Hur ofta longering?

Sv: Hur ofta longering?

Jag är som sagt var inte superduktig själv men har sett de som är. Metoden är ju att helst med kapson longera hästen på volt och genom att dels på ett medvetet sätt ta i linan (min häst funkar bäst på små små skakningar i linan) få hästen att ställa inåt i volten och sedan med hjälp av tex spö eller änden på linan (jag brukar föredra ett långt dressyrspö framför tex. longerpisk) korrigera hästens ställning och motivera hästen genom "duttar" till att kliva in under sig.

Har ju tyvärr ingen film, och skulle inte vilja filma mina försök heller eftersom jag har myyyyyycket att lära än) men som sagt var - jag har sett de som kan. Det som är svårast att korrigera på det sättet är en bog som vill "flyta utåt" men det tycker jag å andra sidan är mycket svårt att korrigera vid dubbellongering eller om man hellre vill kalla det tömkörning på volt också. Just ytterbogen är enligt min uppfattning alltid svår att komma åt när man har hästen på volt och inte sitter på. Dock kan man vid longering genom små skakningar i linan få hästen att ställa in mer och därigenom få lös bogen som vill flyta utåt och sedan med hjälp av pisken eller genom att ge eftergift få hästen att räta upp sig igen. Inte alltid man lyckas dock. För min del, som inte är superduktig på vare sig longering eller dubbellongering/tömkörning på volt är oddsen för att lyckas korrigera en bog som flyter ut ungefär lika stora/små oavsett metod.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama