Asa_S
Trådstartare
Jag håller på att sätta igång min ena shettis och av förståeliga skäl kan jag inte rida ut med honom. Det gick fram till för en vecka sedan att köra släde, så några gånger har vi varit ut och kört, men nu är det smält och vi är mitt i tjällossning. Det är alltså väldigt tungt och bärigheten på vägen är väldigt opålitlig, det kan vara hål under vägen där det var hårt dagen före osv. Det är med andra ord inte läge för vagnen ännu och jag är helt OK med tömkörning både längs väg och på vår lilla ridbana så långt det nu går i allt vatten. Problemet är att han är ganska tjock och jag skulle vilja köra något som är mer konditionskrävande för honom än det jag mäktar med springande bakom. Återstår longering, men hur ofta kan man longera? Är 2 ggr/v OK förutsatt att han går två pass till efter väg? En gång med mer fokus på hoppning och då blir det mer som intervallträning kortare pass och ett med variation på voltstorlek och böjning och ev med upphöjda bommar men lite längre?
Det går förhoppningsvis någorlunda fort, max 3 veckor räknar jag med och det skulle då bli ca 6 pass på de tre veckorna. Mer hoppas jag verkligen inte för jag tycker själv att longering är ganska tråkigt egentligen. Tror ni hans ben tar skada av det med tanke på att det ändå blir ganska mycket runt, runt?
Det går förhoppningsvis någorlunda fort, max 3 veckor räknar jag med och det skulle då bli ca 6 pass på de tre veckorna. Mer hoppas jag verkligen inte för jag tycker själv att longering är ganska tråkigt egentligen. Tror ni hans ben tar skada av det med tanke på att det ändå blir ganska mycket runt, runt?