Hur ofta duschar ni era hästar?

Sv: Hur ofta duschar ni era hästar?

vargen skrev:
Jag tvättar före utställning och ibland däremellan om jag använt mycket flugmedle och sånt. Jag inbillar mig att det kan vara bra att tvättta bort den typen av kemikalier lite då och då.

Det där med flugmedel har jag aldrig tänkt på. :idea: ..även fast jag inte använder det men man har ju använt tex lusmedel i vintras. Kan flugmedel och liknande verka negativt på pälsens fett eller huden? :confused:

Lord Owen skrev:
Det där med flugmedel har jag aldrig tänkt på. :idea: ..även fast jag inte använder det men man har ju använt tex lusmedel i vintras. Kan flugmedel och liknande verka negativt på pälsens fett eller huden? :confused:

Ingen aning, det står ju inget sånt på förpackningarna, men i vårt stall använder vi Switch på somrarna och det är ju ett bekämpningsmedel som anses vara giftigt (!) och då känns det bra om man kan tvätta bort det lite då och då och låta huden vila innan man skvätter på nästa dos...

//C

vargen skrev:
Ingen aning, det står ju inget sånt på förpackningarna, men i vårt stall använder vi Switch på somrarna och det är ju ett bekämpningsmedel som anses vara giftigt (!) och då känns det bra om man kan tvätta bort det lite då och då och låta huden vila innan man skvätter på nästa dos...

//C

Jamen...switchen går ju såvitt jag förstår ner UNDER huden och in i det naturliga fettet och tror att en liten del tas upp av blodet också. Om jag inte är helt ute och cyklar. Då går det ju liksom inte att tvätta bort? :crazy:

Jag tänkte mer på flugsprayer och liknande, de kanske är skadliga för huden för de stannar ju huden och i pälsen..

Med schampo en gång varje sommar när det är varmt ute.
Sedan brukar jag tvätta benen med vatten när de är leriga, och hästen har en tendens att skita ner svansen något otroligt så den tvättar jag några gånger om året med grönsåpa.

Min häst tvättar jag 1 gång/år och det är precis innan jag klipper henne.

Stora hästen brukar bara få ett vårbad. Och bli lite avspolad på sommaren om han blivit mycket svettig. Dom små däremot badas ganska ofta, åker på rätt mkt utställningar och tävlingar. Och när dom blivit svettiga efter ett arbetspass spolas dom av lite bara. Ingen badnig på vintern.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 659
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025