Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

kossankaj

Trådstartare
Jag har haft eget stall, men pga personliga omständigheter behöver jag nu stalla in min häst hos någon annan om jag ska kunna ha kvar han.

Jag har åkt runt och tittat på lite olika stall, och har ont i magen efter varje titt.

Är en person med mycket stark integritet, jag avskyr alla frågor, om varför jag ska flytta, vad jag jobbar med, har jag pluggat, var jag bor osv osv..
Jag mår riktigt dåligt av att behöva svara på frågor, jag vet att det är ganska normala frågor, men jag är lite udda.
Har aldrig frågat an´dra vad dom jobbar med första gången jag träffar de.

Känns också så jäkla jobbigt att behöva åka hem till någon annan, hem till deras gårdar, gå förbi deras hus, behöva prata... inte kunna släppa ut hunden hur som helst.

Ja ush, funderar på att sälja hästen istället, för att slippa.

Jag umgås gärna med folk jag känner, och när jag känner för det själv, men trivs mycket på egen hand med,vill kunna åka upp bara för och umgås med hästen.

Hur har ni det?
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag har min häst helinackorderad i ett litet stall (fyra boxar, jag plus stallägaren samt hennes barn). Är ofta i stallet ensam eftersom det är så litet (även om jag tycker att sällskap ibland är trevligt :) )
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Du kanske ska försöka sätta dig in i hur den personen som ev ska hyra ut en stallplats till dig känner det. Det är väl för att försöka få en bild av dig som person som de ställer frågor. Det är ju jätteviktigt att man funkar tillsammans, allra helst om det är ett litet stall. Försök att inte ta det så personligt, de ställer säkert samma frågor till alla som frågar efter stallplats. =)

Jag har min häst i ett litet stall där det bara är min häst och en till. Det är väldigt sällan som jag och den andra hästens ägare är där samtidigt. Och det tycker jag är skönt. Man får ju lov att vara anpassningsbar när man har hästen inackorderad, jag skulle ha mycket mera ordning om det var mitt eget stall men nu är det inte det och det får jag lov att acceptera. Jag är drillad till att man ska "kunna tappa mackan på golvet med pålägget neråt, och bara kunna ta upp den o äta vidare", men jag har lärt mig att det faktiskt går bra även om det ligger några halmstrån på golvet. :)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jo absolut, jag förstår att folk vill veta, och behöver fråga, är sånna frågor man får i andra situationer också, men jag verkligen avskyr dessa frågor=(
Delar gärna med mig lite av livet när jag lär känna någon bättre.
Men direkt, är så pang på:(

Ok, jag rider gärna ihop och pratar lite då och då, men för att orka ha häst måste jag få vara ifred också, har funderat på om man kan åka upp udda tider för att få vara ifred hälften av dagarna, men det känns som ett himla pusslande då.

Jag är så så van att kunna gå ut i stallet hur jag vill, ensam, inte åka hem till någon, känns helt galet för mig, parkera i någons trädgård, och hela familjen ska se mig ,prata med mig, `?
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

För mig verkar det som du har två val: antingen säljer du hästen eller så får du fundera ut ett sätt att klara av att stå ut med andra människor...
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jo, det är väl just det där intima , att åka hem till någon annan, deras gård/trädgård.
Känns som man tränger sig på och de ska se allt jag gör i princip..

Är det ev lättare i stort stall eller där ägaren inte bor vid stallet så att säga?
Stort stall, smälter man in i mängden kanske?
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Att de vill veta var du bor, hur du jobbar osv är nog rent säkertstänk från deras sida. De vill veta om du har råda med hästen helt enkelt.

Jag är nog annars rätt lika dig, jag gillar att prata men bara ibland och med folk jag känner. Jag trivs bäst i mitt eget sällskap, gillar att pula runt för mig själv, fixa och dona i lugn och ro.
Står i det perfekta stallet för mig. Sex kilometer hemifrån, fyra boxar totalt. Det är min häst och stallägarens sto med föl. Det finns ridbana på gården och toppenbra ridvägar, ridavstånd till ridhus. Stallet är jättefint, bra hagar och bra rutiner. Vi hjälps åt med mockning och insläpp, fungerar väldigt bra. Jag är nästan alltid ensam i stallet, ingen lägger sig i och ingen kräver att jag ska vara sällskaplig, mina två hundar är självklart med. Så mitt råd är att leta vidare!
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Ja i ett större stall smälter man in mer och slipper parkera i någons trädgård. Jag skulle inte orka stå i ett litet stall och behöva bli bundis med en eller två människor. I et större stall finns fler människor, alltid trivs man med någon och alla är lite mer upptagna med sitt. Blir mindre personligt på nåt sätt.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag är så så van att kunna gå ut i stallet hur jag vill, ensam, inte åka hem till någon, känns helt galet för mig, parkera i någons trädgård, och hela familjen ska se mig ,prata med mig, `?

Fast är det verkligen så? Tycker inte i ett enda stall jag varit i (som varit någons privata på gården) att man liksom kommit för tätt inpå bostaden. Inte ens när jag var medryttare på häst som stod på liten hemmagård med stallet tre meter från huset såg jag särskilt mycket av de 6 personer boendes på gården, bara om de också var i stallet.

Annars kanske det kan vara värt att tänka precis tvärtom? Stalla upp på en större anläggning som drivs i egenskap av anläggning och inte privat stall på gården, för att komma ifrån det personliga. Är det 20 hästar i stallet kan det ju bli lättare att välja att bara åka dit utan att prata med någon till skillnad från om man är bara ett par stycken som hänger i stallet. (tänk grannar i höghus vs grannar på landet tex, i höghuset vet man ju knappt vem som bor mittemot liksom)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Med undantag för lösa hundar låter du som en hyresgäst jag skulle kunna trivas med. :) Jag har eget stall men måste också få vara ifred och inte behöva tvångsprata med andra i stallet varje ledig stund när jag går och grejar. Som en allmänt introvert individ är stallet ett nödvändigt andningshål för mig, där jag kan ladda batterierna på egen hand utan att ha några andra människor att behöva vara social med.

Så kunde man bara "dela på tiderna" åtminstone på vardagarna så man får ha det tyst och lugnt och bara gå och dona för sig själv är det perfekt. Leta på, så ska du se att du hittar en sådan stallägare också till sist. Fast är man alltför introvert och inte i alltför desperat behov av hyresintäkter, så behåller man kanske gärna hela stallet för sig själv....
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag förstår att du inte gillar alla såna frågor, jag tycker också det är jobbigt. Speciellt om personer jag inte känner frågar massor.

Jag har mina i ett litet stall, 6 boxar men bara 5 hästar: mina två, stallägarnas två och en annan inackordering. Vi hjälps åt med de flesta åtagandena och visst pratar vi och jag har lyckats få med mig sällskap ut när jag kört en av ponnyerna. Men ofta är jag där själv, eller så gör jag mitt och de andra sitt och så blir det inte så mycket prat. :)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag vill inte heller ha en massa folk omkring mig, så jag har eget stall och inga inhysningar. Förstår hur du menar med att det är jobbigt med folk som ska se allt man gör, men man får tänka på att de flesta faktiskt mest bryr sig om sig själva och bekymrar sig mer om vad andra ska tänka och tycka än om att ha koll på vad andra gör. Visst finns det nyfikna människor som vill lägga sig i, men de kan ju finnas var som helst, till och med (eller kanske ännu hellre) i ett stort stall.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

KL

Man väljer ett stall som har flexibla tider för besök/skötsel av sin häst. Då kommer folk också utspritt över dygnet.

Det stallet jag står i är inte "stängt" någon speciell tid även fast vi har våra tider/rutiner till hästarnas fodringar främst..så vill man vara ifred kan man välja att åka till stallet lång från fodringstider eller ut senare på kvällen, tex 21-22 då är det oftast ingen själ där och stallägarna har kvällat inne hos sig och kommer inte ut för att prata.

Om stallägarnas boningshus känns jobbigt/bevakande kan man ju tänka på hur läget ser ut - finns mycket insyn till själva stallet osv?

Jag personligen hade hellre valt mindre stall än ett större..i mindre har man lättare att veta vars man har folk än i större..För din del tror jag även det blir lättare för dig att i så fall kunna räkna ut när folk är i stallet och inte.

Sen hänger nog mycket mer på stallägaren än de själva inhyrda. En del stallägare är tyvärr väldigt övervakande och kommer ut i stallet så fort man kommer, medans andra inte bryr sig alls såvida inte hyresgästerna lever loppan och stör deras husfrid typ.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag förstår hur du känner. Jag hade eget stall på föräldrarnas gård i 10 år. Sen skiljdes de oh vi sålde gården, och jag fick stalla upp min häst någon annanstans. Har provat stort stall, vilket inte passade mig. Rörigt, mycket folk (barn) och man kände sig aldrig ifred liksom. Provade litet stall en sommar, där jag var enda hyresgästen utöver stallägaren. Passade inte heller just på grund av det du beskriver. Känns som man tränger sig på. Dessutom hade ägaren en förmåga att älska att vara social, så jag fick aldrig vara ifred när jag var i stallet. Skulle hon inte göra något speciellt kunde hon ändå ta ut en kaffekopp och sätta sig och prata. Det gick mig på nerverna och jag kom på mig själv med att tänka "nej..." När jag såg att hon var hemma.

Nu har jag hittat rätt stall. Medelstort (7 boxar + 2 mindre lösdrifter) och trivs som fisken i vattnet. Ägarna håller sig på sin kant och jag måste inte prata med dem, men om jag vill vara social så pratar de gärna. De flesta andra hyresgäster är likadana och man kan välja om man orkar vara social eller bara vara tyst och ta hand om sin häst. Superskönt! Så leta på! Det finns ett stall som passar dig också :)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Kanske skulle kännas bättre för dig att stå i ett stort stall? Där blir man ju mer anonym och kan välja att inte umgås så mycket, om man inte vill. :)
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Alla har ju olika behov gällande det sociala.
Vissa ser stallet som ett ställe man umgås på, möter folk. andra är endast där för att träna/umgås med sin häst.

Att de frågar om dig tror jag dels beror på artighet. Men också för att skapa sig en bild av dig och för att se om du kan funka i deras stall.

Om man hyr ut stallplats så är man medveten om att folk kommer komma och gå. Alltså stör du inte. Du betalar för att få vara där och de vet att du kommer vara det. Du är välkommen!

Jag står nu på ett stall med ca 100 hästar på. 70 privathästar och ca 30 polohästar. Som du förstår kan man ofta möta någon. Och en del är pratiga. Iom att jag är tränare vill många prata med mig.
Jag jobbar mycket på gården och hinner inte alltid prata. Ibland orkar jag inte.
Då slänger jag på en häst tränset och drar direkt ut i skogen några h. Alt går ut och sätter mig hos ena hästen i lösdriften. Dit kommer inte andra för att sitta. ;)
Jag trivs dock bättre här än då jag hade en stallkompis i ett annat stall.
Här har jag ett par nära vänner som jag verkligen, verkligen uppskattar att umgås med.
De vet nu efter inledande artighetsperioden att jag måste få vara ifred ibland då jag arbetar med en häst, få gå in i min bubbla. Det är ok.
Det är också ok om jag bara VILL vara ifred.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Det är jättebra att veta nummer, bostad och allmän info. Skulle inte vilja ha in någon som jag inte vet någonting om. Tänk om ägaren bara dumpar hästen? Om nått händer måste jag få tag på ägaren eller ska jag själv åka in till kliniken bara för att ägaren har gått under jorden?

Du får antingen acceptera att det är så eller sälja hästen om det stör dig så mycket. Köper du egen gård kanske du får pratglada grannar om du inte flyttar långt in i skogen.

Och jag är ändå en person med stor behov av att vara själv. mer ur säkerhetssynpunkt kan man inte gå runt och undvika inackorderade. De behöver veta vad som sker och jag vill veta om det händer något som kan påverka mig eller hästen.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag har aldrig haft möjlighet till eget stall så jag har vant mig, eller rättare sagt aldrig vant mig vid att ha det exakt som jag vill ha det ;)

Jag står nu i ett perfekt stall som trots sin storlek på 25 hästar, är väldigt öppet för olika människors sätt att ha häst på. Visst är det samma rutiner med utsläpp osv för alla hästar men folk lägger sig generellt inte i hur andra hästar sköts och det är räddningen till den goda stämning vi har. alla hästar ser bra och välmående ut och med grund av det finns det ingen anledning att peta i smådetaljer.

Sedan är det väl klart att det är till ens fördel om man är lite socialt kompetent när det gäller folk. Oftast träffar man ju någon i stallet och det är ju trevligare för en själv om man har förmågan att prata lite, om än det bara är ytligt.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Tack för alla svar, skönt att jag inte är ensam om att tycka som jag gör=D

Jo jag förstår absolut att stallägaren vill veta vad man är för person och vill ställa lite frågor, men jag förstår inte varför man ska bli helt förhörd om jobb, utbildning,civilstatus,var/hur man bor osv..
Själv vågar jag aldrig fråga sånt där för än jag lärt känna någon lite mer.

När man bara tittar på stallet skulle jag vilja slippa det där, bestämmer man sig sen för platsen förstår jag om stallägaren vill ha alla uppgifter om mig, men samtidigt tycker jag mycket av frågorna man får inte är nödvändiga ens då.

Ja det är en stooor omställning att flytta från eget till att hyra in sig hos någon:(
Spec när man är en sån person som jag, som är lite egen , har mycket integritet och trivs bäst själv.
Är inte den bästa kombinationen för att hyra in sig som sagt.

Skulle vilja ta reda på hur mycket stallägarna med familj är borta i de stall jag kollat på:)
Jobbar nämligen udda tider , och är ofta ledig dagtid och jobbar helg och kväll/natt.

Så hittar jag en familj där de jobbar kontorstider :p

Ja det är så svårt, som några säger, stort stall med mycket hästar och folk kan ju vara enklare, inte behöva bli bundis med folket.

Är mest rädd för att hamna på ett ställe där familjen ska springa ut och prata så fort man kommer dit, är jätterädd för detta, vill umgås med min häst främst, tar massa tid och prata och umgås med folk sådär:(
Tid som jag inte har.
 
Sv: Hur orka ha häst inhyrd hos annan?

Jag tycker tvärtom att det är jätteviktigt att stallägaren bildar sig en uppfattning om vem jag är, så det verkligen blir en bra matchning mellan stallägaren och mig som inackordering.

Visst är det av intresse för en seriös stallägare att veta hur livet ser ut. Det handlar ju om bedömning av personen, om man är kreditvärdig (har jobb), om det går att fixa med tiderna (var man jobbar och med vad), om det är andra åtaganden som tar tid (civilstånd och intressen).

Tycker faktiskt att du verkar överdrivet nojjig om det kommer till privata uppstallningsplatser. Självklart vill man ju veta vem som parkerar i ens trädgård, huserar i ens utrymmen och har tillgång till fastigheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 105
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
983
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 062
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp