hur mycket påverkar färgen era val?

Sv: hur mycket påverkar färgen era val?

Haha;)
Precis så tänker jag också!

Och så gillar jag också tecken, tycker att hästar utan tecken ser rätt tråkiga ut...

Tycker jag mä! Hellst ser jag att avkomman får bläs med vit mule och strumpor!! Tycker det är sååå fint. Men nu har jag valt en hingst med nästan inga tecken alls så jag hoppas den ärver det av sin mamma. Fux eller brun spelar ingen roll. Men vill INTE ha en skimmel!!

kl

Om det är likvärdiga hingstar skulle jag alla dagar om året välja skimmel. Jag tycker det är finast, ja, kanske har jag för mycket fritid :angel: Jag skulle köpa en skimmel alla dagar om året också :D

Annars är jag väldigt förtjust i mycket tecken, som ex Briar. Brun eller fux med höga strumpor (gärna över carpus)på alla fyra, bred bläs.

När jag börjar avla kommer nog färgen att vara ganska viktig! :laugh: Absolut inte lika viktig som hingsten i sig (såklart) men färgen och framförallt tecken gör ju mycket! :laugh:

Tycker att det finns två typer utav "vanlig brun"! :laugh:

1. Robin Z brun! :love:
2. "Där var ännu en brun häst brun"! :p:p:p

Sen finns det ju massor av olika nyanser som går ifrån riktigt ljust brun upp till nästan svart, men som ändå inte är "brun brun", dom är oftast snygga! :D

har själv en finnhäst, och då brukar de mest ha en och samma färg... min är dock rödfux ( tycker dock det står fux i allas papper)

drömmen är en riktigt mörk häst men ljus man, har pratat med madam om detta :P dock har hon "isabellafärgat" med sig i paketet, förra fölet här ljusgul med vit man, och jag vill ha en betydligt mörkare häst.

sen måst ja ju även tänka på att hingsten skall ha lynne minst 8 (pga madams humör) och bra ben

Måste säga attjag har valt hästar på grund av dess otroliga skönhet och kanske kicken av lite danger vem vet?
Det funkade INTE det var inte hästens fel utan ägaren som var lite speciell och jag 15 år pallade inte riktigt med att min skönhet atackerade mig.
Den FÖRSTA häst jag valt som inte var så vacker på utsidan men så otroligt fin på insidan blev en av dom vackrate jag haft insidan ut!
Han har verkligen varit fula ankungen och nu är han en riktig svan :)
Har hästen det inte på insidan håller det inte i längden. Är hästen vacker på insidan så växer det fram med rätt ägare!

kl

Att jag faktiskt väljer hingst efter färg är väl knappast någon nyhet. ;)

Till min gula så skulle jag aldrig komma på tanken att använda en skimmel, det är ju rent slöseri med vacker färg om den blir gul och sedan skimlar. :o
Till min röda undviker jag helst röda då jag inte är särskilt förtjust i de röda, men jag skulle heller inte rata en fux hingst helt till henne.

Vad gäller de gula hingstarna så kan jag tänka mig att använda samtliga som är godkända*, men bara till passande ston.
Även om jag "färgavlar" så finns det ingen mening att sänka sin standard till noll, men då är det heller inte i mina ögon avel utan produktion.
Hingsten mitt Bernstein sto är dräktig med nu har gjort ett klart godkänd 70dagars prov, har meriter och är frisk, kry och utan defekter. Dessutom är han trevlig mentalt och lämnar vackra och lika trevliga avkommor. Dessutom godkänd i huvudstambok och inte i nåt palomino-trams-förbund/register/förening.
Men hade han varit brun, ja då hade jag aldrig ens tittat på honom, det erkänner jag rakt av. MEN vill man nu nischa sig och avla på färg så finns det inte så jäkla mycket att välja mellan och då tar jag det bästa av det som är tillgängligt.

På bra ston och om några generationer så kan man faktiskt kanske ha fått fram en riktigt bra, färgad herre som kanske uppfyller kraven för att godkännas i ridhästförbunden.

*med godkända menar jag de som genomgått något slag riktigt bruksprov inget som kan liknas med 3 årstestet..... :angel:
Alltså det svenska, 30 resp 70 dagars etc, sådana som bedöms av riktiga domare.

Jag har alltid önskat mig en svart springare typ Black Beauty.....men har tre fuxar i hagen:angel:

Då vi skaffade föl valde jag naturligtvis en svart snygging till pappa men det blev en fux med mycket vitt:angel:

Nu skulle jag aldrig vilja ha någon annan i hagen hon är mitt lilla hjärtegryn full av bus och kärlek.

Egentligen är det nog min sagobild som ska se ut på ett visst vis men i realiteten har pållarna mer valt oss och då har det varit de egensinniga fuxarna som fastnat för oss..:D

Men hellre fux än ljusa....har nämligen haft en sådan också...oj, vad man fick tvätta den magen. Han var en riktig skitgris som kastade sig i första bästa lerpöl eller gödselhög..

Kontentan av detta är att personlighet och övriga plus sannolikt får högre prioritet när det väl gäller (för mig).:idea:

jag måste medge att färgen har en viss betydelse.skulle det finnas en hingst som med mitt sto kan ge en massa olika färgvarianter, skulle jag välja den, framför en som med 50% ger fuxföl och 50% rödblack.
men , MEN eftersom fuxhingsten är ett läckrare val för övrigt, skulle jag ändå välja den, trots att fölet blir endera fux (gillar inte så mycket) eller röblack(gillar,men har redan...)

herregud så jag svamlar..:o men summasummarum, färgen har betydelse, men avgör inte valet !!

Färger är ju alltid en kul grej, men hingstens egenskaper är ju desto viktigare...så man får en häst vars framtid och egenskaper motsvarar det man tänkt.Sen är det ju inte alltid man får den färg man önskat sej, såvida inte hingsten själv är homozygot.

Om det finns två likvärdiga hingstar som har de egenskaper jag vill ha så kan jag nog låta färgen avgöra ja.

Men.....

drömmen är en riktigt
mörk häst men ljus man, har pratat med madam om detta :P dock har hon "isabellafärgat" med sig i paketet, förra fölet här ljusgul med vit man, och jag vill ha en betydligt mörkare häst.

Men då ska du ju betäcka med Lorentso! Förutom färgen har han ju riktigt bra ridegenskaper, främst dressyr då.
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=&image=34320
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=&image=114913

Min 2-åring har ju honom som pappa, mamman är ungefär sån fux som din.

Min har ju inte så jätteljus man men mörk är han i alla fall. Och har bläs och 3 vita strumpor.

P2130346.jpg

P4130427.jpg

P4130431.jpg

jösses vilken vacker hingst de var. kommer nog att bli den i år. hade egentligen tänkt betäcka med karl-hemming, men han är ju ej i avel i år. men dessa två är ju halvbröder :P

Karl-Hemming verkar ju vara liite lättare i typen än Lorentso, men i övrigt kanske det inte spelar så stor roll vilken du väljer. Beror på hur ditt sto är i kroppen. Är hon minsta lilla sabelbent skulle jag inte ta en Kelmi-son öht.

Lynnet är ju också bra på båda.

Den ljusa manen kommer väl från Kelmi så chansen att få den är väl ungefär lika stor oavsett vilken du väljer. Min 2-åring har ju grå man och svans men den har han fått från sin farmor Natso.

Men är Karl-Hemming inte i avel så är väl valet lätt iofs:laugh:.

Jag tycker färgvalet är lite halvviktigt, men det är inte det första jag kollar på direkt.
Nu har jag inte betäckt min än, men jag kollar på hästar som passar mitt sto bäst, sen när jag har x antal förslag, ja då kanske jag börjar sålla via färgen.
Lite dumt att sålla bort en superhingst bara för att den råkar ha fel färg.

Jag har ju bestämt mig för att få ett fuxsto, så som tur är så är min nuvarande favorithingst fux. :angel:
Men när det väl blir betäckning så kanske man ändrar sig. Gångarterna kommer vara viktigare för mig än färgen.

Gillar uttrycket en bra häst har ingen färg, det stämmer verkligen. Samtidigt som jag kan undra om det är en ren tillfällighet att jag har en svart och en vit springare precis som jag ville när jag var liten och nu blev det så. hmm...

Sen gillar jag fuxar mer och mer så det kanske blir en sån oxå i framtiden :). vem vet?

behöver en med superlynne, för att väga upp min lilla dams humör. hon har en ganska typisk travarform om man säger så, planerar dock att avla fram ett dressyrföl
min är ju rödfux, medans förra fölet är isabellafärgat så chansen på ljus man finns från båda sidorna då.
och iom att jag delar stall med heming så vet jag hurudat lynne kelmi hingstar ger, har även träffat på avkommor av apeli som oxå fanns i släkten.

behöver en med superlynne, för att väga upp min lilla dams humör.

Men är det inte så att fölet ofta får mer av stoets lynne än av hingstens? Iom att fölet ändå går med stoet i 6 månader minst och präglas av henne.
Och har man riktig otur får fölet bara "dåligt humör" gener... Så det är väl alltid en liten risk att avla på ett sådant sto. Men hon har väl goda sidor också hoppas jag?:)

Min hästs mamma lär f.ö. också vara rätt skarp, speciellt som unghäst, men min verkar betydligt mjukare och formbarare, så det har han väl fått efter sin pappa.

och iom att jag delar stall med heming så vet jag hurudat lynne kelmi hingstar ger, har även träffat på avkommor av apeli som oxå fanns i släkten.
Hur menar du då? Har du träffat på kelmi-avkommor med dåligt lynne. Eller hur menar du?

mena ju försåss att jag bara träffat kelmi avkommor med bra lynne. likadant som jag ännu inte träffat på en "snäll" vinkaus avkomma. som för övrigt är far till mitt sto. hon kan vara rätt grining i hantering, men är helt underbar att rida, och totalt orädd.

är nog på jakt efter en liten mörkare, lutar mot att de blir lorentso, han värkar ha de som jag söker efter (utan att kosta en förmögenhet)

att hemming ej är i avel i år beror på ägarbyte

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 492
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 160
Senast: AraSlei
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
754
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka