Hur ofta fodrar ni?

Sv: Hur ofta fodrar ni?

08:00 utsläpp + fritillgång på hö och vatten i hagen under hela dagen
12:00-13:00 titta till hästarna + ge mer vatten
20:00 insläpp + hö + foder + vatten

vill dock ge min häst foder 3 gånger, morron middag kväll det är det bästa men nu får hon allt på kvällen, det bästa är att ge fodret fler gånger utdelat än att ge allt direkt, som jag skulle kunna ge min ½ dl müsli + ½ dl vetekli morron, ½ dl müsli middag, ½ müsli + 1 dl vetekli kväll, det är bättre än att ge 1½ dl müsli och 1-2 dl vetekli direkt på kvälllen ;)

Eftersom mina har alltid hö kvar på morgonen är de inte så hungriga, att de pressar ner kraftfoder. Plus har hästarna fått en rutin blir de inte stressade heller, har de nån gång inte hunnit äta upp, då går jag packar t.ex lunchpåsar. Då är ju det redan klart.

Det skrev du INTE. Kanske det vore bra om man skrev ALL information. På så vis lipper ju andra som INTE är så bevandrad i foderrutiner att anamma saker som bara är skrivet rätt upp och ned.

ursäkta är kanske ingen stjärna i att formulera mina inlägg. (tänker inte på allt jämt att skriva allting i minsta detalj) , men samtidigt ska man vara alltid kritiskt när man läser andras inlägg, plus du ser hur lätt det blir missuppfattningar. Och det är väl bra då att du har då upptäckt det.

Det skrev du INTE. Kanske det vore bra om man skrev ALL information. På så vis lipper ju andra som INTE är så bevandrad i foderrutiner att anamma saker som bara är skrivet rätt upp och ned.

De flesta som har gått på ridskola, eller som andra har gått foderkurser, vet att HALM också räknas som grovfoder och står hästen på halm är den heller inte vrålhungrig på morgonen utan kan peta i sig sitt kraftfoder i lugn och ro.

Har man dessutom gått på ridskola och elle foderkurs, VET man att kraftfodergivan BÖR (bör inte slaviskt ska eller måste) delas upp på flera fodringar under dagen.

Mvh

IngelaH

Någon gång mellan 6.00 och 9.00 (beroende på hur/om jag jobbar) får de betfor, müsli och mineraler i stallet och hö ute i hagen. De har fri tillgång till hö så när de nästan ätit upp allt är det bara att slänga ut mer i hagen. Det kan gå en hel dag utan att man behöver ge dom mer hö, utan de har hela tiden.

De kommer in mellan 21.00 och 22.00 på kvällen, då får de 3-4 kg hö var i boxen och betfor, müsli och mineraler.

De dricker vatten som elefanter så nu på vintern kollar vi vattnet i hagen jätteofta och ser till så det inte frusit eller är tomt. De har en stor saltsten i hagen och en varsin saltsten i boxarna.

I mitt stall fodras det:

07:00 Hösilage och kraftfoder - utsläpp
14:00 Hösilage och kraftfoder - insläpp
21:00 Hösilage

Hingstarna som inte går ute lika länge pga platsbrist får även lunchhö vid 12.
Anledningen att hästarna kommer in så tidigt är för att ridskolehästarna ska hinna äta innan lektionerna börjar.

De flesta som har gått på ridskola, eller som andra har gått foderkurser, vet att HALM också räknas som grovfoder och står hästen på halm är den heller inte vrålhungrig på morgonen utan kan peta i sig sitt kraftfoder i lugn och ro.

Har man dessutom gått på ridskola och elle foderkurs, VET man att kraftfodergivan BÖR (bör inte slaviskt ska eller måste) delas upp på flera fodringar under dagen.

Mvh

IngelaH

Kraftfoder behöver bara delas upp vid stora givor. Ridskolor lär inte ut foder o dyl, kanske en del gör det, men i det hela lär sig folk inte speciellt mycket mer än rida/sköta.

Hej!

Hur ofta fodrar ni??

Kraft?
Grovfoder?

Och vilka tider?

När jag hade häst för ca 13 år sedan var det MYCKET viktigt att dom fick på bestämda tider och X antal ggr/ dag.... Men nu tycker jag det "känns som det har ändrat sig".... Stämmer det?

Om jag jämför då och nu:
Ca tider
kl. 06 : hö
kl. 07-09: hö + kraft + utsläpp
kl. 12 : hö
kl. 15-17: insläpp + kraft + hö
kl. 18-19: hö
kl. 21: kraft + hö

Alltså: 6 hö givor/ dag och 3 kraft!

Nu får mina allt sin mat 1 ggr/ dag.... (IBLAND 2 ggr- beroende på kyla)
Dom går ute dygnet runt och har sysselsättning (mat, eller iaf mossa, träd osv. )i hagen

Är det bara jag som ändrat synsätt??? Eller är det generellt så att man är mer "flexibel" med hästar idag??

Du skojar väl för jag förstod det som att du nu utfodrar en gång per dygn och att hästarna övrig tid får knapra på den mossa/träd de hittar. Samt att de står ute dygnet runt.

Jag utfodrar med grovfoder en gång per dygn och lägger då in i box för hela natten och i hagen så det räcker ett dygn = fri tillgång. Hästarna kommer in kanske 10 timmar per natt och får då även kraftfoder inne. Var det kanske så du menade?

Hälsning Maja

tyvärr menade hon nog inte så då dom får 9 kg... jag fattade först som att dom fick dela på 9 kg men det får fan inte vara så utan hon måste mena 9 kg var... detär fortfarande på TOK FÖR LITE.. men dela på 9 kg, det är vanvård enligt mig om dom får det en gång per dag delat på 2 hästar + lösdrift...

Fodrar mina två gånger per dag, tiderna varierar beronde på jobb och skola.

Frukost serveras i hagen mellan 10-12 ungefär, ger då hö och gräsfröhalm/halm så att det räcker ca 7 timmar, för nuvarande 4 kg hö + ca. 10 kg gräsfröhalm till 2 russ. Sen kommer dom in i stallet igen på kvällen runt 20-23 tiden, då får dom betfor, mineraler och hö. Strör med halm i boxarna så det är fri tillgång på det under natten. Möts aldrig av vrålhungriga pållar, dom är alltid mätta och glada och äter lugnt och sansat.

Jag tycker snarare att det blivit mer noga nu än för 10-15 år sedan. Då fick mina och nästan alla mina vänners hästar hö morgon och kväll.

I mina tre senaste stall (mellan år s2005 till nu) har det varit fodringar 4-5 gånger per dygn. Väldigt bra för hästarna :)...men tidskrävande

Vi fodrar fyra gånger per dag med dessa tider

06-07: Kraftfoder inne, hö ute
12.00: Hö ute
15.00: kraftfoder och hö inne (senare när det är öjudt ute)
21.00: hö

Jag arbetar med ca 60 lösdriftshästar i ålder 6 månader-4 år, halvblod iof. Men mossa, träd, kvistar och grenar kan inte anses som normalföda till domesticerade hästar, det är när födan tryter som tuggbehovet gör sig gällande att fortsätta söka föda för att tillfredsställa tuggbehovet.

Är dom verkligen feta eller menar du "bukiga"?

Jag menar FETA!!!

INTE NU, men om jag skulle ge dom så mkt så att dom kan tugga på mat 18 timmar om dygnet!

NU är han i fin form.... men dilemmat är då för lite mat....

OBS: Jag skulle GÄRNA ge mer.... men då blir han FET!! Och det vill jag inte...med tanke på sjukdomar och skador uppkommet pga fetma!

Nu står dom i "lillhagen" och då har jag köpt min 3:e rundbal halm år... så att dom har sysselsättning.....
Det är i "vinterhagen" dom får lite....

Hur ska jag då göra för att tillgodo se tuggbehovet.... UTAN mer mat?!?!?!

Den där utfodringen är inte ok för någon häst... Vad har du för värden på ensilaget?

Jag tycker att dina alltid borde ha fri tillgång på någon form av grovfoder i ditt fall kanske det passar bäst med halm och sedan ge dem ensilage vart efter de behöver (dvs du måste räkna ut det!!). Anledningen till att du har hört detta 1000 ggr kanske är för att det är så......

Anledningen till att de äter bark, mossa mm är att de försöker tillfredställa sitt tuggbehov. Om du ger 9 kg ensilage och ts halten är 60% så är det alltså ca 6 kg ts dvs 3kg/häst...och hur vet du hur mkt varje häst äter, det kanske är shettisen som äter 5 kg och den andra bara får 1kg....

Sedan att "de klarar sig" betyder ju inte att de mår bra och att de får i sig det de behöver. Att de blir "tjocka" och bukiga är kanske att de får FEL mat inte för mkt mat.

Jag har mina hästar på lösdrift och de har fritillgång på hösilag och får kraftfoder 1 g/dag och får då en individuell giva. Ger havre, edelavel, mineraler och multivitamin.

Hej!!!
Med att börja så vet jag att det är stor hästen som äter mest, eftersom han är ledare (och att jag ser dom när dom äter)

Jag har provat med NÄSTAN allt.....

Jag har även provat med halm (24/7) och kompletterat med ensilage/ hö= ÖKAR KRAFTIGT I VIKT!!!

Fri tillgång på ensilage/ hö = ÖKAR KRAFTIGT I VIKT!!!

"enl. foderstatsprogram" = ÖKAR KRAFTIGT I VIKT!!!

Gett 4 ggr/ om dan ca 2 kg/ tillfälle = ÖKAR KRAFTIGT I VIKT!!!

Det dom får nu är fri tillgång på halm i lilla hagen och 9 kg ensilage!
När dom står i stora får dom endast ensilage!

Har sagt förut, och säger det igen: Jag ger GÄRNA mer.... men kan inte pga FETA (INTE BUKIGA) hästar!

Min inackordering och medryttare säger "det är omöjligt att han går upp på det..." 2 veckor senare: "HUR är det möjligt... men i vikt ökar han ju:confused:"

Dina hästar kommer inte att bli smala hur lite foder du än försöker ge dem. När man fodrar som du gör så går hästkroppen in i svält. De suger åt sig ALLT och lägger på sig ALLT som ges. Det sparas som reserv eftersom det är hårda tider med lite mat. Ämnesomsättningen går ner på noll, inget får gå förbi utan att allt tas upp.
En människa som bantar med att inte äta alls på många timmar (kanske bara två mål om dagen) blir det likadant på. De ökar snarare i vikt.

För dina hästars skull bör du tänka om.
// Linda

Hej!

HUR ska jag göra då????

Ofta händer det att det ligger ca 2 kg ensilage KVAR..... och dom står och tuggar på en gran ist..... VARFÖR????

Då borde du sluta ha hästar. Har man inte tid att sköta dem enligt grundläggande djurskyddslagstiftning har men helt enkelt inte tid att ha hästar. Juridiken struntar fullständigt i hur det fungerar hos dig i en månad. Bryter man mot lagstiftningen så gör man!

Att du sedan gör det med gott samvete är anmärkningsvärt. Vet du ens hur mycket Ts en häst ska ha per dag för att tillfredställa de mest grundläggande födobehoven hos en häst?

Det var inte detta det handlade om!!!

HUR VET DU att jag INTE sköter mina hästar????

OFTA ligger det KVAR ENSILGAGE i hagen...... DOM väljer SJÄLVA att äta gräs, mossa, granar m.m...... Ska jag stämma hästarna då eller?????
Hur gör jag då???

Hästarna vet inte om dessa lagar!!!!!!!!!!!!!!!!

INNAN man kommer med påhopp... TA REDA på FAKTA!!!!!!!!!!!!!

tyvärr menade hon nog inte så då dom får 9 kg... jag fattade först som att dom fick dela på 9 kg men det får fan inte vara så utan hon måste mena 9 kg var... detär fortfarande på TOK FÖR LITE.. men dela på 9 kg, det är vanvård enligt mig om dom får det en gång per dag delat på 2 hästar + lösdrift...

Okej.... så nu är det vanvård UTAN att NI sett mina hästar?!?!?!
HUR får ni ihop det?????

BTW: Ska stämma storhästen eftersom han idag fått 3 kg av sin giva "instängd" på lösdriften.... det fick han för 9 timmar sen.... har varit ut och kolla 7 ggr.... det är NU ca 2 kg KVAR!!!!!!!!!!

Ta för F-N reda på FAKTA INNAN MAN UTTALAR SIG OM SÅNNA SAKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar