Hur ofta fodrar ni?

Sv: Hur ofta fodrar ni?

Låter ju inte som en optimal utfodring för dina hästar:crazy: Hästen har ju en väldigt liten magsäck och ett stort tuggbehov, i frihet/på bete så tuggar hästen ca 18 tim/dygn.

Jag skulle fördelat givorna på minst 3ggr/dygn samt gett 1-2 kg halm att tugga på om dom inte har halm som strö i boxarna.

9kg hösilage... Är det per häst och dag eller till båda två/dag? vilka värden har du och vilken TS halt har hösilaget? Har du låg TS halt så låter detta lite per dag...

Vi fodrar en gång morgon runt klockan halv 7 och på kvällen klockan 5 ungärfär. Hade gärna fodrat en gång till under dagen och ev. en till gång sentsent på kvällen med då varken vi eller stallägaren är hemma vi de tidpunkterna går det bara inte. Jag har skolan, föräldrarna har jobbet och stallägaren jobbar i stockholm. Och jag är inte så pass fräck att jag ger farmor jobbet att åka ut till stallet varje dag för att fodra MINA hästar.

Kraftfoder får de 1gång per dag beroende på om de har jobbat. Har de bara gått i hagen så får de inget alls, ev. vintertid vid kyla lite grund eller havre. Har de däremot fått komma ut får de allt de behöver för att "motsvara" ridpasset:)

ps. tror tråden bör ligga under foder?
/felicia

visst ja, kan tillägga att de oftast har halm att tugga på i sitt skjul och även björkar vi händigt och bra dragit dit :p
Kanske också ska tillägga (om du nu ville veta det) att mina hästar får HÖ (inte silage eller ensilage) och stoet på 154 cm får 8 kg/dygn och shettisen 4 kg/dygn. Vissa tycker det verkar lite men det är utmätt så och det är rätt för dom.

Låter ju inte som en optimal utfodring för dina hästar:crazy: Hästen har ju en väldigt liten magsäck och ett stort tuggbehov, i frihet/på bete så tuggar hästen ca 18 tim/dygn.

Jag skulle fördelat givorna på minst 3ggr/dygn samt gett 1-2 kg halm att tugga på om dom inte har halm som strö i boxarna.

9kg hösilage... Är det per häst och dag eller till båda två/dag? vilka värden har du och vilken TS halt har hösilaget? Har du låg TS halt så låter detta lite per dag...

Har mina på lösdrift!

Nej... jag vet att det inte är en OPTIMAL utfodring.... men kom och bo hos mig en månad, så kommer du märka att dom är ENORMT lättfödda:(

Men dom "tuggar" i stort sett hela dagarna....men inte på ensilage, utan på mossa, bark, grenar, "gammalt gräs under en buske" m.m.

Minns inte TS halten nu direkt....
Dom får fritt med halm när det är kallt och snö.... och inte hittar "mat" även om jag lägger ut 9 kg TILL BÅDA TVÅ/ dag.... så händer det "ofta" att det ligger kvar några kg ca 8 timmar senare....

Jag arbetar med ca 60 lösdriftshästar i ålder 6 månader-4 år, halvblod iof. Men mossa, träd, kvistar och grenar kan inte anses som normalföda till domesticerade hästar, det är när födan tryter som tuggbehovet gör sig gällande att fortsätta söka föda för att tillfredsställa tuggbehovet.

Är dom verkligen feta eller menar du "bukiga"?

Jag arbetar med ca 60 lösdriftshästar i ålder 6 månader-4 år, halvblod iof. Men mossa, träd, kvistar och grenar kan inte anses som normalföda till domesticerade hästar, det är när födan tryter som tuggbehovet gör sig gällande att fortsätta söka föda för att tillfredsställa tuggbehovet.

Är dom verkligen feta eller menar du "bukiga"?

Tänkte på samma ang fet/bukig... Hur fodrar du? Lägger du direkt på marken finns ju möjlighet att sprida ut det :idea: men då finns ju även risken att de kissar i maten :crazy:

Våra ston och föl går på lödsdrift och har fri tillgång på hösilage. De fodras även med kraft en gång om dagen.

De uppstallade hästarna fodras enligt följande:
6-7:00 Kraft inne, utsläpp och morgonhö i hagen.
12:00 Lunchhö i hagen
16:00 Em hö i hagen
20:00 Insläpp. Betfor + kvällshö
23-01:00 Natthö i boxen.
(tiderna kan ruckas lite hit och dit)

Ibland fodrar vi enbart hö en gång mitt på dagen fast i dubbeldos. Beroende på tid. De har nästan fri tillgång på hö de med.

Vi fodrar våra hästar 1 gång om dagen med hö, möjligtvis 2 om det finns tid över att köra hö till hagarna. Detta händer dock mycket sällan på vintern då man oftast vill köra då man kan se banan framför sig.
Kraftfoder 3 gånger om dagen morgon intag och kväll 1 extra giva kraftfoder om vi kört hästen.
Tiderna varierar från dag till dag.

KL

Morgonfodring kl 7
3 kg ensilage
1/2 kg betfor + 1/2 kg korn

Lunchfodring ca 14 - 15
3 kg ensilage

Kvällsfodring ca 20
4 kg ensilage
1/2 kg betfor + 1/2 kg korn

Helst hade jag velat ha en eller två fodringar till om dygnet, men har hästen innackorded i ett stall där stallägaren sköter fodringarna, och har inte möjlighet att själv fodra en extra gång per dag..

hästarna ska få sin frukost mellan 6- 7.30 (får då kraftfoder) sen i hagen får hösilage (fri tillgång), vid intag runt 17, får lite kraft och ibland någon hö tuss, får sedan efter ridning em hö och får sedan kvällsmat (kraft och hösilage) kl.22.00

Hej!

Hur ofta fodrar ni??

Kraft?
Grovfoder?

Och vilka tider?

När jag hade häst för ca 13 år sedan var det MYCKET viktigt att dom fick på bestämda tider och X antal ggr/ dag.... Men nu tycker jag det "känns som det har ändrat sig".... Stämmer det?

Om jag jämför då och nu:
Ca tider
kl. 06 : hö
kl. 07-09: hö + kraft + utsläpp
kl. 12 : hö
kl. 15-17: insläpp + kraft + hö
kl. 18-19: hö
kl. 21: kraft + hö

Alltså: 6 hö givor/ dag och 3 kraft!

Nu får mina allt sin mat 1 ggr/ dag.... (IBLAND 2 ggr- beroende på kyla)
Dom går ute dygnet runt och har sysselsättning (mat, eller iaf mossa, träd osv. )i hagen

Är det bara jag som ändrat synsätt??? Eller är det generellt så att man är mer "flexibel" med hästar idag??

Jag har fri tillgång på hö, och då de inte rids knappt nu så får de lite krafft på kvällen bara, med betfor.

Vi i vårat stall fodrar:
07.00 kraftfoder, hö och utsläpp
11.00 hö
15.00 hö
19.00 insläpp, kraftfoder och hö

Det fungerar bra på våra hästar, de har självklart vatten ute som inne. :)

*kl*

Våra hästar har fri tillgång på hösilage i hagen. De hästar som står inne på natten (de andra går på lösdrift) står inne ca 22-6 och får då kraftfoder och hö när de kommer in. De får inte jättemycket hö inne eftersom de kan äta hur mycket de vill under dagen, men de får hö och framförallt så står de på halm som de kan äta av om de vill. Ofta två sorters halm där den ena är godare än den andra (tappat vad sorten heter.. :crazy: ) som de hellre äter.

Mina utfodras med kraftfoder en gång per dygn.
I hagen har de fri tillgång till grovfoder... och detta grovfoder fylls på när det börjar ta slut. Det brukar betyda att jag får fylla på foderhäckarna en gång per dygn.
Vatten byts i hagen morgon och kväll. Ljummet vatten serveras när det är frysgrader.

Är det bra väder så hålls hästarna ute dygnet runt. Vid sämre väder (regn, blåst och blöta) så stallas de upp på natten.

mina får kraftfoder o grovfoder vid 07.30, de äter höet ute i hagen.

Eftermiddagshö får de vid 17.00 när jag kommer hem från jobb.

Insläpp, grovfoder o kraftfoder vid 20.30-21.00

alltså: hö 3ggr/dag, kraft 2ggr/dag

Nja.... jo "tyvärr" är det ju så jag menar.... mina får ca 9 kg ensilage/ dag (2 LÄTTFÖDDA hästar, 1 shettis och en korsningponny på 148 cm)

Jag ser det bättre att dom får det 1 ggr/ dag... än vid flera tillfällen.... blir ju lixom "inget" då;)

Sen när det är som kallast så får dom fri tillgång på halm....
Har dock i år "bara" köpt 2 storbalar än så länge;)

Och ja..... DOM GÅR UPP I VIKT på det..... börjar "nästan" bli tjocka...

Och ja.... Jag har hört det 1000 ggr att jag måste ge dom mer.... men om dom klarar sig på det... så finns det ingen anledning.... STOOOR hage med MASSOR med träd och mossa... och "grejs att äta":idea:

Den där utfodringen är inte ok för någon häst... Vad har du för värden på ensilaget?

Jag tycker att dina alltid borde ha fri tillgång på någon form av grovfoder i ditt fall kanske det passar bäst med halm och sedan ge dem ensilage vart efter de behöver (dvs du måste räkna ut det!!). Anledningen till att du har hört detta 1000 ggr kanske är för att det är så......

Anledningen till att de äter bark, mossa mm är att de försöker tillfredställa sitt tuggbehov. Om du ger 9 kg ensilage och ts halten är 60% så är det alltså ca 6 kg ts dvs 3kg/häst...och hur vet du hur mkt varje häst äter, det kanske är shettisen som äter 5 kg och den andra bara får 1kg....

Sedan att "de klarar sig" betyder ju inte att de mår bra och att de får i sig det de behöver. Att de blir "tjocka" och bukiga är kanske att de får FEL mat inte för mkt mat.

Jag har mina hästar på lösdrift och de har fritillgång på hösilag och får kraftfoder 1 g/dag och får då en individuell giva. Ger havre, edelavel, mineraler och multivitamin.

Har några på lösdrift och några som bor i box på nätterna, men de har i princip fri tillgång allihop. Fodrar 4 gånger per dag, mest som en social grej att gå ut och hälsa på hästarna och kolla att allt är okej hela dagen igenom. Lösdriftshästarna lämnar lite mat då och då, men brukar pilla i sig det mesta av det överblivna under nätterna.

8.00 Grovfoder + kraft till de som behöver
12.00 Grovfoder
16.00 Grovfoder
21.00-22.00 Grovfoder + kraft till de som behöver

Ger så pass mycket vid varje fodring att det räcker till nästa. Ruckar normalt inte på tiderna, men det har hänt några gånger att de har fått en extra stor giva vid 16.00 och fått dagens sista mål + insläpp vid 23.00, t.ex. De får ibland gå ut tidigare på morgonen också om jag t.ex. ska iväg och tävla.

Dina hästar kommer inte att bli smala hur lite foder du än försöker ge dem. När man fodrar som du gör så går hästkroppen in i svält. De suger åt sig ALLT och lägger på sig ALLT som ges. Det sparas som reserv eftersom det är hårda tider med lite mat. Ämnesomsättningen går ner på noll, inget får gå förbi utan att allt tas upp.
En människa som bantar med att inte äta alls på många timmar (kanske bara två mål om dagen) blir det likadant på. De ökar snarare i vikt.

För dina hästars skull bör du tänka om.
// Linda

08.00 Kraftfoder, utsläpp samt hö som räcker HELA dagen
16.30 Insläpp, kraftfoder, hö
22.00 kraftfoder, hö

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar