Hur ofta är ni i stallet?

Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag - m å n g a timmar blir det :P

Har eget stall, tre ponnys. <
Dagligt arbete med mockning, fodringar, väga foder och fylla vatten tar ett par timmar om dagen i genomsnitt. Sen blir det ett par extra om det skall motioneras.
Utöver det tillkommer då arbete med att ta hem grovfoder & strö, underhåll av byggnader & stängsel samt om vintern; snöskottning.

Det drar lätt iväg i tid :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

5 - 7 dagar per vecka, 2 - 8 timmar per dag :D
Jag har hästen inackorderad där fodringar och in-utsläpp ingår, men jag mockar och gör iordning foder själv - förutom att roa hästen då ;)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Då jag bor på hästgård och har 3 egna hästar (plus till och från en eller flera "extra" hästar, och sen fodringar av inackorderingar) blir det ju väldigt mycket... Ca 1½ timme på morgonen innan skolan, sen från ca 16-22 i princip varje dag för att hinna med allt. Men det är det värt :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag älskar att vara i stallet oavsett årstid, tiden glöms liksom bort där.
Det har varit så illa att stallägaren frågat om hon ska ställa ner en säng så jag kan bo där :D
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, en till två gånger om dagen, i snitt två timmar varje dag. Min häst är pensionär så jag rider inte så ofta utan myser i någon timme sen vill hon vara ifred och äta/sova :) När jag hade två hästar och red båda eller minst en så var jag där ca 4-5h varje dag.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag kan vara i stallet i flera timmar å inte få gjort något vettigt alls.. Om jag har bråttom så tar det ca 1 timme utan motion av ponnyerna. Annars kan det ta flera timmar, och då inte nödvändigtvis med motion inräknat.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

kl

har nog aldrig tagit tiden.

Kan gå ner 5 min för å hämta ngt å sen gå hem igen å gå ner igen för å hämta ngt mer;)
Har halva stallet i huset och vice versa:angel:

Stallet är mitt jobb, bortsett från att det aldrig är jobbigt:D, och intresse.

Fast jag vet att jag vart i stallet i många timmar i streck när min man säger hejdå till mig nere i stallet innan sitt jobb vid 07 och säger hej till mig nere i stallet när han kommer hem vid 18 tiden:o
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag i ca 2 timmar om jag rider, ca 1 timma om jag inte rider. Hästen står på lösdrift där allt annat ingår så jag kan börja med hästen det första jag gör.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

kl

rent allmänt ngt jag reflekterar över:

De flesta verkar ha så bråttom med sin häst?
Umgås ni inte mer era djur?
Även när jag stod inackorderad kunde jag tillbringa massor av timmar i stallet.
Umgås med vänner och putsa läder,fika, umgås med hästen- massera och rykta jättelänge. Sitta i boxen o gossa , promenera och prata med hästen etc etc.

Verkar så påtvingat för många, som ett ont "måste" att va i stallet?
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Skriver under på att fika är viktigt. Det försummas ofta tycker jag :)

*Kl*

Är i stallet varje dag (inackorderad), en gång om hästen är frisk, två gånger om hästen är sjuk.

Utan ridning tar det ca 2 timmar. Mockning, diskning och påfyllning av vatten, packning av hö, blandning av krubbmat, ev intag av hästar samt visitering och borstning av hästen.
Med ridning minst 1 timme till beroende på hur smustig han är.

I nuvarande stall är jag så bortskämd att jag slipper kludda med vatten i hagen och att mocka hagen, annars så tar det minst en timme till.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Fast jag har inte bråttom i stallet. Har bara löst det så att alla stallsysslor går snabbt och jag får mer tid till hästen. När jag stod inackorderad så fick man klättra upp på loftet och hämta hösilage och halm. Släpa halm tvärs igenom stort stall = massa sopning. Tog 20-30 min att hämta hästen ur hagen för det var så långt att gå.

Nu har vi tre hästar i stallet (en är min, två inackorderade). De får bara havre inne på morgonen och under tiden de äter upp hinner jag sätta på täcken. Sen är det 10 meter till hagen. Utsläppet går på ca 5 minuter.
Nu på vintern har vi fri tillgång i hagen. Annars är det två kassar att bära ut. En frukost och en till lunch hagen. Vatten fixar vi dagen innan, har thermobar.

Mockning tar 10 min (spån), har en kraftfoderhink för kvällen att göra iordning och 1-4 hökassar. Fylla på vatten i thermobaren och i boxen. Fodret finns i eller precis utanför stallet så totalt för mockning och foder blir det ca 15 min.
Så sen har jag ca 2 timmar till hästen :) Ska jag iväg och träna eller göra något utöver det vanliga tar det såklart längre tid. Fikar gör jag inte i stallet.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

kl

rent allmänt ngt jag reflekterar över:

De flesta verkar ha så bråttom med sin häst?
Umgås ni inte mer era djur?
Även när jag stod inackorderad kunde jag tillbringa massor av timmar i stallet.
Umgås med vänner och putsa läder,fika, umgås med hästen- massera och rykta jättelänge. Sitta i boxen o gossa , promenera och prata med hästen etc etc.

Verkar så påtvingat för många, som ett ont "måste" att va i stallet?

Nope jag har inte bråttom med mina hästar, det får ta den tid det tar.
Däremot vill jag inte lägga mer tid än nödvändigt på stallsysslor så som fodring, mockning, vatten osv så jag har arbetat fram rutiner som gör att stallsysslorna blir enkla och går fort så jag har mer tid för hästarna ;)
Även om jag också kan tycka att det är mysigt att skrota runt i stallet i 100 år vissa dagar, men oftast har jag annat som behöver göras så tiden finns inte till att mocka en box i 45min.

Mina stallkompisar är inte såna som fikar i stallet och putsar läder tyvärr så det blir väldigt lite av den varan.
Fika och putsa läder gör jag hemma med andra vänner istället :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Ett par timmar varje dag. Har hästen inhyrd i kollektivstall så vissa dagar är det utsläpp, lunchning, intag eller kvällning utöver skötsel, mockning, matfixning och ridning av min egen :) Längtar dock tills man har egen gård och slipper alla andras konstiga rutiner ;)

Hinner inte lägga massa timmar i stallet på att bara vara där- jobb, skola, sambo, träning tar all annan tid. När jag är i stallet gör jag det som är viktigast för min hästs välbefinnande i kropp och själ. Fika eller surra kan jag göra nån annan stans :P
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Ibland hinner jag inte vara i stallet så länge, men annars så kan jag pyssla med hästarna i en halv evighet. Har jag något att fika med i stallet delar jag med ponnyerna :) om ingen annan är i stallet och håller mig sällskap.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Tittar till hästen 1ggr dag ca 30 min om jag inte rider. rider ca 5 -6 dagar i veckan är där 2-3 timmar. Jobbar man fulltid,är gift, har andra husdjur, hus med stor trädgård. En son som skjutas till träningar 5 dagar i veckan + matcher varje helg att följa med på så är det ett evigt pussel, för att inte glömma hans läxor och laga mat varje dag, handla, städa mm.
Det kostar egentid att vara vuxen.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, oftast en gång om dagen, ibland två gånger. 2-4 timmar per dag.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

6-7 dagar i veckan, brukar bli minst en timme plus en timmes körning. Rider jag tar det ca 2,5 timme.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

kl

rent allmänt ngt jag reflekterar över:

De flesta verkar ha så bråttom med sin häst?
Umgås ni inte mer era djur?
Även när jag stod inackorderad kunde jag tillbringa massor av timmar i stallet.
Umgås med vänner och putsa läder,fika, umgås med hästen- massera och rykta jättelänge. Sitta i boxen o gossa , promenera och prata med hästen etc etc.

Verkar så påtvingat för många, som ett ont "måste" att va i stallet?

Jo, men dygnet har bara 24 timmar. Vissa dagar kan jag lägga halva dagen, eller hela, i stallet, men när jag kommer dit kl 17 i mörker efter jobbet så gör jag allt så effektivt som möjligt.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

5-6 dagar i veckan, oftast 6 dagar. Är där från 20 min till 6 timmar, men allra oftast är jag där ca 2-2,5 timme om det är en vanlig vardag.
Hästen står på lösdrift och jag har ingen "lösdriftsskötsel" på vardagarna, men det är kollektivt på helgerna. Jag har en nybliven 5-åring, nordsvensk bruks som jag rider, kör och tränar från marken.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har en halvtimmes körväg med bil till stallet, så det blir en timme i bil varje gång jag ska till stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 852
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 495
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 319
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp