Hur ofta är ni i stallet?

Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag har eget stall med två hästar. Har jag stallet helt själv vilket jag har ca 4 dagar i veckan så är det ca;

Morgon:
Av/på med täcken, kraftfoder, fixa hö, ta ut dem i hagen. 20 min.

Lunch:
Ger dem hö, de står ju utanför dörren så det går fort :) 5 min.

Eftermiddag;
Innan ridning; Mocka två boxar, fylla vattenhinkar, ev. fylla på med strö, fixa hö och kraftfoder, sopa stallet mm. tar ca 45 min - 1 h
Ta in häst, rykta, visitera, sadla o.s.v. tar ca 35 min.
Ridning; Högst 45 min. Min pålle är en sådan där man ska vara snabb och effektiv som ryttare, annars tröttnar han enligt ett flertal tränare och jag kan bara hålla med :p men det funkar väldigt bra så jag klagar inte :laugh: Uteritter brukar också bli ca 45 min. Han går på bana 3-4 dagar i veckan och rids ut 2 dagar i veckan. Ibland blir det 3 uteritter, försöker variera så han tycker att det är roligt.
Efter ridning; Sadla av, borsta, ta in den andra hästen och byta täcken o.s.v. ca 30 min

Kväll:
Kvällshö ca 5 min.


Totalt ca 3 timmar :laugh:

De resterande tre dagarna hjälps vi (andra hästens ryttare) antingen åt, eller så kanske den andra tar stallet. Då är det bara ridningen och gosa med pållen som gäller :) Så jag får ofta helt stalledigt vilket också kan vara skönt ibland :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Har också eget stall.
Morgon: Höar, släpper ut hästarna i hagen och mockar= ca 30 min
Lunch: Kollar så att de har hö (annars får de några kilo till) och kollar vatten=ca 15 min
Middag: Höar, släpper in och visiterar, kratsar hovar osv. = ca 30 min
Kväll: Höar och fyller på vatten om det behövs = ca 10 min.

Rider jag så får man lägga till ungefär en timme. Alltså ca 2,5 timmar om jag rider också :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag är i stallet minst 2 timmar om dagen.

Oftast längre då vi kanske fikar lite och värmer tårna nu i kylan :)
Tiden flyger iväg när man är där älskar att fixa och mysa :love:

Jag har en 2 åring på lösdrift. Det enda jag "behöver" göra där är fixa i ordning kraftfoder, till morgon och kväll. (äpplen och lucern)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag oftast två gånger ibland tre. Har utsläpp minst två dagar i veckan och det tar ca 20 minuter (sex hästar) och kvällsfodring också minst två dgr i veckan vilket tar ungefär lika lång tid.

Har två egna hästar. Basic att mocka och göra foder tar kanske 25 minuter-mycket lättjobbat stall! Ska jag rida båda tar det knappt tre timmar. Jag prioriterar inte pyssel och puts utan basic går först, sen motionering och sist puts och pyssel. Är dock väldigt glad över att jag bor så nära stallet som jag gör att jag kan åka dit ofta, hålla koll på att hästarna har rätt och torra täcken och kan ta in om det är skitväder osv. Det är värt mycket för mig:).
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Är i stallet varje dag eftersom jag har egen häst. Vissa dagar har jag ingen lust alls, så då blir bara det nödvändigaste gjort (mockning, uppvägning av foder osv), vilket tar runt en halvtimme. Men för det mesta tillbringar jag runt 2-3 timmar varje dag i stallet, då blir det ridning också. Någon gång ibland åker vi iväg till ridhuset. Då går det förstås mer tid.

Så allt ifrån en halvtimme till 6 timmar per dag brukar jag vara i stallet.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Eftersom jag sköter stallet (inackorderingsstall) så är jag där dagligen. På vardagarna är jag där ca 6-9 timmar och helgerna ca 2 timmar, helgerna har de som står i stallet.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag är vanligtvis i stallet en gång per dag :).
Brukar dock vara där länge, runt 4-6 h på vardagar och vanligtvis hela dagarna på helgen (ca10-19). Kan lägga till att jag har en häst, är snart 18 år gammal och går tvåan på naturvetenskapliga programmet :angel:.
( o folk undrar hur jag hinner - planering o prioritering! O uppenbarligen funkar det då jag har A eller B i alla ämnen i skolan ;) )
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Minst tre dagar i veckan i minst tre h men oftast blir de mer ;)

Har ingen egen häst utan är medryttare på flera hästar i samma stall :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

kl
Eftersom jag går beridarutbildning så är jag i stallet 5-6 dagar i veckan från kl 7-18.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Jag är i stallet sex dagar i veckan. Den sjunde dagen har jag en medryttare som hjälper mig.

Jag skulle tro att jag snittar ca 2,5-3 timmar där varje dag. :)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

knapp

Alla veckans dagar.
Har utsläppet i genomsnitt 4 dagar i veckan och då rider jag i samma veva samt mockar och gör färdig för kvällen åt min häst / 2 timmar.
Har intag i genomsnitt 3 dagar i veckan och då har jag ridit tidigare under dagen / 3 timmar.

Så tror jag snittar mellan 2-4 timmar. De dagar jag inte jobbar är jag i stallet längre och pysslar, borstar ordentligt och ibland rider jag även en häst till.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

En gång om dagen.
2-4 h beroende på om jag rider eller inte, ännu längre om vi åker någonstans.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Allt mellan 1-6h/dag. Ibland 2ggr/dag.
Men oftast 3h, då hinner jag mockning och fixa foder till mina två + rida storhästen..:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Såhär ser mina stalldagar ut:

Är i stallet varje dag,

Morgon: 1/2 h för att byta täcken, sätta på broddar och släppa ut i hagen.

Em/kväll: 1 1/2 h med mockning (spånpellets tack och lov!) fixa foder,promenader, ta av täcken, brodda av, rykta och visitera. :laugh:

Så totalt 2 timmar om dagen ibland mer.

Anledningen att jag tillbringar så lite tid i stallet är att treåringen har vintervila och min andra häst är konvalecent sen ett år tillbaka (böjseneruptur) :crazy:
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Eget stall, 2 stora hästar som rids och en ponny samt en inhyrning. Tot 4 hästar

Sammantaget 4-5 timmar fördelat på in och utsläpp, mockning, fodringar och ridning om båda rids.

Sedan tillkommer en del tid på lediga dagar med annat pyssel som hagfix, lädervård, städning, körning av foder och strö osv ...
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Som rubriken lyder. Hur ofta och hur länge är ni i stallet? :)

Blir väl en 3 ggr ungefär och det är inte särskilt länge varje gång. Hästarna äter frukost ute och mockningen tar max en kvart. Ställa i ordning inför kvällen tar ca en halvtimme. Göra i ordning hästarna för arbete tar inte lång tid det heller...jag har stallet hemma.
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

En eller två gånger om dagen beroende på om jag rider när jag mockar och gör iordning åt hästen eller om jag går ner och rider senare. Bor tvärs över gårdsplan så det är inte långt ;)
 
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Varje dag, en/dag ibland 2/dag. Vid ridning runt 3 timmar, men ibland blir det längre. Vid varmare väder kan jag vara i stallet hur länge som helst. :) När hästen vilar är jag där 1-3 timmar, beroende på hur mycket tid jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta är ni i stallet?

Allt mellan 15 min till 4 timmar varje dag:), oftast 2 timmar om dagen. Beror lite på vad jag ska göra och hur många hästar jag motionerar. Bor 5 min gångväg från stallet så delar oftast upp allt jobb under dagen:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 852
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 495
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 319
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp