hur mycket påverkar färgen era val?

vinkelina

Trådstartare
sitter och tittar på en hingst till mitt sto (svårt som vanligt) skulle vilja ha nått lite mer ovanligt, så trots att hingsten har bra stam så har ja klickat bort den om den bara varit "vanlig brun"

Sv: hur mycket påverkar färgen era val?

Den enda gången färgen gör någon skillnad för mig är när jag har två likvärdiga kandidater. Då måste erkännas blir nog ofta färgen som avgör valet. Men inte annars utan det är i sista sållningen som färgen kan komma in.

Jag tycker att en snygg häst har en snygg färg.

Jag önskar kanske inte skimmel eftersom jag är lite bekväm av mig men jag tycker att andras skimlar är fina.. Framförallt nu när jag har ett gulbrunt sto i avel så väljer jag bort skimmel om den inte heter Silvermoon.. ;)
/U

vaddå vanligt brun förresten? Brun är nog världens vackraste färg i mina ögon.. Har 3 bruna bönor här hemma i lite olika nyanser ;)
/U

Jag har bara varit involverad i två val av hingst, en gång då vi skulle betäcka vår shettis, jag var 9 år och andra gången var för 9 år sen då min hästs mamma skulle betäckas.

Båda stona var min mammas, men jag var med och bestämde hingst och ingen av gångerna var färgen viktigt, förutom att vi på connemaran ville vara säker på att hngsten inte hade något gulanlag eftersom stoet var isabell.

Jag vill någon gång i framtiden betäcka min häst och då kommer färgen på hingsten spela roll, då jag helst skulle se att fölet inte blev en skimmel.
Men skulle den perfekta hingsten vara skimmel så skulle jag strunta i det. :)

Men hur kul skulle det inte vara med en isabell!
Min Roisin ett par veckor gammal:

Kram, Maya

Jag håller med dej, helst ingen skimmel, men heter den Silvermoon så är det OK.:D

Och även andra inlägget; Jag har också 3 bruna ston. Brunt är jättefint!!:banana:

Jag vill inte ha fux. Hur fånigt som helst och som ni säger, en bra häst har ingen färg, men jag vill ändå inte ha fux. Skulle det dock vara så att rätt hingst för mitt sto är fux så skulle jag inte tveka, så dum är jag ju inte. Skulle det på ett smidigt sätt gå att lösa med Baluobet till ett av mina ston i framtiden så skulle jag ju bara bli glad.

Men finns det likvärdiga hingstar så väljer jag inte fuxen! ;)

Här hemma är det 7 av 7 bruna! En är betäckt med brun hingst och en med skimmelhingst!

Jag vill helst inte ha fux. Visst om hingsten känns som den absolut perfekta men råkar vara fux, då skulle jag inte dra mig ur pga det, men jag väljer hellre någon annan om det finns fler kandidater.

/L
(med fuxsto i hagen :angel:)

Jag väljer egentligen inte efter färg,men gärna efter tecken :o
Dock väljer jag bort bruna om det finns likvärdiga i annan kulör,och det finns det ju tack o lov.+att jag är sen många år tillbaka van vid att fredagsjobba ;):D Vad ska man göra en fredag om inte tvätta skitiga svansar på skimmlar och gulingar. Om någon undrar så tvättas dom även på fuxar och ev.bruna men bara varannan fredag.

Eftersom jag har ett isabellsto och gärna vill att färgen ska bevaras bland halvbloden tycker jag det är ganska viktigt vilken färg hingsten har, förutom alla andra egenskaper då såklart.

Men hade jag haft ett vanligt brunt sto hade jag inte brytt mig det minsta, förutom då möjligtvis att jag inte gärna vill ha en skimmel.

Jag gillar till exempel Majim G skarpt, men han verkar inte nedärva nåt fuxanlag så han går bort. Likaså Aerline H, jag skulle gråta blod om man nu fick en isabellfölis som började skimmla.

Men som sagt, det är lite för man har ett isabellsto från början och vill att färgen bevaras, hade jag haft en annan färg på stoet hade det inte spelat någon roll, och jag hade aldrig enbart valt en hingst för hans färg.

Medvetet väljer jag aldrig bort en hingst pga hans färg.
Men min favoritfärg är fux, och för mig är magkänslan väldigt viktigt, detta gör att jag i slutändan troligtvis nästan jämt väljer en fux, om det inte är nåt som är riktigt riktigt snyggt och speciellt.

Så det blir ju ändå att man väljer, fast inte medvetet.

Vet dock en brun herre som jag gäääärna skulle betäcka allt jag har med, men han är så dyr så det går inte :D

Jag vill helst inte ha en skimmel.Ändå har jag betäckt med både Roderick,Camaro M,Cardento och Corlensky :)

Alla gånger har de resulterat i skimmelföl.Det är så tråkigt när det kommer ut ett föl med superfin brun eller svart färg och man redan ser på den där riktigt fina skarpa färgen att "Nä den kommer att bleka av eftersom den har en sån fin djup färg".Efter ett par dagar ser man de vita stråna på ögonlocken :cry:

Men de blir fina individer ändå.

Jag har en bekant som tar hem mycket hästar från Holland.Där väljer de helst svarta med mycket tecken eller "isabellfärgade" eller helsvarta.Mörkbrun med mycket tecken går också bra.

Brun utan tecken tar de inte in oavsett tävlingsresultat då den inte går att sälja snabbt för bra pengar!Skimlar tas in om de inte är flugskimlar.Så detta med färg är nog viktigare än vad man kan tro.

Brun är ganska trist och vanligt...men skulle man snubbla över en goding så struntar jag nog i det. Skäckar tycker jag är svårt, det "ställer till det" med extriören, alltså att kunna se hur hästen ser ut på "riktigt". Kohästar brukar de kallas här hemma...lite gulligt. Men visst finns det måånga snygga skäckar, har haft en isabellskäck...mums!

Det viktiga är väl vad som finns mellan öronen och inte vad det är för färg på kroppsluddet, men det allra härligaste är om man hittar en superhjärna i snyggt fodral

Geronimo med 3 fuxar, 1 kolsvarting och 1 skimmel

Jag väljer varken bort eller till hingst pga färgen, men visst ger det pluspoäng i kanten om hingsten är svart, skimmel, gul, svettfux eller någonting annat än brun eller rödfux. Jag gillar skäckar och i rätt miljö hade jag valt skäckhingsten framför en brun, om de annars var likvärdiga.

På den tiden jag köpte och sålde hästar för mitt levebröd älskade jag svarta och gula. De såldes utan att man behövde "sälja" dem. Skimmlar säljer också alltid bra. Bruna och fuxar, speciellt utan färg, är mycket mer svårsålda. Skäckar säljer bra, men de har en speciell marknad.

Jag har inte haft färg i tankarne hittils på de 3 betäckningar, snart 4, som jag har valt. Men.. Skulle det dyka upp en gul hopphingst, skulle jag vrida och vända på mina kriterier tills jag skulle lyckas få honom att passa mitt sto:D

Jag vill helst slippa skimmel, skäck och gult. Men skulle aldrig välja bort den perfekta kanditaten på fel färg.

Jag tycker att brun, brun utan tecken är snyggast, men det får inte bli ngt mörkbrunt utan skall vara just riktigt brunt. Fux näst finast och sen svart.

Tänk så olika smaken kan vara.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 492
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 160
Senast: AraSlei
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
754
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka