Det där var det vettigaste jag hört på väldigt länge!!! Instämmer till 100%!!!För att jag ska kunna ge min häst dom allra bästa förutsättningarna när jag rider (ja, det är därför jag har häst, för att få rida) så kräver det att jag tränar styrka, kondition och smidighet. Och det behöver jag göra i skogen eller på gym (hemma funkar säkert bra för vissa). Jag behöver också äta rätt. Det vill säga, jag behöver handla mat, laga mat och göra matlådor. Jag behöver också jobba för att ha råd att bo, ha bil och kunna ha / träna hästen. Att jobba 40 timmar i veckan plus att träna mig själv två/tre dagar i veckan, samt att ha ett fungerade socialt liv TAR tid. Och för mig är det viktigt med alla dessa bitar. Vilket gör att jag två dagar i veckan väljer bort min häst, för min häst. För att få tid med egen träning för min häst skull. För att kunna jobba 40 timmar i veckan och kunna köpa ett extra täcke när dom gamla går sönder. Jag behöver vara med mina vänner som dom allra flesta också är hästmänniskor, där vi utbyter erfarenheter och frågor. För många är det nog så att man måste kompromissa. Man måste vara med familjen vissa dagar för att andra dagar kunna vara hos hästen. Vissa dagar jobbar man kanske 8-20 för att kunna vara ledig på fredagar och spendera all tid i stallet.
Alldeles för många hästmänniskor lider av "duktighetssyndrom" och kontrollbehov, den som är mest och längst i stallet vinner. Den som mockar mest och packar flest höpåsar är bäst. För mig handlar det om kvalitet. Jag ser ingen anledning alls att stressa ut till stallet efter att ha jobbat till 20 och vara där i 30 minuter för att sedan åka hem. Då är det bättre att åka hem direkt efter jobbet och sova ordentligt och vakna pigg och utvilad nästa morgon.
Om jag efter jobbet har ett visst antal minuter på mig som jag kan spendera i stallet, så väljer jag att 1. rida 2.pyssla med hästen. Fylla vatten, mocka och göra mat väljer jag gärna bort, för mig är det bara tidskrävande och tar tid från det som jag tycker är viktigast.
Jag älskar min häst hur mycket som helst, men jag har inget behov av att hälsa på henne flera gånger om dagen eller mocka hennes box.
Jag glömmer aldrig den tråden här på buke om hon som blev så arg för att någon stallkompis hade mockat hennes box UTAN ATT FRÅGA för att vara snäll. Hur många det var i den tråden som skulle blivit helt vansinniga om det hänt dom. Suck säger jag.
Men det är väl det som är det braiga med att ha egen häst. Man gör precis som man vill och jag tror att alla gör det man TROR är det bästa för sin häst.