Hur ofta måste man rida?

Sv: Hur ofta måste man rida?

Det stämmer inte på alla hästar.

Bla min lilla kommer alltid galopperande och är jätteglad i att få följa med ut och hitta på saker, även när hon gick på bete i stor hästflock.
Vissa hästar älskar att hitta på saker, oavsett om det är ridning, promenader eller annat.

Jag håller med, Jag släppte ut min i en fin flock med snälla hästar i en ganska stor hage på 6-7 hektar, varierat med skog, kullar och så vidare.

Hon lämnade inte grinden dessutom så blev hon hysterisk så fort någon kom och bara vankade fram och tillbaka vid grinden. :(
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Sedan, om man egentligen inte vill rida speciellt ofta, kan man ifrågasätta om det är rimligt att man ska äga en häst. Det finns ju andra, ofta mycket billigare, lösningar där man kan bara få det roliga precis när man vill.

Du menar att det är fel att vilja äga en häst om man inte vill/kan rida ofta? Varför skulle man inte kunna ha en häst pyssla med, eller promenera med? Är det inte upp till var och en av vilken anledning man vill äga en häst? Om man tycker att det roliga är att bara ha en häst? (förutsatt att man har råd)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Ja men det förutsätter att man väljer en lugn häst. Har man en tävlingshäst är det inte säkert att det räcker med hagvistelse utan det behövs mer organiserad motion.
En "lugn" häst är ofta en tjock häst som bara är intresserad av mat:D

En vuxen häst som rids kan oxå äta mkt mer.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Du menar att det är fel att vilja äga en häst om man inte vill/kan rida ofta? Varför skulle man inte kunna ha en häst pyssla med, eller promenera med? Är det inte upp till var och en av vilken anledning man vill äga en häst? Om man tycker att det roliga är att bara ha en häst? (förutsatt att man har råd)

Nej, det menar jag inte. Jag menar bara att man kanske kan fundera på om det är just det man verkligen vill och är ute efter. Vill man rida sällan finns det andra sätt att göra det på som är billigare. Men om man verkligen vill äga en häst är det klart att man har rätt att göra det.

Och då gäller det att man är noga när man köper häst och bestämmer stallplats, så att man köper en häst som trivs med ett sånt liv och att stallplatsen kan erbjuda bra förutsättningar för ett sånt liv.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Mitt önskemål är att mina hästar skulle gå i alla fall 5 dagar i veckan. Ridning, körning, tömkörning, longering, promenad eller vad som helst bara dom kommer ut och får röra på sig. Har inga direkta jätteambitioner eller tävlingsplaner.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

KL

För att återgå till frågan i början så tycker jag svaret är "när man vill". Det beror givetvis på hästhållningen men det är så jag gör. Mina hästar går på lösdrift i en liten flock och tycker att det är rätt trevligt. Eftersom jag gillar att rida och träna häst så brukar jag aktivera två per dag och gör det efter ett rullande schema, varje häst aktiveras två dagar i rad och vilar en dag. Förr när jag bara hade två hästar blev det en om dagen. Det kan bli någon kortare vila i november och mars när underlaget är dåligt men annars rullar det på så året runt.

Rider/aktiverar man relativt genomtänkt så behöver man inte göra det så ofta om man inte vill har jag märkt. En vinter höll jag igång vbl-travaren två gånger i veckan och det räckte långt. Då red jag visserligen kring en mil varje pass och mest i skritt och galopp. Med just den nervklena hästen är det viktigt att hon får springa för att hålla sig på mattan och då räcker det med två dagar så länge det blir regelbundet. En av de andra rids oftare men periodvis i korta pass, dressyrinriktat på ridbana. När utbildningen nu kommit längre är passen längre men färre.

En häst som lösdriftar (behöver inte vara jordens största hage heller) med några andra får mycket av sitt rörelsebehov tillfredsställt där så att man inte behöver rida livet ur sig bara för att hästen ska vara just ridbar. Samtidigt håller den igång sin kondition så att man kan rida mycket om man vill.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

*knapplån*

Oj vilken fart det blivit i tråden. Som svar på någras frågor: Nej, det är inte alls aktuellt för mig att skaffa mig någon egen häst, har varken ekonomi, tid, kunskap och tillräckligt intresse. Jag är fullt nöjd med medryttarhästen jag rider och får ut allt jag vill av det :) Blev ändå lite nyfiken på vad andra tycker om hur mycket man behöver rida, men det beror ju givetvis väldigt mycket på omständigheterna och ambitionerna.

Tack för alla svar! :)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det bror på hur din häst är, hur gammal och vad den är gjord för hur den är byggd och vad den används till.
Jag tycker inte att man ska rida varje dag. Tycker de alltid ska ha någon vilo dag.
Då jag bor på internat så kommer jag bara hem på hlegerna och lov/studiedagar. Då rids hon tre gånger i veckan och lite då och då tar min syster ut henne mitt i veckan. Nu på loven rider jag ganska så mycket men de får även många vilo dagar med vilket jag tycker är viktigt.
Sen ska man inte alltid rida för länge, 40 min kan räcka lugnt :).
Man får inte heller trötta ut hästen inom ridningen. Då är det inte speciellt roligt sen....
En häst som körs som en travare tror ja används mer på ett sätt? :) Då de rör oftast på sig i längre sträckor då de är i snabb trav. Och sen får de ju oftast mkt mera foder å sånt, märker man skillnad på min skola :). (hästgymnasium)
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Hur mycket man motionerar sin häst beror på i hur gott skick den är i, dess kondition, ålder (ibland), till vilket syfte den används till (tävling/hobby etc.), vad den är gjord för (arbetshäst/ridhäst/ridskolehäst) och hur mycket hästen helt enkelt behöver motion. Om hästen har gammal skada/aktiv skada som påverkar, motioneras den inte som en frisk häst. Om den har god kondition, och ska hållas fortsättningsvis i god kondition, motioneras den troligen ganska ofta, nästan varje dag, ordentliga ridpass. Om man tävlar den, vill man kanske hålla den i lite bättre form och tränar mer, om man bara rider för skojs skull kanske den har lite fler lediga dagar. Vissa hästar är också sådana att de måste ridas varje dag, annars är de helvilda (beror även på om de får mycket kraftfoder, är rastlösa till naturen, står inne i boxen mycket osv.) Ovanor uppstår lätt hos en häst som motioneras mindre än vad den behöver.
Fodret beror också på mängden motion; mycket kraftfoder, mycket motion. Om hästen motioneras mer, ska den få mera mat.
Det beror mycket på hurdan häst man har, vad den äter och vad man vill göra med den hur mycket motion den sedan får. Själv tycker jag att alla hästar förtjänar åtm. en ledig dag i veckan, antingen att man bara går ut och går den dagen, eller låter hästen stå i hagen hela dagen. Variation i motionen tycker jag också är viktigt, lite dressyr, lite hopp, lite terräng, och kombinera! Det får hästen att vilja jobba bättre, och den blir piggare och gladare. :)
Jag har tre hästar; en 24-åring, en 20-åring och en 11-åring. 24-åringen är ''pensionerad'', han har lite gamla skador som kan överansträngas och därför måste vi ta det lugnt med honom, men vi motionerar honom lätt ändå, eftersom hans huvud behöver det (han är en temperamentsfull halvarab). Han älskar dessutom att gå och titta lite på omgivningen, och det är bra för hans leder och muskler att röra på sig. :) Honom rider jag alltid i terräng, det är bättre för hans ben och han hatar ridbanan. Min 20-åring är ett sto i god kondition som älskar att arbeta, henne rider jag nästan varje dag, brukar rida tre dagar, sen en ledig dag, sen tre dagar motion igen osv. Jag rider mest i terräng (ibland tränar jag dressyr i terräng), ett par gånger på ridbanan dressyr, någon gång longerar jag och ibland går jag bommar (hoppning är inte hennes grej...:crazy:) Min 11-åring rider jag 3-4 dagar, sedan ledigt, sedan 3-4 dagar motion igen osv. i terräng mycket (han är en islandshäst), men ibland också på ridbanan dressyr och lite hoppning. Ca en timmes ridpass rider jag med 20-åringen och 11-åringen, enligt hur bra kondition de har.
Hur mycket man rider beror alltså lite på en själv och på sin häst, vad den gillar, vad den tål /med tanke på skador osv.), vad den är gjord för, vad den orkar med, vad den behöver och vad du själv tänker använda den till. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp