Hur ofta duschar ni era hästar?

Sv: Hur ofta duschar ni era hästar?

Inför tävling om han är skitig (han håller sig rätt så ren där han är klippt ändå!) och nån gång efter ett ordentligt hårt pass eller i samband med klippningen.

mest på sommrarna inför tävling,träningar och provridningar

Under sommaren tvättar jag min häst 1 gång varannan vecka. Med schampoo. Dock inte hela hästen varje gång, men man och svans tvättas varje gång. Kan tillägga att det är en exemhäst.

olgaklara skrev:
Jag tvättar innan varje tävling, vilket kan bli typ varje vecka vissa månader :crazy:

Fast jag använder ett specialschampo som inte torkar ut huden.

När jag är iväg på meeting (tvådagars) så blir det flera gånger eftersom hon svettar enormt.

Annars på sommaren så tvättar jag av dem med vatten efter varje pass.

Det är precis samma för mig! :)

Lilla_My skrev:
Varfor duscha en hast?????
Kan forsta om man har en skimmel och ska pa tavling, men inte annars?

På sommaren för att svalka hästen, min älskar det, verkligen njuter när man gör det riktigt heta sommardagar! :love:

Sen för att få bort svett och annat smuts ur pälsen. Jag har dock aldrig använt schampoo som sagt..

jag har en ljus palominoskäck.. och jag brukar tvätta en gång på sommaren, och det är enda gången och då blir det ju med schampoo också. men annars tvättar jag svansen nångång extra, men han får se skitig ut, han är ju inte skitigare än fuxen som han går ihop med. det är bara det att det syns... :)

Jag duschar hästen efter varje pass, men tvättar aldrig med några medel. Benen tvättar jag med såpa efter lopp för att få bort saltet.

Jag har haft min pålle i två år snart och har inte tvättat honom med schampo en enda gång än. Däremot har han blivit spolad med vatten efter att jag ridit på sommaren.

Jag har haft min häst i 26 år och aldrig varken spolat av henne med vatten eller schamponerat henne. Hon tar själv dopp i dammarna i hagen när våren kommer och hon tycker att tempraturen är den rätta. Efter det så rullar hon sig i lera och sist men inte minst i torr jord. Ger ett mycket bra skydd för knott och andra smådjur på våren och sommaren. Fast hon är ju pensionär förstås och behöver inte vara fin inför tävlingar. Hon har mest varit promenadhäst och då blir man ju inte så svettig.

Mvh Ideaal

Kanske en eller två gånger per år och då är det mest för mattes skull... :smirk:

MercedesBenz skrev:
Ja det är tyvärr det. Jag frågade dem om det verkligen var bra. De sa då: Jaaa, pälsen blis ju renare och mindre fettig...
MMMMM inte konstigt... Sen att de använde det inför varje tävling oxå....uscha på tanken...

Tro det ja att den blir mindre fettig, yes tar ju bort det naturliga fettet! :eek: Det är ju fettet som utgör en stor del av pälsens skydd. Och mindre glansigt blir det utan det också. :crazy:

Vad korkat. :p

Under de första två åren duschade Besten inte alls, eftersom vi inte hade tillgång till varmvatten.

Efter det - tja, två gånger per år skulle jag tro. Om det är riktigt varmt på sommaren svampar jag ofta av henne med ljummet eller kallt vatten, men som sagt, schampo används bara två gånger om året.

Immer

Eftersom jag har en lermurvel till häst så blir det några gånger per år.
Mest för att jag vill undvika ev skav och för att man inte ska dö i ett damm moln :D
Han är en sån som lyckas lerbada hela sig själv, om han hittar en kvadrat dm stor yta med lera :)

rider mest skimlar och då blir det innan tävling men inte annars..

Aldrig. Kan tvätta av honom med svampen efter en riktigt svettig ridtur, men inte ens det brukar vara så uppskattat. Och jag behöver bara ta fram slangen för att han ska stå på på bakbenen...

På sommaren spolar jag av hästen efter varje ridpass om den är svettig utan schampoo men någon gång använder jag även det om jag ska till t.ex. en tävling. Under höst/vinter/vår blir det i samband med klippning och kanske någon tävling och då använder jag schampoo. Vi har varmvatten i stallet och uppvärmt stall annars hade jag inte duschat hästen på vintern.

Det blir ett par gånger varje vår med Prob.Schampo.
Det gör att pälsfällningen kliar mindre.

:D Visst är det härligt! En medryttarhäst jag hade var så!
Min påle däremot är renligheten själv, hatar gegga! Och att gå i vatten är det värsta han vet! Men att bli avspolad tycker han är skönt. Han brukar rulla sig efteråt om det är torrt i backen :D

domino skrev:
:D Visst är det härligt! En medryttarhäst jag hade var så!
Min påle däremot är renligheten själv, hatar gegga! Och att gå i vatten är det värsta han vet! Men att bli avspolad tycker han är skönt. Han brukar rulla sig efteråt om det är torrt i backen :D

Du har tur du :crazy:

Jag tvättar före utställning och ibland däremellan om jag använt mycket flugmedle och sånt. Jag inbillar mig att det kan vara bra att tvättta bort den typen av kemikalier lite då och då.

Jag tvättar allltid med vanlig grönsåpa. Det innehåller tallbarrsolja som återfettar och har ingen parfym eller andra tillsatser som kan torka ut. Specialschampoo har jag aldrig behövt.

Sedan spolar jag av med svalt (inte kallt)) vatten efter ridning om han är mycket svettig. Han älskar det! :)

//C

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 659
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka