Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Det går inte att röra sig... skall inte gå på de äkta mattorna... måste händerna vara oklanderligt rena... Byxorna måste vara rena nog... måste vara ett underlägg på bordet
Inte behöver det vara ett överklasshem för det där. Det räcker med att man är rädd om sina möbler.
 
Det går inte att röra sig bland antikviteterna.
Man skall inte gå på de äkta mattorna och för att spela på flygeln med tangenter av elfenben och ebenholts så måste händerna vara oklanderligt rena.
Framför allt så är det trångt och rörigt.
Det är ett helt företag att sätta sig med en kopp kaffe.

Först, det måste finnas plats på något bord.
Byxorna måste vara rena nog.
Det måste vara ett underlägg på bordet för att skydda intarsian.

Överklasstest:
Vet ni vad intarsia är?
Japp det vet jag. Men så är jag intresserad av hantverk, konst etc.

Det du beskriver tror jag inte är specifikt för överklass. Snarare en personlighet.
 
Hem fyllda av designklassiker och arrangemang på dyra soffbord som omöjliggör att man använder bostaden annat än som förevisningsobjekt och utställningslokal.
Visst är det hopplöst?
Det krävs litet mer än så för att bli äkta överklass, men det är en av de saker som måste till.
Ett totalt oanvändbart hem.
Eller ett hem stort nog att ha en del att leva i och en del att inte leva i.
Vi har det senare. 3 sällskapsrum varav ett mer eller mindre oanvändbart.
Sambon, som på äkta överklassmanér inte har några hämningar, har sitt arbetsrum med tillhörande elektroniklabb staplat på antikviteterna.
 
Visst.
Men en del av det hela är att inget, och då så är det verkligen inget, får flyttas på eller säljas.

Vad tror du skulle hända om du förändrade/flyttade/slängde? Skulle 1700-tals spökena komma och ta dig? Hur man lever bestämmer man själv. Du är ju knappast livegen. Jag växte delvis upp ungefär som på din bild men har valt att leva annorlunda själv. Jag skulle aldrig låta mina barn växa upp i en sådan miljö och skulle inte kunna leva så själv heller. Det hade inte varit jag och jag föredrar att leva mitt eget liv istället för någon annans.
 
Visst är det hopplöst?
Det krävs litet mer än så för att bli äkta överklass, men det är en av de saker som måste till.
Ett totalt oanvändbart hem.
Eller ett hem stort nog att ha en del att leva i och en del att inte leva i.
Vi har det senare. 3 sällskapsrum varav ett mer eller mindre oanvändbart.
Sambon, som på äkta överklassmanér inte har några hämningar, har sitt arbetsrum med tillhörande elektroniklabb staplat på antikviteterna.
De hem jag refererade till är sannerligen inga överklasshem och aspirerar knappast på att bli det heller.:) Möjligen skulle de kunna sorteras som kulturell eller akademisk överklass, men det skulle de aldrig själva kalla sig!

Överklasshem jag vistats i under min uppväxt var mer så som du beskriver din sambos förhållningssätt - man levde ovanpå ett gammalt lager av antikviteter på ett ganska så respektlöst(inga värderingar lagda i ordet) sätt.
 
Jag har hela mitt liv försökt att komma bort från överklasslivet.
Men det är tydligen som med annat socialt arv.
Man hamnar där man kom ifrån.
Det fanns inget hos den unge man som blev min sambo som skvallrade om hans samhällsklass.
Inget.
Men här är jag nu i alla fall.
 
Jag vet att jag skulle åka ut med huvudet före.
Men i andra sammanhang så drar man på sig släktens vrede.
Om man inte vårdar den gemensamma historien.

Då är det väl snarare din sambo som är problemet? Någon annan kan knappast komma och kasta ut dig ur ditt hem. Orka bry sig om vad släkten tycker. Det slutade jag bry mig om innan jag ens var myndig. Det sociala arvet går alldeles utmärkt att bryta. Inga problem alls, det är bara att göra det. Det har jag också gjort tack och lov.
 
Det sociala arvet går alldeles utmärkt att bryta. Inga problem alls, det är bara att göra det. Det har jag också gjort tack och lov.
Men då så upphör man ju med att vara överklass.
Nej du vissa strider är inte värt att ta.

Jag vill inte förarga min sambo om något som är viktigt för honom.
Det är han mig alldeles för kär för.
 
Men då så upphör man ju med att vara överklass.
Nej du vissa strider är inte värt att ta.

Jag vill inte förarga min sambo om något som är viktigt för honom.
Det är han mig alldeles för kär för.

Om det är så viktigt för dig att vara överklass så fine, inga problem men då är det knappast något att gnälla om heller! Du har ju gjort ditt val. Men säg inte att det är omöjligt att förändra för det är fullt möjligt och varje människa har ansvar att göra det absolut bästa av sitt liv.
 
Jag tycker det är intressant att det är så vanligt att man gör om sitt hem totalt. I perioder har jag läst en del bloggar och magasin om inredning och mode och det börjar väl förvisso ändras nu(vi rör oss åtminstone på ytan mot en mer hållbar konsumtion även om det ibland endast tycks vara något som används för att rättfärdiga inköp av absurt dyra designerprylar), men det har en bra tid rått en trend av extrem konsumtion. Varje säsong annonseras det att det är dags att förnya hemmet och köpa nytt och för mig är det oerhört besynnerligt.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 735
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 239
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp