Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har i dagsläget bara ett avelssto men jag svarar i din tråd ändå!
Jag tycker att det är väldigt viktigt att avelsston i form, alltså i kondition. Jag tror att ett sto i god kondition har lättare fölningar och faktiskt mår bättre, både under och efter dräktigheten.
God kondition handlar för fölmärrar inte om att orka springa runt med ryttare på ryggen.
Utan om att ha möjlighet att röra sig i stor hage, ha gott om foder, så att de håller ett bra hull, och hovvård och allmäntillstånd.
En häst som är mycket riden/körd har ofta väldigt mycket muskeler i baken/låren, och ibland när jag seminerar får jag knappt in armen.
Du brukar jag fundera på hur i hela friden fölet ska komma ut, om inte muskelmassan minskas.
Helt rätt tänkt, fast jag inte själv har tänkt på det när det gäller hästar. Men jag vet att det är samma sak för människor. Vältränade (musklade) idrottskvinnor har ofta svårare förlossningar än vanliga "husmödrar".
Mitt sto är "husmor"
Man rider ju ändå bara "promenad-ridning" sista månaden om man rider säg till sjunde månaden, att det knappast kan påverka fölningen varken positivt eller negativt. På tre-fyra månader finns inte mkt kondition kvar att skryta med.
Och jag har hört tvärtom, att vältränade kvinnor har lättare förlossningar än otränade, just för att de orkar mer fysiskt. Dessutom är det bättre chanser för den som var vältränad under graviditeten att återfå sin gamla form efteråt. Det är väl därför man rekommenderar gravida kvinnor att motionera, om det var bättre ju mer otränad man är skulle man väl avråda från motion?
När det gäller avelsston så är mitt intryck att de ston som någon gång varit i träning ofta inte inte slits lika mycket i kroppen (svankrygg etc) som de helt otränade som aldrig gjort annat än att gå i hagen och få föl.
Och jag har hört tvärtom, att vältränade kvinnor har lättare förlossningar än otränade, just för att de orkar mer fysiskt. Dessutom är det bättre chanser för den som var vältränad under graviditeten att återfå sin gamla form efteråt. Det är väl därför man rekommenderar gravida kvinnor att motionera, om det var bättre ju mer otränad man är skulle man väl avråda från motion?
När det gäller avelsston så är mitt intryck att de ston som någon gång varit i träning ofta inte inte slits lika mycket i kroppen (svankrygg etc) som de helt otränade som aldrig gjort annat än att gå i hagen och få föl.
Men läs vad jag skriver...
God kondition handlar inte om det, utan om "normal konditon", om du menar kondition som i tränad.
God kondition när man pratar om fölston handlar om att de mår bra, är runda och sånt, helt enkelt.
Och får fölstoet gå i en rejäl hage med väninnor så rör de sig fullt tillräckligt.
Jag säger inte att det SKADAR att rida/motionera dom måttligt, men det är inte heller någon fördel.
När jag skulle ha mitt första barn så tränade jag en blivande galoppör fram till 8e månaden, och red ett par hästar till, nästan dagligen.
NÄr jag kom till BB räckte det med att barnmorskan såg min bäckenbottenmuskulatur för att förstå att jag hållit på och ridit länge.
Citat: "Jag märker att du ridit en del".
Barnet drogs ut med sugklocka, och de fick klippa upp rätt rejält...
Inte återhämtade jag mig särskilt fort.
Så inte kan jag påstå att det är bra med för mycket muskler runt förlossningskanalen.
Men läs vad jag skriver...
God kondition handlar inte om det, utan om "normal konditon", om du menar kondition som i tränad.
God kondition när man pratar om fölston handlar om att de mår bra, är runda och sånt, helt enkelt.
Och får fölstoet gå i en rejäl hage med väninnor så rör de sig fullt tillräckligt.
Jag säger inte att det SKADAR att rida/motionera dom måttligt, men det är inte heller någon fördel.