Hur ofta hoppa?

C

canon_eos

Jag undrar hur ofta jag kan hoppa med min 18 åriga islandshäst?

Kan jag hoppa ca 1-2 gång i veckan utan att hon tar skada?

Hon är helt fräch och i mycket god kondistion.
Eftersom jag är värdens fegaste så hoppar jag bara ca 40 cm, högst 60 ibland.

Hon älskar värkligen att hoppa, men jag vill inte förstöra henne.
Hur ofta är går bra och hur mycket blir för mycket?

Sv: Hur ofta hoppa?

Hur ofta och hur mycket varierar mycket beroende på hästen. Men lite generellt tycker jag att:

- Vänj hästen sakta. Börja med ett par skutt 1gång/v och öka lite försiktigt (beroende på villken grund kondition hästen har).
- Ta lite färre skutt/gång så kan du hoppa oftare. Tex. tycker jag att 5-6 språng 2ggr/v är bättre än 10-12 språng 1g/v. Framfdörallt är det bra att hoppa lite men ofta för självförtroendet!
- Kör inte slut på hästen. Eftersom den böärjar bli lite gamal är det bra att "spara" lite på den, med andra ord avsluta medan den fortfarande är pigg!
- Slutligen det viktigaste av allt: Lysna på hästen!!! Titta på hästen dagen efter du har hoppat: Är den gallig i benen? är den stel och har träningsvärk? Ja då då har du ridit för hårt!

Lycka till!!!!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 221
Senast: Hermelin
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 067
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård