Sv: Hur oseriös får man vara egentligen?!!!
Puppan skrev:
Det här var något av de mest märkliga resonemang jag läst här på länge! (speciellt avslutningen!)
Vad tror ni egentligen? Att man av en enda provridning vet allt? En häst kan bete sig på ett sätt inne på ridbanan och på ett helt annat sätt när man rider ut. Man vill kanske - precis som insändare skrev - vara helt säker på att det är rätt häst man har framför sig, och om man vill provrida igen så är man väl allt annat än oseriös, tvärtom! Visst kan det säga klick direkt, men jag skulle nog inte förhasta mig utan gärna prova igen för att se om man bara var ivrig eller om känslan bestod.
Är säljaren noga med att hästen ska hamna rätt så bör man väl ändå inte ha inställningen att den som verkligen vill prova hästen ordentligt och tänka igenom sitt val, är oseriös när det i själva verket är tecken på det motsatta.
Att man behöver pengarna fort och tar första bästa som håvar upp betalningen kan jag faktiskt också förstå, men då ska man inte uttala sig om andras seriösitet.
Jag köper helt resonemanget från bägge håll,själv har jag i princip aldrig sålt en enda häst,bara köpt..
Och de hästar jag har köpt,har jag utav 5 st,provridit endast 1.De andra köpte jag helt på känsla,trots att två utav de andra var inridna.Två har varit "problemhästar" men med otroligt vackra ögon,så det har bara sagt klick..
Jag har också sålt hästar,3 st,2 var avkommor till en utav ovanstående.En såldes till amatörtränaren som ändå hade honom där för träning,1 såldes till en kompis.
Den sista jag sålde i somras,var just en saluponny.Det kom massor av folk och kikade,alla var såååååååå intresserade,och tre hörde av sig i slutändan.Av de tre som sen var intresserade var det 2 som ville ha ponnyn på foder i minst 3 mån men upp till ett år.Just för att det var en ungponny som endast var sutten på.Jisses,och varför ska jag lämna iväg en ungponny och ev. få den "förstörd" till nån jag inte känner.Tack men nej tack,då kan jag antingen ställa in honom i mitt eget stall eller lämna honom till nån jag känner och som kan göra nått vettigt med honom.
Men,så var det den tredje familjen,de var intresserade,dom kom och kikade på honom 3 ggr samma vecka (!),fick se honom från hans värsta sidor och de ville ha honom.Samtidigt ringde nya familjer som ville kika,men då var tid redan bokad för besiktning..