Hur mycket tjänar man på uppfödning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 784
Sv: Hur mycket tjänar man på uppfödning?

Okej, men det vet jag ett par som faktiskt gör. Det är ponnyavel på hög nivå. De försörjer sig iofs. även på att ha egna hingstar som går i avel, sedan har de lite förmedligen utav hästar, men annars sysslar de enbart med avel.

Då har de ju dels andra inkomster, dels ett bra kontaktnät och dels förmodligen hållt på ett bra tag. Med lite tur kanske man kan gå plus då. Om man tar eget grovfoder, inte har några lån, inga anställda och ärvda pengar/vunnit på lotto....
:angel:

Då har de ju dels andra inkomster, dels ett bra kontaktnät och dels förmodligen hållt på ett bra tag. Med lite tur kanske man kan gå plus då. Om man tar eget grovfoder, inte har några lån, inga anställda och ärvda pengar/vunnit på lotto....
:angel:

Och dessutom har man kommit över ett GP-sto nästan gratis, och ett välsmort munläder så det blir duktiga rabatter...
Oj vad jag längtar tills jag kan få vara med och avla ;)
U

Jag har sålt mina 3-åringar för mellan 70.000 - 85.000 :- och då har det precis gått + - 0. Då har jag räknat allt (utbildning, halm, kutterspån, foder, skoning, avmaskning, veterinär vård .......). Jag tyckte att det var ganska bra betalt men det går ändå inte med vinst.

Hur mycket tjänar man egentligen på att avla med hästar? Jag riktar mig då främst till er som föder upp halvblod.

Hur mycket tjänar ni på en häst? (Räkna då inte med foder, spån och sådant, utan enbart semination och sådana kostnade)

Goldpilz

Nu har jag inte någon stor uppfödning direkt, två avelsston och några unghästar. Men jag fick en liknande fråga från min stalltjej för ett tag sen. -"vilken utbildning tycker du jag skall satsa på om jag vill hålla på med avel".

Mitt svar till henne var, tyvärr, att satsa på en utbildning med bra lön och vettiga arbetsvillkor. Själv har jag ett relativt välavlönat jobb och egen gård med några inackorderingar. Större delen av både min lön och min tid går till hästarna. Bra avelsston är inte billiga och sen tillkommer alla kostnader för den vanliga driften + betäckningar med bra hingstar etc. Eftersom jag inte kan försörja mig på hästarna får jag hinna med detta "jobb" på mornar och kvällar så det blir inte mycket tid över för annat.

- Troligen är man lite knäpp som väljer detta liv :o

PS Visa inte denna tråd för min bättre hälft :rofl: DS

kl

Jag räknar faktiskt med att min avel går med plus, under förutsättning att "inget oförutsett inträffar" (som förra året då jag fick ett föl som vi var tvungna att avliva = ingen häst att sälja + en härlig räkning från ATG Skara).

Då har jag två bra ston i avel, som jag hyr in billigt. Jag köper allt foder.

Använder inte de dyraste hingstarna, inte heller de billigaste men får ofta rätt bra rabatter.

Rent ekonomiskt räknar jag 10' plus på varje föl (i snitt, och om de säljs som avvanda föl), då har jag dock ingen värdeminskning för stoet inräknat i det (vilket jag vet att jag borde) och naturligtvis ingen timpeng :cool:.

Rent ekonomiskt räknar jag 10' plus på varje föl (i snitt, och om de säljs som avvanda föl), då har jag dock ingen värdeminskning för stoet inräknat i det (vilket jag vet att jag borde) och naturligtvis ingen timpeng :cool:.

10000 för ett och ett halvt års arbete...

Men krasst så ger ju uppfödning mer än pengar.
Annars skulle ingen hålla på. Den största orsaken är väl ändå att man tycker det är vansinnigt roligt.

Jo, men man måste ju kunna leva också..

Annars skulle ingen hålla på. Den största orsaken är väl ändå att man tycker det är vansinnigt roligt.

Visst är det mycket mer än pengar som räknas i livet. Men, jag tror att man måste berätta som det är. Uppfödning av hästar är en dyr hobby för de allra flesta. Dock en underbart rolig hobby.

Det som gör mig irriterad ibland är alla dem som inte förstår att ett föl måste kosta pengar. Bra hem i all ära, för mig är det jätteviktigt, men det är trots allt pengar som jag köper mat för. När man skall sälja föl eller unghästar så får de ju inte kosta någonting. "Den är ju inte ens inriden...."

Eller som en person (ev spekulant) utryckte det.

"-Den skall du väl ha minst 25 000kr för!"

*Host, host*, ja troligen:devil:
Hästen var mitt tvåårsto med helt ok stam...

Folk har ingen aning om vad hästar kostar:crazy: .

När jag precis hade importerat mitt nya, dessutom dräktiga, avelssto fick jag en underbar kommentar av en "hästmamma" på ridklubben.

-"Hur har du råd? Det där stoet måste ju ha kostat runt 40´000 med transporter och allt"

Vad svarar man på den...? :cry:

Knappast heltid, iofs... Det lär ju inte vara ett heltidsjobb att ta hand om ett föl. Däremot blir timpenningen såklart väldigt låg, men så är det ju med all icke-professionell djuravel.

Jag skrev som sagt var att man inte kan räkna timpeng på det. Och såklart måte man jobba vid sidan om. Men skulle det gå med förlust (varje) år skulle jag absolut inte hålla på.

Jag känner mig väldigt priviligierad som bor på gård, har en bra inkomst och hyffsat kapital. Grädden på moset är att maken är lika intresserad.

Alla hundratals kvällar som vi har suttit i "pensionärskuvösen" och tittat på tokrace, bus, föl som varit mer i luften än på backen osv. Att få vara med varje gång ett nytt liv börjar, det går inte att mäta i pengar, det är livskvalitet.

Självklart. Det är enda anledningen för mig - att det är så vansinnigt roligt.
Jag är jättestolt över de fina hästar jag har fött upp!

Vaddå vinst på att föda upp hästar?:crazy:

Vi brukar räkna på vilken vinst vi skulle göra om vi slutade föda upp hästar:D

hehe som min kompis sa, man behöver ju inte köpa trisslott, det e ju bara å sälja hästarna så har man 25 000/månad i 25 år ;)

Den var kul!!!

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 137
Senast: BornAgain
·
Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: athena
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla... 11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 294
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 819
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka