Hur ofta ryktar ni er häst?

Sv: Hur ofta ryktar ni er häst?

Jag ryktar nästan aldrig, medryttarpållen går otäckad en stor del av året, och jag vill att hans päls ska kunna göra sitt jobb. Brukar damma av honom med en mjuk rotviska innan ridning, rotborste behövs sällan eftersom han aldrig någonsin rullar sig om det är det minsta lerigt (någon som blir avundsjuk nu? :D ).

Hovarna kratsas och kollas noga när han tas in från hagen och efter ridning.

Jag borstar alltid av hästarna på morgonen innan de går ut, även om de har haft täcke under natten så borstar jag av dem innan jag lägger på utetäcket.
Jag ryktar dem varje dag, kratsar hovarna innan jag tar ut dem i hagen och innan jag släpper in dem i stallet.
Varje gång jag ryktar reder jag ut deras svansar med fingrarna, det är det allra bästa för då sliter man inte på svansen. När svansen är helt fri från tovor så sprutar jag i pälsglans, så håller svansen sig fin i många dagar.

Jag brukar även spruta lite pälsglans över hela hästen när den är färdigryktad, men se bara till att ha en pälsglans som är silikonfri, annars kasar sadeln runt=).

På sommaren så badar jag hästarna flera gånger i veckan, så då ryktar jag inte så mycket.// Jessica

Jag ryktar min häst ungefär varannan var tredje månad :smirk:
Kratsar hovarna vid ridning, och för det mesta de dagar jag tar in hästarna på kvällen.

Jag tycker inte man behöver borsta manen jämt, men vill man göra det så kan det vara bra med pälsglans.
Fett i pälsen tycker jag egentligen bara är bra, finfint skydd mot regnet :)

Sån är min häst med! Det är inte det att han inte rullar sig, men han passar på att göra det på torra ställen, mycket i boxen. Men lera aktar han sig för att rulla sig i, väldigt praktiskt :idea: Och man kan ojja sig över hur jobbigt det är att aldrig behöva känna att det blir nån skillnad före och efter borstning, lika ren hela tiden! :angel:
Jättekul speciellt som de andras hästar är gyttjebrottare :devil:

Ibland kan man hitta nån lerfläck men han är aldrig insmetat som de andra hästarna!

Enya skrev:
Hur ofta rycktar ni er häst? Hur ofta kratsar ni hovarna? Om man som jag, har två hästar, en ug shettis och en nordis och rider bara nordisen ( och då bara några gånger i veckan ), hur ofta ska man rykta hästen då?
Har islänning. Ryktar ytterst sällan. På vintern aldrig - helt lönlöst på den pälsen! Kratsar hovar i princip varje dag när hon är skodd. Oskodd får det kanske gå några dagar emellan, men kollar förstås varje dag. Rykta när du har lust tycker jag. :D

Enya skrev:
Och hur reder jag lättast ut en shettis man? Och en sista fråga, varför är hans päls så fet och vad kan man göra åt det?
Kanon till manar (o svansar)= en vanlig hårborste i plast - sån du använder på dig själv! De reder ut bra. Sliter lite, så jag använder inte varje dag, men är bättre än att stå i evighet med rotborste eller stå och riva med en ragg.

Varje dag, minst en gång om dagen. Båda hästarna, även om det bara är den ena som rids. Skulle bli väldigt ledsna om jag inte pysslade om dom varje dag!

Om hästen gå ute bör den inte ryktas så ofta. Står den inne och har täcke ute ryktar jag såklart hästen varje dag, den blir blankare, det förbättrar muskulaturen, musklerna blir spänstigare och ni får bättre kontakt. Hovarna ska kratsar jag ur innan ridningen (alla sorters strö fräter), och efter kollar jag dom bara. Kratsar även morgon och kväll.

Jag ryktar inte mina hästar ofta alls. Ser till att ryggen är ren före ridning och ser till att de inte går med lera i pälsen. Annars så blir det inte mycket rykta. Med bra foder och mycket b-vitamin vid pälssättningstider så är de kanonfina i pälsen. Det feta i din ponnys päls är till för att skydda mot regn. Något som du skall vara rädd om och inte försöka få bort. Lite matolja på piggborsten reder lätt ut manen. Fungerar som pälsglans, men är billigare.
Hälsning Maja

Hovarna var det, ja de skall kratsas dagligen.

Jag ryktar min häst ca 6 ggr i veckan(före och efter ridning). När han står så är meningen att han ska få vara helt i fred. Alltså borstar jag inte då utan kollar bara igenom honom och kratsar ur hovarna om det behövs. Hovarna kratsar jag varje dag då det är viktigt att få bort stenar eller annat om de skulle fastna, så fort som möjligt. Att gå med sten i skon ett helt dygn är inget att rekomendera. :smirk:

Jag tycker att om man endast rider hästen några gånger i veckan så ska den ryktas 4-7 ggr i veckan. Man kan variera och det är alltid olika med olika hästar. En del älskar att bli ompysslade och de ska man kanske rykta oftare.
Hovarna ska kratsas varje dag oavsett om hästen rids eller inte. Man ska ju ändå ut och känna igenom ben etc.

Kissfläckar går bort lätt om man borstar varje dag. Då hinner de aldrig sätta sig i pälsen. Om du har en vit häst dock, så blir det ju gärna missfärgat och det är lite svårare. Men borstar du ordentligt varje dag så brukar det gå ganska bra ändå. Då kan du även ta en fuktig svamp så försvinner de nästan jämt. Men borstar du mer sällan så sätter sig kisset i pälsen och blir väldigt svår att få bort. Då kan man använda kol eller ev. något schampo - om man har varmt stall där hästen kan tvättas och torka. Men jag skulle inte rekomendera det. Hästen dör inte av lite fläckar.

Reda ut manen gör man lättast med fingrarna tycker jag. Är pälsen fet så är antagligen manen också fet, vilket gör det svårare. Ev. får man tvätta den och sen kanske tunna ut den om det är riktigt illa. Då räcker det med att man använder bara vatten. Sen bör du kanske sköta manen regelbundet efter det genom att reda ut den med fingrarna eller ev. borsta om hästen tycker om det så att det inte blir likadant igen. Då hindrar du även manen från att bli för fet igen.

Ang. fet päls så beror det antagligen på för lite rykt. Det är naturligt att pälsen blir fetare när hösten och vintern närmar sig då det finns där för att hålla pälsen tät mot väte och kyla, samt smuts.
Fet päls är alltså något bra men det är inget fel att hålla ner lite genom att rykta ofta och ordentligt. I början kan du även dra försiktigt med en fuktig(observera fuktig) svamp över pälsen, så går det fortare att få pälsen mindre fet.
Men tänk på att om hästen producerar mycket fett i pälsen så betyder det att fettet behövs. Då ska man inte ta bort det hur som helst. Var uppmärksam och gör små ändringar i taget.

Hej!

Jag ryktar och krtsar hovarna innan och efter en ridtur.
Jag kratsar evän hovarna efter dom har kommit in från hagen....

Så jag ryktar och kratsar varje dag ( som man ska göra)

Kram

Tack för ditt långa svar!

Kissfläckar på den stora hästen är inga problem att få bort, men på shettisen är det jättejobbigt! Han har mycket päls och lång är den!

Ja, kanske har han så fett päls eftersom han tidigare har gått i lösdrift? Det är jobbigt att borsta och borsta och han ser fortfarande ut mer som en björn än en häst! Men men, jag fortsätter som vanligt med min kratsning och ryktning, så får vi hoppas att min hästar mår bra av det.

Ryktar nästan varje dag, kratsar hovarna innan och efter ridning.

Jag tycker att det duger alldeles utmärkt att bara bortsa av hästen med en rotviska om man bara skogsrider, men eftersom mina hästar tävlas och och jag vill ha dem riktigt glansiga och snygga så rycktar jag, annars skulle jag bara borsta. Däför skulle jag, om jag var du, bara ryckta någon gång då och då om jag själv inte ville ryckta för att det är trevligt eller de var extra skitiga.

Kissfläckar brukar jag antinge tvätta bort med schapoo, rycktsten eller kol.

Har själv inte lång man på någon av mina hästar, just för att jag tycker det är för besvärligt och inte snyggt. Men när jag var fodervärd tidigare så gjorde jag som så att jag redde ut manen ordentligt varje dag och flättade den när jag red på eftermiddagen. Fick sedan vara flättad hela natten och på dagen i hagen fick den hänga löst.

Fet päls är ett av hästens sätt att hålla värmen och för att vattnet ska rinna av bättre. Går hästen inte täckt skulle jag låta bli att göra någonting åt det.

För och efter ridning, då kratsar jag hovarna och borstar överallt, med nästan alla borstar jag har. (och det är mååååånga)

shettisar har oftast väldigt tjock man, så tunna ut den. be nån kompis som kanske är frisör att göra det. (det är svårare än vad man tror...)

tvätta hästarna med grönsåpa, så får du bort fett och smuts. Min häst är sån att han bara ääääälskar att rulla i leran när det spöregnar, och vanligt hästschampo tar inte bort den smutsen, fast jag tvättar han 10 ggr efter varann, men med grönsåpa räcker det med 2 ggr (beroende på hur mkt han har rullat sig) å sen e han ren. ta inte pälsglans i pälsen om det inte är för tävling lr liknande, för det kan klia och då rullar dom sig och skiter ner sig ännu mer...

jag ryktar min häst varje gång jag ska rida,(5-6 dar i veckan) och kanske varannan dag om han vilar under en längre period.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar