Hur mycket rider ni era dräktiga ston nu ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juha
  • Startdatum Startdatum
J

juha

Finns säkert trådar om detta, men undrar ändå hur mycket ni rider och hur hårt. Ni som har dressyrhästar hur mycket tränar ni ?? Mitt sto är i fjärde månaden och rider henne som tidigare, både ute turer och i paddocken, en del träning på volt osv. Har fått höra att det inte är bra när de är dräktiga, men har också hört att det bara är bra om de får gå som vanligt. Hon mår som vanligt och märker inte att hon skulle må dåligt av att bli riden.. Det är mitt första föl, så därför undrar jag lite.

Sv: Hur mycket rider ni era dräktiga ston nu ??

Jag har ett sto som gått 90 dagar nu och jag märker inte precis på henne att hon är dräktig. Hon är väl riden i 3 veckor nu innan dess gick hon på sommarbete. Hon är bara 4 år och tävlad lite i hoppning innan hon betäcktes.

Nu hoppar jag inte med henne utan rider dressyr och rider ut. Hon är så pigg bara :p Det känns absolut inte som att jag kräver något av henne som hon skulle tycka vara jobbigt, jag har tom funderat på att ta ett par privat lektioner i dressyr nu i höst/vinter så att man inte släpper träningen/utbildningen helt bara för att hon är dräktig.

Min är också jättepigg och vill gärna jobba. Har ridit för instuktör och vill fortsätta med det fram till jul iallafall. Men har nu fått höra att det inte är bra att rida ett dräktigt sto på volt eller i dressyrjobb ?? Själv förstår jag inte varför. Men inser att man kanske inte ska lyssna på alla, men för mej är det första gången och jag blir lite osäker.

Förstår inte riktigt varför det inte ska vara bra att rida dressyr på ett sto som är dräktigt? Hur motiverar de sig som sagt detta till dig?

Min är runt 90 dygn nu och arbetas i lätt dressyrarbete. Var dessutom och tävlade i helgen (vet att många tycker att det är alldeles hemskt, men det får stå för dom). Min plan är att rida "som vanligt" resten av året. Sen tror jag att jag märker på min häst när hon inte vill. Dock är hon än så länge lika pigg och laddad som vanligt och jag tror hon kommer att gå i skogen ganska länge under våren.

Bild från förra veckan:
29529072.jpg

Ja jag undrar verkligen också varför ??? Men om jag fattade personen rätt skulle det vara för ansträngande att gå på volt ?? Sen tyckte hon att dressyr arbete 3 dagar i veckan var för mycket...Då ska ni veta att jag är på en väldigt låg nivå, har aldrig tävlat utan det handlar om vanlig skol dressyr. Resten av veckans dagar brukar vi skritta ut eller göra nåt roligt och sen vilar hon ju någon dag med...

Jag rider som vanligt men känner av stoet, hur hon reagerar. Vill inte sätta någon onödig press eller hamna i en konflikt situation om det kan undvikas. Nu är ju inte hennes arbetsbörda så stor eftersom hon bara är 3år men jag har hoppats på att kunna hoppa in henne nu innan det går för långt i dräktigheten, ca 110dagar nu. Nästa år då hon kommer in i sista växtfasen kanske på sin höjd att jag skrittar ut henne i skogen men allt beror på hur mycket hon vill och på min egen lathet. ;-)

Kommer du tävla något mer?
Jag undrar för jag har haft någon fundering på att ev ställa upp i någon dressyrtävling med min nu i höst, men tvekar just pga dräktigheten. Hur länge får man tävla ett dräktigt sto? Är det tom femte månaden?

Nej, detta var enda tävlingen. Har flyttat upp en bra bit i landet och här är bara en tävling kvar för säsongen och den är 20 mil bort, så det känns inte aktuellt med ett dräktigt sto. Tror faktiskt att det bara är till fjärde månaden som man får tävla. Just tvekan att ge sig ut med dräktigt sto kan jag väl förstå. Men eftersom jag tävlar dressyr är det inte värre än att åka till ridhus samtidigt som andra är där och rider. Red fram med fyra andra hästar, så för smittriskens del tror jag inte att det är värre än att åka iväg på en träning.

Min rids inte alls, skadade sej tyvärr på staket på betäckningsstationen. Men hade nog inte ridit henne i vilket fall, för det finns inte en sadel i världen som passar madam just nu, ser ut som en tunna. (beräknas föla i mars/april) Hon Har blivit gigantisk:eek: Och sur som ättika är hon också.

Mitt sto har gått 4½ månad, rids 3-4 dgr i veckan bara i paddock , då lättare dressyrabete. Hon kan tyvärr inte ridas i skogen då hon är livrädd för alla vilda djur, trotts att vi arbetat på det. Så för henne är det mer stressande att tvingas ut. Hon måste jobbas riktigt då hon har dålig cirkulation pg. av vanvård, så för henne är det ren sjukgymnastik. Hon behöver vara i form då hon ska föla. Så jag rider henne så länge hon går med på det, vilket hon visar om så skulle vara fallet. Nu kanske ni undrar varför jag betäckt henne då hon har problem............ja det är för att hon ska landa mentalt & lugna ner sig av dräktigheten, då hon har mycket järnspöken som stressar upp henne. Denna damen har varit med om mycket, köpte henne som vanvårdsfall. Hon är premierad klass 1, så det är inget fel på hennes stam, bara hjärnspökena :)

rider inte mitt sto heller. gubben hoppar dock upp på henne 1-2 gånger i månaden och rider runt lite grann. Hon har oxå blivit lite tjurig men går och gnäggar nästan konstant efter en i hagen.

Jag har alltid ridit mitt sto som vanligt fram till årsskiftet, fölen hon fått har varit beräknade att komma i april (men med ett gick hon 350 dygn). Som vanligt är promenader i skogen och lätt dressyr för hon är gammal och jag är skadad;)
Därefter blir det mest skogspromenader och även promenader med mig bredvid.

När hon blivit för otymplig säger hon ifrån själv, hon är en oerhört tydlig häst.

Nu har hon precis gått in i femte månaden och nu märkte jag härom dagen på sadelgjorden att hon börjat tjockna lite:love:

Både jag och hästen är pensionerade tävlingsrävar men rider ändå 1-5 ggr i veckan,beror på vädret (jag är ju gjord av socker :D) hoppar några gånger i månaden på 30cm X-1m.
Hon är på 90 dygn nästa vecka,märker ingen skillnad förutom att hon gnäggar mer nu.

Jag hoppar min häst också, galopp i backar i skogen med grenar över. Hon älskar det och man känner sig som en god människa som gör ett djur så glad;)

Två veckor innan första fölet var beräknat försökte jag få henne att skritta lugnt i galoppbacken men det ville hon inte höra talas om utan drog iväg och skuttade glatt:D

Min 3-åring är seminerad 26/5, togs in 1/9 från betet och rids nu ca 3 dagar i veckan samt går i skrittmaskin 3-4 dagar 30 min/dag, longeras ca 1dag/v , skall hoppas in nu när hon får framskor och skall ridas fram till ca 15/12 då hon åker ut till sin fölningsplats och bekantar sig med miljön och de andra stona hon skall gå ihop med efter fölning.

Jag köpte ett ponny-sto i våras som bara blev fetare o fetare. Vi red som "dårar" ibland t.om. 2 pass på en dag.
Hon var med på Blåbärshoppning (50-60 cm), träningspass för instruktör m.m. så sent som i mitten av maj.
Men när hon började kännas lite seg och fortfarandes bara växte blev det blodprov av veterinär och visst :eek: var hon dräktig!
Då slutatde vi rida och efter 32 dagar (26/6) kom lilla fölisen.
Bägge två är friska och pigga och ingen verkade ha tagit skada av att vi höll på så längen.
Hade jag nu vetat att hon var dräktig hade vi ju givetis inte alls ridit på det sättet :crazy:.

Min gnäggar också som en tok, men hon vill uppenbarligen vara ensam i hagen eftersom hon TYDLIGT talar om att det inträdesförbud för andra fyrbeningar. Matte går bra:).

/LL som är glad att hon bara har 1 att rida eftersom hon också är gjord av sånt som smälter av regn och fukt.

Nej, detta var enda tävlingen. Har flyttat upp en bra bit i landet och här är bara en tävling kvar för säsongen och den är 20 mil bort, så det känns inte aktuellt med ett dräktigt sto. Tror faktiskt att det bara är till fjärde månaden som man får tävla. Just tvekan att ge sig ut med dräktigt sto kan jag väl förstå. Men eftersom jag tävlar dressyr är det inte värre än att åka till ridhus samtidigt som andra är där och rider. Red fram med fyra andra hästar, så för smittriskens del tror jag inte att det är värre än att åka iväg på en träning.

När mitt sto var dräktig så åkte jag varken på träning eller tävling hade aldrig vågat riskera det eftersom det är alldeles för dyrt och emotionellt jobbigt att förlora fölet pga av ett virus som man hade kunnat undvika lätt.

Jag har inte ridit mitt 4-åriga ponnysto sen i början av sommaren men tänkte nog köra igång snart igen. Dock behöver jag nog mixtra lite med sadelgjordarna :p
Hon är beräknad till mitten av juni så det är långt kvar. Lär rida henne fram tills hon säger ifrån.

Förstår inte riktigt varför det inte ska vara bra att rida dressyr på ett sto som är dräktigt? Hur motiverar de sig som sagt detta till dig?

Min är runt 90 dygn nu och arbetas i lätt dressyrarbete. Var dessutom och tävlade i helgen (vet att många tycker att det är alldeles hemskt, men det får stå för dom).

Det hemska är inte att man tränar och rider.
Det hemska är när stoet kastar i virusabort och får själv sätta livet till. :grin:

Många sk "tycka synd" trådar dyker upp då märrarna kastat i just virusabort.

Inte ett dugg synd om ägarna ifall dom inte tagit reda på vad en dräktighet handlar om och vilka risker som tas. Snarare rätt åt dom tävlings-sugna, som kastat bort en massa pengar på att få henne dräktig och då sen betalt in fölavgift på 90 dagar typ.

Det hemska ÄR vad man utsätter märra för ifall hon blir smittad.
Sånt fattar ju inte alla. Dom vet inte att en kastning i många fall innebär komplikationer där, i bästa fall handlar om ett förlorat föl, i mindre bra fall om förstörd avelssto och i sämsta fall en kadaverbil på gården.

Jag förstår precis varför hingstägarna på ridsidan kräver in betalt av stoägarna redan i så tidigt dräktighetsstadium.
För dom gamblar med ofödda föl och gör det helt medvetet. :grin:

Håll igång märrarna men utsätt dom inte för onödiga risker så som virusabort.
AM

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 877
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka