Hur ofta träffar era barn sina mor- farföräldrar??

J

Jenza

Lite knäpp fråga men, men..
Blir lite trött på min sambos föräldrar.. Själva grejen är att om dom inte får träffa vårt barn minst två gånger i veckan så blir dom sura o ringer o tjatar att vi aldrig hälsar på. Vi bor ca 15-20minuter ifrån varann me bil. O dom kan aldrig komma till oss utan det e alltid vi som måste komma. Tycker inte det känns rätt att man måste boka in minst en dag i veckan för att komma o hälsa på dom. Förstår att dom vill träffa sitt barnbarn..

Mina föräldrar bor ca 2 minuter från oss.. (gångavstånd) o dom träffar vi kanske en gång varann vecka ibland en gång i veckan även om dom skulle vilja träffas oftare men jag har sagt ifrån o dom lyssnar på det. Men när man sagt ifrån till svärföräldrarna blir dom bara sura o säger att jag inte vill att dom ska träffa sitt barnbarn m, m..

Så hur ofta träffar era barn sin far- morföräldrar??

Någon som har ett förslag hur jag kan få dom o inse att det e mitt barn o inte deras så de behöver inte träffas jämt??

Sv: Hur ofta träffar era barn sina mor- farföräldrar??

Liten träffar sin Mormor flera gånger i veckan, mamma stället ofta upp och passar liten när det behövs några timmar här och där. Vi bor rätt nära varandra och ses ganska ofta. Morfar träffar hon inte lika ofta för han bor längre bort.

Farmor och Farfar träffar hon så gott som aldrig, trotts att de bara bor 20 minuter härifrån. De visar inget intresse av att komma och träffa henne, eller att jag ska komma dit. Så jag tjatar inte. (däremot är de väldigt duktiga att gnälla att de inte får träffa Li :mad: ) Sin far träffar hon ungefär lika ofta som sina farföräldrar, dvs så gott som aldrig.

Tycker du ska prata med dina svärföräldrar och förklara som det är, vi behöver egen tid i familjen också, förklara att det inte har med att göra att ni inte vill att de ska ses utan för att ni som familj vill ha egen tid också. Kanske går det att kompromissa? De ses mer sällan men får chans att "låna" barnen en längre tid istället, t.ex över helgen?

Senast ändrad:

Våra barn träffar mormor normalt 1-3 ggr/vecka, eftersom hon hjälper mig med barnpassning då och då.

Farmor och farfar träffar de några gånger om året, de bor 50 mil härifrån.

Morfarn: 1-7 ggr/vecka (bor 4,5 km från oss)
Mormorn: 1-3 ggr/vecka (bor 6 km från oss)

Farmorn: 4-10 ggr/år (bor 18 mil ifrån)
Farfarn: samma som farmorn (dom bor dock inte ihop ;) )

Dottern är 1 vecka varje sommar hos sin farmor :love:
Dottern sover ofta hos sin morfar (hennes favorit)

Farfarn träffar hon minst oftast bara en timme åt gången, tidsbrist. Farmorn är vi några dagar i sträck hos då vi hälsar på.

Vi har inget att klaga på, tycker det är suveränt med mormorn och morfarn som kan vara barnvakt så ofta :angel: (såhär låter det ofta hos oss "Jag vill åka moffa, sova hos moffa", "neeeeej jag vill inte hem till mamma, pappa, jag vill stanna moffa") :rofl:

Jag tycker mor/far-föräldrar ska pallra sina arslen till sina barnbarn inte bara tvärt om, det är inte dom som har rätt till sina barnbarn utan barnbarnen som har rätt till dom tycker jag. Det är inte barnen som ska behöva ansträngas för att hålla relation utan mor/far-föräldrarna bör lägga lite energi.

Miranda träffar sina mor och farföräldrar flera ggr i veckan trots att det är 1.5 och 5 mil emellan. Vi vill ha det så för att hon ska känna sig trygg hos dem. Vi åker ofta iväg på t ex hundutställning eller hästtävlingar och behöver då barnpassning. Hon har inga problem att sova över hos våra föräldrar trots att hon till vardags är mammig blygis. Det är som ett andra hem för henne :). Och när hon snart börjar dagis kommer hon förmodligen hämtas och vara hos farföräldrarna ofta. Så jag tycker det är jättebra att dom träffas ofta, att barnet har bra kontakt med sina mor och farföräldrarna är värdefullt!

Jag tar mig friheten att svara i egenskap av mormor.Jag träffar mina barnbarn ibland flera gånger i veckan och ibland kan det gå över en vecka utan att vi ses.Det där är ju så olika, man är ofta uppbokad var och en med sitt.Givetvis är det så att man får bjuda till själv också och hälsa på hemma hos sina barnbarn emellanåt och inte bara kräva att de alltid ska homma hem till mor och farföräldrar.

Träffar mormor och morfar minst en gång i veckan. Ca 6 mil iväg. Rätt ofta är det vi som kör dit men kommer inte vi kör dom hit.

Farmor träffar han mer sällan. Allt från varannan vecka till en gång i månaden. Hon bor i byn. Ca 2 minuter med bilen. JAg vill gärna att dom ska träffas men tycker jag ser stort ointresse från hennes sida + att hon har en del problem som hindrar henne. VÄldigt väldigt trist!

Farfar träffar han bara två-tre gånger per år. Sambon har ingen vidare kontakt med sin pappa men träffas ibland.

Senast ändrad:

Vill dom träffa sitt barnbarn så får dom väl komma och hälsa på själva? Tycker inte att ni ska behöva åka dit bara för det, om ni inte har andra ärenden dit... Det är väl bara att sluta & åka dit. :D

Våran Emil träffar både mor & farföräldrar 1-2 ggr/vecka, ibland kan det gå längre emellan, är lite olika. Ibland kommer dom & hälsar på och ibland åker vi dit.

Pojkarna träffar sin farmor typ aldrig för jag vill inte..... Hon är inte bra för dem. Farfar dog 2004.

Elin träffar sin farmor ett par gånger om året. I år har det skett 1 gång. Farfaden träffade hon samtidigt i år.

Mormor träffar de DAGLIGEN:angel: då hon agerar chaufför åt oss och kör barnen till dagis och liknande. Morfar dog 1994.

Jag har försökt ( och lyckats??) klippa kontakten med pojkarnas pappas släktingar eftersom de inte är speciellt bra för pojkarna. Sista gången de träffade dem var den 5 november 2007 och jag känner inte för att låta dem träffas nå mer om jag kan undvika det. De drog det hela till familjerätten... när det nu var, minns inte, och då bestämdes det att jag skulle ringa och så skulle vi träffas lite då och då en stund, jag har omedvetet och sedan medvetet låtit tiden gå......

Mormor och morfar blir det tyvärr bara ca 5, 6 gånger/år. De bor 35 mil härifrån. Farmor och farfar blir det ca varannan vecka ungefär.

Så hur ofta träffar era barn sin far- morföräldrar??

Morföräldrarna träffar dottern 1-7 ggr/vecka, det är bara några 100 m mellan oss så dottern brukar smita dit i tid & otid:angel:
Sonen är bara 10 månader så han har inte börjat rymma hemifrån ännu ;) Honom träffar de inte lika ofta, kanske 1-3 ggr/vecka.
Farfar träffar dom 1-7ggr/vecka, farfarn är ofta här & grejar tillsammans med sambon (ingen av dem kan sitta still och farfar bor i stan utan körkort så han får lappsjuk om inget händer)
Farmor träffar dem 1-4 ggr/mån, hon bor 3-4 mil bort och jobbar nattskift så det kan tyvärr inte bli lika ofta men om hon fick skulle hon nog gärna adoptera barna;) Viljan finns men inte alltid tiden (hon är en ung farmor, var 42 när dottern föddes)

Min pappa bor tvärs över och han kommer inte direkt och hälsar på. Han kommer och lämnar nyckeln som jag ska låna (går till ett förråd) varje kväll och hälsar på Loke. Vi går över till honom oftast på lördagar, söndagar.

Min mamma har vi ingen kontakt med.

Min "svärfar" kommer varje dag för han bor en halv minut härifrån.

Min "svärmor" bor en kvart eller nåt härifrån med bil och träffar honom nån gång i månaden. Ivbland kommer hon hit, ibland är hon barnvakt över helgen.

Farmor - träffar flera ggr/vecka. Hon bor jättenära och är själv engagerad och kommer ofta över. Ibland rör det sig om en kvart, ibland en timme.
Farfar - kanske 1-2 ggr/månad. Bor också nära, men ses inte lika ofta.
Mormor o morfar - 1 g/vecka ungefär. Bor ca 1 timmes bilresa bort, men kommer själva o hälsar på en gång /vecka (eller ibland åker vi dit också).

Det är olika.
När det gäller farmor och farfar så bor dom 18 mil ifrån. Så det blir när dotetrns far har henne. Blir en gång i månaden. Dottern var en vecka hos farmor och fafar med husvagnen i sommar nu.
När det gälelr morfar så försöker vi en gång i månaden. Han bor 9 mil ifrån. alla jobbar olika tide rochd et är svårt att få ihop det.
Hennes mormor så brukade vi träffasd en gång i veckan, men nu i sommar har vi inte setts alls. Igår var det första gången vi sågs på flera månader. Mormor bor bara 10 min gångavatånd

Mvh

Men hjälp? Varför måste NI hälsa på DEM? Kan inte de komma till er då (och samtidigt vara barnvakt 2 tim så ni kan passa på att åka och storhandla i lugn och ro :D )

Mormor och morfar träffan Lillan flera ggr i veckan, dom har stort behov av varandra :D

Farmor och Farfar är faktiskt inte så ofta trots att de bor på andra sidan rondellen, Farfar kommer förbi ibland på kvällsrundan med hunden och bara säjer hej för att han längtar.

Min familj bor i Stockholm (2h flyg) och makens bor i sodra England (3h med bil) sa ingen av mor/farforaldrarna ser sina barnbarn mer an ungefar varannan manad, men da brukar de i gengald bo hos oss i en vecka-10 dagar. Jag hade garna traffats mycket mer (eller rattare sagt, oftare men kortare ;)) men nu ar det ju som det ar med avstanden :(

Jag tycker att du ska saga ifran till svarforaldrarna att de far komma till er, inte tvartom. Da ar det ocksa lattare for er att organisera er tid sa att ni inte alltid hinner traffa dem vareviga vecka, om ni nu kanner att ni behover ett break da och da...

Nikkis mormor träffar hon nog nästan varje dag. Hennes jobb ligger 50 meter från där vi bor, så vi brukar knalla över och hälsa på när hon jobbar. Sen så bor hon bara 2 mil härifrån och vi åker ofta dit och lagar mat och umgås.

Nikkis morfar bor 3 km härifrån men träffar henne väldigt sällan. Blir kanske två ggr i månaden. Men det beror väl mest på att jag och han inte har vidare bra kontakt och att han inte är så engagerad.

Både Nikkis farmor och farfar bor 25 mil bort, så dom träffar hon kanske någon gång i månaden. Antingen hälsar dom på här eller så åker vi dit.

Barnen träffar sin farmor 1 gång i månaden ca ibland varannan månad, och då blir det minst 3 dagar i streck.
Hon bor 20 mil bort.
Hon brukar också låna barnen längre stunder som tex över en långhelg då och då och 1 vecka på sommaren+ 1 vecka på vintern.
Barnen älskar att vara där så det är inga problem.
Däremot har jag samma problem som du med en svärmor som vägrar komma upp till oss, det är alltid vi som ska komma.

Barnen har aldrig träffat sin farfar som kommer från Spanien och dessutom är död.

Mormor och Morfar bor 7km bort och dom träffas kanske 1 gång i veckan max och då bara korta stunder.

Jag måste skriva att det är jättebra att ni får komma dit med barnet, då har de ännu inte tagit makt över erat hus, vissa svärföräldrar & mor/far föräldrar tränger sig bara på & då är ni redan hemma & kan inte komma därifrån.

Så vad händer om ni inte kommer dit?åker de till er?säg bara att du inte har tidn eller lust at behöva ha såna besök inplanerade flera ggr/vecka för du kan bli utbränd av alla krav.
Om man är bra att hålla tider osv kan man alltid ha en dag i veckan där man bestämmer att träffas tex.

Just nu är min son hos sin farfar & hans sambo tills helgen, jag behövde semester & min son behövde ngn som orkade aktivera honom, perfekt lösning.
Hans farfar har dessutom obegränsat tålamod & det är ju bra.

Han har även varit själv hos mina föräldrar & faktiskt hos min sambos föredetta styvmamma som är mamma till sambons syskon, & där stormtrivs Vincent.
Så om barnet är tryggt i sig själv kan man alltid testa att låta det vara själv hos släktingar oxå.
Våran son är iofs väldigt trygg & har aldrig haft problem med främlingsrädsla som andra barn kan ha, så vi är aldrig oroliga att han ska vara ledsen när han är borta.

Vincent träffar nog sina släktingar flera gr/månad, minst varannan vecka skulle jag tro antingen åker vi bort & hälsar på eller så får vi besök.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 690
Senast: Palermo
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 952
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25