Hur ofta fodrar ni?

Sv: Hur ofta fodrar ni?

Nja.... jo "tyvärr" är det ju så jag menar.... mina får ca 9 kg ensilage/ dag (2 LÄTTFÖDDA hästar, 1 shettis och en korsningponny på 148 cm)

Jag ser det bättre att dom får det 1 ggr/ dag... än vid flera tillfällen.... blir ju lixom "inget" då;)

Sen när det är som kallast så får dom fri tillgång på halm....
Har dock i år "bara" köpt 2 storbalar än så länge;)

Och ja..... DOM GÅR UPP I VIKT på det..... börjar "nästan" bli tjocka...

Och ja.... Jag har hört det 1000 ggr att jag måste ge dom mer.... men om dom klarar sig på det... så finns det ingen anledning.... STOOOR hage med MASSOR med träd och mossa... och "grejs att äta":idea:

Va? Är du allvarlig? 9 kg på TVÅ hästar??
Anledningen till att dina hästar är "tjocka" är förmodligen att de lider av närings och proteinbrist, har du sett hur stora magar svältande barn i afrika kan ha? Klart de tuggar på träd och mossa i sina desperata försök att tillgodose sitt behov!!

Öka ensilaget och ge fler givor så det täcker båda hästarnas individuella behov av ts, ge fri tillgång på halm... Dina hästar kan omöjligt må bra.

Vi fodrar 5 ggr/dygn.

Kl 7 får de 1,5 kg hösilage (TS 71%)
Kl 10.30 får de 1,5 kg hösilage
kl 14.00 får de 1,5 kg hösilage
Kl 17.00 får de 1,5 kg hösilage

Shettis och haflinger delar på detta i hagen.

När de kommer in ca kl 20-21 får haflingern 4 kg och shettisen 3 kg hösilage. Lite lucern och mineraler också.

Masse har säkert ett eget svar på detta men jag vågar påstå att det inte är spec svårt att ge tillräckligt med grovfoder för hela natten. Min häst får lite "pillhalm" (ca 1-2 kg) underst och ca 5 kg hö ovanpå det. Det räcker så det finns kvar på morgonen när han har fri tillgång av hö på dagtid. Antar att han tuggat tillräckligt på dagen och inte är dunderhungrig när kvällen kommer. (höet och halmen är av god kvalité så det är inte så att han ratar det...) I förra stallet hade han inte fri tillgång på dagtid och då krävdes det nästan det dubbla till kvällen, men visst går det att ge så det räcker för att få en nöjd häst...

Mina hästar(de som får mest) får uppåt 6-7 kg relativt torrt ensilage och det räcker inte på långa vägar hela natten. Men det är kanske mina hästar som äter fort då;)

Vissa får mat var tredje dag;) för de går på lösdrift med fri tillgång. De som står på stall får kraftfoder 4 ggr per dygn och fri tillgång på grovfoder.
Som du kanske förstår så spelar inte antalet gånger så stor roll som mängden de får. Ger man inte fri tillgång och vill att hästarna ska må bra så får man anpassa utfodringstiderna efter det. Det här är inget konstigt alls utan det räcker med att man som lekman studerar hästar på bete så ser man att det aldrig är mer än 3,5 timmar mellan deras ätperioder oavsett när på dygnet det är.

Går de på lösdrift så är det ju en annan femma om de har mat hela tiden:)

Mina hästar(de som får mest) får uppåt 6-7 kg relativt torrt ensilage och det räcker inte på långa vägar hela natten. Men det är kanske mina hästar som äter fort då;)

Det behöver ju inte räcka hela natten utan det räcker ju att det vara så länge att det inte är mer än 3,5 timmar tills de får frukost. Visserligen har mina så att de står och tuggar forfarande när det är frukostdags:angel:

Står på ätbar halm i box om nätterna

6-7.30 Frukost hö och kraftfoder
9.30 förmiddagsfika hö i hagen, när de andra går på tur
11.30-12.30 Lunch hö i hagen
14-15 eftermiddagsfika hö i hagen
15.30-17 Intag hö och kraftfoder
18 kvällsfika hö
20-21.30 nattmat hö, kraftfoder och betfor, brukar ha lite hö kvar på morgonen, som blandas i bädden sen vid mockning.

06:kraftfoder i boxen
07: hösilage i hagen
12: hösilage i hagen
17: hösilage i boxen
22: hösilage i boxen och kraftfoder

EN GÅNG PER DAG ÄR INTE TILLRÄCKLIGT!!!!!!!

Frågor till en del..ingen speciell. MEN, får era hästar så inni bombens mycket kraftfoder att det är motiverat att delas upp flera ggr/dag ?

Fråga 2: Varför ger så många kraftfoder först på morgonen, eller kraftfoder överhuvudtaget på morgonen ?

*Jag tror många glömmer bort hur mycket kraftfoder de ger, och att det är som ett omen att en hästen MÅSTE ha kraftfoder på morgonen*

Tänk så MYCKET tid och arbete man spar genom att bara gå och slänga ut hö i hagen på morgonkvisten, hämta hästarna och ut med dom.

Varför skulle man spara så mycket tid på morgonen när hästen inte skulle få kraftfoder då? Jag går in, lägger foder i krubban, går ut och delar ut hö i hagen, går tillbaka till stallet, då har de redan hunnit äta upp sitt kraftfoder. ;)

Nu får mina ju inga kilon med kraftfoder bara llite betfor, lite havre, mineraler.

4 ggr/dag

Morgonfodring 7.30-8.00, hösilage och kraftfoder
Lunchfodring 12.30-13.30, hösilage och kraftfoder
Em-fodring 17.00-18.00, hösilage
Kvällsfodring 21.00-22.00 hösilage och kraftfoder

Utfodringstiderna skiljer sig lite åt beroende på personalens arbetstider, ibland slutar ridlektionerna 20.30 och ibland 21.15 exempelvis.

Senast ändrad:

För att du slipper:
Jag går in, lägger foder i krubban,
. MAn slipper även matstressade hästar, vilket många har. Istället för att börja röra runt i stallet med foder, så kan man bara gå in och hämta dom.

Dessutom eliminerar man riskerna med foderstrupsförstoppning om man INTE ger kraftfoder före grovfoder...så man kan spara pengar med i form av veterinär om det vill sig illa.

Jag fodrar morgon och kväll med ca 12 kg hösilage ,betfor,havre och musli
alla mineraler finns i fodret något som många missar och tillsätter extra mineraler som kan bli skadligt istället.
De går i stora hagar dygnet runt
oftast går och pillar av det som finns i hagen kvistar ,gräs och vad de hittar även om det finns hösilage kvar.
skulle tro detta är ett mer naturligt beteende än att bli matad i en liten hage många gånger om dagen.
sedan beror mycket på vad för typ av häst/ponny man har.
natur raser är mer lättfödda .
Jag har 2 gamla new forest hemma 25 o 30 år .
TS hade ju en shettis och en connemara två raser som ofta är lättfödda .
men jag skulle nog delat upp det på två givor istället .

Jag fodrar morgon och kväll med ca 12 kg hösilage ,betfor,havre och musli
alla mineraler finns i fodret något som många missar och tillsätter extra mineraler som kan bli skadligt istället.
De går i stora hagar dygnet runt
oftast går och pillar av det som finns i hagen kvistar ,gräs och vad de hittar även om det finns hösilage kvar.
skulle tro detta är ett mer naturligt beteende än att bli matad i en liten hage många gånger om dagen.
sedan beror mycket på vad för typ av häst/ponny man har.
natur raser är mer lättfödda .
Jag har 2 gamla new forest hemma 25 o 30 år .
TS hade ju en shettis och en connemara två raser som ofta är lättfödda .
men jag skulle nog delat upp det på två givor istället .

Ojdå vart fick jag connemaran ifrån :crazy:

För du innerst inne vill ha en Connemara ;)

Håller med dig helt och fullt i denna mening.

Eftersom mina har alltid hö kvar på morgonen är de inte så hungriga, att de pressar ner kraftfoder. Plus har hästarna fått en rutin blir de inte stressade heller, har de nån gång inte hunnit äta upp, då går jag packar t.ex lunchpåsar. Då är ju det redan klart.

1 gång om dagen och bara 9 kg låter för mig helt åt skogen galet... det är ju inget. speciellet inte om dom går ute dygnet runt, dom 9 kg har om säkerligen ätit upp på , hmm, MAX 4 timmar, sen då? 20 timmar kvar... pinnar är ju inte så gott att äta för en häst

säkert många som svarat på detta. men jag får änna ont i magen när ja tänker på att vissa hästar får så lite mat 1 gång om dagen.. shit... ja får dåligt samvete när mina kanske går utan 6-7 timmar och det är då rakt inte ofta....

1 gång är inte okej... det måste ju gå att lösas att dom får en gång till? har man sååå lite tid för sina hästar kanske man borde fundera på varför man har häst.. om du får höet tidigtpå morgonen bördu väl vara där någon gång på dagen när du rider/kör/borstar?! då är det väl bara att ge dom igen

skulle ju gärna veta om sådana personer själv bara äter en gång om dagen?
Nej det verkar inte bra, om man nu inte ger hästarna så att det räcker hela dagen, men det tror jag knappast att det gör.

9 kg räcker verkligen itne o läser man inlägget verkar det som det är delat på bägge hästarna men såå dum kan ts inte vara så det är nog bara att jag missuppfattat det..

Våra Hästar får först
06.00 havre+betfor
06.30-07.00 hö ute i hagen

Om någon är i stallet lunch hö mellan 12-15
15-19 insläpp havre betfor morötter och hö

Sen sover dem :)

Här fodras hästarna 3-4 ggr/dag. Morgon, middag, kväll och däremellan blir något mellanmål.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30