Tycker TS är förståndig som tänker igenom hur hen vill ha det med sin häst!
Hyrde själv stallplats tidigare och tog ca 10 min att åka, kollektivstall där vi inhyrda skötte allt.
Hade stallmöte där vi lade upp schema 1 mån framåt med fodringar, utsläpp, insläpp med mera. Vid insläpp kollade man även alla hästar så de inte hade några skador. ( litet stall med 5 boxar) Men var aldrig några problem om man behövde byta något pass. Körde det ihop sig någon dag kunde man alltid be någon annan mocka och kolla till hästen lite extra.
Vissa dagar man kom dit hade någon varit gullig, som hade lite extra tid, mockat hela stallet för att man själv skulle få mer tid med sin häst! Inga problem att fixa hjälp vid semesterresor eller vid sjukdom! Ett kanonstall verkligen!
Nu har jag eget stall och kan se många fördelar med det, bara att gå ut och gulla med hästarna är ju det bästa.
Men, nu måste jag göra allt själv, i alla väder och hur mycket annat jag än har att göra. Kolla staket, fixa foder, strö, renovera trasiga saker, tömma gödselstack m.m. Tror faktiskt att tiden med just hästarna är mindre i dag än när jag hyrde stallplats.
Nu har jag bara hästar som hobby, rider mest i skogen och tränar några ggr i månaden, så de lider inte av att få slöa ibland.
Och ju äldre jag blir ju mer inser jag att jag inte är ovärderlig för mina hästar. De skiter fullständigt i om min sambo eller någon annan tar hand om dem någon dag i stället!
Kan man hitta ett stall med full skötsel och man har råd med det tycker inte jag att man ska ha något dåligt samvete för det! Då har man ju valt det bästa för hästen i den situationen man är i!
Alla har ju häst av olika anledningar, finns inget rätt och fel så länge man ser till att hästen får den omsorg den behöver.