Hur ofta fodrar ni?

Sv: Hur ofta fodrar ni?

Men om det räcker såpass länge så kan du ju iallafall dela det på morgon och kväll. Så de slipper stå så länge utan grovfoder.

haha anledningen till att någon blir så upprörd som du blir är ju att du vet om att du gör fel.

kan du förklara för mig hur hästen/hästarna kan blir feta om du delar upp hö givorna? om dom nu håller sig fina på 9 kg (jag hoppas för gudsskull fortfarande att det är var, för annars är det vanvård så det skriker om det om den ena är en stor häst) så borde dom ju inte blir feta om hästen får 9 kg fast uppdelat under dagen?? du förstår ju själv att det där låter som ett löjligt argument, då tror jag snarare på att hästen är fet pga brister.

är det så att dom delar på 9 kg tillsammans?? förstår du hur lite det är?? det är alltså 4.5 kg var? på lösdrift??? mitt i vintern??? asså seriöst, det är alla vi här i tråden som borde få sånna utbrott på dig istället för jag tycker synd om dina hästar.. dom kanske sparar maten för att dom vet att dom kan blir sjuka av för lite tuggtid...

asså man säger ju att hästarna mår bäst av att fodras fler gånger per dag, gäller det då att höet lr fodreet skall ges flera gånger ? hur min ponny får mat går att se i ett tidigare svar på sig 4 kanske :)

KL

Våra får:

07:00 Hö+Krafft
14:00 Hö+Krafft
17:00 Krafft
20:00 Hö

ja grovfoder är ju det bästa för hästarna, mina får inget kraft alls i dagsläget - nget behov av det då jag har bra hösilage..

men det är skillnad om man ger 1, 2 ggr om dagen om dom har Fri tillgång - men att två hästar ska dela på 9 kg på dygn är helt ofattbart dumt

Det var inte detta det handlade om!!!!
Mycket möjligt. Men blir man uppmärksammad på missförhållanden ska man agera oavsätt var detta sker.

HUR VET DU att jag INTE sköter mina hästar????!
För att du skrev det.

OFTA ligger det KVAR ENSILGAGE i hagen...... DOM väljer SJÄLVA att äta gräs, mossa, granar m.m...... Ska jag stämma hästarna då eller?????
Hur gör jag då???!
Ensilaget kanske har för dålig kvalite så det inte smakar gott för hästarna. De kanske har för lite vatten eller vatten av dålig kvalite och då dricker de mindre och äter mindre.

Hästarna vet inte om dessa lagar!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nej men det spelar ingen roll. Det är din skyldighet som djurägare att känna till dem och följa dem. Vad tror du en inspektör skulle säga om du sa, "-men jag följer inte lagen för hästarna vet inte vad som står i lagen!"? Jaha, det är inte inspektörens problem. Lagen är till för att skydda djuren som inte kan tala för sig själva.

INNAN man kommer med påhopp... TA REDA på FAKTA!!!!!!!!!!!!!
Det gjorde jag! Jag läste alla inlägg du skrivit i tråden. Vill du att jag ska se en annan bild av dig får du faktiskt skriva den.

MEN
Om det är så att de har helt fri tillgång på halm av god kvalite kan det hända att det räcker med 9 kg ensilage per dag. Men då måste du upplysa oss andra om att så är fallet. Vilket du inte gjort i de inledande inläggen.

Jag tycker faktiskt inte att det beror på ras.
Självklart måste man anpassa fodermängden till olika raser,
men alla hästar mår bättre av att få måltiderna uppdelade.
Tänk bara på hur du själv skulle må om du fick mat en gång om dagen.
Och jag vet att det är skillnad på hästar och människor,
men det har trots allt med matsmältningen att göra.

Och vad det gäller mina hästar, så får de inga "onödiga" mineraler,
deras foderstater väl uträknade och de går i STORA hagar;)

nu får hästarna vid stallet där min pålleär inte maten på exakta klockslag, men ungefär såhär:

9.oo morgon hö + vatten, utsläpp, ibland inne om det är dåligt väder

12.00 hö

15.00 hö + vatten

18-20.oo in och hö + vatten

22.00 kraftfoder, hö och vatten

di e ut längre under bättre årstider, alla har väldigt bråttom in om kvällarna så jag tror inte att de tar så stor skada :D

Senast ändrad:

ca 8:00 :Hö

11:00 :Hö

16:00 : Insläpp + hö

19:30 :Hö + havrefri musli+lite äpplen och gåttigått...

Min häst står bara:(

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30