Sv: Hur ofta måste man rida?
Hur mycket man motionerar sin häst beror på i hur gott skick den är i, dess kondition, ålder (ibland), till vilket syfte den används till (tävling/hobby etc.), vad den är gjord för (arbetshäst/ridhäst/ridskolehäst) och hur mycket hästen helt enkelt behöver motion. Om hästen har gammal skada/aktiv skada som påverkar, motioneras den inte som en frisk häst. Om den har god kondition, och ska hållas fortsättningsvis i god kondition, motioneras den troligen ganska ofta, nästan varje dag, ordentliga ridpass. Om man tävlar den, vill man kanske hålla den i lite bättre form och tränar mer, om man bara rider för skojs skull kanske den har lite fler lediga dagar. Vissa hästar är också sådana att de måste ridas varje dag, annars är de helvilda (beror även på om de får mycket kraftfoder, är rastlösa till naturen, står inne i boxen mycket osv.) Ovanor uppstår lätt hos en häst som motioneras mindre än vad den behöver.
Fodret beror också på mängden motion; mycket kraftfoder, mycket motion. Om hästen motioneras mer, ska den få mera mat.
Det beror mycket på hurdan häst man har, vad den äter och vad man vill göra med den hur mycket motion den sedan får. Själv tycker jag att alla hästar förtjänar åtm. en ledig dag i veckan, antingen att man bara går ut och går den dagen, eller låter hästen stå i hagen hela dagen. Variation i motionen tycker jag också är viktigt, lite dressyr, lite hopp, lite terräng, och kombinera! Det får hästen att vilja jobba bättre, och den blir piggare och gladare.
Jag har tre hästar; en 24-åring, en 20-åring och en 11-åring. 24-åringen är ''pensionerad'', han har lite gamla skador som kan överansträngas och därför måste vi ta det lugnt med honom, men vi motionerar honom lätt ändå, eftersom hans huvud behöver det (han är en temperamentsfull halvarab). Han älskar dessutom att gå och titta lite på omgivningen, och det är bra för hans leder och muskler att röra på sig.
Honom rider jag alltid i terräng, det är bättre för hans ben och han hatar ridbanan. Min 20-åring är ett sto i god kondition som älskar att arbeta, henne rider jag nästan varje dag, brukar rida tre dagar, sen en ledig dag, sen tre dagar motion igen osv. Jag rider mest i terräng (ibland tränar jag dressyr i terräng), ett par gånger på ridbanan dressyr, någon gång longerar jag och ibland går jag bommar (hoppning är inte hennes grej...
) Min 11-åring rider jag 3-4 dagar, sedan ledigt, sedan 3-4 dagar motion igen osv. i terräng mycket (han är en islandshäst), men ibland också på ridbanan dressyr och lite hoppning. Ca en timmes ridpass rider jag med 20-åringen och 11-åringen, enligt hur bra kondition de har.
Hur mycket man rider beror alltså lite på en själv och på sin häst, vad den gillar, vad den tål /med tanke på skador osv.), vad den är gjord för, vad den orkar med, vad den behöver och vad du själv tänker använda den till.