Hur ofta fodrar ni?

Sv: Hur ofta fodrar ni?

Här är det fri tillgång på grovfoder, silage av bra sort. Dom får lucern och Hippo och mineraler när dom kommer in. Jag har en Welsh Cob som är mycket lättfödd men som är i perfekt form på den här givan/rutinerna. Hon blir inte tjock! Unghästen växer jämnt och fint så även han står sig bra även om han får mer i kraftfoder när han kommer in.

i mitt stall:

07.00 - hö + kraft
13.00 - hö
16.00 -17.00 - hö + kraft (efter ridpass)
20.00-21.00 - hö + kraft

Hästarna i mitt stall får frukost mellan 7-8, lunch 11-13, em 15-17 och kväll ca 21. Man får själv välja om ens häst ska få både kraft och grovfoder eller bara grovfoder.

Är det inte så att hästarna är bukiga då? Tycker du ska ge samma giva FAST 2 ggr/dag om de nu är så lättfödda. Och gärna ett par kg halm också till kvällen tex då det bli kallare på natten. Alltså 9 kg silage morgon och kväll.

Mina pållar får just nu fritillgång på hö och den ena får kraft 2 ggr/dygn.

Har du ngn bild på dina hästar?

Förresten vad menas med stor hage? 2 ha? 10 ha? 40 ha?

Senast ändrad:

mina får fri tillgång på hösilage och sedan får dom kraft foder 1 gång om dagen. d efunkar super. får dom ej fri tillgång så fodras dom 3 ggr/dag

Morgon ca, 07:00: Havre, och ensilage.
Lunch ca, 12:00: ensilage.
Kväll ca 18:00: Betfor, havre, och ensilage.
Sen får hon också ensilage efter jag har ridit!

Du menar alltså att dina TVÅ hästar får 9 kilo ensilage att dela på per dygn? EN gång per dag? Det kan jag ju säga på en gång att det är alldeles för lite. Går de dessutom ute dygnet runt ... Att de håller på att bli "tjocka" beror väl antagligen på att de är undernärda ... Du får helt enkelt ge fler givor. De där futtiga kilona äter de ju upp hur fort som helst.

Min häst kan äta ca 20 gånger/dygn,alltså både dag och natt,dygnet runt!
Små portioner fördelade över dygnets alla timmar,med visst mellanrum!Så dom kan inte springa ut och in och få hela ransonen på en timme..

Hon går på lösdrift med foderstationer,och har transponder på sig,så att hon får sin dagliga giva av hö och kraft!
Datastationen avläses varje dag för att se om alla fått sin ranson,och under dessa 4 år,så har alla ätit sin dagsranson!
Ingen blir bortknuffad eller hoppar över sin mat!

Lösdrift, fri tillgång på grovfoder, inget kraftfoder.

kl

I vårt stall:

Morgon (07:30): Hösilage i hagen
Lunch (13-15): Hösilage i hagen
Middag (vid intag, mellan 17-19): Lucernhack, kraft och ev hösilage i boxen
Kväll (21): Hösilage i boxen

Jag tycker att detta fungerar bra. Hästarna har dessutom rätt mycket gräs att pilla med i hagarna fortfarande.

//Julia

Får dina hästar alltså mat på kvällen som räcker mer eller mindre hela natten då? För du går väl knappast ut på natten och fodrar?
Vissa får mat var tredje dag;) för de går på lösdrift med fri tillgång. De som står på stall får kraftfoder 4 ggr per dygn och fri tillgång på grovfoder.
Som du kanske förstår så spelar inte antalet gånger så stor roll som mängden de får. Ger man inte fri tillgång och vill att hästarna ska må bra så får man anpassa utfodringstiderna efter det. Det här är inget konstigt alls utan det räcker med att man som lekman studerar hästar på bete så ser man att det aldrig är mer än 3,5 timmar mellan deras ätperioder oavsett när på dygnet det är.

05.00 Morötter i krubban
05.10 Hösilage i hagen
12.00 Hösilage i hagen
19.00 Betfor och morötter i krubban, 2 kg hösilage
22.00 Nattmat (största hösilagegivan)

De har i princip fri tillgång till hösilage ute, det är sällan eller aldrig tomt i foderbingarna så att det är 7 timmar mellan utfodringstillfällena har ingen betydelse.

ca 06-07 hö
ca 07.30 krafft
ca 14 hö + krafft
ca 16:30 krafft
ca 21-21 hö + krafft

detta är då för vardagar , sista målet på helger får dom kl 20.

Hej, mina ponnisar blir fodrade 2 ggr om dagen, (morgon & kväll) eftersom de går på gräs och då behöver de ej få lunch.
De får kvällsmat ca. kl 20.00, då får de ensilage, betfor & havre.
De blir fodrade ca. kl 6.00 på morgonen, då får de ensilage, betfor & havre.

Men när dom går ute dygnet runt på sommaren så får de bara lite smått när de blivit ridna, eftersom de går på gräs.

Mina hästar får:
ca. 06.30 kraft, havre, morötter + 3 kg hö
ca: 12.00 2.5 kg hö
ca: 16.00 2.5 kg hö
ca: 21.00 kraft, havre, betfor, morötter, mineraler, vitaminer + 4 kg hö

Sedan kan de få något extra kilo hö att mumsa på när jag fixar till dom då vi ska ut och rida :)

Kanske ska tillägga att det är fodergivan per häst :laugh:

Nja.... jo "tyvärr" är det ju så jag menar.... mina får ca 9 kg ensilage/ dag (2 LÄTTFÖDDA hästar, 1 shettis och en korsningponny på 148 cm)

Jag ser det bättre att dom får det 1 ggr/ dag... än vid flera tillfällen.... blir ju lixom "inget" då;)

Sen när det är som kallast så får dom fri tillgång på halm....
Har dock i år "bara" köpt 2 storbalar än så länge;)

Och ja..... DOM GÅR UPP I VIKT på det..... börjar "nästan" bli tjocka...

Och ja.... Jag har hört det 1000 ggr att jag måste ge dom mer.... men om dom klarar sig på det... så finns det ingen anledning.... STOOOR hage med MASSOR med träd och mossa... och "grejs att äta":idea:

Då borde du sluta ha hästar. Har man inte tid att sköta dem enligt grundläggande djurskyddslagstiftning har men helt enkelt inte tid att ha hästar. Juridiken struntar fullständigt i hur det fungerar hos dig i en månad. Bryter man mot lagstiftningen så gör man!

Att du sedan gör det med gott samvete är anmärkningsvärt. Vet du ens hur mycket Ts en häst ska ha per dag för att tillfredställa de mest grundläggande födobehoven hos en häst?

kl. 07 :hö (en tuss typ att "grunda" med) + kraft + utsläpp
kl. 08: hö
kl. 11: hö
kl. 15: hö
kl. 18: intag + kraft och hö inne
kl. 21: hö
kl. 23: hö + äpplen och morötter skurna i bitar, kanske en liter per häst

Alltså minst sju givor per dag.. Det blir i princip fri tillgång till grovfoder. Hingsten äter 1/2 liter havrefri musli morgon och kväll. Plus 1/2 liter lucern. Valacken äter 1/2 kg havre morgon och kväll. Plus då att de äter mineraler. Och så äppen och morötter till natten (vi hämtar stora lådor på vårt lokala ICA).

Senast ändrad av en moderator:

Mina får ca 5 till 6 gånger om dagen, kraftfoder mineraler 2 gånger om dagen.

Eftersom min stora hetsäter så lägger jag ut många småhögar och så har nu även ca 2 hönät i vindskyddet. Och hönät på natten bara till araben. De får så mycket hö att det finns typ hela tiden blir max utan i 2 timmar (om de nu äter upp hela givan). En giva ca 3-4 kg.

Skulle kunna tänka mig lösdrift, tyvärr går det inte för araben, han stoppar i sig för mycket på en gång och fick ont i magen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar