Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

Oj, hm bra fråga. Varierar skulle jag säga. Är ingen direkt festarmänniska, aldrig egentligen varit det bara liiiite de sista åren sedan jag träffade min sambo så jag kunde prova på lite... Innan dess så drack jag knappt en droppe, var stolt nykterist! och min första och ordentliga och hitintills enda, fylla var en gång när jag var 27 så det är drygt 2 år sedan. Jag uppskattar dock alkohol till mat i mindre mängder! Svagcider kan bli allt från 0-2 gånger på en vecka, som till grillat tex. Ibland räkkvällar med iskall Smirnoff, ibland ostbricka med Asti eller kanske chips/godiskväll med starkcider :). Något av detta kanske 0-2 gånger/månad och inga mängder! Är vi ute på festligheter försöker jag njuta av ett glas vin, försöker inse att jag nästan är 30 och vin låter ju mera vuxet haha.:o Grogg är inget vi har hemma utan blir de få gånger det festas. Det är inte så ofta vi dricker.. Fick härom veckan hälla ut en cider som blitt väl gammal;)

Det kan variera en hel del. Jag kan vara helt utan alkohol i perioder om år om jag inte är sugen. Sen kan jag också dricka något glas vin flera dagar i rad om jag vill det.
Men oftast kanske jag dricker några glas vin någon/några ggr/mån i sällskap till mat.

En gång senaste året, vilket är ganska representativt för de senaste typ 8 åren (sedan jag blev vuxen :D). Gillar inte vin, dricker någon enstaka öl eller cider när vi är på skidsemester, vill inte ha alkohol kring mina barn och måste så gott som alltid köra hem från fester för att ta hand om djuren.

Sällan. På semester kan det bli nån drink med alkohol flera kvällar om vi bor med AI. I vardagen, nån enstaka gång. Tex en cider (tycker inte om vin eller öl) till maten om det är nåt festligare tillfälle.
Drack sällan förut med men det är ännu mer sällan sen vi började försöka skaffa barn.

Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas vin, lite whiskey eller så, ingen fylla. Ofta ser man att folk dricker vin när de lagar mat, efter jobbet osv i filmer och serier.

Själv har jag i stort sett enbart druckit alkohol när det varit fest. Någon gång har jag druckit vin till maten om jag ätit ute, eller om det varit middagsbjudning. Jag har nog aldrig i hela mitt liv suttit ensam och druckit ett glas vin, eller en cider. Inte som jag kommer ihåg det. När jag pluggade drack jag nog 2-3 dagar i veckan de flesta veckor. Då var det allt från salongsberusning till redigt packad.

Numer dricker jag i stort sett aldrig alkohol. Dels av praktiska skäl, bor ute på landet så ska jag på tjejmiddag åker jag alltid bil. Dels p.g.a. att festandet dött ut.

Mina föräldrar dricker rätt sällan också. De kan väl dricka vin/öl till maten någon gång men det är väldigt sällan. Det är mest till kalas där också.

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.

När jag bodde i England så tog många ett glas vin efter jobbet eller sågs på puben för ett par öl.
Ingen fylla såklart. På helgen blev vi väl påverkade men inte dyngfulla som traditionen ar i Sverige, här ska man ju supa huvudet av sig på helgen on sen vara utan hela veckan. Nej, det är bättre som de har det där tycker jag.

Nu dricker jag någon drink på en solig dag, någon cider ibland. Känner inget behov av att dricka mer eller mindre, det känns bra nu :p

Sprit minns jag inte när jag drack senast, ett glas vin/någon öl någon g/v före grav och sedan barnet föddes har jag inte varit sugen.

Dricker inte alls, dels pga att jag inte gillar smaken av alkohol, men även pga att alkoholism finns i släkten och jag vet med mig att jag skulle kunna vara i riskzonen pga vissa personlighetsdrag.

Sällan!

Den enda alkoholhaltiga dryck jag dricker är cider. Brukar köpa hem kanske 6-8 burkar 2-3 gånger/år ungefär. Dricker aldrig mer än en burk åt gången (samma dag), någon enstaka gång - om vi har besök t.ex - kan det bli en burk/kväll två kvällar i rad. Men de brukar få stå länge i skafferiet känna sig bortglömda :p

Väldigt sällan. Festar typ aldrig, och dricker väldigt sällan själv utan kan lika gärna ta en Cola eller nåt.
Skulle vilja dricka mer dock! Mest för att jag gillar att ta en slurk likör men det blir för dyrt i förhållande till det ytterst lilla som går åt innan likören är förstörd så det är aldrig lönt att köpa hem det. Hade hållbarheten varit bättre (eller flaskorna funnits i pyttestorlek som typ Jäger) så hade jag glatt tagit en slurk Sheridans nån helgkväll ibland :d

Bara for det sa oppnade jag en flaska vin i kvall :d Den var fran en ny vingard som jag kopte lite pa vinst och forlust pa "farmers market". Ganska bra, men inte bra nog for att jag tanker kopa fler flaskor, daremot bra nog for att jag tanker dricka upp den har. :p

3 dagar i veckan i snitt. 1-2 glas vin till maten alt 1 god öl. Någon dag på helgen även 1-2 små glas whisky efter maten. Ibland någon representationsmiddag med ett glas vin. Mer sällan någon drink.

Läsk nästan aldrig, vatten eller mild lemonad är bästa måltidsdrycken.

Aldrig "packad" eller rejält berusad. Det var typ 20 år sedan sist.

Tycker mycket illa om att umgås med människor som är starkt berusade, oavsett sammanhang, så undviker det som pesten. Ger mig exakt noll positivt utbyte.

I genomsnitt... ungefär två gånger i veckan. En (1) flaska öl eller ett (1) glas vin, till maten eller efter.
Dricker mig påverkad... några gånger om året.
Dricker mig mer än påverkad... sällan. Med flera års mellanrum. Mår så fantastiskt mycket sämre dagen (eller dagarna) efter en rejäl marinad numera än för tjugo år sen, så det är helt enkelt inte värt lidandet. :meh:

Dessvärre älskar jag stout, alltså rejält mörk och smakrik öl, och där korrelerar alkoholhalten oundvikligen med smakupplevelsen. Nästan alla bra stouter ligger runt 8-11%, många som gillar den typen av öl har som något av ett livsmål att hitta en riktigt bra alkoholsvag (läs: under 5%) stout... men de är något alldeles oerhört sällsynta. (Kvalitet är förstås i någon mån subjektivt, men det brukar ändå finnas ett hyfsat konsensus.) I mitt tidigare liv var vi två i hushållet som uppskattade och gärna delade på en flaska stout en vardagskväll, men inte nu längre. Och lika opraktiskt som det är att dricka hela flaskan själv, lika beklämmande är det att vaska hälften... :crazy:

Senast ändrad:
I genomsnitt... ungefär två gånger i veckan. En (1) flaska öl eller ett (1) glas vin, till maten eller efter.
Dricker mig påverkad... några gånger om året.
Dricker mig mer än påverkad... sällan. Med flera års mellanrum. Mår så fantastiskt mycket sämre dagen (eller dagarna) efter en rejäl marinad numera än för tjugo år sen, så det är helt enkelt inte värt lidandet. :meh:

Dessvärre älskar jag stout, alltså rejält mörk och smakrik öl, och där korrelerar alkoholhalten oundvikligen med smakupplevelsen. Nästan alla bra stouter ligger runt 8-11%, många som gillar den typen av öl har som något av ett livsmål att hitta en riktigt bra alkoholsvag (läs: under 5%) stout... men de är något alldeles oerhört sällsynta. (Kvalitet är förstås i någon mån subjektivt, men det brukar ändå finnas ett hyfsat konsensus.) I mitt tidigare liv var vi två i hushållet som uppskattade och gärna delade på en flaska stout en vardagskväll, men inte nu längre. Och lika opraktiskt som det är att dricka hela flaskan själv, lika beklämmande är det att vaska hälften... :crazy:
Jag fullkomligt älskar stouts! Skulle kunna rekommendera Fullers Black Cab Stout (beställningssortimentet på Systembolaget). Flaskorna ligger på 500ml, men har endast 4.5%. Riktigt bra pris på ca 25:- flaskan också :)

Jag fullkomligt älskar stouts! Skulle kunna rekommendera Fullers Black Cab Stout (beställningssortimentet på Systembolaget). Flaskorna ligger på 500ml, men har endast 4.5%. Riktigt bra pris på ca 25:- flaskan också :)
Mmm, den hör till undantagen imho. Den slår inte t ex en Yeti, förstås, men klart vettig ändå. PM:a mig dina favvostouter! :d

För en gång skulle vet jag exakt hur mycket jag druckit..!! Jag har druckit en halv liter rom (som jag köpte på taxfree i början av maj) på 5 veckor, dvs en dl i veckan plus 4 glas vin! Det har druckits utspritt på ett cirka 15 kvällar. Jag har gått från att dricka vin till att dricka rom och cola på mörk rom och pepsi max... med väldigt lite rom i. Det har nog gått fyra stora flaskor pepsi max till en halv liter rom. Jag vet inte vad som gjort det, men jag hade en massa små spritslattar jag gick igenom och drack upp eller slängde, med början i höstas.. sedan kom jag och pojkvännen överens om att rom och cola is the shit! Jag har haft nån kompis på middag och då har vi delat en flaska vin på tre, sedan har jag varit ute ett par gånger och druckit nåt glas vin.
Jag har nog inte varit riktigt berusad på 2-3 år.. lite tipsy 3-4 gånger senaste året

Aldrig :D

Dock tar gärna sambon en öl eller ett glas vin när vi lagar mat. Flera i min vänskapskrets kan ta en öl, 1 glas vin alt whisky på en vardag.

Jag dricker så gott som aldrig hemma "till vardags", alltså varken på vardagskvällar eller på helger om vi bara är hemma. Till mat hemma dricker jag nästan alltid vatten, enstaka gånger läsk. Har ju både vin och cider osv hemma men brukar aldrig öppna bara för att dricka själv. Sambo dricker inte heller så mkt så vi funkar lika där.
Kan ta ett glas vin till maten på restaurang eller om vi är bortbjudna och det serveras, beroende på vart vi är och om vi behöver bil hem eller inte.
På fest dricker jag och då varierar mängden beroende på humör, stämning, typ av fest osv.

Väldigt sällan. Varken jag eller maken dricker alkohol särskilt ofta. Dricker mer när det är fest men det är sällan det också nu för tiden pga småbarn och bor på landet så vi blir bekväma.

Vi kan ta en öl eller ett glas vin någon fredag eller lördag någon enstaka gång men det är lätträknat på ett år. Jag dricker inte sprit och maken dricker det bara de få ggr på ett år vi festar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 689
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få... 10 11 12
Svar
235
· Visningar
22 941
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 090
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
20 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka