Hur mycket större kan hingsten vara?

Evenstar

Trådstartare
Jag har tänkt att jag ska betäcka min knabstrupper som är slutmätt som maxad d-ponny. Hur mycket större kan hingsten vara? Jag har hittat några intressanta hingstar men många är uppåt 170 alltså nästan 2 dm större. Skulle det öka risken för komplikationer vid fölningen osv?
Vad har ni för erfarenheter av större hingstar till små ston?

Sv: Hur mycket större kan hingsten vara?

Vad jag har hört ska fostret anpassa sig efter utrymmet. Och om du använder hingst på semin så behöver du inte fundera på om det är fysiskt möjligt med en betäckning.. Men jag tror att det skulle funka med naturligt, men som sagt hingstar och ston är väldigt olika "stora"
U

Det blir på semin ja...
Jag har också hört att fölet anpassar sig efter utrymmet i mammans mage. Det optimala vore kanske att ta en hingst i ungefär samma storlek som hon själv, men jag vill gärna få fram en lite större häst.
Det skulle alltså inte vara direkt olämpligt att använda en såpass stor hingst? 2 dm kanske inte är så mycket egentligen. Det blir både mitt och pållens första föl så det blir spännande det här :)

Jag vet en shettis som fick föl med en travare, det var ju inte planerat men det gick bra och fölet blev shettis-storlek, om än nåra cm större än mamman i vuxen ålder...

Vill du ha en större häst, KÖP en.... DÅ vet du vad du får och slipper riskera att utsätta stoet för att det kanske inte gick så bra som du tänkt bara för att stoet var för litet....
För åtminstone för mig räcker detta "kanske" för att avstå...

Mitt arabsto (150 cm), fick ett föl efter halvblodshingst (172 cm) den 17 maj. Helt okomplicerad fölning.
Fölet var bara 101 cm som 1 dygn gammal.
Idag är han fyra veckor och mäter 112 cm.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 089
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 155
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 865
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31