Hur ofta kör ni era starthästar?

Cambrie

Trådstartare
Bara nyfiken, hur ofta och hur hårt tränar ni era starthästar? Efter en diskussion med personen som hyr in sina hästar i samma stall som oss undrar jag nu hur ofta ni tränar era hästar som är klara för start eller startar varannan vecka?

Våra hästar går två lite tuffare jobb i veckan och ett motionsjobb, vi har dock fått höra nu att vi tränar alldeles för lite med hästarna.

Sv: Hur ofta kör ni era starthästar?

nu då min häst vintertränats har hon gått varannan dag lite tuffare motion med tungvagn.

nu har vi lagt in snabbjobb och då går hon 2 dagar i veckan tex tis lätare motion fredag snabbjobb. och om hon som rider har tid gör hon det däremellan

då hon startar behöver hon int gå bana eller tuffare motion..

Jag trodde inte det heller. Jag tycker vi köra våra hästar hyfsat hårt, de går någon form av intervaller två dagar i veckan, antingen en runda inne i skogen på 2 km där det är uppförsbacke (snabbare jogg) nedförsbacke (lugn skritt) och uppförsbacke (snabbare jogg) eller på en sandbana som är 700 meter och lutar åt alla håll vilket gör att man inte ritkigt kan köra överallt. Ev går de också ett motionspass under helgen.

Den här personen som anmärker på vår träning kör 1,2 mil varannan dag i full fart. Även med starthästarna. Jag tänker inte anmärka på hans träning, även om jag inte tror på att sitta och köra i 1.40 tempo efter stenhårda grusvägar, men jag skulle uppskatta att folk inte gör samma sak.

Ingen tränare jag har jobbat hos har kört jobb mer än 2 dagar i veckan med sina starthästar. Unghästar eller hästar som stått i vila eller inte är startklara är en annan sak.

nä precis min nuvarande trnare vill dock att min sak gå mer banjobb för att få en till växel men ja alla är ju olika och kan ju inte träna samma...

Bara nyfiken, hur ofta och hur hårt tränar ni era starthästar? Efter en diskussion med personen som hyr in sina hästar i samma stall som oss undrar jag nu hur ofta ni tränar era hästar som är klara för start eller startar varannan vecka?

Våra hästar går två lite tuffare jobb i veckan och ett motionsjobb, vi har dock fått höra nu att vi tränar alldeles för lite med hästarna.

Undantag finns ju alltid men de flesta av våra går 2 pass i veckan när de är i startkondition.
Om nån häst ska "vässas" lite extra så kan vi ev klämma in 3 pass beroende på hur tufft det körs. Men det är isåfall bara under en kortare period.
Under uppträning så blir det ju en helt annan sak.

våra går två jobbiga sandjobb och långsamkörning en gång i veckan

måndag, fredag sandjobb
onsdag långsamt.
lördag söndag har de helg

Våran enda starthäst för tillfället, går intervaller var 3:e dag.

fast min har gått minst 12 km varannan dag nu i 2-3månader i tuffare motionstempo med tung vagn men nu är somd agt de tiden förbi. visa tränar ju sina häsar tuffare än andra och tycker så länge man inte lägger sig i hur andra tränar får man väl träna som man vill :) hälsa det;)

Kör ungefär som du när vi startar, ibland blir det bara 2 pass / vecka beroende på hur de startar...

Men det är väl lite inviduellt också beroende på hurdan häst man har, hade en häst tidigare som mådde bättre av att få ett par lätta rid eller körpass i vecka utöver de två träningspassen (med vagn) eftersom hon var så nervig. Hon funkade bäst när hon fick jobba av sig lite mellan varven...

Min ena starthäst körs typ i lopp, funkar bäst så. Rids fort i galoppintervaller 2 ggr i veckan.
Den andra körs i tryckvagn ca 3 ggr i veckan.
väldigt individuellt det där.

Fast jag antar i och för sig om du säger att du vintertränat att du inte startat var 10´de dag?

Självklart är det individuellt, det är det även för våra hästar. Vi har ett par som är under uppbyggnadsträning, och de går varannan dag, ibland några dagar på raken och därefter vila. Men just starthästarna kör vi mer eller mindre så som jag beskrev. Förutom en madame som blir het och lätt drar på sig korsförlamning. Hon går motion tre-fyra dagar i veckan.

Vi tränar våra olika.... En behöver "bara" gå 2 ggr/ vecka + starter, en annan körs rätt hårt i jämförelse och rids/ körs 3 ggr/ vecka + starter. Sen finns det ju givetvis hästar som behöver mindre eller mer. Var det inte Alf Palema som alltid fick gå ett stentufft pass dagen innan tävling? Vissa andra behöver istället vila dagen innan eller bara joggas lite...

Varannan dag 50-60 min. I stort sett bara backe och långjogg i skapligt tempo.

när jag jobbade hos charles d giorgio så tränade våra mkt..
måndag galoppjobb i sanden för sadel
tisdag rakbana med vagn.
onsdag vila för dom flesta utom dom som skulle starta nån dag senare. isf en runda i skogen i bra tempo.
torsdag galopp för sadel
fredag rakbana med vagn.
lördag långsamt för dom som behövde.
söndag ofta vilodag.
ibland slapp vissa hästar undan med långsamt ist för fortkörning.

men dock går hans hästar bra!!!

Ja med tanke på gårdagens vinnare Tranemo Raketen som gått backintervaller på morgonen innan start så visar det bara hur individuellt hästar tar åt sig träning.

Min surtant går långsamt 1,4 mil Onsdagar & Fredagar, mysrider på helgerna. Om 14 dagar börjar provloppen på Valla & då blir det invändiga sådana nästan varje vecka för hennes del.

Vet inte vad andra anser med jogg i bra tempo men svarar för mig själv.
En liten häst får jogga på i 22-23 km/h och en stor häst ca 25-26 km/h.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 044
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar