Hur mycket skulle ni kunna krydda er hästannons?

break_a_leg

Trådstartare
De få hästar vi har sålt har haft annonser utan något direkt "ljug" i annonserna. När jag nu läser annonser igen så häpnar jag lite över vad folk egentligen kan "dra till med" för att sälja.

Hur många är egentligen "flertalet placeringar" enligt er?

Har ni någon gång kryddat er annons med något som kanske inte var riktigt sant? ;)

Sv: Hur mycket skulle ni kunna krydda er hästannons?

Nu har jag bara annonserat efter medryttare...
Har aldrig sålt någon häst.

Men jag tycker att det är oerhört viktigt att vara sanningsenlig i annonser osv. Det är ju faktiskt någon som skall ha hästen till något, trivas med hästen etc, så då vill jag ju att hästen ska hamna rätt.

Eftersom jag letat efter medryttare till min häst är dock lokaliteten på stallet ganska viktigt... Vi har inget eget ridhus på gården, utan det är några minuters skrittväg till ridhus, så där kan jag väl krydda och säga att det inte känns som det tar 5 minuter ;) Och säga att det är 400m till ridhuset..... Vilket det är.... Fågelvägen... Sen att skrittvägen dit snirklig och krokig, det får de se när de kommer för att titta på hästen. :smirk:

Finns ingen anledning att "krydda" resultat nu när allt finns på nätet. En bekant har försökt sälja en häst länge nu, och i annonsen står det att hästen är placerad 1,40 med tidigare ryttare. Pratade med tidigare ryttare och hästen hade startat en 1,30...

Däremot så ska man ju framhäva hästens positiva sidor, det handlar ju om marknadsföring.

Däremot så ska man ju framhäva hästens positiva sidor, det handlar ju om marknadsföring.

Det ska man ju naturligtvis göra - det tycker jag också. Men att hitta på saker ang tävlingsresultat och andra saker som faktiskt går att kontrollera har jag svårt att förstå.

Finns ingen anledning att "krydda" resultat nu när allt finns på nätet. En bekant har försökt sälja en häst länge nu, och i annonsen står det att hästen är placerad 1,40 med tidigare ryttare. Pratade med tidigare ryttare och hästen hade startat en 1,30...

Fast, det där är inte alltid så lätt att kolla upp, då det tyvärr inte är ALLA resultat som står med. Vet personligen att det är så då inte alla mina placeringar finns med..

Jag skulle nog aldrig kunna "krydda" min häst annons bara för att bli av med hästen. Man vill ju helst att ens kompis ska hamna hos rätt människor som är 100% med på vad de gett sig in i.

Däremot har jag sålt flertalet prylar (hästsaker, väskor) över annons och då spär jag gärna på just för att bli av med grejerna ;) Aldrig ljug, dock. Det är fult att ljuga.. :angel:

Jag har heller aldrig annonserat ut en häst, förrutom på foder. Men jag går aldrig på en annons med orden " aldrig skadad" igen. det stod på varmblodet jag köpte sen att han har en ordentlig gaffelbandsskada ene bak, räknas väl kanske inte:eek: Tycker man ska vara så ärlig som möjligt i annonsen både för köparen och hästens bästa!

När vi födde upp ponnyer och sålde då och då, så var vi "brutalärliga" i våra annonser och på telefon. Nu hjälper inte alltid det för även om man talar om att en häst t ex är extremt het, mkt svårriden osv så finns det alltid folk som överskattar sina/sina barns ridkunskaper. Men vi försökte iaf.

Jag tycker man lär sig vissa "förskönande omskrivningar" i annonserna till sist. Det gäller att läsa mellan raderna lite... ;)

Men jag ser hästar till salu ibland där jag vet att hästen har/har haft vissa hälsoproblem som det inte andas ett dugg om i annonsen. Jag bara hoppas att säljaren talar om det när spekulanterna ringer sedan. :crazy:

Jag försöker vara någotsånär sanningsenlig, annars får man ju bara en massa provridningar som bara tar av min egen tid och så roligt är det ju inte att visa häst. Men om jag säger att hästen har "ganska bra gångarter" så menar jag just ganska bra, kanske räcker till msv hopp och dressyr, medan en spekulant ofta tolkar det som dåliga eller medelmåttiga gångarter. Så jag har lärt mig av misstaget att bara skriva ganska bra gångarter om hästen har medelmåttiga gångarter, har den däremot gångarter för msv så måste jag skriva riktigt bra gångarter, annars får jag helt fel spekulanter. Med andra ord så måste man lägga sig lite i överkant för att få rätt spekulant till sin häst. Det går inte att vara helt sanningsenlig, eftersom just hästar och gångarter bedöms utifrån ägarens/ryttarens/köpare/säljares referenser.

Men en gaffelbandskada är ju väldigt lätt att kontrollera om hästen har eller har haft?
Jag spär inte på mina annonser, däremot har jag sett att det är svårt att skriva utbildningsståndpunkt, min häst är utbildad i rätt form i alla gångarter, flyttar sig för skänklarna i skänkelvikning och öppna, fram- och bakdelsvändning, ryggning. Dock ej perfekta. I annonsen skrev jag "utbildad ca LB dock ej tävlingsmässigt" eftersom hon aldrig är tävlad. Har haft en tjej som provridit då hästen inte ens gjorde en ordentlig galoppfattning och bara sprang med huvudet rakt upp i vädret, detta resulterade i att spekulanterna tyckte att jag ljugit i min annons, sedan att hästen gick bra med den ryttaren som visade henne först hade de tydligen inte sett.

Jag tror inte att folk medvetet ljuger i annonserna, däremot kan jag tänka mig, som i det här fallet, att alla ryttare inte kan rida alla hästar på det sätt som krävs. Sedan är frågan hur man ska mäta utbildning, är LA (t.ex) endast LA om hästen är tävlad i det, om hästen inte är tävlad i det, är den bara grundriden då trots att den kan enkla byten och alla andra rörelser? Och om hästen är tävlad i LA, är den utbildad upp till den klassen även om den på tävlingen fått enbart de lägre poängen? Svårt det där tycker jag.

Jag skriver hellre ut hästen som "lite dåligare" så jag slipper alla dagdrömmare som helt enkelt inte skulle kunna klara att rida hästen på ett sånt sätt där den går bra.

Hade ut en av mina hästar på annons för ett mkt bra pris (samma prisklass som vilken avdankad grisepassare som helst)& skrev att den kan bli framtida tävlingshäst med rätt ryttare men passar även bra som familjehäst, när domare som sett hans rörelser snarare säger att det är en blivande 6,5-7 poängshäst(islandshästtermer), då hemmet är mkt viktigare än ryttare som bara bryr sig om tävlande & kanske ställer för höga krav.

Nu ville folk ta den på prov, avbetalninga(lämnar aldrig på avbetalning igen då jag redan blivit lurad en gång av en oseriös som vägrade betala hästen), foder & prutning.Så jag behåller den hellre & tävlar själv, jag säjer aldrig mer en häst till ngn som inte uppskattar den & tycker den är värd sitt pris, då vet jag att den inte får det bra med en sån ägare:(

Kan vara bra att ha:idea:

:rofl: Vad jag skrattade åt den listan! Visst, det tas i många gånger, men vissa saker stämmer ju. :D

http://www.equinelegalsolutions.com/equinetranslationguide.html

Barrel prospect = Runs in circles — fast

Big boned = Without a mane and tail, this horse could easily be mistaken for a cow

Easy keeper = Fat

Endurance prospect = Keeps going and going and going, just the like the Energizer bunny

Lack of time forces sale = Owner can’t afford to spend any more time in the hospital

Pony type = Small and hairy

Spirited = Psychotic

Jag får inte luft :rofl:

Det läskiga är ju att det är så det kan vara:crazy:

Som tidigare sagt, de är ju en slags marknadsföring, man framhåller såklart det som är positivt med hästen dock tycker jag personligen att man vinner mer på att vara helt ärlig. Dels genom att köparen vet hästens olater eller brister och kan redan genom att läsa annonsen känna efter om den kan hantera en sådan häst och på så sätt spara min och sin egen tid att inte komma och provrida/skicka band/prata i timmar i telefon.

Och sen det mest uppenbara, ju mer information man ger desto mer chans är det att hästen kommer till någon som är "rätt" för den, och det är, iallafall i min sits som privathästägare, det allra viktigaste med en försäljning.

För att tillföra något till tråden:

Jag tycker att det är viktigt att vara sanningsenlig i annonsen. För sin egen (och hästens skull) anser jag att det är bättre att underdriva lite. Vara ärlig angående hästens temperament och förutsättningar.

Tråkigt för köpare att komma och få se att "Pelle 3 år och fälttavlansämne" varken har blivit hanterad eller ens har stammen för fälttävlan. I själva verket har Pelle bara hoppat över den lilla stocken i hagen.

Eller när Ida 12 har suttit upp på den "Pigga, men snälla fullblodsdamen" nämna att hästen är snäll...i stallet, det är inte heller speciellt schysst.

För bra och intressanta svar krävs också en ärlig annons.

Det värsta är att jag är så luttrad att jag tänker sådär.

Maxad D-ponny = nedmätt, är eg. 1,54
Bra stam = en kändis åtta generationer bak

osv :p

Det läskiga är ju att det är så det kan vara:crazy:

Jotack, jag vet.
Har lite små fjärilar i magen själv just nu angående hästannonser. Ska åka 30 mil norrut och kolla på häst i helgen. Har sett bilder, nu hoppas jag bara att det faktiskt är samma häst som står i stallet. :cool:

De få hästar vi har sålt har haft annonser utan något direkt "ljug" i annonserna. När jag nu läser annonser igen så häpnar jag lite över vad folk egentligen kan "dra till med" för att sälja.

Hur många är egentligen "flertalet placeringar" enligt er?

Har ni någon gång kryddat er annons med något som kanske inte var riktigt sant? ;)

Det är ju en, två och sedan flera.

Krydda annonser är väl tämligen meningslöst. Man vill ju inte öda tid på att visa hästen för någon som trodde den skulle få se något annat.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?