Hur ofta longering?

Asa_S

Trådstartare
Jag håller på att sätta igång min ena shettis och av förståeliga skäl kan jag inte rida ut med honom. Det gick fram till för en vecka sedan att köra släde, så några gånger har vi varit ut och kört, men nu är det smält och vi är mitt i tjällossning. Det är alltså väldigt tungt och bärigheten på vägen är väldigt opålitlig, det kan vara hål under vägen där det var hårt dagen före osv. Det är med andra ord inte läge för vagnen ännu och jag är helt OK med tömkörning både längs väg och på vår lilla ridbana så långt det nu går i allt vatten. Problemet är att han är ganska tjock och jag skulle vilja köra något som är mer konditionskrävande för honom än det jag mäktar med springande bakom. Återstår longering, men hur ofta kan man longera? Är 2 ggr/v OK förutsatt att han går två pass till efter väg? En gång med mer fokus på hoppning och då blir det mer som intervallträning kortare pass och ett med variation på voltstorlek och böjning och ev med upphöjda bommar men lite längre?

Det går förhoppningsvis någorlunda fort, max 3 veckor räknar jag med och det skulle då bli ca 6 pass på de tre veckorna. Mer hoppas jag verkligen inte för jag tycker själv att longering är ganska tråkigt egentligen. Tror ni hans ben tar skada av det med tanke på att det ändå blir ganska mycket runt, runt?

Sv: Hur ofta longering?

Jag brukar longera ett par dagar i veckan før att hæsten ska slippa ha något på ryggen och kan då arbeta mer rætt, det ska væl inte vara några problem.
Gæmført med hur många hæstar rids på volten dag ut och in ær det ju ingenting.
Nu har dom dock lært sig att gå fritt længs fyrkantspåret mens jag står i mitten och bestæmmer gångart, man behøver ju faktiskt inte hålla dom i ett snøre har jag mærkt.
Brukar værma upp på volten under tømlongering, nær dom væl går riktigt får dom gå fritt længs fyrkanten bara dom jobbar på ett bra sætt med ryggen.

Varför inte tömmköra istället? Jag förstår om jag ska vara ärlig inte riktigt vitsen med att longera. Vad ger det hästen att springa runt runt?
Genom att tömmköra istället kan man reglera hästen mycket bättre, och man kan göra allt som man gör när man rider, fast på marken. :laugh:
Tex, om du tömmkör hästen på en volt så kan du ställa hästen, det kan du inte när du longerar.

Så mitt tips är att tömmköra, det ger mycket, mycket mer enligt mig! :laugh:

Håller fullkomligt med! Tycker att tömkörning ger mer, och du kan utföra mer än vad du kan vid longering. Att tömköra på en volt funkar i alla gångarter det med :)

Kan inte heller något annat än att instämma. Man får ut betydligt mycket mer av tömkörning än longering.

Tränade enkla byten (ponny, så tränar inga riktiga byten :)), skänkelvikning, öppna och sluta igår när jag tömkörde. Bra variation för både häst och ryttare. Att tömköra är ju bara att arbeta hästen från backen, så jag ser ingen gräns hur ofta man ska tömköra. Longering sliter ju betydligt mer :)

Nu får jag ju se ut som en riktig dumbom, men jag har alltid undrat hur man tömkör en häst på det viset? Jag rider knappt med tyglarna (westernryttare) utan använder sits och skänklar, jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få hästen att gå sidvärtes eller göra byten utan att använda varken sits eller skänklar utan bara röst och töm.

Jag kan tömköra rakt fram och svänga i alla gångarter, inget mer. Jag är verkligen jättenyfiken :)

Min ponny flyttar sig för tömmen. Dvs. lägger jag över tömmarna på höger sida flyttar hon sig till vänster osv. Hur "andra" gör, vet jag dock inte :)

Att tömköra är ju bara att arbeta hästen från backen, så jag ser ingen gräns hur ofta man ska tömköra. Longering sliter ju betydligt mer :)

Nu förstår jag inte, hur skulle longera slita mer än att tömköra på en volt? Rund ring som rund ring eller har jag missförstått något? :)

Då tömkör du utan sele? Jag har alltid tömkörningssele på min häst när jag tömkör för att inte trassla in de läbbiga bomullstömmarna jag har. Det kanske vore något att skaffa ett par rejäla, goa lädertömmar...

Kanske var lite fel uttryckt av mig ser jag nu. Min ponny är en riktig fuskis och smiter så fort han får möjlighet. Skjuter ut bogen och då sliter longeringen betydligt med på honom. Med tömkörning kommer jag åt yttersidan på honom och kan arbeta korrekt, som på ryggen. Det gller min ponny och det kom inte med i texten. :) Arbetar hästen korrekt i longering så är det inget större problem, anser jag. Blev väldigt felformulerat bara :)

nej med sele mna har tömmarna i öglorna högst upp, oftast. Har jag dom längre ner, vilket behövs ibland när hon är lite stissigare lägger jag tömmen mot henne. Ex om jag ska göra en skänkelvikning undan höger "leder" jag med vänster och lägger högertömmen mot hästen. Men 99% av gångerna har jag tömmarna högs upp.

*KL*

En fråga, lite OT, har ni något bra tips på hur man får mig att få henne att gå rakt. Svänga, volt, skolor är inga problem men rakt fram! :o (Ska också tillägga att det är bara när jag tömkör det visar sig och det visar sig på alla hästar så ja gantar att jag inte kan skylla på hästen :angel:)

jaha, då förstår jag! Och det har du helt rätt i . Tycker också det är väldigt svårt att få de jobba korrekt i longering, eftersom man inte kan "möta upp" med handen på samma sätt.

Nu får jag ju se ut som en riktig dumbom, men jag har alltid undrat hur man tömkör en häst på det viset? Jag rider knappt med tyglarna (westernryttare) utan använder sits och skänklar, jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan få hästen att gå sidvärtes eller göra byten utan att använda varken sits eller skänklar utan bara röst och töm.

Jag kan tömköra rakt fram och svänga i alla gångarter, inget mer. Jag är verkligen jättenyfiken :)

Jag är självlärd inom tömkörning, men antar att det finns lika många åsikter och sätt att tömköra som att rida.

Min ponny är lite knepig att få i form om man inte kommer åt honom med sätet och rejäl övertalning :angel: Han går i form och arbetar korrekt när man kommer åt honom, välriden och ska debutera LA:1 nästa fredag. Bara så du inte tror att han är dåligt riden. :)

På tömkörningsgjorden har jag två öglor på vardera sida, en stor högst upp och en längre ner. På yttersidan har jag tömmen löpandes genom den stora, genom bettringen och ner till den mindre. En mild gramaninspänning med andra ord. På insidan har jag tömmen löpandes genom bettringen och tillbaka till den mindre. Upplever att det är lättare att påverka innersidan då. Riktigt mjuk kontakt får man ha med den här skarpa inspänningen, men det funkar alldeles utmärkt för oss.

Eftersom att tömkörning ger tillräckligt "luddiga" signaler försöker jag att enbart styra med tömmarna. Genom röst, spö och min position får jag hästen att utföra de rörelser jag vill :)

Är hästen aldrig tömkörd tidigare, eller att du är ny så kan det vara svårt att förstå varandra ibland, men övning ger färdighet :)

Har tyvärr ingen bild, har inte lärt mig allt i min mac än :) kanske kommer senare, ska försöka :)

Nu förstår jag inte, hur skulle longera slita mer än att tömköra på en volt? Rund ring som rund ring eller har jag missförstått något? :)

Beror nog en hel del på hästen. Min gamla häst springer mest runt vid longering med bogen inåt och i en väldig fart. Helt meningslöst alltså att longera denna dam blir bara stress av det hela. Med tömkorning har man möjlighet att reglera med yttertömmen och variera med att "köra" rakt fram och byta varv oftare.

Sen gäller det också, upplever jag i alla fall att hitta rätt position, inte för nära men heller inte för långt ifrån hästen

Jag rider också western, så jag förstår din tanke! Hade svårt med det där i början.

Nu har jag visserligen en körhäst, så jag är van att köra (har tävlat bruks).
Min häst är en riktig slöfock och utan säte är det svårt att hålla tempot uppe! Lösningen är träning, träning, träning. I början var jag lite "för snäll" eller hur man ska säga, jag lät allt ta lite tid. Numera är jag skoningslös och driver på ordentligt om han inte svarar (ja, jag använder spöet). När han gör som jag vill får han vara ifred och när han är extra bra kommer klickern fram!

Jag använder körpisken som "skänkel", jag petar på den kroppsdel som ska vika undan. På så sätt kan man utan större svårigheter göra skänkelvikningar och flytta fram-/bakdel. Steg ett är givetvis att lära hästen vad pisken betyder; petar jag på rumpan ska rumpan svänga.

Hugger sista:

Intressant att höra era funderingar. Just den här ponnyn jobbar väldigt bra i longeringen, de andra jag här hade jag nog inte övervägt att longera på samma sätt, inser jag. Jag har dessutom på honom en fuskinspänning med inspänningstygel på utsidan och linan ledande från min hand genom bettringen och till gjorden så det blir halvt longering, halvt tömkörning av det hela. Speciellt när det blir hinder och bommar involverade har jag svårt att få till det i regelrätt tömkörning av någon anledning men detta fungerar bättre för mig.

Uppenbarligen är det iallafall ingen som tror att hans ben skulle ta skada av att jobbas varierat och i balans och i alla gångarter på volt 2 ggr/v under en begränsad tid iallafall, om det skulle bli nödvändigt?

Vad ger det hästen att springa runt runt?
Tex, om du tömmkör hästen på en volt så kan du ställa hästen, det kan du inte när du longerar.

Om du inte kan ställa hästen när du longerar förstår jag att du inte longerar alls - men givetvis kan du ställa hästen och få den att arbeta på ett bra sätt även i longering. Det handlar ju om att lära sig att longera!

Jag har lärt mig en del - och har sett de som verkligen kan och visst katten kan man jobba hästen på ett mycket bra sätt även i longering. Det är en annan teknik än tömkörningen dock.

Att bara longera för att låta hästen springa ger ju inte så mycket däremot.

Tænkte bara flika in med några tips..

Du kan varva longering på lina med løslongering, det ger hæsten en bættre chans att hitta sin egen form och balans.

Arbete på løsa tyglar ær också någor jag rekommenderar varmt før hæstar som av olika anledningar inte ska ridas!

http://juliaeldh.se

Om du inte kan ställa hästen när du longerar förstår jag att du inte longerar alls - men givetvis kan du ställa hästen och få den att arbeta på ett bra sätt även i longering. Det handlar ju om att lära sig att longera!

Jag har lärt mig en del - och har sett de som verkligen kan och visst katten kan man jobba hästen på ett mycket bra sätt även i longering. Det är en annan teknik än tömkörningen dock.

Att bara longera för att låta hästen springa ger ju inte så mycket däremot.

Kan man? Jag har aldrig någonsin sett en häst som arbetat bra utan inspänningstyglar och dylikt under longering. Jag tycker att arbetet blir mycket, mycket bättre och ärligare genom tömkörning.

Du får hemskt gärna förklara vad tekniken är, och hur man gör, jag skulle gärna lära mig!:laugh: Har du någon film eller så som exempel? Skulle vara väldigt roligt att se!:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama