Hur mycket rider ni era dräktiga ston nu ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juha
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur mycket rider ni era dräktiga ston nu ??

Det hemska är inte att man tränar och rider.
Det hemska är när stoet kastar i virusabort och får själv sätta livet till. :grin:

Många sk "tycka synd" trådar dyker upp då märrarna kastat i just virusabort.

Inte ett dugg synd om ägarna ifall dom inte tagit reda på vad en dräktighet handlar om och vilka risker som tas. Snarare rätt åt dom tävlings-sugna, som kastat bort en massa pengar på att få henne dräktig och då sen betalt in fölavgift på 90 dagar typ.

Det hemska ÄR vad man utsätter märra för ifall hon blir smittad.
Sånt fattar ju inte alla. Dom vet inte att en kastning i många fall innebär komplikationer där, i bästa fall handlar om ett förlorat föl, i mindre bra fall om förstörd avelssto och i sämsta fall en kadaverbil på gården.

Jag förstår precis varför hingstägarna på ridsidan kräver in betalt av stoägarna redan i så tidigt dräktighetsstadium.
För dom gamblar med ofödda föl och gör det helt medvetet. :grin:

Håll igång märrarna men utsätt dom inte för onödiga risker så som virusabort.
AM

Jag ber inte någon tycka synd om mig. Enligt min veterinär är det heller inga problem att fortsätta ge sig ut med sitt dräktiga sto. I synnerhet inte om det är en häst som brukar vara ute och därmed har ett bra immunförsvar. Enligt honom ska inte kastning/resorbering pga virus vara någon risk innan femte dräktighetsmånaden.

Jag har valt att ta denna risken mao är det mitt problem. Att du ska berätta för mig vilken dålig stoägare jag är som utsätter min häst för träning och tävling är inte nödvändigt.

Btw är det väl knappast bara "vi på ridsidan" som tränar och tävlar våra dräktiga ston. Finns betydligt mer än en travtränare som startar dräktiga ston.

kl

Skittar min 5-6 dagar i veckan med små korta travinslag och kommer så göra tills hon säger ifrån, har gått cirka 5,5 månader nu. Har varit skadad innan däktighet så mer ridning än så är inte aktuellt.

Jag ber inte någon tycka synd om mig. Enligt min veterinär är det heller inga problem att fortsätta ge sig ut med sitt dräktiga sto. I synnerhet inte om det är en häst som brukar vara ute och därmed har ett bra immunförsvar. Enligt honom ska inte kastning/resorbering pga virus vara någon risk innan femte dräktighetsmånaden.

Det är ju en risk du väljer att ta när du tävlar och åker runt på träningar med ditt dräktiga sto, din veterinär kanske skall upplysa dig om att dom kan bli smittade av virusabort i ett tidigare skede av dräktigheten och abortera i ca månad 8....:crazy:

Jag har själv förlorat 3 föl på raken, utan virus abort, men det var fruktansvärt:eek:

På jobbet förlorade vi flera föl pga virusabort med kastningar i månad 8-9 för ett antal år sedan, så numera är det stenhårda restriktioner!

Inga tävlande/tränande hästar i samma område/stall!

Min kommer att vaccineras mot virusabort, men det kan man inte göra innan femte månaden. Som jag har förstått ger det då ett skydd även om stoet har blivit utsatt för smitta tidigare. Men jag är kanske felinformerad? Min veterinär litar jag dock väldigt mycket på eftersom han och hans fru räknas som två av Sveriges bästa semin/fertilitetsveterinärer.

Risker med dräktighet finns alltid och vad som helst kan hända. Eftersom jag dessutom står inhyrd i ett stall med tävlande hästar (svårt att hitta stall utan hästar som är ute och far) kan jag inte göra mycket åt smittrycket. Får helt enkelt vaccinera och hålla tummarna.

Btw är det väl knappast bara "vi på ridsidan" som tränar och tävlar våra dräktiga ston. Finns betydligt mer än en travtränare som startar dräktiga ston.

Naturligtvis så finns det travmärrar som tävlar dräktigt.
Men det allra största merparten gör det inte. Av den anledningen att man kastar pengarna i sjön ifall hon kastar.
Dom ofödda fölen kostade då redan upp till 10 tusen i bokningsavgift.

Ang vaccin så är det Duvaxin du menar. Ges i femte, sjunde och nionde.
Den skyddar till ca 70 procent. Men märra kan bli smittad tidigare oavsett immunförsvar.

Du har valt att ha din dräktiga märr i tävlingsstall och även valt att tävla henne.

Men när du går ut och skriver att vi som tycker det är fel, får stå för oss så är du ute på hal is.

Du är helt medveten att en eventuell kastning på din märr står bakom dörren, eller hur?

Viktigt är att du förklarar för övriga här vilken risk du tar, du berättar om dina prioriteringar och att du chansar på att det går bra.

Inte sågar oss övriga.
Seagirl har sin erfarenhet, jag har också en hel del på fötterna då det gäller smittor och fölmärrar.

Att stycka föl för obduktion eller släpa ut döda fölmärrar är inget vi önskar någon.
Men det är definitivt inget nöje.

En kastning sker i stort sett alltid obevakad om man inte är väldigt uppmärksam. Det är därför det är så stora risker med sånt.

Många kan ha fundering på att saker kanske är fel.
Men hur många fölvakar på en märr som är i månad 8??

Själv är jag ganska härdad då vi har så pass många fölston som skall föla varje år.
Men jag kan även tala om att fy fan vad dåligt man mår då man går ner till stallet och hittar en död unge i halmen och ett söndertrasat sto.
Man blir så himla ledsen så du anar inte.
Man får ont i magen, man frågar sig varför. Man tar prover som skickas till SVA. Man ligger fan i mig sömnlös innan man får dom preliminära och slutgiltiga svaren.
Under tiden är man uppe hela nätterna och håller kontroll på dom andra fölstona.
Man mår piss varje morgonfodring.
Man frågar sig varje gång: Ska jag hitta fler döda föl i halmen??

Och jag tror, att dom som går igenom sådana saker ändrar helt eller åtminstånde delvis på sina rutiner. Man chansar inte längre.

Och det är därför jag går in i denna tråd för att varna andra om vad komma skall ifall oturen är framme.

AM

Jag respekterar verkligen både dig och Seagirl och era åsikter. Ni har många många fler års erfarenhet och betydligt mer kunskap om avel än mig! Är också fullt medveten om den risk jag tar med mitt sto. Men som sagt har jag haft en dialog med min veterinär som tycker att det är grönt ljus. Vad gäller stallplats är det aningen svårt. Jag flyttade just hundra mil och hade hästen med mig. Att leta stallplats på så stort avstånd är inte lätt. Jag hittade ett trevligt fint stall med en dräktig kompis, stora hagar och stora boxar. Enda nackdelen är att det finns en starthäst i stallet. Men det känns betydligt värre att flytta henne till ett nytt ställe igen och därmed utsätta henne för en annan smittmiljö.

Risken att stoet kastar eller resorberar finns alltid. Hade varit intressant att se statistik på hur mycket större risk det är när stoet är ute och "far". Jag har bara fått två föl tidigare och det har gått utmärkt båda gångerna trots att stoet tränat, tävlat och rest under dräktigheten. Men jag har kanske förbrukat min tur nu.

Jag har läst igenom vad ni skrivit och även om jag visste det sen tidigare så känns det inte så fel med en liten påminnelse. Jag kommer inte åka någonstans med mitt dräktiga sto, utan träna lite lätt hemma istället. Frågan är vad fasen jag ska göra med det andra stoet, hon ska ju tävlas i vinter/vår är det meningen och kan ju då dra hem smitta till stallet.

Hmm får ta en funderare helt enkelt.

Vårt ena sto är dräktig och vaccineras mot virusabort.
I stallet står ytterliggare tre hästar, vår allihopa. Två av dessa hästar kommer resa utanför stallet, på träningar och tävlingar. Frågan är ju bara hur man ska göra, har inte möjlighet att stalla upp det dräktiga stoet i eget stall och vi vill inte vara hemma med dom andra.

Hur gör "alla andra" som har blandade verksamheter?

Har hästen i box bredvid hästar som inte tävlas och i hage med hästar som inte tävlas.

Första gången mitt sto var dräktigt hade jag henne i samma stall som en häst som var och showade i Globen, och det var inte förrän fölet var fött som jag insåg att det hästen kunde fått med sig hur mycket skit som helst från alla de hästar som var där:o

Tillbaka till huvudfrågan.. Jag tror att om man känner sitt sto så känner man hur mkt man kan rida osv.. Och sen framförallt, vad är stoet VAN VID att göra.. Min donna som är fd tävlingshäst men som blev "hagpotatis" när hon flyttade till mig skulle jag inte kunna rida mer än de 20-30 min någon gång i veckan innan hon skulle säga ifrån..
Och det ser jag bara som en possitiv egenskap nu när hon numera heter "humörshäxan" från de andra :) Visste inte att var vanligt med humörsväningar när det har gått en bit in i dräktigheten:confused:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 877
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka