Hur ofta byter ni bett? :)

L

lovegullit

Hej hoppas denna tråden hamnade rätt nu..:angel: Jag tänkte bara höra lite om det här med bett :) Min först fråga är alltså hur ofta ni anser att man ska byta bett, jag brukar ha lite olika bett beroende på vad jag ska göra. Och vad tycker ni man ska ha till vad? (Mest intresserad av Western, men även ute ritt m.m.) Vad har ni som rider centrerad ridning för bett på era hästar? Vad är det som gäller vid tävlingar, regler m.m. Kul att höra allas tankar och idéer :D

Sv: Hur ofta byter ni bett? :)

Hej hoppas denna tråden hamnade rätt nu..:angel: Jag tänkte bara höra lite om det här med bett :) Min först fråga är alltså hur ofta ni anser att man ska byta bett, jag brukar ha lite olika bett beroende på vad jag ska göra. Och vad tycker ni man ska ha till vad? (Mest intresserad av Western, men även ute ritt m.m.) Vad har ni som rider centrerad ridning för bett på era hästar? Vad är det som gäller vid tävlingar, regler m.m. Kul att höra allas tankar och idéer :D

Byter bett så lite som möjligt.

Använder mestadels tredelat men även tvådelat.

Jag har tre träns som jag varierar mellan. Ett tvådelat bett, ett tredelat och ett jag byter bett på, varierar mellan gummi bett och rakt och lite olika.
Dom tre är utan nosgrimma.
Sen har jag ett sidepull jag använder en del, andra som rider har det alltid och jag ibland.

Så alla 4 betslingarna används ungefär lika ofta:laugh:

Jag brukar byta varannan dag. har ett tredelat och ett tvådelat. Byter samtidigt nosgimmor. Har även ett bettlöst träns som jag använder ibland.

Jag har en massa träns i olika färger och fasoner hänger, en del med tvådelade bett och en del med tredelade, så bett- och nosgrimmevariationen kommer sas naturligt med vilken smak jag har för dagen. :D

Jag varierar bett alldeles för sällan. Å andra sidan är ju grejen med att variera bett att det är svårt att veta säkert att det inte orsakar någon skada. Då tänker jag att om jag (hittills) bara hittat EN typ av bett som hästen verkar trivas med i munnen så använder jag hellre den än att varva med en-ett par andra modeller som den tydligt visar missnöje med.

Däremot så tänker jag på att hästen ska få "vila munnen" och använder ibland bara grimma vid jobb från marken, kör enligt konceptet jobba tre dagar - vila en dag för att ge hästen en chans att återhämta sig både från träningen och utrustningen (ska väl erkännas att jag hellre skulle jobba några dagar för många i sträck dock hellre än att riskera två vilodagar i sträck, pga att hästen inte är ung längre och mår bra av rörelse).

Jag varierar mellan tre olika träns. Två bettlösa, hackamoore och sidepull samt ett pullarträns med ett rakt bett. Använder bett vid hoppning och de flesta dressyrpass men vissa dressypass och uteritterna går hon på bettlöst. Detta då tandläkaren rekommenderade att använda bettlöst i så stor utsträckning som möjligt.

Oj såg att jag svarade fel person, aja...

Jag byter inte bett mer än att jag ibland rider på träns och ibland på kandar. Jag tror starkt på att man inte behöver byta bett om man har en väl anpassad betslig och inte rider med sega och/eller grova tygeltag.

De hästtandläkare som säger att man ska byta bett brukar vara sånna som inte själva rider på någon högre nivå. De hästar jag vet som rids med korrekt hand och mjuka, snabba och lätta hjälper ser alltid utmärkta ut i munnen oavsett om de så gått på samma bett hela tiden eller bytt.
Och får man bättre effekt av att byta bett så har man trubbat av hästen och gjort den okänslig genom hur man inverkar.

Bättre att jobba mot att lära sig rida istället!:laugh:

Jag har fyra bett och ett hack som jag varierar mellan, blir samma bett några dagar i rad, sen brukar jag byta. Pålle är helt okomplicerad vad det gäller bett så hon går lika bra på alla, kanske aningen bättre på hacket (ponnyhack) så det åker fram lite oftare än de andra. Sen tror jag eg. som tuapua, att väl anpassad betsling och snäll hand räcker gott, men jag varierar mig för säkerhets skull :)

Fö. så anänder jag sällan eller aldrig nosgrimma, har på vissa bett en rem över nosen bara för att stabilisera bettet.

Jag skiftar mellan 2-3st olika bett. Har samma bett max 3-4 gånger i rad när jag rider. Allt för att det inte ska ev. trycka på samma ställe hela tiden.

Jag varierar också mellan 2-3st olika täcken och har samma täcke på max 2-3 dygn. För att pålle inte ska få skav någonstans (går på lösdrift)

Kl

Simba som är den hästen jag tränar med har tjockt tvådelat eller hackammor vid kravlös eller längre ute ritt.

Cilla som bara lufsar i skogen har jag sidepull på och My har hackammor.

Kram

Byter bett väldigt ofta, från tränsbett till hävstång till bettlöst
Byter även nosgrimma för vad jag ska göra, ute rider jag oftast utan nosgrimma
Täcke byter jag vart till vartannan dag (lösdrift här med)

Jag byter i princip aldrig bett, när jag rider går han på blank stång och jag behöver ju knappt ta i bettet då jag inte rider med handen utan med vikten till största delen så jag tror inte han störs av bettet.
Tandläkaren frågade om jag red på stångbett med kedja, vilket jag ju gör, och han sa att det syntes i munnen, dvs han var helt fin då bettet ligger still.

Vanliga bett, raka som två-tre delade grejjar han så mycket med.

Har en helt rak liverpool-stång när vi kör men han verkar ändå trivs bäst på den lite böjda kandarstången som vi har i ridningen.

Dock så skulle jag vilja kunna rida lite mer på bettlöst, typ hackamoore, men just nu litar jag inte fullt ut på honom då han är väldigt pigg.

Har två olika tvådelade, samt ett rakt bett och varierar med.
Har ett hackamore jag tänkte pussla ihop och använda ute emellanåt.
Har ridit lite på sidepull, men det var ingenting för min man vart irriterad.
Så får se vad han säger om hackamore..

Bättre att jobba mot att lära sig rida istället!:laugh:

Jag håller med i sak, att har man ett bett som passar och att man som ryttare påverkar väldigt mycket utifrån hur man inverkar. :bow:

Men jag tror ändå inte man bör glömma att det ändå är något som ligger i hästmunnen nästan varje dag och som inte är "gjort" för att ligga där + att det är grymt svårt för oss som ryttare att veta att det faktiskt ligger bra. Även om man blir bättre i inverkan och hästen därigenom blir lugnare i munnen, så är det viktigt att man inte blir lurad att man kan rida med vilket bett+nosgrimma som helst för det och att man inte kan ha nytta av att variera.

Kom på att jag undrar en ska till.. om man ska tävla western pleasure, horsemanship, reining eller trail måste man ha rakt stång då, eller kan man ha 2 lr 3 delat? och vilka längder är det som gäller? :)

Byter väldigt sällan bett... När jag väl byter är det mellan inget alls (repgrimma), rakt gummibett och tredelat tränsbett. Rider mest på det raka gummibettet och på det tredelade vid hoppning. Så länge pålle trivs så ser jag ingen anledning att byta :)

Jag varierar både bett och nosgrimma och byter när det passar mig.
Dressyr rider jag på tredelat tränsbett med antingen fasta eller rörliga ringar och remontgrimma för det mesta men ibland aachen.

Använder också hackamore, rakt tränsbett, tredelat fullcheekbett, tvådelat sötmalmsbett och novabett.

Kombineras olika med engelska nosgrimmor, aachen och remont.

Rider sällan mer än tre dagar i rad på samma bett/nosgrimma. Hackamoret blir dock flitigt använt nu på vintern när man mest busar i snön.

Mvh Jate Volim

Ponnyn rider jag på vanligt, tjockt tvådelat tränsbett, och har gjort i sju år. Halvblodet har ett något smalare, tvådelat tränsbett.

Hästen jag red parallellt med ponnyn förut varierade vi mellan tredelat, pessoa och hackamore beroende på vad vi skulle göra, samt hennes dagsform, då hon hoppade tveklöst mycket bättre på hackamoret.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat