Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

Sv: Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

Precis Jenny.

som köpare håller jag med dig som säljare, jag förstår fullt och fast. Summa summarum: Som köpare är det handpenning etc som gäller om man ska ha någon som helst "håll" garanti på hästen. Utan det har man inget mål att vinna eller debattera. Det enda jag eventuellt debatterar i ditt inlägg Jenny är att köparen ska ha allt serverat på silverfat.... självklart vill man som köpare kunna ha möjlighet att rida hästen under de förhållanden man önskar använda den till, tex i ridhus med ordentliga hinder, kanske inte bara på grusväg eller i skogen eller paddock med ngt enstaka hinder etc. Det får man KANSKE förstå som säljare, men självklart finns det gränser och det beror väl på om man säljer en 60.000 kr häst eller en 20.000 även och hur annonsen säljer hästens lämpliga disciplin etc. Oj - den här debatten kan man visst fortsätta hur länge som helst :D

Senast ändrad:

*lånar knapp*

karrob--->
Varför kunde du inte rida ut på hästen på en och samma gång du var där?
Varför dela upp provridningen på flera tillfällen?

Säljaren har i det här fallet rätt, den som först betalar eller lägger handpenning får köpa, det är inte alls något konstigt.
Men nu har du fått råd om hur du ska göra nästa gång du är intresserad, lägg handpenning och se till att få ett kvitto på det också!

Lycka till, "din" häst finns därute!

Marita

(Lånar knapp) Är det BARA jag och Puppan som tycker att det här till vanligt vett och hyfs att tala om från början hur landet ligger? Menar ni på fullaste allvar att ni tyckte det var helt OK att sälja hästen, trots att Karrob o säljaren BESTÄMT tid för ny provridning utan att ens orka lyfta på luren och ringa Karrob?

Visst att man vill sälja hästen, det kan jag förstå, men hör det inte till vanlig uppfostran och folkvett att höra av sig?

Inte minst ni som berättar hur ni gjort i ordning hästar för spekulanter som aldrig dyker upp eller hör av sig (=precis lika illa på alla sätt) borde förstå att man lämpligen informerar motparten om premisserna.

Tyvärr verkar det finnas gott om oseriösa både köpare och säljare...

Om du läser svaren noga så ser du att de flesta nog håller med om att visst är det vett och hyfs att höra av sig. Jag säger det uttryckligen i mina inlägg. Debatten är nog snarare om man kan förvänta sig att man tingat hästen av säljaren utan handpenning osv.

mackan skrev:
Om du läser svaren noga så ser du att de flesta nog håller med om att visst är det vett och hyfs att höra av sig. Jag säger det uttryckligen i mina inlägg. Debatten är nog snarare om man kan förvänta sig att man tingat hästen av säljaren utan handpenning osv.

Jo dina inlägg säger ju så, och ett par till, men många verkar, iaf som jag tolkar det, inte tycka det var ens anmärkningsvärt att säljaren inte hörde av sig, och det var det jag reagerade på.

jennan skrev:
Hej!
Sedan finns det köpare som ska ha allt serverat på silverfat, transportera hästen hit och dit för deras skull, att prova i paddock och ute på grusvägar och i skogen är tydligen inte tillräckligt.
Jenny

Men det är väl ändå inte konstigt att man vill provrida hästen på vettigt underlag (vilket man behöver ridhus till under delar av året)!? Särskilt inte om man tänker sig att ha hästebn till annat än skogsridning (om det är det man ska göra i huvudsak så torde ju skogsvägar var perfekta).

Inte 17 slänger man ut massor av tusenlappar på något man inte ens fått prova!? Ett vanligt, trevligt halvblod kostar ju ofta mellan 50 och 100 000, och nog vill man provrida ordentligt inna en sådan investering!?

OM jag vore spekulant på en häst för säg 75 000 och säljaren inte ville samarbeta och ordna vettiga provridningsmöjligheter hade jag nog tackat för kaffet omgående och försökt hitta en saluhäst med en mer tillmötesgående matte/husse.

Med serverat på silverfat menade jag att jag låg och körde 15 mil med 2 hästar för en spekulants skull vilket jag ALDRIG kommer göra igen, ska de prova får ridhuset som ligger nära mig duga, och då får man respektera att man måste kunna säga en någorlunda exakt tid 1 vecka innan så man kan boka ridhuset/paddocken.

Sedan beror på det användningsområdet också som man ska ha hästen till enligt mig, ska man ha en skogsmulle varför då prova i ridhus tex?

Jenny

Var och kolla på en unghäst en gång.
Helt underbar var han! Bestämdes att vi skulle ta honom på foder
kommer inte ihåg om vi skrev på nånting men i alla fall när vi var på väg hem (åkt härifrån till Växjö för och kolla med andra ord LÅNGT! + resan hem igen) och så ringde äg och sa att hon ångrat sig och inte skulle sälja. Tydligen så stod hennes man som ägare på hästen och han gick inte med på att lämna hästen på foder. Så det blev inget.
Såg ett tag efter sen att han var ute på annons igen. Den låg ute ett bra tag. Men det blev många tårar då med.

Om man lovat att hålla hästen till spekulanten kommer nästa gång så kan man åtminstone ringa å meddela att ngn annan bjudit på hästen, så har man en chans att bjuda över.
Sedan kan det ha varit ngn spekulant som säljaren kände å hellre ville sälja till, då räcker inga pengar i världen.
För att vara helt säker så är det bäst att betala handpenning men sånt vill man ju inte göra förrän hästen är besiktigad så du hade nog ändå inte kunnat göra ngt i det här fallet.
Me det finns hur många hästar som helst som behöver nya ägare :)

Sedan beror på det användningsområdet också som man ska ha hästen till enligt mig, ska man ha en skogsmulle varför då prova i ridhus tex?

Det finns många anledningar, alltifrån att en häst som inte fungerar i ett visst sammanhang kanske inte är en bra skogsmulle via önskemål om att kunna vara i ridhus vid dålig väderlek, på kurser, vid klinikbesök/sadelutprovming, till att en häst som inte funkar i ridhus är värd betydligt mindre.

Självklart borde säljaren i det här fallet ha ringt köparen och sagt att dessvärre är hästen såld.

Man kan DOCK inte begära att säljaren skall hålla hästen för en som vill provrida flera gånger. Först till kvarn gäller.
Och varför skulle man inte kunna känna om det var rätt häst på en provridning? Jag har köpt alla mina hästar på en provridning och det har blivit jackpot varje gång.
Man ber om att få se hästen riden ( och hoppad ). Därefter rider man själv ( och hoppar ). Eventuellt har man med sig sin tränare som i så fall även han / hon kan testa hästen. Efter detta rider man ut hästen en kort runda. Man följer därefter med ner till stallet och hjälper till att ta hand om hästen efter ridpasset. Hela händelseförloppet filmas, vilket man sedan kan titta på i godan ro hemma i en timme eller två, vartefter man kontaktar säljaren och säger om man vill ha hästen eller inte.

Tycker att många här i Sverige vill ha så otroligt många garantier. Hästen MÅSTE vara precis som de har tänkt sig och skulle den få någon som helst skada så har de minsann två år på sig att lämna tillbaks den. Man kan inte vara garanterad att allt går perfekt när man köper häst, en liten risk är det alltid. Vet en kompis vars köpare ville lämna tillbaks hästen efter ca 4 månader, eftersom den blivit förkyld och dottern därmed skulle missa två tävlingar! Sanslöst!

/
Susanne

En kompis till mig var o provred en häst, blev totalt förälskad. Veterinärbesiktade + röntgade häst. När hon sen ett par dagar senare åker upp för att betala o ta med sig hästen hem (hade även tagit lån för att betala hästen) så säger ägaren " Nä du har varit för omständig så jag har beslutat för att inte sälja hästen till dig" !!!!!! Visst hade hon varit försiktig för hon hade tagit dit sin veterinär (10 mil bort) + åkt och röntgat hästen. Men allt var ju bara för att hon vill vara säker på att hon köpte en frisk häst !
Så visst finns det oseriösa säljare.....inte qul att blir drabbad :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar