en chans.

Är det så otroligt mycket att begära?
Tur att jag aldrig råkat ut för sådana säljare iallafall! I mitt fall har de antingen kört med öppna kort och sagt att de säljer till första bästa som de godkänner och som kommer med pengar så att man vet vad som gäller, eller så har de hållit löften och överenskommelser om man velat komma tillbaka igen.

Alla som är ute för att köpa häst vet ju om att det finns andra som är intresserade. Så det borde inte komma som en chock att någon annan han före att köpa hästen. Så jag förstår inte varför det skulle vara min skyldighet att ringa upp någon för att tala om att nu kommer det en annan för att provrida hästen :confused: :confused:

Om du bara visste hur många det finns som bestämmer sig för att rida en gång till och en gång till och en gång till bara för att sen inte vilja ha hästen. Och sen finns det lika många som säger att de ska rida en gång till men som inte dyker upp/ hör inte av sig igen.

Har själv stått vid ridhuset ett antal gånger och väntat på köpare som man har bestämt tid med som aldrig dyker upp. (Ridhuset är en bit bort) Hur seriöst är det!!! :mad:

Det konstiga i hela historien är att det är ALLTID säljaren som är oseriös eftersom den har sålt hästen till någon annan men det är ALDRIG köparen som är oseriös om den inte dyker upp eller hör av sig om man har bestämt det.

Varför är det så :confused: :confused:

Där håller jag faktiskt med dig, det är oseriöst att inte höra av sig även om hästen inte är något man vill köpa. Jag ringer alltid tillbaka till säljaren oavsett om jag tänker köpa hästen eller ej.

De säljare jag har köpt häst av har inte tyckt att det har varit konstigt att vi velat återkomma dagen efter och lämna besked om vi vill ha hästen eller ej.

Men som sagt, jag har varit med om att hästen varit såld när jag kommit till min första provridning på hästen, oerhört dålig stil av ägaren och inte kunnat ringa och säga till.

Mitra skrev:
Alla som är ute för att köpa häst vet ju om att det finns andra som är intresserade. Så det borde inte komma som en chock att någon annan han före att köpa hästen. Så jag förstår inte varför det skulle vara min skyldighet att ringa upp någon för att tala om att nu kommer det en annan för att provrida hästen :confused: :confused:

Om du bara visste hur många det finns som bestämmer sig för att rida en gång till och en gång till och en gång till bara för att sen inte vilja ha hästen. Och sen finns det lika många som säger att de ska rida en gång till men som inte dyker upp/ hör inte av sig igen.

Har själv stått vid ridhuset ett antal gånger och väntat på köpare som man har bestämt tid med som aldrig dyker upp. (Ridhuset är en bit bort) Hur seriöst är det!!! :mad:

Det konstiga i hela historien är att det är ALLTID säljaren som är oseriös eftersom den har sålt hästen till någon annan men det är ALDRIG köparen som är oseriös om den inte dyker upp eller hör av sig om man har bestämt det.

Varför är det så :confused: :confused:

Jo men om det är så, så borde det vara ännu enklare att förstå varför man ska höra av sig till spekulant nr 1 - alternativt redan från början säga att först till kvarn gäller.

När du stått och väntat på de som ska provrida och de inte kommer - - hade inte du velat att de skulle ringt och sagt att de inte kommer? Eller tycker du att det ska vara likadant där, att du som säljare ska förstå att köparna tittar på så många andra hästar att du får stå ut med att din häst ibland blir bortvald och du inget får veta?

Vore det inte trevligast om man försöker leva enligt den gyllene reglen - "du behandlar andra som du själv skulle vilja bli behandlad", vare sig du är säljare eller köpare.

Nej för mig är det enkelt: Man berättar spelreglerna från början och går man med på att boka ny tid för titt/ridning så får man ringa köparen om man ändrar sig eller vill låta någon annan spekulant komma före. Det är väl ändå schysstast mot alla. Likväl som man som köpare ringer återbud om man inte tänker komma till en uppgjord provridning.

Men jag talar alltid om för köparen att det finns andra som är intressereade och en affär är inte klappad och klar förren jag har fått handpeng.

Mina föräldrar blev för en massa år sedan anklagade av en köpare för att vara oseriösa! :smirk: :mad:

Det var så att vi skulle sälja en 2 åring. Köpare nr 1 ringer och är intresserade bor ca 3,5 timmes väg bort. Avtalar tid om att titta på hästen som var på bete ca 1 timmes väg bort från oss. Köpare nr 2 ringer och det avtals att även de kan komma och titta på hästen på samma gång MEN att det fanns en annan som var intresserad och att de hade första tjing. Ringer upp köpare nr 1 och berättar hur det är.

Talar om för BÅDA köparna att om de skulle köra fel eller veta med sig att de skulle bli sena så var de tvugna att ringa senast 1 timme innan avtalad tid. (var före det att "alla" hade mobitelefon) för sen var vi tvugna att köra för att hinna itid.

Mina föräldrar väntar in i det längsta innan de kör hemmifrån. köpare nr 2 är där i godtid innan avtalad tid. De vänta i 30-40 minuter EFTER utsatt tid och köpare nr 1 visar sig inte. så givetvis går köpet till nr 2.

1½ timme efter utsatt tid så ringer köpare nr 1 att nu är de framme. Vi upplyser dem om att hästen var såld. Och du skulle höra så utskällda vi blev. Senare på kvällen så ringer även hennes far och skäller ut oss och anklagar oss för att vara oseriösa och bara vilja lura hans flickor. för dom hade minsann kört så långt så då skulle hästen vara deras. (hade aldrig sett henne)

så det är lätt att anklaga någon för något de inte är :crazy:

Senast ändrad:

Jo, men då hade ju du inte gjort något fel, eller hur?

I ursprungsinlägget så var det ju inte så, utan de hade gjort upp om ny tid utan att - så vitt jag förstår - säga att "först till kvarn"...
Då är det ju inte kul att hästen blir såld utan att säljarna förvarnat förste spekulanten.

Mitra skrev:

Jag håller med, och då talar jag faktiskt som köpare rent av, inte säljare. Som köpare måste man faktiskt förstå säljaren och att utan handpenning eller "säkring" från spekulants sida så MÅSTE man anta att säljaren givetvis fortsätter att låta spekulanter överväga hästen, och om någon kommer med ett konkretare och snabbare bud så säljs hästen till denne. Det är lite sunt förnuft om ni ursäktar den krassa formuleringen.

mackan skrev:
Jag håller med, och då talar jag faktiskt som köpare rent av, inte säljare. Som köpare måste man faktiskt förstå säljaren och att utan handpenning eller "säkring" från spekulants sida så MÅSTE man anta att säljaren givetvis fortsätter att låta spekulanter överväga hästen, och om någon kommer med ett konkretare och snabbare bud så säljs hästen till denne. Det är lite sunt förnuft om ni ursäktar den krassa formuleringen.

OK då vet jag. Då behöver jag hädanefter aldrig mer ringa och säga till säljaren om jag får förhinder eller redan valt en annan häst, nästa gång jag gjort upp om att provrida.
För som säljare så MÅSTE man ju anta att köparen fortsätter att titta på andra hästar och att någon annan intressantare häst kan ha kommit före.

Alltså, om man ska gå efter ditt resonemang.

Vad är det för fel med att lyfta på luren och säga till? Både som säljare och som köpare?
Tycler ni verkligen inte att det vore det absolut trevligaste sättet, eller envisas ni med att alla ska tänka på sig själva och skita i andra? :eek: :eek: :eek:

Puppan skrev:
OK då vet jag. Då behöver jag hädanefter aldrig mer ringa och säga till säljaren om jag får förhinder eller redan valt en annan häst, nästa gång jag gjort upp om att provrida.
För som säljare så MÅSTE man ju anta att köparen fortsätter att titta på andra hästar och att någon annan intressantare häst kan ha kommit före.

Förnekar aldrig att det är vanligt hyfs att ringa och säga till. Jag debatterar "chock mentaliteten" att hästen säljs till någon annan när man ej lagt handpenning eller slutit köpet! Så JA - där slog du huvet på spiken:
Puppan skrev:
som säljare så MÅSTE man ju anta att köparen fortsätter att titta på andra hästar och att någon annan intressantare häst kan ha kommit före.

så är dessvärre verkligheten.

Senast ändrad:

Hej!

Jag har lärt mig mycket genom åren och säger bara som så, att köparna kan vara precis lika oseriösa som en del säljare är.

Har tex vart med om köpare som avtalat tid och inte dykt upp, i dessa fallen har det hänt att andra velat komma samma tid som jag fått säga nej till, då blir man riktigt förbannad! Kommer man inte så HÖR man av sig i TID!! INTE 3 DAGAR EFTER som jag vart med om.

Sedan finns det köpare som ska ha allt serverat på silverfat, transportera hästen hit och dit för deras skull, att prova i paddock och ute på grusvägar och i skogen är tydligen inte tillräckligt.

Köpare som kommer och provar, säger de vill komma igen om 3 dagar, hör ej av sig och kommer inte heller, SERIÖST?? NOPES!

Köpare som är JÄTTEINTRESSERADE av hästen, vill tänka på saken några dagar, då denna gången var jag så oerhört korkad så jag sa hästen var såld till ett antal andra som ringde och frågade om hästen, den JÄTTEINTRESSERADE hör av sig efter några dagar och säger de köpt häst nu eller så hör de ej av sig alls.

Efter allt det som hänt så har jag mottot först till kvarn med påskrivet kontrakt och handpenning gäller annars så kan vem som helst köpa hästen som kommer efteråt, kvittar hur JÄTTEINTRESSERAD man är men jag säljer hästen till den som betalar handpenning först och som jag tycker passar till hästen.
Så även om handpenning och först till kvarn gäller hos mig så ska häst och ryttare passa ihopa ändån.

Jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar