Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Om de hyr ut stallplatser behöver du inte tänka på gårdsplanen och stallet som något privat, det är deras "affärsverksamhet" och du är deras kund.

Ang privata/närgångna frågor när du söker stallplats är det inte mer konstigt än en anställningsintervju. De vill veta vem du är? Vad det är för person som kommer ha sin häst hos dem. Det är inte frågor som är av ett personligt intresse.

Likaväl som du måste "umgås" med personer på jobbet så kommer du behöva göra det i stallet och även kommer du att behöva följa de reglerna som gäller i det stallet. Men du kan till stor del välja själv hur social du vill vara.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag förstår dig. Jag vill helst inte ha med andra människor att göra när jag är i stallet, jag trivs inte med det. I stallet vill jag vara ifred, inte passa tider, inte stressa, inte konversera. Det är meditativt för mig att vara där, och jag är inte särskilt social på min fritid.
Alla tycker inte att stallet ska vara en social sak, somliga gillar att vara ifred och umgås när de vill. Jag ser inget konstigt i detta.

Själv har jag flyttat ut på landet och smider planer för eget stall, det var hela vitsen med flytten.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Prova att hitta ett stall där du kan ta hand om lunchfodringarna.
Jag vet många små privata stall som kan ha svårt att få till dem.
Och då så vet du ju att du är där ensam just då också.

Där jag bodde förut så fanns det ett stall som t.o.m. bjöd på stallplatsen till den som kunde ta lunchen.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Man behöver ju inte tvångsmässigt börja umgås bara för att man har häst i samma stall. Men förmodligen ställer stallägarna de där frågorna till dig för att få ett hum om vem du är, och om du är en person som de vill ha i sitt stall, det behöver ju inte betyda att du kommer bli utsatt för "20 frågor" varenda gång om du väljer att flytta dit din häst.

Jag har tyvärr inte haft möjligheten att ha mina hästar hemma (jag tror annars det är en form av hästhållning som skulle passa mig absolut allra bäst, då jag är lite väl petig med mina hästar och vill göra på "mitt" sätt), och i mitt fall har det handlat mycket om att hitta "rätt" stall med "rätt" människor med "rätt" värderingar. Jag har haft egen häst sen 2000, och först i år har jag nog äntligen hittat rätt, så det har tagit ett tag. I mitt nuvarande stall hyr jag stallplats av en tjej som i sin tur hyr hela stallet av familjen som bor på gården och alltså inte har någonting med stallet och hästarna att göra. Det är totalt tio hästar i stallet just nu (en är såld och åker förmodligen till helgen), och då är det mina två, tre stycken som ägs av en annan familj som jag faktiskt bara har sett där tre-fyra gånger sen jag flyttade dit i mars och resten av hästarna ägs av tjejen som är ansvarig. Vi träffas ungefär tre gånger i veckan, annars är jag mestadels där själv.

Som Inte_ung skriver kan du ju också erbjuda dig att ta lunchfodringarna om du vill vara i stallet på en tid när det nästan garanterat inte är någon annan där. Här har vi fri tillgång, men i mitt förra stall var det ett h*lvete att få någon att ta luncherna, eftersom de flesta jobbar eller går i skolan mitt på dagen. Tror nog att det skulle bli populärt att någon frivilligt erbjuder sig att ta det passet.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Med din personlighet skulle jag satsa på ett större stall faktiskt, då förblir man mer anonym om vill!
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

För mig har det inget att göra med att jag inte är social kompetent.
Mitt jobb går delvis ut på det, just därför vill jag ha lugn och ro när jag är i stallet. Jag vill inte kallprata om ditt och datt, jag förerdrar att vara ensam och mysa med min häst.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Vi har ett litet stall på gården och vill ha en inackordering. Tycker inte det hade varit det minsta konstigt om du förhörde mig om mina arbetstider tex och jag har frågat intresserade om vilka tider/hur mycket de tänkt vara hos sin häst. Alla frågor handlar ju om att ta reda på, från båda håll, om det kan passa båda parter :)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag tycker det verkar mycket seriöst att fråga efter alla dessa saker, det visar att stallägaren är en seriös människa som vill ha andra seriösa människor som hyresgäster och som vill försäkra sig om att du inte kommer och dumpar din häst hos dem hur som helst (som man hört tala om att det faktiskt finns folk som gör) eller inte han betala stallhyra osv. Att förhöra sig om att en eventuell hyresgäst har jobb, inkomst, bostad osv. tycker jag bara låter mycket vettigt och inte ett dugg påträngande i en sån situation. Att däremot bara ta emot folk man inte kände och låta dem titta utan att fråga något alls skulle i mina ögon verka lite mer suspekt...

Däremot skulle jag inte tro att de flesta som hyr ut stallplatser har lust och tid att springa ut och prata med hyresgästerna titt som tätt (om det inte är därför de hyr ut, förstås). De flesta människor har en hel del att göra i sin vardag och har inte tid att umgås med alla människor, viss finns det undantag, men bor man på landet har man ju en hel del att fixa med...
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Tror du missuppfattat... jag är precis så som du beskriver. Jag har ett socialt jobb och jobbar dessutom skift, jag är ibland helt slutkörd efter jobbet då jag är i stallet. Jag har inget intresse av att hänga i stallet som en fritidsgård, som när man var tonåring. Jag vill ha lugn och ro och vara med min häst och ett fåtal utvalda som jag gillar extra mkt och där man inte upplever prat som ansträngt. Jag undviker att vara i stallet kvällstid för att jag blir stressad av all ruljans och trängsel, men tackvare mina arbetstider är det sällan jag tvingas till det. Är väl också anledningen till att jag fungerar i ett så stort stall, att jag oftast slipper vara där samtidigt som alla andra :o

Vad jag menade med den sociala kompetensen är inte att man ska kallprata om ditt och datt med folk varje dag, men att de tillfällen någon annan vistas i stallet samtidigt som en själv så underlättar det ju om man kan hälsa och vara lite trevlig istället för att gå och gömma sig. Mest underlättar det ju för en själv, då det i regel blir en tryckt stämning fort om folk tycker att man aktivt undandrar sig dem.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Om du jobbar skift tror jag att du kommer att ha lätt för att hitta en vettig lösning. Jag jobbar dagtid rätt sällan, och alla andra dagar är jag i stallet när det är som mest folktomt. Ibland är jag helt ensam, ibland är det ungefär tre personer till där. Jag upplever inte att det inskränker på min integritet, vissa dagar talar jag knappt med någon och andra dagar är jag en pratkvarn. men jag väljer själv och jag tror inte att någon tycker att jag är konstig.

När det är som värst och jag jobbar kontorstider och måste vara där med alla andra, så väljer jag att åka dit så jag är där kl 16, snabbt göra undan mina sysslor och sedan när värsta folkstormen kommer vid 17 så rider jag ut i skogen och gömmer mig :o
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

jag hade sökt mig till ett större stall med helinackordering, = folk är inte där och dräller mer än när de ska rida, du behöver inte åka iväg 4 ggr om dagen för att sköta din häst + 10 andra och komma överens med de 10 andra hästägarna vars hästar alla ska ha special behandling :p.

jag vill vara högsta hönset i stallet, jag vill att stallgången ska vara fläckfri, jag vill att allt läder rengörs efter användning och att man skurar krubbor osv varje dag. jag kan såklart få fela och vara lat och skippa att sopa upp hov krafs om jag ändå ska ut och ta ner halm senare = sopa igen. men det är mitt stall :p mina regler.
är jag i ngn annans stall så är det dennes regler som gäller, även om jag brukar städa lite extra och putsa lite väl freniskt för att inte ögonen ska förblöda :p. men då är det inga lat fasoner, snarare extra pedanteri XD. men jag hade inte klarat av att dela stall med 10 andra som man inte kan "kontrollera"..
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Om de hyr ut stallplatser behöver du inte tänka på gårdsplanen och stallet som något privat, det är deras "affärsverksamhet" och du är deras kund.

Ang privata/närgångna frågor när du söker stallplats är det inte mer konstigt än en anställningsintervju. De vill veta vem du är? Vad det är för person som kommer ha sin häst hos dem. Det är inte frågor som är av ett personligt intresse.

Likaväl som du måste "umgås" med personer på jobbet så kommer du behöva göra det i stallet och även kommer du att behöva följa de reglerna som gäller i det stallet. Men du kan till stor del välja själv hur social du vill vara.

Oj vad olika man är och det är väl tur det :-) Själv hade jag häst i ett stall med massa islandsfolk, dom kom mest på helger och sen var jag ensam i stallet, tyckte det var sjukt trist. Jag är uppvuxen på ridskola som också hade inackorderingar och jag saknade det sociala. Jag flytta sedan till ett stort stall och jag var där minst 6 tim7dag och vi satt o fika, snacka o hjälpte varandra, hade ofta sällskap när man red ut. Och om man är fler och måste mocka kan man byta med varandra. Jag valde att börja jobba på en ridskola då jag gillar alla privathästägare som kom dagtid och vi var 3 personal och chefer som var där hela dagarna, sen kom ridelever vilket jag tyckte om också. När man inackorderar sig och vill vara i fred, ta ett litet stall. Om det är många så blir också viljor och åsikter många, så att driva ett sådant stall kräver sin man. Man måste anpassa sig, för alla vill tycka om hagar, vilka som ska gå med vem, om det ska vara broddat bak vinter osv....så om jag var dig så ta så litet som möjligt, för att slippa det där. Lösa hundar uppskattas aldrig så det får man leva med. Ofta har stallinnehavaren hund och då får man ta det. Lycka till!
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Har du funderat på att skriva ett "häst-CV" med det du tycker är relevant och OK att lämna ut och lämna över till ägaren av de stall du tycker verkar intressanta?
Det borde minska behovet av personlig diskussion betydligt. Om det är den personliga kontakten som är jobbig kan du kanske i ditt CV skriva att ev kompletterande frågor, i alla fall i början, gärna kan tas via mail.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

olika? Vet inte det, jag gillar att umgås med folk i stallet och har blivit ganska "förtrolig" med en del, men samtidigt kan jag hålla distans om jag känner för det. Det jag menar är att när man hyr en stallplats så är det i grund och botten en tjänst man hyr, man ingår inte ett vänskapsförhållande. Men sen kan jag självklart se att de stall som funkar bäst är de där man har en bra kommunikation vilken ofta leder till att man även blir vänner :)

Men man ska inte ta "anstöt" och tycka att stallägarna är påträngande med sina frågor, för deras intresse borde ligga i att få in bra folk som passar med deras värderingar hur man ska hålla häst.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag umgås gärna med folk jag känner, och när jag känner för det själv, men trivs mycket på egen hand med,vill kunna åka upp bara för och umgås med hästen.

Hur har ni det?


När man hyr en stallplats så ser jag det just så också att jag hyr en stallplats och ser inte gårdsplanen och liknande som att det är deras gårdsplan, jag ser det som en plats som ingår i hyran jag betalar och jag har rätt att vara där.

Man måste heller inte hur litet det än är prata och umgås med alla hela tiden, det räcker att nicka hej typ och sen så förhoppningsvis så känner man av varandra och avgör om den ena vill prata eller inte. Ibland pratar man ibland inte.

Det är ofta jag varit i stallet i flera timmar och bara suttit i hagen, ibland kommit flera gånger under dagen, ibland kommit sent och ibland väldigt tidigt. Ingen stallägare eller övrig familj som bor på gården som stör eller tycker att man är i deras hem. Dock om man kommer väldigt sent är det ju en fördel att nämna det så dom inte tror dom får inbrott eller nåt.

Jag blir mycket mera orolig när jag kollar på stall och inte stallägaren frågar saker, det tyder på tycker jag en oseriös stallägare som inte har någon vidare plan för saker och ting.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Kan du inte vara ärlig då?
Tala om att du har lite social fobi och tycker att det är jobbigt att tala med folk.
Jag tror att det är lättare att acceptera en förklaring än någon som undviker folk.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag har aldrig känt mig obekväm eller känt att jag trängt mig på i vårt lilla stall.
Tvärtom, Alla även ägarna blir glada när det kommer hästägare. Men hos oss känns det inte riktigt som uppdelning mellan inackorderade och ägare. Vi är alla hästägare i första hand.
Folk kommer och går olika tider, hundarna dräller omkring lösa mm.
Socila fober kan jag stå ut med och acceptera så länge personen ifråga har sunda åsikter ang hästar och tar sitt ansvar i stallet.
En del i stallet kanske jag ser någon enstaka gång i månaden då alla har olika arbetstider.Vi är väl ett 10 tal i stallet och ganska ofta är man helt ensam där.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Har nog bestämt mig, orkar ej, orkar inte med o åka till någon annans hem dagligen, orkar inte anpassa mig efter andras regler, behöva vara social och tillgiven.

Funderar på att ställa på en kompis lösdrift istället, dock i närheten av där jag bor nu, så det blir 5 mil från där jag kommer att bo.
Men då vet jag att jag trivs, är min vän, och känner familjen.

Men avståndet gör att jag inte kommer kunna åka mer än några dagar i veckan, vad tror ni ?
funkar det?
Skaffa medryttare?=)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Varför inte sälja hästen och låna en av kompisen nån gång i veckan istället?
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Har nog bestämt mig, orkar ej, orkar inte med o åka till någon annans hem dagligen, orkar inte anpassa mig efter andras regler, behöva vara social och tillgiven.
Men vadå vara social och tillgiven? Du är väl ingen hund? Och vad anpassa sig till, det är ju ofta vanligt sunt förnuft och sunda regler som oftast är så självklara att dom inte borde behöva sägas till om egentligen.

Du hyr en stallplats, du har ett kontrakt på vad du har tillgång till och vad det är du kan kräva. Långt ifrån alla är alltid sociala eller är pigga på att prata, räcker med att nicka hej när man skymtar någon. Är ingen i närheten när man åker hem så behöver man inte springa runt och berätta att man går och säga hejdå osv. Man åker dit, gör sin grej och åker hem. Du har lika stor rätt till området som du har till en hyreslägenhet i stan.
Men avståndet gör att jag inte kommer kunna åka mer än några dagar i veckan, vad tror ni ?
funkar det?
Skaffa medryttare?=)
Lösdrift är alltid ett bra alternativ dock måste du ju ha i bakhuvet att hästen är en häst, den kan skada sig osv som gör att du måste åka dit varje dag under en längre tid osv. Om du nu inte ordnar så att någon tar hand om den biten. Många ställer sig på lösdrift i hopp om att det är lättare än i stall men ofta är det inte så.

Medryttare i ett stall som du kan åka till varje dag om det krävs hade väl varit det bästa. Eventuellt en medryttare som kan hjälpa till även om hästen behöver extra tillsyn osv nångång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 105
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
983
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 062
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp