Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Om du tänker skorna, så tänkte jag såhär. 1 par till lite lättare promenader, inte så varma, lite lättare och man går bra i dem nu i höst, innan vinter och snö kommer. Nr 2. Goretex , klarar lite väta när det är blött och frost ute, utan att man blir blöt. Par nr 3 , goretex och lite varmfodrade innan den riktiga vintern kommer med snö och kyla, då har jag vinterkängor istället. :-)

Får kanske säga att jag är hundägare och ute mycket i alla väder för att förklara alla skor som ska passa i olika väder.

Det låter ju praktiskt. Men varför använder du dem inte? Och om det är för att du redan har gamla skor som funkar, varför köper du då nya?
 
Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste köpa nytt hela tiden. Jag lyckas bara inte!

Garderoben är totalt översvämmad av kläder och ändå har jag det klassiska problemet att aldrig ha något att ta på mig om jag ska göra något och måste köpa nytt. Samtidigt använder jag de nya kläderna typ en gång, sen återgår jag till mina gamla, håliga, fläckiga, urtvättade och älskade plagg som är mycket bekvämare ( och skitfula). Det går ju inte slänga dem, för de är ju sköna och funkar hemma till vardags ( knappt, men ändå).

Inte mindre än 5 par NYA skor står i skostället i hallen ( olika sorter av vinterkängor, gympadojjor mm), och det är bara säsongsskor inför höst och vinter. Samtidigt använder jag bara de gamla och vägrar slänga, de är ju bekväma, ingångna och bra att ha i reserv, så de går ju inte slänga bort dem.

Gardiner, prydnadskuddar, lampor, dukar, ljuslyktor och allt vad det nu är, ligger på lager, för det kan ju vara himla bra att ha och att byta med när man kanske byter färg i ett rum och de passar igen. Till försvar används en del igen och då är jag ju glad att jag sparat det.

Hundsaker, som en otroligt stor mängd leksaker ligger i en stor back i köket. Mer än hälften använder inte hunden, men kanske att hon börjar göra. Hur många halsband och koppel klarar man sig på, men det är ju kul att variera lite..

Sen var det där med lite porslin, brickor, kakfat, grytor och stekpannor. Skåpen går inte stänga av allt, men inte kan man göra sig av med det, det används ju IBLAND, även om det är mer sällan!?.

Varför har jag 5 stekpannor? Jo, en gjutjärn och en teflon ville jag ha. Sen fick jag ärva en bättre gjutjärn av farmor, fast det inte var fel på den gamla. Det är 3. Nja, sen ville jag ha en större teflon än den jag hade och köpte en ny. Sen får jag en dyr fin Jamie Oliver i julklapp förra året. Japp nu har jag 5 st och kan inte slänga någon, kan ju vara bra att ha liksom. Jag är dessutom singel utan barn och behöver inte 5 stekpannor samtidigt någon gång!!!

Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!

Om vi börjar med kläderna:
VARFÖR i hela världen köpa obekväma kläder? Det är ju ingen som helst konstig grej att föredra de gamla slitna mjukisbyxorna om alternativet är ett par svintajta jeans som är tokigt opraktiska vid hundpromenader. Ge sjutton i att köpa opraktiska kläder. Om du köper nytt, köp riktigt bekväma, praktiska OCH snygga kläder.

Vad du också kan göra är att sätta dig nu och sortera lite. Börja med att sortera bort sådant som är i fel storlek (alla brukar ha sådant i sina garderober), ge det till Myrorna eller liknande. Sortera bort sådant som är trasigt. Ge till tygåtervinning. Det som är kvar sorterar du i höst/vinter och i sommarkläder. Sommarkläderna kan du lägga undan så länge, lägg dem i flyttkartonger och ställ undan. Höst/vinterkläderna är det ju dags för nu. Ta fram det som du tror är troligt att du använder. Det som du tror att inte kommer användas, lägg även det i kartonger. De höst-/vinterkläder som du inte använt när det blir vår/sommar, sälj det! Sedan gör du likadant med sommarkläderna. Därefter börjar du med att bara köpa nytt om något är trasigt.

När det gäller möbler...
Själv håller jag nu på och kollar efter en "ny" fåtölj. Min gamla har hål på sidorna av sittdynan nu och valpen tycker att det är jättekul att slita ut stoppningen... Jag kollar enbart efter begagnade fåtöljer och fram tills jag hittar den perfekta fåtöljen har jag ett lakan i den nuvarande som hindrar valpen från att slita ut stoppningen.
I mitt sovrum har jag två byråer, en säng, ett skrivbord, en fåtölj och en liten bokhylla. Sängen och bokhyllan är köpta nya på ikea, resten är begagnat. Det är ungefär så det är med allt jag äger.

För att inte hamna i något tokigt shoppingläge där jag köper allt möjligt så hjälper det för mig att tänka på miljön. ALLT som produceras påverkar miljön, framförallt icke-ekologiska textilier. Om du inte har koll på hur, läs på lite om det. Fundera sedan på om det är värt att sponsra den miljöförstöringen för att du ska få en ny matta samtidigt som du köper nya gardiner. Tänk på hur miljön påverkats för att du ska få tre par nya skor istället för bara det par skor du verkligen behöver. Ju mer du läser på, desto mindre frestad kommer du troligen bli att köpa nya saker.

Så ja, kortfattat hur jag gör:
Köper nytt när något är trasigt. Det som är trasigt slängs, återvinns om det går att återvinna. (Tex skor slängs när det blir hål i dem. Innan det är hål i dem köper jag inte nya). När jag köper något så funderar jag noga på vad jag faktiskt behöver, sedan letar jag noga efter en produkt som passar in på samtliga krav. Därefter börjar jag leta efter den till bästa tänkbara pris med minsta möjliga miljöpåverkan. Därefter blir det köp.

Jag har allt jag behöver, men istället för att tex köpa nytt hundtäcke för 200kr för att det fanns i en ny, rolig färg som kanske passar hunden lite bättre så lägger jag pengarna på en tävling eller sparar. Det skadar aldrig att ha ett stort sparkonto, framförallt inte som djurägare!
 
Men i ett överklasshem så är det alltid antikt.
Min poäng är att även i ett hem där man köpt ett nytt vitt överdrag till Klippansoffan från IKEA så kan det finnas förväntningar på att vara ren innan man sätter sig där. Så jag ser inte att de problem du framför med överklass har med möbleringen att göra, snarare med hygienen och uppförandet.
 
Så jag ser inte att de problem du framför med överklass har med möbleringen att göra, snarare med hygienen och uppförandet.
Vi kan ta effekten av att misslyckas i de olika hemmen.
Den nya soffan går att ersätta.
Soffans överdrag går att tvätta.

De antika möblerna är oersättliga och betingar ofta ett värde som är i avdelningen fantasi.
Det finns inte plats för att misslyckas där.
 
Det låter ju praktiskt. Men varför använder du dem inte? Och om det är för att du redan har gamla skor som funkar, varför köper du då nya?

De gamla är ingångna, sköna, men släpper i sömmarna och är fula och luktar illa när de blivit blöta för många gånger. Därför tyckte jag att jag behövde nya ( vilket jag alltså behöver), men använder ändå de gamla för att de är ingångna.

Jag tror jag är lite sådär så jag vill vara förberedd ( planerar ganska mycket). Om de gamla skorna rasar helt och hållet, blir dyngsura eller liknande, ja då behöver jag inte tänka mer än att det redan finns nya att ta på sig utan att åka iväg och handla nytt.

Tror jag blivit bekväm med åren och bryr mig alltså inte så mycket om hur jag ser ut när jag går i skogen ( där passar det gamla) och vill samtidigt inte förstöra de nya när jag har kvar det gamla, för förstörda blir de snabbt i skogen när man trampar igenom i sumpmarker mm. Finns ju ingen som ser och luktar på mina skor när jag är ute med hunden, så varför slänga? ;-)
.
 
Men hur många gör det i verkligheten?
Det är klart att den branschen försöker sälja men har aldrig varit med om någon som gör det i verkligheten.

Jag tycker det är skillnad på att göra om och göra om. De flesta av mina möbler har jag haft i minst 10 år ( soffan är utbytt för ett år sedan och sängen för kanske ca 5 år sedan), men hälften av möblerna har jag slipat och målat om = förnyat. Förnyat kan också vara en ny tavla, nya gardiner mm. Det behöver ju inte vara att man renoverar hela hemmet och byter ut allt.
 
Jättemånga...
Hur många köper ett helt nytt vardagsrum varje säsong?
Renoverar badrummet varje år?
Jag tänker mig att folk köper några nya kuddar på sin höjd.

Jag har aldrig träffat några. Var bor dessa? Är det på landsbygden ute i landet?
För i städer och Sthlmsföeorter har jag aldrig sett några.

Och då är jag ändå rejält intresserad av inredning och läser tidningar och är med i Facebookgrupper etc..
 
Har blivit sträng mot mig själv, ska jag köpa nya kläder utan att ha behov av det måste jag rensa ut lika många plagg som jag köpt. Oftast åker kläder ut hos mig för att jag ständigt tycks ändra kroppsform (?!), ändrar stil eller helt enkelt tröttnat på ett plagg. Skänker bort mina kläder, utom det som är trasigt.

Skor har jag ca 12 par, men vartenda par används flitigt, tycker om att ha skor att byta mellan.

Inredning är det kinkigt med, inreder oftast efter årstiderna och har därmed ett ombyte efter varje årstid. Har svårt att hitta saker jag verkligen fastnar för.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 735
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 239
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp