Hur ofta måste man rida?

Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag får hela tiden känslan att det skulle aldrig räcka om man hade en egen häst, att man måste lägga hela sin tid och hänga i stallet jämt.

Fast man gör ju annat än rider när man är i stallet. För mig tar det runt 3 tim/dag och då slipper jag stressa, tar mig tid att prata med stallkompisar och umgås avslappnat med min häst, mocka i lugn och ro osv. Vill jag även göra lite småpyssel tar det runt 4 tim. För min del är stallet mitt sätt att stressa av, det är enda delen av mitt liv där jag inte är konstant stressad. Visst kan jag klara av allt på 2 tim men då försvinner ju nöjet i det.

Jag rider min häst ca 5 dagar i veckan när hon är i full gång. Ibland 6 dagar men då är ena dagen bara en skrittrunda. Hon kräver lite underhåll så att säga, annars blir hon bökig och nonchalant och de få ridturer man gör är inte så skojjiga. Hon är 5 år.

Men nej, jag har inte tid med så mkt annat. Jag jobbar heltid med skiftgång och har en häst. Vet inte när jag skulle ha varken tid eller ork över till annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta måste man rida?

Hur mycket och ofta man rider beror på vilken kondition hästen behöver ha. För promenadridning i maklig takt behövs inte lika mycket kondition som för tävlingsridning på hög nivå. Var och en avgör hur mycket man rider anser jag. Jag har oftast inte möjlighet/motivation att rida mer än 3-4 gånger i veckan när jag jobbar (blir mer under semester om vädret är gynnsamt) och då får mina ambitioner rätta sig därefter!
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Som flera nämnt beror det ju både på hästen, målet med ridningen och hur hästen lever. Jag tränar mina mellan 3-5 ggr i veckan. Varje pass är tufft, även om jag väljer att ta en "skrittrunda" är det tufft p.g.a. terrängen. Dessutom tränar jag olika moment under tiden på samma runda. Sällan kortare pass än 50 minuter.

Hästarna går ute dygnet runt så här års och ska troligen få göra det i vinter också om jag hinner få upp ligghallen. Hagen är 2,5 hektar och båda hästarna rör sig väldigt mycket.

Jag tränar western för tävling.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Såhär ser vår standardvecka ut:
Dressyr 3-4 dagar (varav en lektion)
Uteritt 1-2 dagar
Hoppning 1 dag
Vila 1 dag.

Vintertid skulle han nog kunna ha två vilodagar, men nu kämpar jag mot hans svällande mage.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Som flera nämnt beror det ju både på hästen, målet med ridningen och hur hästen lever. Jag tränar mina mellan 3-5 ggr i veckan. Varje pass är tufft, även om jag väljer att ta en "skrittrunda" är det tufft p.g.a. terrängen. Dessutom tränar jag olika moment under tiden på samma runda. Sällan kortare pass än 50 minuter.

Hästarna går ute dygnet runt så här års och ska troligen få göra det i vinter också om jag hinner få upp ligghallen. Hagen är 2,5 hektar och båda hästarna rör sig väldigt mycket.

Jag tränar western för tävling.
Med all respekt, men hur kan man tycka att ngn form av skritt är tufft för en... häst:confused:

För mig är det rekreation.
inte ens när jag hårdklättrar så skrittar vi enbart, utan med en hel del galopp innan- uppvärmd.
KL
unga hästar som kommit upp i flås o kondition bör ridas för att inte få tusen hagrelaterade skador.
6 dagar i v. o det gäller ännu. visst kan de få göra annat utan ryttare. löshoppas, longeras eller dylikt NÅGON gång.

hästar som hela livet bara promeneras kräver kanske inte så mkt. ju mindre de går ju sämre kondis desto tröttare.

De som rids lite vänjer sig vid det o bjuder sällan upp till färd o fläkt själv. Vill bara hem till maten;)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det är brant här...åt alla håll...så en skrittrunda blir tufft oavsett. Det är så pass brant att det inte är lämpligt med högre hastighet på de värsta ställena och backarna är inte korta. Där det planar ut lite håller vi som regel helt andra gångarter men vill jag ha en givande skrittrunda tar jag tuffa slingan och ja...den är tuff ;)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Fast vad är det för hästar? Som behöver ridas för att inte skada sig i hagen. Har jag aldrig hört talas om, förrän i det här inlägget.

--

När det gäller TS fråga. Det beror helt på i vilken kondition man vill hålla sin häst och vilken ridning man VILL kunna kräva av den på nästa ridpass. Ju mer tuffa ridpass man kräver, desto mer engagerad och målmedveten träning krävs.

Annars, klarar sig hästar helt utan att ridas om de får vistas i bra utemiljöer. De tappar kondis och färdigheter en bit (olika individer motionerar olika mycket på egen hand), men inte till någon nivå som gör att man inte kan rida på dem. Men vill man sedan ställa tuffare krav igen, får man börja med en ny "igångsättnings"-period.

Sedan, om man egentligen inte vill rida speciellt ofta, kan man ifrågasätta om det är rimligt att man ska äga en häst. Det finns ju andra, ofta mycket billigare, lösningar där man kan bara få det roliga precis när man vill.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag har två distanshästar. Båda är riktigt bra tävlingshästar, i ådler runt 15 år.
Faktiskt så skrittar de mest av träningen, och ja, låter man de knata på en rejält vägvinnande skritt i upp till 8-9 km/h så är det tuff och bra träning.
Har man sen dessutom kuperad terräng lär pulsen dundra upp rätt bra genom att gå uppför backe.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag rider min häst 4 dagar i veckan under installningsperioden (sep-maj).
Nu under sommaren när hon är ute dygnet runt, (med undantag för 1-2 veckors vila), rider jag varje dag då hästen är lättfödd och behöver all motion hon kan få.

Både sommar och vintertid har hon stora hagar med hästkompisar (vintertid ute minst 12 h/dygn) och sommartid dygnet runt.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Fast vad är det för hästar? Som behöver ridas för att inte skada sig i hagen. Har jag aldrig hört talas om, förrän i det här inlägget.

Min häst har hos tidigare ägare lyckats drulla i hagen så fort hon fått lugnare perioder i träningen. Antagligen för att hon får någon sorts tillfredsställelse av träningen som minskar hyss-energin hon annars bygger på sig i hagen? En tanke bara... :confused:
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Fast vad är det för hästar? Som behöver ridas för att inte skada sig i hagen. Har jag aldrig hört talas om, förrän i det här inlägget.

--
l.
Sporthästar i bra kondis som triggar varandra.

Mina hästar kunde aldrig vila samtidigt. Stora hästar gör illa sig lättare än ponnys:p- långa ben att hålla rätt på o går lättare omkull.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Annars, klarar sig hästar helt utan att ridas om de får vistas i bra utemiljöer. De tappar kondis och färdigheter en bit (olika individer motionerar olika mycket på egen hand), men inte till någon nivå som gör att man inte kan rida på dem. Men vill man sedan ställa tuffare krav igen, får man börja med en ny "igångsättnings"-period.

Det där gäller inte alla hästar! Speciellt hästar som tävlats mycket kan må väldigt dåligt om de bara får gå och skrota i hagen med andra hästar. Ett av de mer extrema exemplen på detta är Jappeloup som efter avslutad tävlingskarriär släpptes i hagen för att pensioneras. Han dog tre månader senare pga hjärtinfarkt eftersom han inte klarade omställningen.

Själv har jag en häst som blir grinig och går lös på inredningen om hon inte rids ordentligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det där gäller inte alla hästar! Speciellt hästar som tävlats mycket kan må väldigt dåligt om de bara får gå och skrota i hagen med andra hästar. Ett av de mer extrema exemplen på detta är Jappeloup som efter avslutad tävlingskarriär släpptes i hagen för att pensioneras. Han dog tre månader senare pga hjärtinfarkt eftersom han inte klarade omställningen.

Själv har jag en häst som blir grinig och går lös på inredningen om hon inte rids ordentligt.

Att bryta ett långt livsmönster kan vara svårare för vissa individer. Särskilt om man behandlat dem väldigt lite som hästar under deras livstid. Så det kan säkert finnas individer som inte trivs med att vara hästar. Det finns en del hästar som inte längre alls klarar av att vara just hästar. Så jag får begränsa mitt uttalande till att det gäller de flesta hästar.

Vilken inredning har ni i eran bra utemiljö? Jag antar att det kan vara viss skillnad på att stalla in och att låta dem vara i sin flock 24/7 i stora hagar med gott om möjligheter att få vara häst.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Att bryta ett långt livsmönster kan vara svårare för vissa individer. Särskilt om man behandlat dem väldigt lite som hästar under deras livstid. Så det kan säkert finnas individer som inte trivs med att vara hästar. Det finns en del hästar som inte längre alls klarar av att vara just hästar. Så jag får begränsa mitt uttalande till att det gäller de flesta hästar.

Vilken inredning har ni i eran bra utemiljö? Jag antar att det kan vara viss skillnad på att stalla in och att låta dem vara i sin flock 24/7 i stora hagar med gott om möjligheter att få vara häst.
Vilket bla ha..

hästar som bara går i större hage o / eller lösdrift hela livet får inte se mkt av världen- vilket de brukar gilla.

Stora hagar. Det räcker inte. de vill ha NYA stora hagar. då blir det tjalabaloo:bump::bump:
Var anser du att man ska dra gränsen- att endast hobbyridna( oftast sämre ridna) lösdriftshästar kan må bra eller vara häst?

Rids de lite så mår de bra av lösdrift. Lösdrift för unga hästar är ngt som man alltid har haft, men nu när folk skaffar en o saknar mkt kunskap eller brinnande intresse o tid eller t o m flera hästar bara för att ha... är lösdrift självklart bättre.

förr skaffade man EN häst som man engagerade sig i tillfullo.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag tycker att det är ett mycket tveksamt hästliv att vara installad i box eller spilta stora delar av dygnet under en period av året och bara gå ut ensam i en liten hage några timmar. Fast det handlar ju inte den här tråden om, så det kanske vi kan släppa?

Jag konstaterar bara att en häst som fungerar som en häst fungerar oftast i en flock och trivs ganska bra med livet i en stor hage i flocken som flyttar sig runt på de områden som finns att tillgå. Är det stora områden så håller de en ganska god grundkondition bara där. Har man valt att prägla bort mycket av grundbeteendet blir det annorlunda.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag konstaterar bara att en häst som fungerar som en häst fungerar oftast i en flock och trivs ganska bra med livet i en stor hage i flocken som flyttar sig runt på de områden som finns att tillgå. Är det stora områden så håller de en ganska god grundkondition bara där. Har man valt att prägla bort mycket av grundbeteendet blir det annorlunda.

Fast du utgår hela tiden från Islandshästar som förmodligen har ett annorlunda temperament än varmblod. Bland halvblod/fullblod finns individer som har ett högt aktiveringsbehov och räcker det inte med enbart hagvistelse. De blir för rastlösa.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Nej detta stämmer inte alls. Många islandshästar i toppform (och även andra i kanske inte lika bra form) dör av lättja av att bara gå i hage under en period. Och med min blir tokig av att inte göra ngt och kommer galopperandes i hundranitti när han ser mig komma. Han behöver psykisk å fysisk stimulans. Har väldigt mkt i huvudet men även i benen. Min skulle aldrig klarat av att vara en turridningshäst, han måste få jobba oxå.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Nu är turridningshästar, hästar som jobbar mycket mer än snittet för en privatägd häst. Inte sällan med vana ryttare som ställer ganska höga krav på ridningen och hästen. Den slutsatsen är inte riktigt korrekt. Däremot kräver det givetvis mycket av hästen att gå i verksamhet. Det är mycket som måste stämma och hästen ska helst gå bra och lugnt med nybörjare och ha motor, gångarter och kraft för den vane ryttaren.

Det jag vänder mig emot är att en häst med mycket positiv arbetsvilja skulle vara något man inte vill ha i verksamhet. Det är precis det man vill ha och strävar efter i hästarnas träning, arbete och vila! Fast det kanske inte var vad du menade?

(Och ja, det finns turridningar som bedrivs som rena "turistattraktioner" med hästar som knappt nästan går fram som zombies av uttråkning. De är dock inte speciellt vanliga och det lockar inte ryttare med vana. Det är en nidbild som inte stämmer som generell bild.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta måste man rida?

Nej det är helt fel. Turridningshästar ska ha ett bra temperament och klaras av att rida av någon utan noll erfarenhet. De rids ofta i felaktig form dessutom. De finaste hästarna är går INTE på turridning. Vore bra om du satte dig in lite först innan du drar alla över kammen. Kräv mer av turridningshästen och den säger stopp alt inte förstår. Man vill ha positiva hästar men INTE med det som jag kallar motor.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Nej det är helt fel. Turridningshästar ska ha ett bra temperament och klaras av att rida av någon utan noll erfarenhet. De rids ofta i felaktig form dessutom. De finaste hästarna är går INTE på turridning. Vore bra om du satte dig in lite först innan du drar alla över kammen. Kräv mer av turridningshästen och den säger stopp alt inte förstår. Man vill ha positiva hästar men INTE med det som jag kallar motor.

Jag anser att det är du som har helt fel. Självklart ska turridningshästar ha ett bra temperament, klarar alla situationer utan att bli rädda, gå lugnt med en okunnig och gå fram positivt med mycket motor med den som vill det. Men det är även ett temperament man gärna vill ha hos tävlingshästar och avelshingstar också. Det är bra om de klarar att ridas av någon med noll erfarenhet, det behöver dock inte gälla samtliga hästar - beroende på vilken inriktning man har. Samtidigt är det också nödvändigt att de är väl skolade, har bra motor, kraft och gångarter för den vane ryttaren. Det är mycket viktigt om man tar emot många erfarna ryttare.

De allra, allra bästa hästarna går normalt inte på turridning, i det kan jag ge dig rätt. Det finns risker med att låta olika ryttare rida, så exempelvis en tävlingshäst kan man få jobba onödigt extra med för att underhålla rätt. Och det är onödigt dyrt att ha hästar i hundratusenkronorsklassen, för syftet uppfylls också bra av vältränade, välskolade, arbetspositiva hästar med mindre avelsklass.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp