Hur ofta måste man rida?

Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag undrar vilka turridningshästar du ridit? Ja en häst som går frammåt med vem som helst visst. Men man vill helst inte ha motor bara frammåtanda. En väninna till mig som driver en turridningsversamhet har kolugna hästar. En gång hade hon en med lite nerv som jag fick låna och han var jättetrevlig. Men hon sa att han inte funkade då han var så känslig. Hade jag varit inne på att köpa en till så kanske.. En riktigt bra tävlingshäst ska både vara känslig och ha mkt motor. Alltså inget som funkar för kreti och pleti.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag undrar vilka turridningshästar du ridit? Ja en häst som går frammåt med vem som helst visst. Men man vill helst inte ha motor bara frammåtanda. En väninna till mig som driver en turridningsversamhet har kolugna hästar. En gång hade hon en med lite nerv som jag fick låna och han var jättetrevlig. Men hon sa att han inte funkade då han var så känslig. Hade jag varit inne på att köpa en till så kanske.. En riktigt bra tävlingshäst ska både vara känslig och ha mkt motor. Alltså inget som funkar för kreti och pleti.

Nej, man vill ha mycket motor också när ryttaren visar att man vill ha det. Annars blir erfarna ryttare "besvikna".

Nerv vill man inte ha. Det är inte heller önskvärt på en tävlingshäst då en sån häst riskerar att falla ur i situationen. De allra, allra bästa hästarna är de som har mycket motor, bra gångarter och lyssnar lyhört på sina ryttare. En sådan häst funkar bra som turridningshäst, kanske inte för en vilsen nybörjare men för medelbesökaren på turridning.

Jag kan inte uttala mig för alla turridningar i världen. Vi har bedrivit turridning (och annan ridverksamhet) sedan 2004 och jag har bra kontakt med ett antal verksamheter, med både islandshästar, nordsvenskar och halvblod. Jag vet vad som är våra och deras ambitioner, med utveckling av verksamheterna och med träningen av hästarna. Och vilket som är drömhästen för turridningen, vilken ligger mycket, mycket nära drömhästen för en tävlingsryttare. Om man inte kan få drömhästen, väljer förmodligen turridningen en häst utan nerver, men mindre motor och tävlingsryttaren en häst med mer nerver, och mer motor. Fast det är ju inte idealt för någon för det.

Det är klart, har man i princip bara nybörjare, klarar man sig även med den typ av hästar som jag absolut inte vill ha som ligger närmare det du beskriver i den här tråden.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

En häst med motor lyssnar direkt och av små signaler. Tävligshästar ska helst ha lite nerver annars kommer de inte riktigt till toppen. Man vill ha en alert, snabbtänkt och snabbväxlad häst. En känslig häst är den bästa tävlingshästen och denna passar inte till turridning där så många olika rider. Den bästa turridningshästen är tålig, snäll och anpassningsbar.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Ser du någon osynlig text? Jag har inte någonstans skrivit att hästarna inte skulle gilla att gå på bete.

Nej jag undrar om du tror att hästen saknar dig när du inte är där?

Det är väl klart hästen kommer till dig, du ger den mat och gullar med den! Vissa hästar gillar sådant mer än andra.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Självklart ska turridningshästar ha ett bra temperament, klarar alla situationer utan att bli rädda, gå lugnt med en okunnig och gå fram positivt med mycket motor med den som vill det.
Bulletproof hästar finns inte även om de kan vara väldigt snälla Det handlar ju mest om att hästarna går på rad- med flocken.. Man kan åka häst.

jag har svårt att se turridning a la jaktridning.

turridning ser jag som betydligt värre än ridskolehästar vars elever förhoppningsvis lär sig iom att de instrueras att lära sig RIDA.

Sen har vi storleken o vikten på ryttarna som man tar hänsyn till på ett helt annat sätt. Stor ryttare på stor bärande storhäst- inte ngt förvuxen ponny o dessutom då skumpande o dragande utan att den som leder gruppen har ett hum eller intresse av det.

Visst. hästarna får en form av motion
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Det är ju det som är lite boven i det hela. Man går på rad och den som håller i själva turridningen ser kanske inte allt som sker (tex nån drar hårt i munnen osv). Och fokus ligger inte på själva ridningen utan mer som naturupplevelse. De får testa gångarterna men visar exakta fattningen och hur de ska förhålla sig kan man inte visa för ledaren sitter ju själv till häst.

En kombination ridskola med uteritter är nog att föredra. Så har min kompis det men hon vill ändå ha hästar som klarar de mesta situationer och ryttare och då går motorhästarna bort även om hon och några elever faktiskt tävlar två (lr var de tre?) av dem så inga svårklasshästar för det men just de som ändå tävlas rids helst inte av nybörjare.

Edit: finns oxå viktgräns tror de flesta seriösa har det vare sig ridskola lr turridning.

Motion får de men ingen riktig träning i den bemärkelsen att förbättra vare sig gångart lr form, det sker isf på lektionerna med överseende av henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta måste man rida?

Vår snittkund är en ryttare som ridit på ridskola i många år på "storhäst". De kräver pigga, arbetsglada hästar med mycket motor och lättfunna gångarter. Därför är det exakt vad vi vill erbjuda.

Just bulletproof är en träningssak. Våra hästar är bulletproof - i bokstavlig mening, jaktskott som går av/skjutbaneskott gör ingenting. Sedan kan man aldrig garantera hur levande djur reagerar på situationer. Men våra hästar har inte reagerat på (dvs i mer än noterat), (1) nöjesflygande helikopter som surrar något tiotal meter ovanför och följer efter de fina hästarna för att titta på dem, (2) skördetröska som tar upp 95% av vägbanan som väljer att ignorera hästarna och fortsätter i hög fart förbi (3) älgar som står ett tjugotal meter fram på vägen (4) osv osv.

Storlek, vikt och erfarenhet är viktiga parametrar. Verksamhetshästar måste hålla i många år och behålla full arbetsglädje, år efter år i verksamhet. Annars funkar det inte med lönsamheten. Det ställer stora krav på träning, motion och viloperioder. Mycket större krav än de flesta hobby, eller tävlingsryttare på lägre nivåer ställer på sin ridning och sin hästomvårdnad.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Motion får de men ingen riktig träning i den bemärkelsen att förbättra vare sig gångart lr form, det sker isf på lektionerna med överseende av henne.

Fast hästarna tränar man också själv regelbundet för att kolla av att de är friska, krya, glada och håller i gångarterna och har "rätt" kondition för det man förväntar sig av dem. Det kan man inte förvänta sig att kunderna kan rapportera om, även om snittkunden är någon med 5-10 års riderfarenhet i olika former.

Motor och nerv är INTE samma sak. Man vill inte ha en nervig tävlingshäst, ingen tävlingsryttare jag känner vill ha det. Man tränar så in i norden för att få bort det. Never, ever. Man vill ha en lyhörd häst - vilket kan vara svårt för en nybörjare som inte hittat känsligheten i hjälperna. En bra tävlingshäst ska inte reagera på en massa skit som händer omkring. Det stjälper alla stora planer.

Fast vi kanske använder olika ord för olika saker?
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Vår snittkund är en ryttare som ridit på ridskola i många år på "storhäst".

De ställen jag själv ridit på och jag hört vänner berätta om har snittkunden snarare varit någon med noll häst- och ridvana, eller som ridit på ridskola för tio-tjugo år sedan, och nu hängt med kompisarna/flickvännen på turridning som en kul grej. Då behövs en annan typ av hästar än om majoriteten är hästvan.

Motor och nerv är INTE samma sak. /snip/Fast vi kanske använder olika ord för olika saker?

Jag tror det. För mig betyder "nerv" just motor, reaktionssnabbhet, vilja. En nervig = nervös häst är en helt annan sak.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Bulletproof hästar finns inte även om de kan vara väldigt snälla Det handlar ju mest om att hästarna går på rad- med flocken.. Man kan åka häst.

jag har svårt att se turridning a la jaktridning.

turridning ser jag som betydligt värre än ridskolehästar vars elever förhoppningsvis lär sig iom att de instrueras att lära sig RIDA.

Sen har vi storleken o vikten på ryttarna som man tar hänsyn till på ett helt annat sätt. Stor ryttare på stor bärande storhäst- inte ngt förvuxen ponny o dessutom då skumpande o dragande utan att den som leder gruppen har ett hum eller intresse av det.

Visst. hästarna får en form av motion

Jag bor granne med ett turridningsföretag. Händer ibland att jag möter dom i skogen...:crazy:...Ja, hästarna är oerhört snälla och tåliga men när jag dyker upp där som "gubben i lådan" blir det lite rörelse i gruppen då ryttarna definitivt inte är de vanaste...om man så säger...Nu har jag valt att alltid stanna upp och hålla mig på min kant tills gruppen är samlad och kan fortsätta. Jag tänker då att jag aldrig skulle vilja leda en sådan grupp i naturen...ryttarna är säkerligen trevliga som individer men inte många av dom jag mött hittills har haft intentionen att blir ryttare framöver utan det är en "kul grej" att får rida i vildmarken...ack ja...

Idag mötte jag dock bara 2 ryttare. Jag stannade som jag brukar och sa att det är ok för min del om dom ville passera...inget svar...sen drog dom som avlöningar på en annan stig...Nåja, det var väl kanske lugnast så...:cool:
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag tänker då att jag aldrig skulle vilja leda en sådan grupp i naturen...ryttarna är säkerligen trevliga som individer men inte många av dom jag mött hittills har haft intentionen att blir ryttare framöver utan det är en "kul grej" att får rida i vildmarken...ack ja...

Ett lugnare alternativ till forsränning och paintball, ungefär.;)

Jag har varit hjälpledare på sådana turer, och man skulle behöva vara en korsning mellan uggla och kameleont för att ha totalkoll. Oftast har man någon med som egentligen är rädd men vikt sig för grupptrycket, dessutom. Samtidigt är det ju tacksamt, eftersom de allra flesta tycker det är en fantastisk upplevelse.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Oftast är det ju det...en fantastiskt upplevelse ;) ... och jag måste säga att de ledare som varit med grupperna jag mött som regel är oerhört samlade och trygga i sin roll. Har uppfattat dom som tacksamma när jag sagt att jag väntar ut dom så dom kommer iväg "by the book" för jag har inte bråttom. Det är där jag sett att vissa som sitter i sadeln...kanske inte skulle vara där, hm... :o
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Här blir tanterna med egna hästar hysteriska o skriker om de möter mig i galopp på håll- fast de är i grupp o på väg bortåt:rofl:

Skritt på tygeln o möjligen en kort galopp i ngn uppförsbacke( safe) är det som gäller.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Jag tror det. För mig betyder "nerv" just motor, reaktionssnabbhet, vilja. En nervig = nervös häst är en helt annan sak.

Då är det nog så. Motor för mig är reaktionssnabbhet, vilja, arbetsglädje och kraft. Nerv kopplar jag med just reaktion på saker i omgivningen, inte reaktioner på ryttarens kommunikation.

Det förra kan vara lite knepigt för en nybörjare för att det blir missförstånd mellan ryttare och häst. Det senare kan bli direkt livsfarligt därför att hästen helt enkelt inte är fokuserad på arbetet. Och givetvis ännu farligare för en nybörjare.

En riktigt bra häst lyssnar enbart på sin ryttare, skiter i princip i om ett flygplan störtar framför ekipaget.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

De ställen jag själv ridit på och jag hört vänner berätta om har snittkunden snarare varit någon med noll häst- och ridvana, eller som ridit på ridskola för tio-tjugo år sedan, och nu hängt med kompisarna/flickvännen på turridning som en kul grej. Då behövs en annan typ av hästar än om majoriteten är hästvan.

Jag tror det. För mig betyder "nerv" just motor, reaktionssnabbhet, vilja. En nervig = nervös häst är en helt annan sak.

Då skulle jag vilja tillstå att den perfekta turridningshästen är precis en sådan häst som du skulle vilja beskriva som med "nerv". Kombinerat med att den är helt utan egenskaperna nervig och nervös. Det är också den perfekta tävlingshästen. (För turridningshästen krävs dessutom att den accepterar nya ryttare utan större problem, vilket inte är ett krav för tävlingshästen.)

Om hästen kan lyssna av vad ryttaren vill just idag. Är det en lugn tur, ett fokuserat träningspass eller rejält med fart?

Så fungerar våra allra bästa hästar och är den typ av häst vi söker fler av - utan att hävda att de skulle stå sig på tävlingsbanan i höga klasser - den träningen bedriver vi inte. Med nybörjare sköter de sin uppgift genom att följa ledet och erbjuda en lugn tur. Med mer erfarna visar de vad de kan, motor och fart. Med riktigt erfarna kan de visa mycket, mycket motor och klass. Allt med glädje i arbetet, även om man kan märka att blir det för mycket av det förstnämnda, tycker just de här "bästa" hästarna att det är lite trist.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Nerv och motor är inte samma sak men de hänger ihop. Jag vill ha en häst med nerver. Med andra ord en häst som är oerhört lyhörd och känslig. En häst som gärna frågar innan och en smart häst. Negativt med en häst med mkt nerv är att den ofta blir nervös och ängslig om ryttaren ger dubbla signaler lr är osäker själv. En sådan häst kräver en van och känslig ryttare då växer den.

Har du hört uttrycket "nerver av stål?" det passar inte en häst. Eller hur? För det är ju just en häst å inget annat :D de måste få ha känslor å reagera.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

En del hästar är så som du beskriver. Att deras känslighet också gör att de är känsliga och uppträder "nervigt" vid dubbla signaler, dålig timing, omgivningens utseende, andra händelser och annat. Fast det är inte så bra verksamhetshästar, det kan jag hålla med om. Det är inte så himla bra tävlingshästar heller, även om det där påverkar mycket mindre så länge mest förutsägbara saker inträffar. Tävlingsryttaren kan jobba med allt som har med signalsystemet att göra och bygga upp det med sin häst.

Vi har några sådana hästar - men de går inte i turridningsverksamheten och det är en typ av hästar som vi gärna hittar nya ägare till, som bättre kan se till att utveckla dem.

Sedan har vi hästar med precis lika mycket motor och det du kallar nerv, som fungerar utmärkt i turridningssituationen. De kan på 30 sekunder förstå att den här ryttaren vill bara ta en lugn tur, har inte så bra koll. Då slappnar de av och erbjuder precis det, och lyssnar mer på mig som ledare än på ryttaren. Samma häst kan på nästa tur under 30 initiala sekunder förstå att den ryttaren kan sin sak, kräver rejält och då också leverera mycket motor och kraft. Med lika stor glädje. Med många återkommande kunder har hästen till och med pejl på läget innan kunden sitter upp.

Det är vad jag tycker är drömhästen för turridning. Och en sådan häst skulle också fungera utmärkt på tävlingsbanan. Det finns några sådana avelshingstar som är lite onödigt dyra att använda i turridningen, men skulle ha fungerat mycket väl...
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Lånar knapp!

Men för att sammanfatta det hela: TS frågar om man måste rida varje dag?

Vill man inte rida varje dag ska man välja en häst av den lite lugnare modellen och inte en tävlingshäst som kräver mycket stimulans. Ett alltför vanligt scenario är att man rider för lite, hästen blir frustrerad och börjar busa. Ryttaren blir rädd och rider ändå mindre. Kanske är hon bara ute och skrittar och håller hårt i tygeln i stället för att rida framåt. Hästen exploderar och voilà så har vi en "problemhäst" när det egentligen handlar om en häst som inte får tillräckligt med stimulans.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Och många hästar får bra stimulans och motion av att vistas i en bra utemiljö med sin hästflock.

Men annars håller jag med, självklart ska man försöka hitta en häst som passar ändamålet. Och om man inte vill rida så ofta, kanske fundera på om hästägande verkligen är rätt väg.
 
Sv: Hur ofta måste man rida?

Och många hästar får bra stimulans och motion av att vistas i en bra utemiljö med sin hästflock.
Ja men det förutsätter att man väljer en lugn häst. Har man en tävlingshäst är det inte säkert att det räcker med hagvistelse utan det behövs mer organiserad motion.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp