hur mycket påverkar färgen era val?

Sv: hur mycket påverkar färgen era val?

mena ju försåss att jag bara träffat kelmi avkommor med bra lynne.

Ok, det är ju vad jag har hört med.

Annars tänkte jag lite på Jaime eller Kuningas Ässä med?:idea:

Men Kuningas Ässä vet jag inte om han är i avel i år? Han har ju annars fått 10 på lynnet och är trevligt byggd och så är han ju svart.
http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=37802

Jaime hade 9 på lynnet tror jag, han har ju vit man men är inte så mörk. I övrigt väldigt trevlig modell tycker jag, men han är ju liten, bara 149 cm.
http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=&image=274378

Hur stort är ditt sto? Och hur stor vill du att avkomman blir? Ska du behålla den själv eller sälja?
För jag förstod på uppfödaren till min häst att det blir allt svårare att sälja finnridhästar under 160-165 cm.
Så hon var rädd att hon skulle bli länge kvar med Silmänpilke som min heter. Men som tur var letade jag häst runt 155 cm så han var ju perfekt för mig!:laugh:

mitt sto ligger på "bara" 156 cm vilket räcker helt bra till mig. är nog tänkt att jag skall behålla avkomman, skall bli min nästa (dressy)häst, min egen fyller 18 i år.

är även intresserad av en ponnyfinnhäst ( är rätt dyra om man måst sälja) så hon betäcktes med ellun-voi förra året, de blev tyvärr inget då

nu har jag dock kommit in på dressyr, så kommer att bli fullstor hingst i år

Klart att färgen har betydelse vid val av hingst, dock så går kvaliteér före! Och jag sa alltid när jag var liten att när jag får min första häst ska det inte vara en brun :) men ack så fel jag hade!
Just nu står en typisk brun halvblodsmamma med sitt väldigt lika bruna 3 veckors föl och mitt andra halvblodssto är riktigt mörkbrunt! Så jag försöker hitta någon annan färg på hingst än just brun ;)
Ska också erkänna att jag är svag för de gula och väntar på en riktigt gul godkänd hingst... ska dyka upp på TAI här i Sverige!

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 492
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 160
Senast: AraSlei
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
754
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka