Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

Sv: Hur oseriös får man vara egentligen?!!!

nej tydligen funkar inte röntgen synen :) Vilken tur jag hade att hon som ska ha köpt en pålagringshäst av mig aldrig hörde av sig eller försökte häva köpet, hon va nog lika glad ändå serru ;)

Jag säljer också när jag har möjlighet! Sen får "intresserade" köpare vara hur besvikna de vill. Jag meddelar dock de intresserade när det är någon som har tingat hästen.

Jag kallar det inte OSERIÖST för att någon vill sälja sin häst..... och inte håller den för att någon "kanske" ska köpa den.

Kommunikation är alltid viktigt och det händer ofta att de "intresserade" inte ens lämnar korrekta telefonnummer så det ens går att kontakta dem.

Eftersom jag säljer unghästar så slipper jag åtminstonde "gratisridare". (Säger absolut inte att du är det KARROB) De som kommer till mig är införstådda (oftast :smirk: ) med att det är föl - unghästar.

Naturligtvis vill jag att mina uppfödningar ska hamna hos rätt ägare, men det är svårt att vilken som är det!! Det kanske är den som kommer i risig volvo, tittar 17 gånger på samma häst och vill köpa på avbetalning, men det är lättare att sälja till den som kommer och tittat en gång och direkt betalar handpenning alt. betalar hästen på stuts.

Lill / Stall Nöbbeled ( som har 5 unghästar till salu. Säljes i dag eller om 3 år...... :rofl: )

Oh ja, jag har nästan bara träffat oseriösa när jag vart och provridit. En ponny kände jag direkt att det var den eller ingen. Helt underbar och jag skulle få ta honom på foder, 1 vecka senare ska hon sälja honom istället, så vi hade åkt rätt långt för ingenting praktiskt taget :crazy:

Till nästa helg blir det titta på häst igen, hur ska det gå :smirk:

Puppan skrev:
Det här var något av de mest märkliga resonemang jag läst här på länge! (speciellt avslutningen!)

Vad tror ni egentligen? Att man av en enda provridning vet allt? En häst kan bete sig på ett sätt inne på ridbanan och på ett helt annat sätt när man rider ut. Man vill kanske - precis som insändare skrev - vara helt säker på att det är rätt häst man har framför sig, och om man vill provrida igen så är man väl allt annat än oseriös, tvärtom! Visst kan det säga klick direkt, men jag skulle nog inte förhasta mig utan gärna prova igen för att se om man bara var ivrig eller om känslan bestod.

Är säljaren noga med att hästen ska hamna rätt så bör man väl ändå inte ha inställningen att den som verkligen vill prova hästen ordentligt och tänka igenom sitt val, är oseriös när det i själva verket är tecken på det motsatta.
Att man behöver pengarna fort och tar första bästa som håvar upp betalningen kan jag faktiskt också förstå, men då ska man inte uttala sig om andras seriösitet.

Jag köper helt resonemanget från bägge håll,själv har jag i princip aldrig sålt en enda häst,bara köpt.. ;)
Och de hästar jag har köpt,har jag utav 5 st,provridit endast 1.De andra köpte jag helt på känsla,trots att två utav de andra var inridna.Två har varit "problemhästar" men med otroligt vackra ögon,så det har bara sagt klick..

Jag har också sålt hästar,3 st,2 var avkommor till en utav ovanstående.En såldes till amatörtränaren som ändå hade honom där för träning,1 såldes till en kompis.
Den sista jag sålde i somras,var just en saluponny.Det kom massor av folk och kikade,alla var såååååååå intresserade,och tre hörde av sig i slutändan.Av de tre som sen var intresserade var det 2 som ville ha ponnyn på foder i minst 3 mån men upp till ett år.Just för att det var en ungponny som endast var sutten på.Jisses,och varför ska jag lämna iväg en ungponny och ev. få den "förstörd" till nån jag inte känner.Tack men nej tack,då kan jag antingen ställa in honom i mitt eget stall eller lämna honom till nån jag känner och som kan göra nått vettigt med honom.
Men,så var det den tredje familjen,de var intresserade,dom kom och kikade på honom 3 ggr samma vecka (!),fick se honom från hans värsta sidor och de ville ha honom.Samtidigt ringde nya familjer som ville kika,men då var tid redan bokad för besiktning..

Jag tycker inte det är oseriöst, men rätt dåligt skött.

Jag hade nog också hellre haft "en fågel i handen...", d v s den som lägger handpenning reserverar. Är jag SÅ nällad på en kuse ser jag till att binda säljaren vid sitt ord (att hålla hästen till mig). MEN jag tar inte för givet att säljaren håller hästen bara för att jag varit och ridit och uttryckt mig intresserad. Är jag superintresserad vill jag ha klart hur landet ligger med andra spekulanter, ställer frågan och förväntar mig ett ärligt svar. Beror händelseutvecklingen på ett "missförstånd" eller hade säljaren lovat dig att hålla hästen till dess du bestämt dig?

Jag kan också tycka att saker kan skötas på två sätt; bra eller dåligt men om det ligger i mitt intresse att kunna styra händelseutveckligen ser jag till att försäkra mig om att jag har ett avtal.

Jag har nästan varit med om samma sak. Bara att vi inte skulle köpa hästarna, utan bli medryttare på dom, jag och min syster.

Det var två hästar som behövde medryttare. En tillhörde tjejen jag talade med, och en tillhörde en tant som tjejen kände. Och det var perfekt tyckte jag, eftersom de var två hästar och det är roligare att rida ut två än ensam.
Så jag ringde den här tjejen och frågade när vi kunde komma och provrida, hon sa om en vecka går det bra (eftersom jag hade mycket i skolan och det hade hon också). På lördag morgon skulle vi komma. Eftersom det var svårt med kommunikationerna ut dit på lördag skulle vår kära mamma köra ut oss dit. Jag rinde henne för att be om vägbeskrivning dan innan och så säger hon att hon hipp som happ måste till Eskilstuna och levera en häst men att det kanske skulle gå att rpovrida på kvällen eller dan efter.
Okej, sa jag. Ringde henne nästa dag och frågade när vi kunde komma och provrida, DÅ HADE HON REDAT HITTAT EN MEDRYTTARE TILL SIN PÅLLE!
Antingen så hade hon ljugit för mig om att hon skulle levera en häst (?!) eller.. äh, jag vet fasiken inte vad hon höll på med. Jag som är helt hästtokig och inte har råd med en kuse just nu, tänkte att en medryttarhäst skulle vara perfekt, men nu har även jag lagt dom idéerna på hyllan. känns inge kul längre.

Fast jag förtår inte var det oseriösa ligger.
Hade du lagt handpeng och bestämt dig så är säljaren bunden till at sälja til dig men inte anars. För varrjs såld häst finns det hur många provryttare som helst som vill vela i all evinerlighet.Det är skitjobbigt att vänta på en köpare som velar.

Puppan skrev:
Vad tror ni egentligen? Att man av en enda provridning vet allt? En häst kan bete sig på ett sätt inne på ridbanan och på ett helt annat sätt när man rider ut. Man vill kanske - precis som insändare skrev - vara helt säker på att det är rätt häst man har framför sig, och om man vill provrida igen så är man väl allt annat än oseriös, tvärtom! Visst kan det säga klick direkt, men jag skulle nog inte förhasta mig utan gärna prova igen för att se om man bara var ivrig eller om känslan bestod.

Hur provrider ni egentligen?? Varfor kan man inte rida ut en snabbis efter att man ridit hasten pa ridbanan/ridhuset?
I vissa sammanhang maste man ocksa lita pa var saljaren sager, det finns inte en chans for att du som kopare kan vara med vid alla tillfallen for att se hur hasten funkar.
Varfor ar ni sa radda for att kopa fel hast? Litar ni inte pa erat eget omdome?
Det varsta jag vet nar manniskor kommer och tittar pa en hast ar nar de inte provrider hasten ordentligt. De ar mer oroade over hur de rider sjalva och hur de ser ut...och hasten kommer nastan i 2:a hand! Man vet nar man har en serios och duktig spekulant pa en hast nar de faktiskt provrider hasten!!
En provridning ar just det - ett prov pa hastens kapacitet och personlighet.
Varfor aka manga mil om man bara ar intresserad av att kolla pa hasten, for att sedan komma tillbaka ett par dagar senare for att kolla lite till?? Jag fattar inte resonemanget!!! :confused: Jag forstar inte varfor man inte gor allting pa en gang!!
En hast som ar i nagot sanar kondis klarar mycket val av en provridning samt en liten tur i skogen eller i trafiken. En provridning tar ju inte halften sa lang tid som ett riktigt traningspass gor.

Jag forstar om man kanner sej osaker infor ett hastkop, men da gar man till en saljare som erbjuder dessa tjanster!!

Jag har själv råkat ut för "oseriösa" köpare när jag skulle sälja. Den ena var där på lördagen bestämde sig för att köpa och skulle komma tillbaka nästa dag. Gjorde så och hade sin tränare med sig. var fortfarande intresserad så till alla andra som ringde så sa jag givetvis att hästen är såld. allt som efterstod var bara vet undersökningen. De skulle ha sin vet att besiktiga hästen vilket var helt okej. Samma dag som hästen skulle besiktigas så ringer de och säger att vi har hittat en häst som var billigare så vi tar den. hur seriöst är det!!!!!

Har många gånger råkat ut för människor som sagt att de skulle komma men aldrig dykt upp. Jag har lärt mig genom åren att aldrig vänta på en köpare och att alltid ta handpening om de vill att jag ska hålla hästen till dom. Jag kan max gå med på att vänta till dagen efter inte en sekund längre.

När jag ska köpa något så viktigt som en häst, så blir det INTE ett impulsköp, så mycket kan jag säga på rak arm.
Sedan kan jag få positiva vibbar av en häst och känna att den här verkar vara en sådan häst som jag vill ha, redan första gången jag ser/rider den.

Egentligen handlar väl inte diskussionen om man ska få prova hästen flera gånger eller inte. Allt beror ju på.
Har man inte obegränsat med pengar så kommer hästen man köper troligtvis vara en kompromiss på något sätt. Man har en lista på de egenskaper man önskar att hästen ska ha och så försöker man hitta en som motsvarar ens lista och önskemål så mycket som möjligt. Ibland stämmer det mesta, utom själva kemin. Ibland säger det klick direkt men man måste ta ny ställning till om man ska ha hästen trots att den inte motsvarar ens ursprungliga önskemål vad gäller utbildning och prestationer.

Jag blir förvånad över hur många som kan bestämma sig sådär på ett kick. Jag kan då inte det - om jag inte skulle snubbla över DEN hästen och det har jag faktiskt hittills aldrig gjort. Är det dessutom kanske den första hästen man åker och tittar på (någon måste ju vara det) så vore man rejält dum om man inte åker och kikar på några fler innan man bestämmer sig så att man inte köper första bästa bara för att man är ivrig.

Håller med om att man faktiskt kan lägga handpenning om det är en häst som det lutar åt att man vill ha, men man vill prova en gång till eller fundera några dagar på. Då visar man ändå att man är allvarligt intresserad.

Om man ändå inte gjort det, och man *kommer överens* med säljaren om att få komma tillbaka och provrida igen, så tycker jag ändå att säljaren kan ringa och säga till om någon mer ska komma och provrida innan dess och att man ska få förhandstjing att köpa om de andra också visar sig intressserade.

Jag förstår att säljarna vill sälja, men att ta en person som inte vill göra överilade inköp som oseriös är nog att bita sig i rumpan. Bättre att sälja till någon som tagit sig tid att verkligen fundera över sitt köp, tycker jag.

*lånar din knapp lite*

Men ni som kan bestämma er "på stört", vad gör ni om det visar sig att er känsla inte stämmer när hästen kommer hem till er? Kämpar ni på med en häst som det inte stämmer till 100 med eller säljer ni vidare? (Det kanske är därför vissa hästar vandrar runt??)

Jag förstår att man som säljare vill sälja, men man ska vara öppen med hur man tänker sköta försäljningen tycker jag. Vill man ha handpenning säger man det, är det budgivning eller "först till kvarn" ska man ta tala om det också.

Fast jag tycker nog att som säljare så får man ju sälja till den som vill köpa och jag skulle inte heller vänta på någon som inte bestämt sig än. Jag anser nog att man redan efter första gången vet om hästen är intressant eller inte som köpare.

Som säljare så ser jag ju självklart att det är bra om den ev köparen kommer fler gånger just för att köparen skall kunna få en uppfattnning om hästen.

Men som sagt har jag en som vill köpa och en som är "kanske" så kan jag inte vara blödig och vänta för det finns en hel uppsjö med oärliga köpare med och vill man sälja så finns det oftast någon anledning till det.

Tyvärr jag hade inte heller väntat om det inte var som så att du hade sagt att du ville ha hästen klart och tydligt.

Har köpt en hel del hästar men aldrig sålt någon bara för att jag inte har tyckt att det stämt till 100% när jag har kommit hem.

Antingen så gillar jag hästen eller så gör jag det inte svårare än så är det inte för mig.

Har köpt häst vid första besöket när jag har letat häst. Senast det hände var i augusti när jag köpte en 4 årig val. Tittade på hästen på fredagen la handpeng samma dag och hämtade honom på söndagen. Såg honom longerad och riden av dottern i huset. Litar till 100% på mig själv vid hästköp. Inget vetintyg utan kände själv igenom honom från topp till tå. Han hade haft en senskada som var utläkt och han var satt i träning efter det. Svårare än så är det inte att köpa häst om man vet vad man vill ha.

Och vet man inte det när man är ute och tittar på olika hästar så tycker jag att man ska sätta sig ner och fundera igenom sina krav och se om de är rimliga för den prisklass jag har råd med.

Något som får mig som säljare att dra ören åt mig är om någon har letat häst länge och inte hittat något som har passat. Då måste det vara fel på ryttares krav. Eller så har de inte insett vad för sorts häst de passar ihop med. Alla passar inte med alla hästar, men vissa tror att de gör det.

Men jag säljer aldrig till någon som jag inte tror kommer att klara av hästen eller liknande.

kan bara svara för mig själv:
När jag säljer har köparen 2 veckor ångervecka, eller bytesrätt.
Men jag är ärlig och berättar allt jag vet om hästen. Har hittills bara haft supernöjda köpare.

Jag har både sålt och köpt en hel del hästar och det är inte alltid det lättaste.

Ska jag sälja och hittar en bra köpare så går hästen direkt, även om det är fler som har varit och tittat. Men jag försöker låta bli att stänga dörrarna för de andra, för många köpare drar sig ur i sista sekunden.

Ska jag köpa häst vill jag gärna se och rida den flera gånger innan jag bestämmer mig. Det är vad JAG vill, att det kommer någon annan där emellan och köper hästen, får jag vara beredd på.

Jag vill inte slänga pengar i handen på någon innan jag är helt säker på vad jag vill. Alltså får jag också vara beredd på att hästen går mig ur händerna.

Att gå och kära ner sig i en häst innan man ens har köpt den är väldigt dumt. Det finns massor av andra fina hästar man kan hitta i så fall!!!!

Det var ju tråkigt att det aldrig vart något köp och trist att du inte fick chansen. Men jag tycker ändå inte man ska klandra ägaren, ni skulle ju ändå bestämt en tid och ni var ju ändå tvugna att samtala med varandra innan du skulle komma ut för och provrida honom en andra gång. Så hon hade väl förmodligen tänkt att höra av sig eller räknat med att du skulle väl höra av dig till henne ang. tiden (vilket du ju också gjorde). Annars hade väl hon förmodligen hört av sig och talat om att hästen var såld.

Klart är trist att du inte kunde köpa honom men ägaren kanske tyckte att den andra personen passade bättre ihop med honom, eller kunde göra någonting bättre för honom (vad vet jag, hon kanske bodde närmare, hade lugnare stall, kanske hade visat hästen för denne person genom kontakter som gav henne viss trygghet vid försäljningen?)

Man får tyvärr, dessvärre inte "kära ner sig" i någon häst när man provrider hästar. Jag förmodar att du t.ex. hade blivit lika ledsen om han inte gått igenom besiktningen också? Allt kan ju hända, och det får man också räkna med.

prince77 skrev:
Jag förstår mycket väl att hon sålde den. Jag gör likadant, är man intresserad hör man av sig senast dan efter eller bestämmer sig på en gång eller låser köpet, jag kan inte vänta på att folk ska provrida en vecka senare, för vad gör jag om många visar intresse men jag tackar nej eftersom du ska komma och provrida igen, hur många spekulanter tror du inte ringer sen och säger att dom hittat en annan häst?
Nej som sagt, är man riktigt intresserad så låser man köpet på en gång

Ja o nej, skulle jag vilja säga. De hade ju faktiskt, som jag tolkade det hela, bestämt tid för ytterligare en provridning på lördagen, och det minsta man kunde begära av säljaren är väl ändå att hon själv skulle ringa upp den första spekulanten (trådskrivaren) och informera om att ytterligare en spek dykt upp? Trådskrivaren hade ju inte gjort något som att inte höra av sig e d, hon skötte sin del i det hela klanderfritt, som jag förstod saken, och att få höra att hästen redan i princip är såld när man bara ringer för att kolla tiden för nästa provridningstillfälle tycker jag är väl tufft. Ägaren har väl oxå en telefon!?

Om man vill att KÖPARE ska beté sig vettigt o shysst får man väl se till att göra det som SÄLJARE oxå.

ramonarunds skrev:
Jag haller helt med Prince77.
Om man verkligen ar intresserad av en hast sa gor man det klart for saljaren, samt trilskas inte med en massa undanflykter.

Litar du inte pa det eget omdome? Om du hittade en hast som hade vad du letade efter, varfor ville du da rida fler? Sadana manniskor kallar jag for oseriosa. Vet du inte vad du vill?
Det ar mycket jobbigt som saljare att inte fa nagot svar fran en eventuell kopare. Det ska inte ta flera veckor att salja en hast och det ar orimligt for kopare att vanta sej att saljaren ska vanta pa svar sa lange!!

Jag forstar att du hade gjort upp med henne att komma och provrida igen, men hade du varit riktigt serios hade du sagt till henne att det inte behovdes eftersom du redan visste att du ville kopa hasten.

Att kalla nagon for oserios av valdigt starkt, och jag tycker att du ska tanka bade en och tva ganger innan du anklagar andra for att vara oseriosa!!

Men hallå! Visst kan man förstå att säljaren sålde så fort hon kunde, men att anklaga trådskrivaren för att vara oseriös för att hon inte köpte SITT LIVS FÖRSTA HÄST på studs utan betänketid, utan att ha hunnit ev titta på videon från provridningen, utan att ha konslulterat sin instruktör (som för dagen kanske inte kunde följa med), det är väl ändå magstarkt!? Särskilt för att komma från en som i nästa mening talar om hur fel det är att kalla någon annan för oseriös.

När jag har köpt mina hästar har jag sett till att ha en bra dialog med säljaren. Jag har aldrig bestämt mig samma dag (förutom när jag var 13 o köpte ponnyn, men endast pappa som okunnig vuxen med. Visserligen gick det bra o hon bor kvar än i dag, 16 år senare, men det sättet att köpa häst är inget jag rekommenderar andra), men väl inom en vecka, då jag har hunnit titta en gång till och fundera på saken. Har tittat på alla de hästar jag köpt minst två ggr. Däremot har jag aldrig tittat på någon jag till sist INTE köpt mer än en gång. Åker jag gång två är jag ganska säker o vill bara bekräfta att min känsla första gången var rätt.

Hästar är inte leksaker. För oss som har en eller ett par för vårt nöjes skull och inte lever på dem är det en stor grej att skaffa en ny kompis. Att bli kallad oseriös för att man vill göra ett genomtänkt köp tycker jag är väl magstarkt.

SEDAN kan jag förstå att man som säljare är mån om att sälja, inte tu tal om saken, men i detta fall tycker jag nog att säljaren iaf hade kunnat själv ringa upp spek 1 (trådskrivaren) och tala om hur läget låg, alt sagt redan från början att "jag har fler spekulanter men OM HAN ÄR KVAR får du gärna komma på lördag igen.

Tycker dock ditt inlägg är ganska elakt mot en ledsen förstagångshästköpare. Menar du på fullaste allvar att de signaler du vill sända ut är att man ska köpa häst på 10 minuter och att man är oseriös om man vill fundera o konslúltera instruktör e d????

Jag kan bara hålla med Jarrah och övriga skaran. Det är inte lätt att köpa häst i dagens läge, men det är också långt ifrån lätt att sälja hästar.

Jag var med om en liknande sak i måndags.
Var och tittade på en helt fantastisk skäck då som jag blev totalt superkär i. Han var bara för go´.
Vi bestämde dag när jag skulle hämta honom och allt var klart när jag åkte därifrån.
Hon som sålde honom sa att : - Ja men då säger jag till de andra som ringer att han är såld.. Bra, tyckte jag..
Ja just det.. På tisdagen ringer hon och säger att hon har dåliga nyheter.. Jag tänkte: . Jaha nu är hästen död oxå.. :/
Men nä, då säger hon att " De har fått ett kanonerbjudande som de inte kunde tacka nej till. Hästen skulle få stå kvar i byn.. ( Jag bor 3 mil därifrån. Inte direkt halva Sverige bort..)
Men jag blev helt stum och kokar givetvis samtidigt inombords men kan knappt hålla tårarna borta.. Hon frågar : -Hoppas inte du blir jättebesviken och ledsen nu?
Jag får knappt fram ett ord med risk för att börja storgrina i telefonen. Snack om sdlag i magen.
Samma dag innan hon ringde så hade jag kollat upp registrering, blodtypning, pass och grejer. Satt t.o.m och grubblade vad jag skulle ge honom för fint namn i papprena.
Snacka om slag i magen..
Men nu såhär i efterhand så har jag insett varför folk lägger handpenning på hästar de vill köpa.. Det gjorde inte jag, och det fick jag dessvärre bittert ångra. Nu har jag hittat en annan häst som kommer på torsdag. Så jag antar att ödet ville lite annorlunda än jag..
Jag hoppas att det är den förklaringen som är den mest korrekta i alla fall..
Det var väl inte meningen... Eller nåt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar