Hur ofta behöver ungarna äta?

Sv: Hur ofta behöver ungarna äta?

Min kattmamma var minsann ute när hon hade sina ungar. Varför skulle hon få smitta?

Knappis

Se där, vad folk tänker olika. För mig är det helt ologiskt att låta kattmamman ränna ute hur som helst när det finns en kull kattungar som behöver henne. Problemet finns ju bevisligen redan, varför skulle TS annars skapat tråden?

Min kattmamma var minsann ute när hon hade sina ungar. Varför skulle hon få smitta?

Knappis

Varför skulle det inte kunna hända? Om hon träffar på katter som bär på en smitta så kan det också överföras till kattungarna. Vid så ung ålder är dessutom antikropparna som kattungarna får från mamman viktiga.

Varför skulle det inte kunna hända? Om hon träffar på katter som bär på en smitta så kan det också överföras till kattungarna. Vid så ung ålder är dessutom antikropparna som kattungarna får från mamman viktiga.

Men i så fall så skulle ju jag med isolera mig då. Jag kan ju dra hem smitta från stallet. Hunden måste med vara inne mao då eller? Den kan ju dra hem någon hemsk skit den med!

Det finns sjukdomar som bara är smittsamma katt mot katt. Dessa kan inte du dra hem.

Men i så fall så skulle ju jag med isolera mig då. Jag kan ju dra hem smitta från stallet. Hunden måste med vara inne mao då eller? Den kan ju dra hem någon hemsk skit den med!

Du kan möjligen dra med dig kattpest eller ringorm, men de flesta sjukdomar iaf jag oroar mig för smittar katt till katt och dras inte hem av människor. Iofs, kattsnuva kan man dra med sig hem men det säger väl sunda förnuftet att om man har varit i fysisk kontakt med en katt med snuva så går man inte raka vägen hem och gullar med sina egna katter.

Så här skriver TS fetad

Ungarna växer som de ska och är pigga och krya och magarna är precis så där runda och goa som kattbebismagar ska vara, så jag oroar mig kanske i onödan, men jag skulle ändå vilja veta om det verkligen är normalt att mamman lämnar ungarna så länge när de är så unga.

Varför då stänga in en mamma som är van att gå ut och in?
Att tvinga en katt som är van att röra sig fritt att vara inne hos sina ungar 24timmar om dygnet är oerhört stressande för en katt. Det viktigaste i nuläget är väl ändå att mamman får behålla mjölken och stressas så lite som möjligt?
Om kattungarna tappar i vikt eller ej går upp i vikt Då kan man sätta in åtgärder. Är inte det logiskt?

Jag läser att kattungarna mår bra de är pigga och krya och runda om magarna. Så varför sätta in åtgärder som uppenbarligen inte behövs?

Varför man ska stänga in mamman? För att utesluta att ungarna bli utan mamma och inte blir sjuka, kanske? :confused:

Det är inget som pekar på att mamman helt plötsligt skulle bli ultrastressad och mjölken sina bara för att hon inte får gå ut. De kan nämligen vänjas till det också, med varierad framgång.

jag fattade som att när kattungarna bara var några dagar så började mamman lämna sina kattungar, detta kan tyda på att hon då snart börjar löpa igen. Eftersom TS släpper ut sin hona utan p-piller är de mer troligt att hon snart kommer hem dräktig igen.

En bra mamma lämnar inte kattungarna anser jag. Mia honor som fått kullar har klara föräldraskapet olika men ingen har lämnat kattungarna en längre stund utan alltid varit i närheten och sprang till undsättning om de skulle pipa..

Till TS
har du vägt kattungarna? ökar de stadigt i vikt?

(Kan ju tillägga att mamman är renrasig norsk skogskatt, men pappan är bara 50% skogis, så jag har alltså avlat bastarder, hemska tanke!)

En nyfiken undran har din sk norsk skogskatt stamtavla? och hur vet du att pappan är halvskogis:crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama