Hur mycket tränas avelsston?

Dolly

Trådstartare
Det var en tanke som slog mig och jag blev så nyfiken så jag är tvungen att fråga.:idea:

Men ni som har stuterier och en massa avelsston, motioneras/tränas era ston dagligen eller går de bara "i hagen"? Eller något där emellan?

Sv: Hur mycket tränas avelsston?

Det stuteriet jag jobbade på hade dom på lösdrift och enda gången man gjorde något med dom var typ hovslagare (och liknande) samt enkelt kolla igenom dom varje dag. Annars så fick dom mat typ.

På "mitt" stuteri med 5-6 dräktiga varje år tränas de inte alls, men så är det bara lite äldre ston som ändå gjort sitt.

Mina rid flera gånger i veckan så länge det passar damerna,tidigare har dom även tävlats så länge TR tilllåter.
Ska kanske tillägga att jag avlar på oskadade tävlingshästar (som ska tillbaka i sporten)

Jag har i dagsläget bara ett avelssto men jag svarar i din tråd ändå! :D

Jag tycker att det är väldigt viktigt att avelsston i form, alltså i kondition. Jag tror att ett sto i god kondition har lättare fölningar och faktiskt mår bättre, både under och efter dräktigheten. Jag red och motionerade mitt sto tills hon var i 8:e månaden, därefter så gick jag bara på promenader med henne. Tycker inte man ska rida de sista månaderna.. de är så tunga ändå, ska inte behöva bära upp ryttarens vikt också.

Mina ston motionerar sig själva i en stor hage, det räcker gott för att hålla dem i tillräckligt god kondition för att klara fölningarna. Shettisstona får bära barn på ryggen någon gång ibland, men det är inte mer motion än att de går i hagen, utan bara för att barnen ska få rida lite nån gång.

Jag har i dagsläget bara ett avelssto men jag svarar i din tråd ändå! :D

Jag tycker att det är väldigt viktigt att avelsston i form, alltså i kondition. Jag tror att ett sto i god kondition har lättare fölningar och faktiskt mår bättre, både under och efter dräktigheten.

God kondition handlar för fölmärrar inte om att orka springa runt med ryttare på ryggen.
Utan om att ha möjlighet att röra sig i stor hage, ha gott om foder, så att de håller ett bra hull, och hovvård och allmäntillstånd.

En häst som är mycket riden/körd har ofta väldigt mycket muskeler i baken/låren, och ibland när jag seminerar får jag knappt in armen.
Du brukar jag fundera på hur i hela friden fölet ska komma ut, om inte muskelmassan minskas.

God kondition handlar för fölmärrar inte om att orka springa runt med ryttare på ryggen.
Utan om att ha möjlighet att röra sig i stor hage, ha gott om foder, så att de håller ett bra hull, och hovvård och allmäntillstånd.

En häst som är mycket riden/körd har ofta väldigt mycket muskeler i baken/låren, och ibland när jag seminerar får jag knappt in armen.
Du brukar jag fundera på hur i hela friden fölet ska komma ut, om inte muskelmassan minskas.

Helt rätt tänkt, fast jag inte själv har tänkt på det när det gäller hästar. Men jag vet att det är samma sak för människor. Vältränade (musklade) idrottskvinnor har ofta svårare förlossningar än vanliga "husmödrar".

Mitt sto är "husmor" :laugh:

Man rider ju ändå bara "promenad-ridning" sista månaden om man rider säg till sjunde månaden, att det knappast kan påverka fölningen varken positivt eller negativt. På tre-fyra månader finns inte mkt kondition kvar att skryta med.

Helt rätt tänkt, fast jag inte själv har tänkt på det när det gäller hästar. Men jag vet att det är samma sak för människor. Vältränade (musklade) idrottskvinnor har ofta svårare förlossningar än vanliga "husmödrar".

Och jag har hört tvärtom, att vältränade kvinnor har lättare förlossningar än otränade, just för att de orkar mer fysiskt. Dessutom är det bättre chanser för den som var vältränad under graviditeten att återfå sin gamla form efteråt. Det är väl därför man rekommenderar gravida kvinnor att motionera, om det var bättre ju mer otränad man är skulle man väl avråda från motion?

När det gäller avelsston så är mitt intryck att de ston som någon gång varit i träning ofta inte inte slits lika mycket i kroppen (svankrygg etc) som de helt otränade som aldrig gjort annat än att gå i hagen och få föl.

Mitt sto är "husmor" :laugh:

Man rider ju ändå bara "promenad-ridning" sista månaden om man rider säg till sjunde månaden, att det knappast kan påverka fölningen varken positivt eller negativt. På tre-fyra månader finns inte mkt kondition kvar att skryta med.

En häst som går många timmar i hage varje dag tappar inte konditionen på tre-fyra månader. De är inte som oss människor! ;)

Och jag har hört tvärtom, att vältränade kvinnor har lättare förlossningar än otränade, just för att de orkar mer fysiskt. Dessutom är det bättre chanser för den som var vältränad under graviditeten att återfå sin gamla form efteråt. Det är väl därför man rekommenderar gravida kvinnor att motionera, om det var bättre ju mer otränad man är skulle man väl avråda från motion?

När det gäller avelsston så är mitt intryck att de ston som någon gång varit i träning ofta inte inte slits lika mycket i kroppen (svankrygg etc) som de helt otränade som aldrig gjort annat än att gå i hagen och få föl.

Precis! :idea: Detta är något som även står i alla de böcker jag har om avel och dräktighet. "Ston ska vara i gott hull och i god kondition" och "Stoet bör motioneras regelbundet".

Men läs vad jag skriver...

God kondition handlar inte om det, utan om "normal konditon", om du menar kondition som i tränad.
God kondition när man pratar om fölston handlar om att de mår bra, är runda och sånt, helt enkelt.

Och får fölstoet gå i en rejäl hage med väninnor så rör de sig fullt tillräckligt.

Jag säger inte att det SKADAR att rida/motionera dom måttligt, men det är inte heller någon fördel.

Instämmer!

När jag skulle ha mitt första barn så tränade jag en blivande galoppör fram till 8e månaden, och red ett par hästar till, nästan dagligen.
NÄr jag kom till BB räckte det med att barnmorskan såg min bäckenbottenmuskulatur för att förstå att jag hållit på och ridit länge.
Citat: "Jag märker att du ridit en del".
Barnet drogs ut med sugklocka, och de fick klippa upp rätt rejält...
Inte återhämtade jag mig särskilt fort.

Så inte kan jag påstå att det är bra med för mycket muskler runt förlossningskanalen.

God kondition handlar inte om det, utan om "normal konditon", om du menar kondition som i tränad.
God kondition när man pratar om fölston handlar om att de mår bra, är runda och sånt, helt enkelt.

Och får fölstoet gå i en rejäl hage med väninnor så rör de sig fullt tillräckligt.

Jag säger inte att det SKADAR att rida/motionera dom måttligt, men det är inte heller någon fördel.

Så tolkar även jag begreppet "i god kondition". Att stoet är i bra skick och mår bra helt enkelt.

Mina märrar gör inte ett "handtag". De går i kuperad hage och äter mest hela tiden. :).

Jag har haft med fölston Ock göra sen jag var barn och har väl aldrig hört nån som tränat stona för konditionens skull, däremot fick ju en del ardennermärrar gå i arbete men inte för sin egen konditions skull

När jag skulle ha mitt första barn så tränade jag en blivande galoppör fram till 8e månaden, och red ett par hästar till, nästan dagligen.
NÄr jag kom till BB räckte det med att barnmorskan såg min bäckenbottenmuskulatur för att förstå att jag hållit på och ridit länge.
Citat: "Jag märker att du ridit en del".
Barnet drogs ut med sugklocka, och de fick klippa upp rätt rejält...
Inte återhämtade jag mig särskilt fort.

Så inte kan jag påstå att det är bra med för mycket muskler runt förlossningskanalen.

Fast man behöver ju inte vara tränad just där för att vara vältränad, det finns ju andra motionsformer än ridning? Mag- och ryggmuskler rekommenderas ju exempelvis att man tränar upp, för att förebygga ryggproblem under senare delen av graviditeten, det behöver man ju inte nödvändigtvis göra just med ridning. Så man kan ju vara vältränad utan att ha en massa muskler just runt förlossningskanalen.

Vore det ett stort problem skulle man väl avråda från ridning under graviditeten av den orsaken, och det gör man ju inte.

Min syster red också långt in i graviditeten, och fick tvärtom höra att det var bra att hon var ryttare, för hon hade en helt annan ork och styrka i värkarbetet än de som var otränade.

Det som har betydelse är vad man tränar. Hos människor är en klar nackdel t ex att ha mycket vältränade muskler i bäckenbotten vid en förlossning. Det blir helt enkelt inte lika lätt för kroppen att öppna upp, musklerna tar plats och är hårda precis som CK skriver om stona. Men för den sakens skull innebär ju inte att det inte är bra men grundkondition så orkar man mer. Två olika saker med muskelmassa på fel ställe och bra kondition.

När det gäller svankrygg så har jag ett sto som aldrig blivit riden och som fått sex men är väldigt fin i ryggen. Ingen som ser henne kan tro att hon är så gammal som hon är. Men jag har också en gammal travar valack som dels gått löp fram till han var sju och sedan fungerat som ridhäst i ett antal år. Han ser ut som en damcykel i ryggen trots träning och utan föl. ;)

En häst får INTE kondition av att gå i en hage. En häst måste ridas ut i skog och mark för att få kondition. Kondition byggs inte på en ridbana, har aldrig sagt att ston ska tränas på så sätt att de rids hårt i dressyr eller hoppning, har jag det? Jag menar att de ska ut i skogen, jogga och galoppera av sig, kanske klättra lite. En normal skogsmulles träning, helt enkelt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 924
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka