Hur ofta träffar era barn sina mor- farföräldrar??

Sv: Hur ofta träffar era barn sina mor- farföräldrar??

Farfar dog för något år sedan, men han och farmor bodde/bor över 50 mil bort och var/är sådär lite lagom engagerade. Farmor träffar barnen några gånger om året.

Den enda som mina barn hade en närmare relation med var deras mormor. De älskade henne, och hon älskade dem. De tycker inte särskilt mycket om sin morfar, men accepterade honom för att få vara med mormor. De träffades flera gånger i månaden, var hos henne (och morfar) på helgerna i bland och minst en vecka varje sommar eller andra lov. Hon åkte på resor med var och en av dem de flesta somrar.

Men nu är hon död.

Sambons dotter träffar sina mor- och farföräldrar nån gång i månaden. Det är två timmar med bil emellan men dom hämtar henne och har henne ett par dagar i sträck om vi eller mamman ska göra något speciellt eller om de helt enkelt bara längtar efter henne.

Kan du inte låta dom ha barnet själva så får ju du lite tid för dig själv också och så slipper du irritera dig på dom??

Men varför måste du följa med? Varför inte låta barnen åka med barnen själv, kanon att få lite egotid som småbarnsförälder.
En annan lösning är ju att de själva åker hem till er men då blir du automatiskt mer fast.

Försök styra det här i en positiv riktning, det är bra med engagerade far-morföräldrar om man kan styra besöken i rätt riktning, d.v.s. som avlastning (de får vara barnvakt) eller att du passar på att få ensamtid.

Mina barn träffar sina far- och morföräldrar åtminstone en gång per vecka, oftast fler gånger än så, men de kommer för det mesta hit. Nu trivs jag väldigt bra med mina föräldrar och mina svärföräldrar och vi har ett så avslappnat umgängessätt att det absolut inte blir några långsittningar utan jag kan jobba med mitt och även sätta dem i arbete om det behövs:p

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 690
Senast: Palermo
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 952
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25