Sv: Hur mycket rider ni era dräktiga ston nu ??
Jag ber inte någon tycka synd om mig. Enligt min veterinär är det heller inga problem att fortsätta ge sig ut med sitt dräktiga sto. I synnerhet inte om det är en häst som brukar vara ute och därmed har ett bra immunförsvar. Enligt honom ska inte kastning/resorbering pga virus vara någon risk innan femte dräktighetsmånaden.
Jag har valt att ta denna risken mao är det mitt problem. Att du ska berätta för mig vilken dålig stoägare jag är som utsätter min häst för träning och tävling är inte nödvändigt.
Btw är det väl knappast bara "vi på ridsidan" som tränar och tävlar våra dräktiga ston. Finns betydligt mer än en travtränare som startar dräktiga ston.
Det hemska är inte att man tränar och rider.
Det hemska är när stoet kastar i virusabort och får själv sätta livet till.
Många sk "tycka synd" trådar dyker upp då märrarna kastat i just virusabort.
Inte ett dugg synd om ägarna ifall dom inte tagit reda på vad en dräktighet handlar om och vilka risker som tas. Snarare rätt åt dom tävlings-sugna, som kastat bort en massa pengar på att få henne dräktig och då sen betalt in fölavgift på 90 dagar typ.
Det hemska ÄR vad man utsätter märra för ifall hon blir smittad.
Sånt fattar ju inte alla. Dom vet inte att en kastning i många fall innebär komplikationer där, i bästa fall handlar om ett förlorat föl, i mindre bra fall om förstörd avelssto och i sämsta fall en kadaverbil på gården.
Jag förstår precis varför hingstägarna på ridsidan kräver in betalt av stoägarna redan i så tidigt dräktighetsstadium.
För dom gamblar med ofödda föl och gör det helt medvetet.
Håll igång märrarna men utsätt dom inte för onödiga risker så som virusabort.
AM
Jag ber inte någon tycka synd om mig. Enligt min veterinär är det heller inga problem att fortsätta ge sig ut med sitt dräktiga sto. I synnerhet inte om det är en häst som brukar vara ute och därmed har ett bra immunförsvar. Enligt honom ska inte kastning/resorbering pga virus vara någon risk innan femte dräktighetsmånaden.
Jag har valt att ta denna risken mao är det mitt problem. Att du ska berätta för mig vilken dålig stoägare jag är som utsätter min häst för träning och tävling är inte nödvändigt.
Btw är det väl knappast bara "vi på ridsidan" som tränar och tävlar våra dräktiga ston. Finns betydligt mer än en travtränare som startar dräktiga ston.