Hur mycket skulle ni kunna krydda er hästannons?

Sv: Hur mycket skulle ni kunna krydda er hästannons?

Varför skall man behöva det !

Jag som uppfödare gör ämnet men den kommande ryttaren gör hästen....alltså ställer jag krav på mina köpare.
Bättre ett "normalt icke överdrivet pris" men krav på köparen.
Jag vill ha referenser, ev tävlingsresultat av den köpare som är intresserad av att köpa. För mig handlar det inte om att få så mycket betalt som möjligt, utan hitta rätt ryttare till min uppfödning.

*kl*

OT men här är en rolig liten "översättningsguide" för att tolka hästannonser. På engelska förvisso men ändå...

http://www.equinelegalsolutions.com/equinetranslationguide.html

Tänkte att vi startar en svensk variant:

ALDRIG VARIT HALT – ägaren har inte den blekaste om hur man ser att hästar är halta
ROSETTPLOCKARE – flertalet CR rosetter på 50 cm höjd eller 15 km distans
SKOGSMULLEHÄST – aldrig riden i form eller halt om man gör det
BLIR STOR – tror ägaren då man tycker att fölungen växer så fort så eller en av föräldrarna är stor och den andra liten
FÖR LÄTTARE TRÄNING OCH TÄVLING – har haft hälsoproblem, troligen hältor
SNÄLL I ALL HANTERING – åtminstone jämfört med den förra hästen ägaren hade som var helgalen
VÄLSTAMMAT – välstammat för vad?
GLIMTEN I ÖGAT – akta dig den bits
SÄLJS SOM AVELSSTO – ej frisk nog att ridas
LÄROMÄSTARE - för gammal och trött för ägaren
GÅNGARTSHÄST – ??? vilka då och till vad
100% TRAFIKSÄKER – kan inte gå eller?

Hälsning Maja

Jag tycker det är jätteviktigt att man är ärlig i sin annonsering.
Jag har bara annonserat ut en häst men jag var nästan tvärt om jag pratade bara om alla fel och brister hon hade så jag tror att folk tyckte jag var knäpp och undrade om jag verkligen ville sälja hästen:crazy: men jag ville vara säker på att hon hamnade rätt och att det inte skulle bli något eftersnack om att hon var si eller så och hon var lite knepig så jag ville verkligen att ev. köpare skulle vara helt på det klara med vad dom köpte.

Flertal placeringar det är ju väldigt luddigt då får man nog informera sej om antal och vilka klasser det gäller. Man kan ju ha flertal placeringar i lätta klasser men kanske en i 130 och då är ju frågan vilket som smäller högst:confused:

Jag är också uppfödare och häpnar emellanåt när jag läser annonser på till saluhästar av "min" ras.
För mig är det en hederssak att vara totalt ärlig! Men jag tror nog att jag får ta och lägga ärligheten på hyllan som det verkar om jag vill få mina avkommor sålda. Men skulle jag då kunna fortsätta med min uppfödning?
Ibland undrar jag när jag ser vissa annonser om säljaren överhuvudtaget kan något om rasen eller om försäljningsvinsten är viktigast. Det kanske är så att vissa vill under en kort tid tjäna så mkt som möjligt på en för tillfället populär ras för att sedan gå över till nästa. Dessutom verkar privatpersoner se mer mellan fingrarna med ärligheten än rörelseidkare. Vi har ju trots allt en köptrygghetslag att hålla oss till. Som privatperson står man friare men gör det också att man inte behöver hålla sig till sanningen till 100%?/ Gunilla

Ibland är det riktigt kul att sitta och läsa annonser. Min ras har blivit väldiogt populär de senaste åren och vilken stam som helst säljs för över 10000kr. Blir full si skratt när man ser priserna en del vill ha för sina hästar. Hingstar som ser ut som "hej kom och hjälp mig" utan någon vidare stam som dom tar riktigt grova överpriser för. Gärna med texten "en äkta sagohäst!" "Underbara gångarter, kan gå hur långt som helst"...

En av dom roligaste annonser jag sett var dock för länge sedan. det gällde en ponny har jag för mig. Annonsen löd bla "Kan om hon vill!" :rofl:

" Kan gå långt med rätt ryttare" är också en klassiker. Utmärkt om köparen sedan är missnöjkd, då vad den bara fel ryttare...

Jag har sålt ett antal hästar och försöker alltid beskriva hästen så att ev köpare har helt klart för sig vad det är för en häst. Jag tar även med negativa saker direkt i annonsen för på så vis slipper jag alla onödiga samtal. I princip alla hästar vi sålt har rätt köpare kommit på första visningen och det har sedan blivit affär. En häst var det dock ingen som ringde alls på pga min ärlighet i annonsen. Den är också kvar här fortfarande....
Snygg och mycket kapacitet men lite vild och ej trafiksäker.
Hade jag inte skrivit ärligt i annonsen så hade förmodligen många velat köpa denna häst och jag hade ju inte behövt säga något på provridningen heller om han hade skött sig. Men jag kanske hade fått tillbaka hästen efter ett tag och då förmodligen i ett värre tillstånd.
Däremot när jag köpt hästar har nog ingen varit helt ärlig i annonsen och ej heller uppgivit olater mm vid provridning.
Men som är typiskt mig så har jag ändå aldrig klagat.
Jag vill i alla fall att den som köper en häst av mig ska känna att den är minst lika bra/snäll som de trodde. Det är viktigt för mig att hästen kommer till någon den passar ihop med och att den kommer att trivas.
Jag undrar om de som ljuger/undanhåller vågar skriva det här.....?

kl

Funderat lite på just uttrycket " Kan gå långt med rätt ryttare ". Hur ska man veta vad som menas? :crazy: Du med mjuk, stadig hand, lugnet och erfarenheten? En ryttare som är lyhörd helt enkelt, eller " någonstans, bland alla 9 miljarder människor.. " Svårt, och lite lustiga saker har man ju stött på i annonser. Så Ja, jag tycker det är extremt viktigt att vara så ärlig som möjligt. Köparen ska veta vad den har att se fram emot, och vill man ödlsa tid på spekulanter med förhoppningar om VM när man annonserar ut sin LA hoppare?

KL

Ljuga i en annons tycker jag absolut inte man ska göra, krydda kan man göra när det gäller "ofarliga" saker. T.ex. om hästen bits och sparkas så fort man kommer nära är det en rätt bra sak att berätta.... även om det minskar antalet spekulanter. Eller om den är väldigt svårriden. Men om man har en plc i 1.40 och 50 i 0.90 kan man ju alltid säga "många placeringar upptill 1.40" :angel: Men om spekulanter frågar hur många som var i just 1.40 får man ju snällt berätta....

Eller som ngn skrev om medryttarannonser. Där kan man ju också krydda lite om egentligen oviktiga saker som om det är 5 eller 10 minuter till ridhus eller 5 eller 10 minuter från bussen. Men jag har flera gånger stött på ägare som säger att "åh hästen är sååå snäll och jätteduktig, går jättebra" och så kommer man ut och den är svinsvår. Jag förstår inte riktigt varför de gör så, bättre att säga redan på telefon/mail att "Om du inte är jätteduktig, har riktigt stadig hand och sitter i total balans kommer det inte funka". Är det verkligen så kul att se eventuella medryttarämnen rida ens ögonsten "fel"??

Hur många är egentligen "flertalet placeringar" enligt er?

flertalet placeringar för mig är en sådan häst som ofta drar hem placering på tävling. typ minst 70% av gångerna den tävlar...

rosettplockare kan en häst allt vara även om den tävlar högre än 50 cm....det finns faktiskt hästar som ofta får placeringar

Vi kryddar inte annonserna!Det blir bara jobbigt om det kommer fel spekulanter!

Jag skulle nog vara så ärlig som möjligt, och berätta både om de positiva och negativa sidorna...

Blev själv ganska ordentligt lurad vid mitt hittills enda hästköp så... Det stod i annonsen att hon var 5-gångare (hon kan skritt, grisepass och korsgalopp), lättlastad (hon stegrar sig när man sätter lite press på henne) och att vem som helst kan rida henne (iaf åka med hem till stallet när damen tycker att det räcker och vänder om).

Ångrar mej ändå inte, hon är min alldeles egen Stjärna, som jag lär mej så mycket av och med. :love:

*KL* Finns ju mycket man kan säga om hästannonser, men jag tänkte dock på det, att på de flesta annonsplatser finns det ju inte plats atyt skriva en hel uppsats om sin häst, egentligen tycker inte jag att det är konstigt att säljare väljer att skriva sin hästs mest positiva sidor och kanske någon negativ sida. Sedan folk som ljuger helt och hållet, det är konstigt, det straffar sig ju självt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II