Hur mycket plats till saker

Joyride

Trådstartare
Hur mycket plats har ni i sadelkammaren, att ha sadel, täcken o saker på?
Räkna till en häst.
Undrar oxå om ni har fler bekvämligheter som wc?

Sv: Hur mycket plats till saker

va har en selkammare på knappt 20 kvm, 3.5 meter till tak.och den är heeeeeeeeelt packad, så mycket det bara går. På ena väggen hänger fyra sadler och under dem fyra selar. Skåp med krokar under på andra väggen. Ligger massa saker även på skåpet. Tredje väggen är hyllor från golv till tak är det ligger täcken. På dörr-väggen har vi krokar. Överrall. Där har vi, träns , körhuvudlag, extra tyglar, hjälptyglar, förbyglar, bröstor,travutrustning. finns 14 hästar i stallet

Vi har på ena väggen plats för 26 sadlar o 2 selhängare. På andra väggen har alla en varsin garderob (12 st). På kortsidan så finns plats för visningtränsen.

Vi har separat torkrum med en lång hängare /häst + utedass.

Jag har en sadelkammare med 6 st sadelhållare. Med 3 sadlar där så går resten åt till täcken. Min hylla är full av täcken. Även torksträcket inne i kammaren har täcken. 90% av alla prylar där tillhör mej. Jag har 1 häst.
Min stallkompis har 2. Ingen wc. Bakom stallknuten får duga då det trycker på. Jobbigt om vintern.. Men nöden har ingen lag.

Jag har en sadelkammare som är ca 12 kvm. fem sadelhängare 2 st för engelska sadlar 3 för westernsadlar, 10 tränshängre, 15 andra krokar, tre hyllor. ett skåp som man kan ha grejjor i, fikabord + tre stolar kaffebryggare, vattenkokare. Täckena hänger vi under trappen upp till höloftet och den är utanför sadelkammaren. Har ett utedass runt kröken, kallt om baken just nu.

Min sadelkammare är inte så stor, men rätt praktisk. Stallet har plats för tre hästar. Sadelkammaren har diskbänk (kall och varmvatten) på ena sidan med skåp ovanför och under där mycket får plats. Ett kylskåp finns också för ev förvaring av medicin (men det använder jag aldrig) Även ett skåp för alla putsgrejor och ett medicinskåp ovanför diskbänken. Har 5 sadelhängare där inne och tror det är 9 hängare för träns. Ovanför tränshängarna finns hylla för hjälmar och andra saker. Flera hjälmhängare finns också. Hållare för spön och småsaker, flera krokar, hängare för stövlar på väggen. Putskrok i taket, en sadelhängare på ställning på golvet där vi putsar och byter schabrak tex. Ett par krokar i taket också där vi hänger täckesgalgar om det finns blöta täcken. Litet men allt finns som behövs. (Element också så det är uppvärmt)
Detta får plats på ca 7-8 kvadrat.
Ingen toalett.

Vi har fyra hästar i stallet. Varje häst har två sadelhängare, två tränshängare samt en garderob(med ca 4-5 hyllor) i standard mått i var. Sen finns även två "klädkammare" som vi delar 2o2 på. Där finns fyra stora hyllor för täcken. Samt fem mindre hyllor för schabrak o andra saker. I klädkammarna finns även extra tränshängare.
I sadelkammaren finns bord,stolar och kaffebryggare och vattenkokare.
Blöta täcken hängs i stallet på täckesgalgar.
Finns inte toalett eller varmvatten.

För lite plats, helt klart.. sadel och foderkammare i ett - ca 8 kvm. Här finns två vanliga sadelhängare och två för westernsadlar. 7 krokar för att hänga träns på, ett antal för mockningssaker och en korg med rykt/omvårdnadssaker. En stol att hänga saker på, småkorkar för linor och småsaker, en korg för scharbrak och en täckeshängare, som det hänger hela 3 utetäcken på, 3 fleece, 2 stalltäcken och ett fodrat regn. Allt på runt 4 kvm, då resterande utrymme används att binda upp häst på vid skötsel. Dessutom får det plats en hundsäng av hö + filt, allt foder (havre, müsli, betfor, lucern)... Westernpaddarna får man lägga ovanpå sadlarna.

TRÅÅNGT! Konstigt sen att man har svårt att hålla ordning där :cool:

Toa finns i boningshuset, 40 meter bort.

vi har en sadelkammare för enbart sadlar, träns och selar.
den är 9 kvm och vi har 15 tränshängare, 3 selhängare och 20 sadelhängare.
torkrummet har en torkplats/häst=15 st och 8 st omklädningsskåp för ridkläder.
sedan har vi inrett 3 st boxar för foder och garderober till alla övriga saker. de är också 9 kvm och man är 5 st i varje box.

övrigt är fikarum, spolspilta, dusch, torrtoa.

Vår sadelkammare är ca 35 kvadrat m. Den är indelad som i olika boxar. alla dock av samma storlek. Vi har två boxar för sadlar, två för täcken, en box för lidor o en för övrigt, saker som inte används så ofta exempel. Vi har åtta hästar men bara två som rids. så det är nog täcken och benlindor som fyller ut hela sadel kammaren.
värme och varm vatten finns.

Min sadelkammare är på 20kvm, hänger 4 sadelhängare...20 träns hängare:o...för mycket träns...och krokar till sadelgjordar m.m.

6 garderober står mot en vägg, där förvaras schbrak, grimmor, grimmskaft, reservborstar, täcken, osv

2 täckeshängare hänger på en vägg över varann.

1 hatt hylla och sko hylla, där det hängar jackor och skor osv.

4 hyllor, där ligger det hjälmar oac lite sånt.

Har även ett fikarum, med litet kök och bord och tv.

Tvättstuga med en WC...:)

Kall och varm vatten finns och sadelkammare, tvättstuga, foderkammare och wc är uppvärmda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 265
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar