hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

T

tre4

jag funderar starkt på att skaffa häst igen, hade ponny för flera flera år sedan.
nu bor jag nära fem minuter gång väg från ett jättebra stall med stora hagar och boxar
men jag undrar hur mycket tid tar det egentligen med häst, ska ej tävla eller träna speciellt mycket utan mest skogsridning.
hur löser ni detta, hur mycket tid tar eran häst?
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

j.......................................
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

tre4 skrev:
jag funderar starkt på att skaffa häst igen, hade ponny för flera flera år sedan.
nu bor jag nära fem minuter gång väg från ett jättebra stall med stora hagar och boxar
men jag undrar hur mycket tid tar det egentligen med häst, ska ej tävla eller träna speciellt mycket utan mest skogsridning.
hur löser ni detta, hur mycket tid tar eran häst?
Lite beroende på hur den är uppstallad, vad som ingår. Är det med fodringar, in/utsläpp eller hjälps man åt istallet med detta.

En normal dag där jag fixar matpåsar, mockar, fyller vattn i hagen och rider tar ca 3h. Skyndar jag mig och så kan jag klara det på 2 1/2. Oftast tar det dock mer tid, iallafall om det finns andra i stallet för då försvinner det tid till lite slöprat också, så oftast 3 1/2.
Jag står i ett kollektiv så då har jag ett utsläpp och två fodringar i veckan också...
Gäller att planera tiden och ha en förstående sambo som tycker det är ok att han gör mycket mer i hemmet :p
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Vad kul att du vill skaffa häst :p
Att rida o sköta min häst tar runt 2-3 h beroende på vad jag gör iaf...
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

okej:)
tack för svaren jag bor ju som sagt var nära stallet och det är ju en fördel iallafall för mig, och det funkar så att man hjälps åt med utsläpp och fodringar efter ett schema, låter också bra
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

För mig som har stallet 20 min bilväg tar det ca 4 timmar dörr till dörr om jag har tagit ca en timmes ridtid och inte snackat/fikat med stallkompisarna :smirk: . Mocka, göra ordning mat, borsta, sadla, mm. Så om du bara har fem minuter så kan du genast dra av ca 40 min för transportsträckan.
Om det är ett kollektivstall så får du lägga till tid med att köpa hö, halm, stallmöten, fixa hagar,städdagar mm...
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

tre4 skrev:
jag funderar starkt på att skaffa häst igen, hade ponny för flera flera år sedan.
nu bor jag nära fem minuter gång väg från ett jättebra stall med stora hagar och boxar
men jag undrar hur mycket tid tar det egentligen med häst, ska ej tävla eller träna speciellt mycket utan mest skogsridning.
hur löser ni detta, hur mycket tid tar eran häst?

Mina hästar tar all min fritid i princip - minst 5-6 timmar om dagen, resten av dagen är man ju i skolan så... Men det beroro väl lite på hur man har dom, om man har dom inne varje natt som jag hade i vintras tar det ju såklart längre tid med mockning och allt sånt än om man skulle ha dom på lösdrift. Vi skall ju fixa lösdrift nu för jag tror de flesta hästar trivs med det. Men du kanske kan ha någon medryttare om du känner att du vill ha lite ledigt då och då..? Och om man har en häst måste man ju se till att det finns sällskap, då blir det het plötsligt dubbelt arbete om man inte har den inackorderad nånstans förståss.
Jag är den enda hästvana här hemma så jag är ju tvungen att ta hand om dom även om jag har feber eller mår dåligt, så det vore ju bra om du hade NÅN som du kan luta axeln mot ibland om du skulle bli sjuk eller nått. Men du får nog räkna med flera timmar om dagen - det tar tid!
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Hur lång tid det tar är hur intresserad man ÄR av att ha häst.

Jag kan bli klar med mockning, iordningställande av foder och borstning på en halvtimme och sen kan det ju vara då att jag ska fodra en eller två gånger under dagen och då kan det ta 10 minuter per gång om jag ska släppa in eller ut, plussa på 10 minuter.

Men skulle jag hålla på SÅ om dagarna, ja. Då skulle jag vilja säga att jag inte är så intresserad av att ha häst egentligen utan att jag i så fall hade häst, för att grannen har häst - typ... Såna hästar har jag ofta fått tagit hand om, när ägarna har tröttnat...

Jag, som har häst, som, kompis, personlig tränare för att hålla igång (jag är för lat, för att springa, cykla och simma bassäng för att hålla kroppen i trim) och en önskedröm sen jag var sju år skulle lätt kunna BO i stallet, dvs sova på skullen eller i sadelkammaren, trots att jag är vuxen. Om inte kompisar, familj och släkt drog i mig så skulle jag säkert göra det också. Jag kan lätt säga att jag är i stallet 4-6 timmar/dag och då har jag bara EN hsät, även om jag under somrarna har hand om ena stallkompisens häst som "beteshäst" när han är i sommarstugan.

Jag kan säga att vi tre, som står i stallet och har varsin häst, är ungefär likadana alla tre. Så jag är inte ensam om att vara "hästgalning". Även fast vi kommit överens om vem som ska ta in, eller nattfodra, så kommer oftast alla tre ändå... "ojdå :o , jag skulle bara...", "Äsch :angel: , jag ville bara hjälpa till att ge min häst maten..." och så vidare. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Jag håller med "Naturligtvis",allt beror på hur pass intresserad du är...

Det skiljer väldigt mycket mellan dom som har hästen hemma på gården och dom som har dom uppstallade.Vi har hästarna hemma,och ska vi göra något särskilt(åka bort) så tar det inte lång tid att göra färdigt,men oftast så går ju all tid åt hästarna.
Jag kan lätt göra färdigt stallet på en halvtimme,men dom flesta dagarna så tar det ju längre tid än så,utspritt över en dag så är det väl tre-fyra timmar beroende på vad man gör.Rider lr tömkör vi kan det ta bra så mycket mer tid än så.Sen är det ju så mycket mer som har med hästeriet att göra,bygga hagar,slå sommarbetet,fixa i stallet,hovslageri,vetrinär...
Men är det så att man verkligen vill ha häst så tar man sig den tiden.
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Det är definitivt en stor fördel att bo nära om man har hästen i ett kollektivstall och har sina egna pass i veckan vad gäller att fodra och släppa ut/ta in hästarna. Jag bor bara några hundra meter från stallet (:) )och det är helt underbart att ta på sig stallkläderna hemma och springa dit på två minuter!!! Dessutom har man möjlighet att snabbt ta sig stallet om det skulle hända någonting (om man nu råkar vara hemma då...)!

För mig tar det ca 3 timmar i stallet varje dag...sen om jag är ledig så är jag där ibland flera ggr om dagen i och med att man bor så nära! Och när jag rastar hunden så "råkar" vi alltid gå förbi hagarna...:o
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Ska jag rida, mocka och fixa med precis allt så tar det mellan 3 och fyra timmar.
Har jag riktigt bråttom så kan det gå på 2-2,5....

Hästar är toppen! :banana: :banana:
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Hej!

Min häst tar ca 2 timmar med ridning och iordninggörande av mat, box mm OM jag stressar lite. Tar jag det lugnt är jag i stallet ca 3-4 timmar och då är inte turen dit och hem igen inräknad.

/ Lavinia, som helst inte stressar
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Man får räkna med att det tar mycket tid. Jag själv som har eget stall har ju mer att göra än någon som är inackorderad någonstans. Stallet här är dessutom ganska stort för bara två hästar så jag har mycket att hinna med bara i stallet så att det hålls så fräscht som möjligt. Men har man hyrt in sin häst någon annan stans så kan man ju hjälpa varandra och man kanske får någon dag i veckan ledigt mm.
för mig själv tar väl grovgörat sammanlagt tre/fyra timmar per dag ( ridning, fodring, städning mm). Men sen så går jag och tittar till hästarna så ofta jag kan och pysslar med dom,byter vatten, byter hö mm och det kanske sammanlagt blir allt från en kvart till en timme om dagen.
Sen på vintern så tar det väl lite mer tid, beroende på vad man gör, eftersom jag ska mocka, släppa in/ut , fodra. kanske sammanlagt fyra / fem timmar (lite grovt räknat). Då är bara en kort ridtur inräknat eller ingen alls.
Om jag även räknar in höskörd, spån hämtning, skoning och övrig extratid med hästarna så blir det ju givetvis mer tid, fast den tillkommer ju inte varenda dag.

Sorry, om det vart ett lite flummigt inlägg

Lycka till
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Håller med övriga här. Minst 3 tim/dag, ofta mer:angel: . Se till att din pojkvän/sambo/man om du har någon, har ett eget intresse eller samma.;) Min man har sitt intresse i garaget. Och där kan det ta tid minsann. :banana:
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

måste också nämna att själva tiden det tar att ha en häst är ingenting mot det härliga en häst kan ge tillbaka:D Det segrar helt klart över allt det andra:love:
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

har två hästar och det tarrätt mycket tid. Men då har vi dryga 2 mil till stallet med och sköter allt själva
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

3 timmar tar det iaf för mig, gärna mer tid :)
o då har jag ingen mockning eller ngt jag använder tiden att pyssla gosa med Totte :love:
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Det korta svaret: All tid du kan avvara!;)
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

Det långa svaret:

Jag har två hästar men rider bara en av dom själv.
Med ridning, skötsel, mockning, lite pyssel så 2-4 timmar om dagen.

Fodra, släppa ut, ta in, blanda mat mm 1 timma om dagen

Bära hö, hämta spån, passa hovslagare, ringa veterinärer 10 timmar i veckan.

Skura box, laga staket och mocka hagar 5 timmar i veckan

Bekymra sej om hästens hälsa, trivsel och välmående 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan året runt.

Är det värt det?

JAAAAAAAAAAAAA!:love:
 
Sv: hur mycket tid tar det att ha häst egentligen?

När jag tar hand om min häst tar det MINST 2timmar varje dag året om. Oavsett om hästen har vilodag eller ska tränas.
Detr jag gör då med hästen är att rykta, visitera ev smörja/tvätta nånstans, klia och massera lite just nu har han även en liten muskelbristning med en bula pga nån kramp som måste värmas upp och stretchas ut varje dag innan och efter arbete och det tar 15 min extra.
Sen plocka undan, spola av, rykta av och stretcha efter arbete så tar det iaf 35 min.
Mocka, blanda mat och fylla höpåsar mm tar ca ½ timme.
Och som nån annan sa, 24 h/7d om året tänker man på hästen, oroar sig eller planerar vad man ska göra nästa dag.


Och tiden tycks flyga iväg när man är i stallet. Speciellt nu på sommaren så är jag ofta inte hemma ifrån stallet förrän 22.30-23.30:angel: :eek: och där är jag ändå där i god tid innan så jag för en gångs skull ska komma hem i tid så jag slipper vara en zombie på jobbet, men hur jag än bär mig åt så blir det så sent. Men det är värt det! Bara hästen har det bra och sen är det så bra för en själv med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 680
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp