Hur mycket tjänar man på uppfödning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 784
G

Goldpilz

Hur mycket tjänar man egentligen på att avla med hästar? Jag riktar mig då främst till er som föder upp halvblod.

Hur mycket tjänar ni på en häst? (Räkna då inte med foder, spån och sådant, utan enbart semination och sådana kostnade)

Goldpilz

Sv: Hur mycket tjänar man på uppfödning?

Menar du vad det kostar att avla :confused:

För tjänar något gör man ju inte förens man sålt den och inte ens då är det säkert att man gör förtjänst...

Menar du vad det kostar att avla :confused:

För tjänar något gör man ju inte förens man sålt den och inte ens då är det säkert att man gör förtjänst...

Jag menar hur mycket man tjänar på att föda upp ett halvblod med normalbra hingst till att man säljer den för en normal summa pengar. Vad är mellanskillnaden som man vinner på?

Enkelt svar INGET ALLS.
Inte om man har normalt sto och hingst och vill sälja till normalpris. Bara tillverkningen går på mellan 7 000 och 15 000 + moms. Registering med DNA, chip och ID på mellan ca 3000 till 5000. Så då kan fölet vara uppe i över 20000 utan foder, försäkring, avmaskning, vaccination m m inräknat redan när det är avvant och kan säljas. Då brukar "normal köparen" vilja ge ett pris på ca 25 000 till 30 000 för ett föl. Så så stor vinst blir det inte på normal hästen. Att sedan inte heller är lätt att sälja ett föl så där direkt gör ju inte vinsten större heller.

Du ska vara glad om det går + - noll.

Avel är oftast en förlust affär.

Tyvärr är det nog så att vid uppfödning av "normalbra" halvblodshästar ska man vara glad om man går + - noll vid försäljning. Vill man ha en unghäst är det förmodligen billigare att köpa en än att föda upp själv. Men det är ju så himla roligt med avel!

..håller med totalt, det är dessutom så mkt som kan gå åt pipan under resans gång så det är lätt att det blir en förlust affär.
Att satsa på avel med 1 sto är inget man blir rik på.
Däremot är min erf att man ska sälja som föl, då får man bäst betalt och det blir en del +
Men framför allt söker kunder avkommor till ston med meriter, god härstamning, att dom tidigare gett bra avkommor, att du valt "rätt" hingst osv

//Tina

Först och främst måste du ju ha ett bra sto. :cool: Och det är INTE gratis;)

Då förstår jag inte riktigt hur folk kan leva på avel.. :crazy:

Man kan inte leva på enbart avel...så enkelt är det.

//MVH Tina

Man kan inte leva på enbart avel...så enkelt är det.

//MVH Tina

Okej, men det vet jag ett par som faktiskt gör. Det är ponnyavel på hög nivå. De försörjer sig iofs. även på att ha egna hingstar som går i avel, sedan har de lite förmedligen utav hästar, men annars sysslar de enbart med avel.

Har faktiskt kläckt ur mig att jag skulle sälja halvbloden och börja med färg- och konstiga sk raser- avel.
Men då tittade maken mkt strängt på mig:rofl:

Okej, men det vet jag ett par som faktiskt gör. Det är ponnyavel på hög nivå. De försörjer sig iofs. även på att ha egna hingstar som går i avel, sedan har de lite förmedligen utav hästar, men annars sysslar de enbart med avel.

Men då har du ju inte längre förutsättningarna du skrev ovan! Egna hingstar ställer saken i ett annat läge.

Men att bara ha några avels ston kan man inte livnära sig på.
Själv har jag uppfödning med 3 -5 föl/år...
Semin station, ridskola, försäljnings hästar, ridled med boende/häst uthyrning, tränings läger, inackorderingar mm
Man får lägga ihop olika delar för att få det att gå runt, sen är det lite roligt att blanda olika bitar.

Men bara ston och föda upp avkommor, nej det tror jag inte på.
Hästar kan ju bara få 1 föl / år, dom går gall ibland och mkt kan gå åt pipan...

Fast som sagt det är kul med friska fina fölungar

//Tina

Vaddå vinst på att föda upp hästar?:crazy:

Vi brukar räkna på vilken vinst vi skulle göra om vi slutade föda upp hästar:D

off topic:
Läste en intressant artikel för inte så länge sedan...minns tyvärr inte var, men där tog dom upp att många sk "ponnyuppfödare" var sjukskrivna/sjukpensionärer...och har alltså inkomster från andra håll också...:devil: undrar just hur man orkar ha hästar i stor mängd, men inte klarar av ett arbete:devil:

Senast ändrad:

off topic:
Läste en intressant artikel för inte så länge sedan...minns tyvärr inte var, men där tog dom upp att många sk "ponnyuppfödare" var sjukskrivna/sjukpensionärer...och har alltså inkomster från andra håll också...:devil: undrar just hur man orkar ha hästar i stor mängd, men inte klarar av ett arbete:devil:

Det där förekommer även inom halvblodsavel:devil:

Jag menar hur mycket man tjänar på att föda upp ett halvblod med normalbra hingst till att man säljer den för en normal summa pengar. Vad är mellanskillnaden som man vinner på?

Mellanskillnad :rofl: :rofl: som man vinner på :rofl: :rofl:

Tjäna pengar på uppfödning :rofl: :rofl: :rofl:

*frust*

*torkar skratt-tårar ur ögonen*

Senast ändrad:

Mellanskillnad :rofl: :rofl: som man vinner på :rofl:

Tjäna pengar på uppfödning :rofl: :rofl:

*frust*

*torkar skratt-tårar ur ögonen*

:bow: :bow: :rofl:

Så sant man går inte med vinst om man inte har haft tur och fått sålt en kanonare bland de första eller kanske vunnit på lotto :angel:

Hur mycket tjänar man egentligen på att avla med hästar? Jag riktar mig då främst till er som föder upp halvblod.

Hur mycket tjänar ni på en häst? (Räkna då inte med foder, spån och sådant, utan enbart semination och sådana kostnade)

Goldpilz

Kanske frågan skulle vara hur mycket pengar förlorar man på att avla med hästar istället?

Liknande trådar

Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 137
Senast: BornAgain
·
Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: athena
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla... 11 12 13
Svar
250
· Visningar
14 294
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 823
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka