Hur mycket skall man ta betalt för att utbilda andras hästar?

Stromsholms

Trådstartare
Jag har under många år haft många olika typer av hästar, mött olika problem, löst dem.. Fått nya problem, löst dem.. Utbildat dem, ridit in dem, tränat och tävlat upp dem i klasserna inom hoppning och dressyr. Men har ALDRIG haft tanken att ta betalt.

Jag börjar nu inse vilka summor pengar jag har gått i förlust, när jag åkt och tränat andras hästar på min bekostnad, fodrat dem på min bekostnad, tid är också pengar.. Sdan förlorade jag tiden och mång stunder med mina egna hästar. Jag har vart för snäll och jag tycker detta är ett svårt ämne..

För har nu fått fler örfrågningar på att ta emot hästar, kanske jag orde börja ta betalt? Men vilken summa? Ska man ta veckorvs, eller månadvis betalt?

Om jag nu tar emot dessa nya hästar för utbildning av hästarna, så kommer ingår det grovfoder, kraftfoder, själva utbildningen av hästen, träningar osv..

Vad är rimligt på ungefär att börja med prismässigt?
Snälla give me some tips :)

Sv: Hur mycket skall man ta betalt för att utbilda andras hästar?

för all inclusive plus tillridning har jag betalat 4500 per månad. Då tog de förvisso in sitt egna grovfoder o havre. Man får nog räkna med att betala 4000-10000 i månaden beroende på vart man bor och vem som ska ta hand om hästen. Först får man räkna på hur mkt en häst äter. Vad boxhyran är värd. Vad hantering är värt. Sen tycker jag att man ska lägga iaf 100 kr per tillfälle man gör nåt med hästen, ridning eller dylikt. Jag har börjat göra så med de sommarhästar jag tar emot som inte ägaren själv ser efter att jag plussar på för hovslagare också, så att de slipper att leta efter en hovslagare i okända trakter samt resan hit.

Jag har ju den otroligt bra möjligheten att jag har egen gård, med eget stall osv. Så behöver egentligen inte betala "stallhyra" för att ta emot hästar. Vi har även eget torrhö, hösilage. Vi har kornkross på gården om de er hästarna det.. Så finns ju mycket som blir som billigare" för oss än för mångaandra. Då vi har extremt mycket egen mark och säljer därför även hö till otroligt mycket tävlings/privatryttare här omkring.

Men bara för att i har eget hö osv. Så är det ju en kostnad också..
Känns somom att jag inte vill vara för dyr heller, för vill ju isådanafall locka till mig att fler ska vela ta hit sina hästar och vill inte att det ska bli avskräckta av mitt dyra pris.

Vad tar hantverkarna i timmen? Maten är väl inte gratis heller? Räkna på det.

När jag har haft tillridningshästar hemma på egen mark har jag tagit 1500:-/veckan. Det låter mycket, men det blir faktiskt inte så mycket i längden med tanke på jobbet man gör. Oftast är det ju problem med hästarna vilket gör att man själv utsätter sig för fara. Vill folk inte betala kan de ta och lösa sina egna problem själva, varför ska jag göra deras skitjobb gratis?

En inridning tar normalt 6 veckor för mig, tillridning beror ju på vad som är problemet och vad som ska göras. Hovslagarkostnader och anmälningsavgifter till tävlingar går utanför, däremot har jag aldrig tagit betalt för bensin, trots att jag vet att många andra gjort det.

270 kr/dygn har jag betalat och det är ju ingenting när man tänker efter och jämför med andra arbetens timpenning...

man måste våga ta betalt! Samt skriva ordentliga kontrakt! Vad händer om hästen skadar sig hos dig och om det är hanteringsrelaterat? Om du har tänkt att ha detta som en sysselsättning så tycker jag att du tillsammans med en jurist ska skapa ett kontrakt som är vattentätt och lätt o tyda!

Nu är jag inte alls i branschen själv, men jag står i ett stall där de tar emot en del träningshästar. (islandshästar) Det kostar 4500 i månaden och sen eventuell hovslagare/veterinärvård som kommer utöver. :)

Det är ju också intressant som kund att veta vad du gjort tidigare, utbildning osv.
Skulle betala mer till Jan Brink än en duktig hobbyryttare.

Jag har lämnat bort min för inridning till en proffsryttare som jag blev rekommenderad av en bekant.
6000:- per mån inkl skötsel, foder och träning. Hovslagare tillkommer. Detta låg en knapp timme från Sthlm. Gissar att man kan ta mer i storstäderna än "på landet".

Tycker inte du ska ta underpris iaf. Våga ta betalt för det jobb du lägger ner, det borde fler i hästbranchen göra.

En sak man borde tänka på är att hellre ta ut ett bra pris och mista några kunder, än att ha lägre för att alla ska vilja komma. Det är inte ens säkert att man går back på att få in färre kunder, och man vill ju hellre ha de som kan och vill betala för sig ändå.
Ett exempel för att visa vad jag menar:
4000kr x 5 hästar = 20 000kr
5000kr x 4 hästar = 20 000kr, och en hel häst mindre för dig att sköta/träna

Kl

Jag bor i Småland i en liten stad. All inclusive här hos min islandshästtränare, utb. rejält, framgångsrik tävlare osv, kostar 4000- 4500 kronor per månad. Hon är hyfsat billig men samtidigt är ju Småland långt ifrån några storastäder och långt ifrån större tävlingsbanor.

Självklart ska du ta betalt. Ett minimum är ju naturligtvis att du går plus-minus-noll för fodret. Sedan får du lägga på minst 100 kr per gång du rider/tränar. Då lägger du dig fruktansvärt lågt, men du får ialf Nått för det du gör.

Eftersom jag har haft en jäkla dag på jobbet och är så allmänt trött och tjurig tillåter jag mig den beska kommentaren om att här på buke blir jag inte förvånad om ngn tycker att du ska betala för att du lär dig när du tränar andras hästar... :D Ni som är på bra humör och inte orkar med bittra sura kommentarer kan hoppa över detta sista stycke :o

Vad har du för utbildning, tävlingsmeriter etc?

Har du företag?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 283
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka