Vilken gren håller ni på med och varför!

Jag har en rätt brokig bakgrund. Hade väl först intresse mest av hoppning/fälttävlan även om jag var bättre på dressyr. Bröt nacken, kunde inte rida. Insåg att jag kunde rida islänning. Fick en islandskorsning som var utdömd för lynnesfel och hade dålig ridexteriör och 37 orena gångarter. Hittade väl inte någon tränare som kunde hjälpa oss helt. Jobbade mkt med frihetsdressyr etc som funkade bra och fick lära mig mycket om hästars beteende, psyke etc för att överleva med den ponnyn. 😅 Men ridbiten landade när vi hittade tränare som jobbade en mix av Klassiskt och modern dressyr. Började jobba mer för hand i träns. Insåg att jag kunde rida araber och iberiska hästar också och gjorde det några år innan jag också kunde rida halvblod. Jobbade som problemlösare och märkte att många problemfall hade oupptäckt smärta. Så gled in på rehab mer och mer ju mer jag lärde mig om dressyr/jobb vid hand och jobbade mkt med det i kombination. Gled sen över mer på dressyr och jobbar mer med det. Kör mix av klassiskt och modernt.
Jobbar mycket för hand också fortfarande och rehabar eller lär ut balansering/lösgjordhet, samlande/samlat jobb etc.
Med egen häst leker jag också med trickträning, frihetsdressyr, relationsbitar etc utöver dressyren. Han får vara försökskanin till allt spretigt jag vill göra.
Träffade min mentor inom problemlösning, trick etc som 13-åring. Han var en stor del i att jag fick upp ögonen för en värld utanför hopp/dressyr/fälttävlan etc. Så tacksam för alla lärdomar och äventyr! Och leker med sånt regelbundet.
Tacksam över första heltidshästjobbet på travet med som ung. Mycket lärorikt IOM en av de bästa kuskar vi har och att det var där de knepiga hästarna sattes i träning. Det har format mig väldigt även om jag jobbar med helt annan inriktning nu.
Har IOM trasig kropp ihop med rehabhästar som påverkas av ryttaren ett stort intresse för sitsträning och jobbar med det med. Har lyxen att få ha en robothäst/ridsimulator att nöta på. Så det gör jag också mkt nu.
Vilken resa du har gjort!
 
Jag tävlade dressyr och hoppning som tonåring utomlands. Som vuxen och hästägare har jag tränat akademisk ridkonst och science of motion, men är inte "religiös" i någon av dom. På senare år mycket R+ och mest uteritter/promenader (pga hästens val). Gått kurser i lite allt möjligt och hunnit hantera många olika slags hästar.

Ser mig som en ganska vanlig ryttare med dressyrintresse egentligen, men med ett ovanligt stort intresse för etologi och vetenskap i allmänhet, och en bred kunskaps- och erfarenhetsbas. Det bara blev så liksom, i livet 😅. Jag känner ingen större motivation för att tävla nuförtiden, dels så blir det en helt annan ekonomisk insats och dels så tycker jag att det gått åt helvete med hur dressyren bedöms/vad som premieras. Mycket spänning och sprätt.
Science of motion? Har inte hört om det förut, får jag fråga vad det är?
 
Jag önskar att jag hade en "gren" men det har inte fallit sig så. Brukar bara säga att jag rider dressyr när folk frågar och jag inte orkar förklara något närmare. Rent inspirationsmässigt dras jag väl mest åt det akademiska/klassiska hållet men är i högsta grad bara en glad amatör som blandar (dressyr)ridning med markarbete i olika former. Som barn hade jag en ponny jag red mycket western med, han var tävlad i både trail och pleasure, har även hållit på en del med brukskörning då mina föräldrar födde upp nordsvenskar under min barndom.
 
Jag tränar och tävlar fälttävlan, började i vuxen ålder när jag skaffade min första egna häst. Fascinerande tävlingsform och jag drogs till det pga adrenalinet tror jag.
Nu funderar jag på om det är nån slags självskadebeteende? :confused:

Jag älskar att träna alla grenarna, men gillar inte (eller är inte bra på) att tävla. 🤣
 
Islandshästar, om man nu kan kalla det för en gren. Bor på Island så har inte mycket val när det gäller ras. Fast jag är rätt säker på att jag skulle hållt mig till samma ras om jag bott någon annanstans.
Jobbade med träning av unghästar och tävlade lite för mer än 15 år sedan. Numera rider jag mest ut och är hästskötare åt dottern på träning och tävling.
 
WE -har aldrig tävlat utan håller mig till träning än så länge. Jag gillar sporten för att det är en positiv anda. Alla är hjälpsamma och det är liberala regler kring bettlöst osv. Det känns som en inkluderande sport där alla är välkomna oavsett ras, ålder eller hur mycket man tävlings satsar.
 
WE -har aldrig tävlat utan håller mig till träning än så länge. Jag gillar sporten för att det är en positiv anda. Alla är hjälpsamma och det är liberala regler kring bettlöst osv. Det känns som en inkluderande sport där alla är välkomna oavsett ras, ålder eller hur mycket man tävlings satsar.
Du får gärna förklara lite för mig som levt "under en sten" senaste åren vad WE går ut på..
 
Du får gärna förklara lite för mig som levt "under en sten" senaste åren vad WE går ut på..

Det är en sport som genomförs i tre delmoment dressyr, teknik och speed. Jag upplever att fokus ligger på samspel mellan ryttare och häst, inte på flashiga gångarter. Dressyr är absolut grunden men sedan behöver man träna upp en tillit för att hästen ska kunna klara att gå på bron, genom grinden etc.

De olika hindren i tekniken blir svårare upp i klasserna men det blir också högre gångarter på transport sträckorna mellan hindrena. Att rida vägen mellan hindren på ett sätt som framhäver just min häst positiva egenskaper är ett bra sätt att få höga poäng. I speeden ska en häst kunna ta i och vara snabb för att nästa sekund stå helt still samtidigt som tex en kanna lyft över dess huvud.

Blev det lite mer begripligt :)
 
Det är en sport som genomförs i tre delmoment dressyr, teknik och speed. Jag upplever att fokus ligger på samspel mellan ryttare och häst, inte på flashiga gångarter. Dressyr är absolut grunden men sedan behöver man träna upp en tillit för att hästen ska kunna klara att gå på bron, genom grinden etc.

De olika hindren i tekniken blir svårare upp i klasserna men det blir också högre gångarter på transport sträckorna mellan hindrena. Att rida vägen mellan hindren på ett sätt som framhäver just min häst positiva egenskaper är ett bra sätt att få höga poäng. I speeden ska en häst kunna ta i och vara snabb för att nästa sekund stå helt still samtidigt som tex en kanna lyft över dess huvud.

Blev det lite mer begripligt :)
Ja, tack för beskrivningen!
 
När jag var ung ville jag hoppa och gjorde det. Dessvärre var jag rätt kass och dessutom rädd så började rida dressyr istället. Tog ett antal år innan jag hittade rätt i min ridning men har ridit MsvB med ok resultat. Häromåret började jag med WE och har fastnat helt för det! Dressyr med ett syfte som verkligen belönar en lydig häst med förtroende för sin ryttare. För första gången i mitt ryttarliv har jag hittat något jag har talang för dessutom. Är bättre på att rida på en hand än på två😁.
Screenshot_20240606_181322_Gallery.jpg
 
Jag var rätt dressyrfokuserad under många år men började sen av en slump rida islandshäst så när jag köpte häst så blev det en islänning. Jag har tävlat lite försiktigt i sport-grenar (andra har skrivit om de tidigare) i tölt och fyrgång. Förhoppningsvis kommer jag kunna debutera i en femgång i höst. Jag vill även prova på en ren passgren om jag vågar - snabbast vinner 😁

Jag är extremt sugen på att prova på gædingalist, en gren som är relativt ny i Sverige - jag tror vi fick våra första domare i år (rätta mig gärna om jag minns fel 😆).

Jag tränar även WE och har varit med på enstaka pay'n'ride. Älskar WE, hade jag hittat det innan jag började med islandshästar så kanske jag hade haft en spanjor eller liknande nu istället och fokuserat bara på WE.
 
Jag har iprincip varit hopp ryttare ända från jag började rida när jag var liten. Och tävlade ganska så mycket med flera b-ponnyer och c-ponnyer och jag hade även egna ponnysar ❤️ Jag fick en som jag skulle satsa mera med och kanske även testa fält tävlan.
Men sen hände det vissa saker så att jag slutade rida. Och sen hände även en sak så att jag hamnade i rullstol. Och sen efter låååång tid så började jag med ridning som fysio terapi. Och nu har jag börjat att komma till baka till ridningen igen även fast det är väldigt stor skillnad mot förut! Men ja jag håller inte precis på med nån gren nu men OM jag skulle välja en så skulle jag välja WE som jag har testat lite på ridningen nu!
Men jag tycker mest om att rida ut i skogen nu och tycker att det är mycket mera viktigt att ha ett bra sam spel och en bra kontakt osv och att man är vänner liksom.
Och sen så jag jag även ett dröm mål att jag VILL kunna hoppa igen i fram tiden men det är INTE så viktigt som det var förmig när jag var mindre! Utan nu är det som hela relationen och kontakten och allt sånt som är viktigt förmig ❤️
 
Jag rider islandshäst och jag har i grunden alltid älskat dressyren och ridit stor häst när jag var yngre. Att jag rider islandshäst är dels för att jag har god nytta av att jag är dressyrnörd i grunden och sen för att jag älskar gångartsträningen som kommer med islandshästar. Att har fyra eller fem gångarter att trassla in sig i ger helt andra problem än med storhäst och man får verkligen kämpa för att få en fin trav eller galopp och det är väldigt kul och utmanade tycker jag. Så jag började med islandshäst för att tillföra något nytt i min ridning och ha nytta av de kunskaper jag redan hade från dressyren.
 
Jag rider islandshäst och jag har i grunden alltid älskat dressyren och ridit stor häst när jag var yngre. Att jag rider islandshäst är dels för att jag har god nytta av att jag är dressyrnörd i grunden och sen för att jag älskar gångartsträningen som kommer med islandshästar. Att har fyra eller fem gångarter att trassla in sig i ger helt andra problem än med storhäst och man får verkligen kämpa för att få en fin trav eller galopp och det är väldigt kul och utmanade tycker jag. Så jag började med islandshäst för att tillföra något nytt och ha nytta av de kunskaper jag redan hade från dressyren.
Många i tråden som håller på med islandshäst.. låter roligt och umanande. Min perfektionism hade aldrig klarat av det.. för mig är 3 gångarter nog så mycket.
 

Liknande trådar

Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
718
Senast: Freazer
·
Fritid Nu är det bara 4 dagar tills de första tävlingarna smyger igång, 6 dagar tills den officiella invigningen 🎉 Har ni börjat OS-peppen...
42 43 44
Svar
877
· Visningar
26 824
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp