Hur ofta är ni i stallet?

Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, en gång om dagen 3-4 timmar. Ibland 1,5-2 om hästen inte ska ridas. Har alltså bara en häst... Ja, jag är jättelångsam men jag gillar att pyssla. :angel:
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har en medryttarhäst som jag rider 2 ggr i veckan, och det blir väl mellan 2-4 timmar som jag är där per gång. Beror lite på om jag har stalltjänst eller inte.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har eget stall hemma med för tillfället 4 hästar (en utlånad)
brukar bli ca 30 minuter på morgonen (mellan 7-8) med mat och utsläpp
jag har fördelen att kunna gå ut och ge hästarna mat så får de äta i lugn och ro i boxen, medans jag själv dricker kaffe och äter frukost:-)

Är sedan oftast ute i stallet mellan 13-16 och mellan 18-21
(ridning pyssel skötsel mockning osv)

samt en runda på 30 minuter på kvällen för att ge sista fodergivan för dagen och fylla på med hö så det räcker hela natten.

(o ja gubben tycker jag bor i stallet:confused:)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

En gång om dagen, allt från 15 minuter till tre-fyra timmar beroende på om och hur/var jag rider, om jag har in/utsläpp etc.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, minst en gång om dagen, oftast två. För det mesta är jag där två-tre timmar först, mockar, fixar foder och rider/jobbar med unghästen. Jag har en halvpensionär och en nybliven treåring, så ingen av dem jobbas varje dag samt att de kanske jobbas max 45 minuter, mindre på unghästen om hon longeras. Sen åker jag tillbaka en gång till på kvällen för att ta in, men då tar jag bara in, tar av täcke på den gamla och ger kraftfodret. De helger jag har utsläppet gör jag allting klart i stallet direkt på morgonen, och åker tillbaka för att jobba med hästarna så att de kan gå in efteråt.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Morgonen tar 30 minuter, fixar allt för resten av dagen.

Lunch 10 min, fodrar bara.

Eftermiddag 10 min, fodrar bara.

Kvällen tar 2 timmar som oftast, rider, pysslar, fixar, tar även in och fyller vattenhinkarna.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Om jag inte rider tar det allt mellan 45min-1.5 timme, beroende på om man är själv i stallet eller där är någon mer. Då är de mockning, blötlägga betfor o sopning. Kollar vattnet i hagen, för säkerhetsskull :)

Rider jag tar de ca 3-4 timmar.
Vi trivs bra med varande i stallet, så de e fika som gäller nästan dagligen, på helgerna kommer vi på saker som kan fixas/förbättras, så då kan vi vara där i 4-6 timmar, då blir de lunch inne hos stallägaren! :).
Är i stallet så gott som dagligen, beroende på om de krisar på jobbet o jag behöver börja tidigare/jobba länge/dubbelt. Då hjälper någon av dem andra mig, för nästa gång är de dem som behöver hjälp :).
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

kl

rent allmänt ngt jag reflekterar över:

De flesta verkar ha så bråttom med sin häst?
Umgås ni inte mer era djur?
Även när jag stod inackorderad kunde jag tillbringa massor av timmar i stallet.
Umgås med vänner och putsa läder,fika, umgås med hästen- massera och rykta jättelänge. Sitta i boxen o gossa , promenera och prata med hästen etc etc.

Verkar så påtvingat för många, som ett ont "måste" att va i stallet?

Jag jobbar bara vissa helgkvällar nu så jag har inte bråttom alls i stallet men brukar vara där själv dagtid för att de andra jobbar och då blir det inte så mkt sällskap = mindre prat. Men jag segar gärna och tar god tid på mig i stallet ibland, sopa igenom golvet ordentligt, smörja läder, osv. Men jag gosar inte i boxen för min häst står dels inte helt still och dels är lite surig när han har mat ;) sommartid kan jag tänka mig att jag kommer vara ute mer, barbacka, ligga utanför stallet på gräset och sola med hunden medan hästen betar. Mys! Men vintertid skyndar jag mig lite med sysslorna ute pga kylan.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

dl kl

Jag menar givetvis inte alla, och har full förståelse för att jobb-stall inte klaffar som man vill alla dagar.

Men jag reflekterar ändå att vissa inte har hästen som "kompis" eller hur jag nu ska uttrycka det. Utan mer som en ....kanske dålig jämförelse, men cykel, som används och sen är dte bra.
Inte bara på Buke utan runtom i allmänhet
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Då vi bara är två inackorderade i stallet, så är det 1-2 kollektivpass om dagen, 7 dagar i veckan. Nu har vi sån tur, att stallvärden som bor på gården hoppar in och tar en del morgon, lunch och nattpass. Vi har nämligen delat upp det på.

1. morgonfodring kl 6-7
2. utsläpp 9-10
3. lunch 13-14
4. insläpp 16-17 (just nu, givetvis senare längre fram)
5. nattfodring 21-22

Så jag är faktiskt i stallet 1-3 gånger om dagen, då jag pga ryggmärgsskada och höftledsproteser, behöver vila lite mellan stallpassen och så jobbar jag halvtid. Så 1-2 kollektivpass och en sväng för att ta hand om Timatanten.

Jag är nog i stallet 3-5 timmar om dagen :). Men det är ju därför jag har egen häst,för att få vara i stallet mycket och länge. Då stallet är min guldtid. :love:
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

De flesta verkar ha så bråttom med sin häst?
Umgås ni inte mer era djur?
Även när jag stod inackorderad kunde jag tillbringa massor av timmar i stallet.
Umgås med vänner och putsa läder,fika, umgås med hästen- massera och rykta jättelänge. Sitta i boxen o gossa , promenera och prata med hästen etc etc.

Nej, jag umgås inte med min häst de dagar jag inte jobbar henne, och inte heller då vill jag dra ut på det för mycket. Min häst är föga intresserad av att bli kelad med längre stunder än en sisådär två-tre minuter åt gången, och överskrider man ändå den gränsen får man några väldigt uppmanande nickningar med huvudet samt höra en vacker skrapsymfoni på golvet.

Klart jag pratar, kliar lite och så medan jag borstar eller sadlar, eller om hon är på humör när jag ska hämta henne i hagen, men jag är ingen Min Häst-serietjej som sitter i boxen i timmar och har en häst som står där med slutna ögon och huvudet i min famn. :p

Jag älskar min häst (och även om jag inte vill tillskriva djur mänskliga känslor, så tror jag att hon tycker lite om mig också), men det kan jag göra trots att vi inte "umgås" mer än kanske fyra dagar i veckan, precis som jag kan älska en pojkvän utan att träffa honom varje dag. Det påverkar varken hästen eller mig negativt, jag har ett liv utanför stallet och hon har ett liv med yta att röra sig på, ständig tillgång till mat och en bra flock som gör hennes liv alldeles komplett utan mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Du måste ha tokiga rutiner eller vara oeffektiv, hur kan du dra ut så långt på stalltiden?

Om jag är extrem noga och pysslar i långsam takt så lyckas jag inte komma upp i den tiden..

Har tänkt efter de senaste gångerna men nej, det tar så lång tid :p

Tycker dock inte 1 h för 2 hästar är så länge? Dessutom inte för två grisiga hästar :mad:

Jag kan ju strunta i kväll/intagstiden om jag inte haft dem inne en sväng på middag utan ger middag+intagsmorötter ihop vid intag, dvs som jag gör när jag inte rider och det är ok väder. Då är det morgonfodring + 1 h fix innan intag som gäller. Men då brukar jag ofta göra lite extra om det finns tid, typ fixa hagvatten, mocka lite i ligghallen, ta ut mer blött i boxarna eller liknande.

Men visst går det fortare att bara lägga ut massa mat i hagen, slänga in mycket grovfoder i boxen, ge en skopa pellets, bara fylla på/hälla ut och fylla på vatten i boxen, sopa en gång när man mockat osv. Har man dessutom en renlig häst tar det nog inte så många minuter. Men så ser inte min vardag ut och det är väl därför tar det längre tid helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag kan tycka att det tar lång tid i stallet, men det behöver ju inte gå ut över min häst? Det som jag tycker tar tid är tiden utan häst, dvs när han knallar runt i hagen och jag har marktjänst :p Lägger ju hellre tiden på honom än att mocka när han behagat skita precis överallt och gå runt i det :angel:

I vårt fall har vi dock ridningen som favoritsysselsättning. Inget slår hans uttryck på stallgången efter en ridtur!

Men tycker man det är tråkigt att fixa stallet och hellre stressar sig bort därifrån så kanske det är läge att fundera över sin hobby.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

1-3 gånger om dagen
Om jag bara är där 1 gång kan det vara bara en snabbkoll i hagen, gjort på 5 min. Eller så rider jag två hästar, pysslar i stallet och så vidare och då kan det gå många timmar ;)
Är jag där 3 gånger är det på morgonen utsläpp och mockning, ca 1 timme eftersom jag har riktiga lortgrisar till hästar och är pedantisk med mockningen. Ridning mitt på dagen, kanske 3 timmar om båda får hyfsat ordentliga pass. Och kväll knappt 1 timme, då är det iordningställande av boxarna (fodring, vattning, ev. snabbmockning) och insläpp.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

5 hästar inne, 2 på lösdrift.

Maken morgonfodrar oftast, det är redan framlagt så det tar max 3 min, då ser han att alla står på benen.

Jag släpper ut och mockar, ca 30 min.

Lunch i hagen, 10 min.

Insläpp + fodring om jag inte hann det på morgonen, 15 min.

Kvällsfodring (maken, 15 min).

Mockar sällan i lösdriften, lägger oftast bara in nytt och kör sedan ut med maskin när det blir för mycket bädd. Termobar i hagen som inackorderingen oftast rengör o fyller innan jag hinner dit. Hon gör det lite för ofta för min smak (tömmer alltså), jag skulle helst inte fylla den lika full som hon gör heller eftersom det blir isbana nedanför nu varenda gång den töms...

Tar in torv ca en gång i v (maken, ca 10 min).

Rider inte nu (grav v 40), utan rider samt borstar gör mina medryttare. Nej, jag gosar inte med mina hästar nu när jag inte rider... Borstar på ena inackorderingen som betalar för den tjänsten.

Vanligtvis när jag rider (1-3 hästar/dag) tar det väl ca 1,5 timme/häst inkl borstning o sadling, oftast något mer, eftersom maken brukar ringa o fråga om det är värt att vänta på mig med maten. :D
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

KL

Varje dag, 2-4 timmar.

De gångerna jag inte är i stallet är jag bortrest (typ aldrig) eller dödssjuk :D, alternativt minst 40 graders feber eller riktig magsjuka
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Det varierar. Man kan säga för att förenkla det hela att jag är i stallet minst en gång om dagen, ibland två. Tiden som jag är i stallet är allt från en timme till fyra timmar.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Är i stallet varje dag, förutom när jag sjunger i kör. Då har jag hästvakt en gång i veckan.

Vardagar med motion av hästen: 2½ timme.
Vardagar med vila för hästen: 1-1½ timme.
Helger: 3-4 timmar.

Förutom att mocka och fixa maten till min häst så släpper jag in hästarna (3 st), fyller på halm i hagen och väger upp högivan till frukost åt alla hästar. På helgerna blir det att mocka i hagen och en längre pysselstund med min häst. För tillfället ingår kånkande på vattenhinkar både till hagen och till boxarna, då värmekabeln till vattenkopparna har pajat.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag är i stallet varje dag, ibland två gånger beroende på hur dagen ser ut med utsläpp/lunchfodring/insläpp för min del. Tar allt från 30 minuter till 4 timmar beroende på vad jag har att dona med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 852
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 494
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 319
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp