Sv: Hur mycket och vad åt/äter Era 5 månaders?
Silverkedjan skrev:
Livsmedelsverket har tillsammans med Expertgruppen i Pediatrisk Nutrition och i samråd med Socialstyrelsen och Socialdepartementet tagit följande ställningstagande:
"Den första tiden är bröstmjölken barnets bästa näring. De flesta barn klarar sig utmärkt på enbart bröstmjölk de första sex månaderna av sitt liv. Från ungefär sex månader bör amningen av näringsmässiga skäl kompletteras med annan föda, men det är fördelaktigt om bröstmjölken utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre."
http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
Ibland Tim tycker jag att du blir lite väl enkelspårig och dömande. Kom ihåg att alla inte är lika kunniga som du och många är väldigt känsliga när det gäller deras moderskap. Du har alldeles säkert rätt i det du skriver, men är det verkligen värt att några stackars osäkra mödrar osm följt sina BVCsköterskors råd om smakportioner från 4 månaders ålder, blir halvt hysteriska över att de "gjort fel"?
Mina barn kommer väl förmodligen inte ens att överleva, eftersom jag inte lyckats amma dem. Eller?
Det finns ju faktiskt vi som inte lyckas med amningen av olika skäl, vissa av oss har "exteriöra" problem, andra har inte bröstmjölk så det räcker. Men vi gör så gott vi kan ändå!
Min BVCsköterska har också rekommenderat smakportioner från 4 månaders ålder, till alla mina 3 barn. Är det för att de ändå inte ammats eller är det av gammal vana?
Jag tror faktiskt att våra barn överlever, den rekommendationen har väl hängt med sen urminnes tider, så SÅ fel kan den inte vara. Vi har ju inte direkt vanvårdat våra barn!
För övrigt är jag helt övertygad om att min son inte hade varit nöjd med enbart amning vid 6 månaders ålder heller, för redan DÅ åt han stora mängder av annan mat. Och det går då rakt ingen nöd på honom, min lilla 10-kilosklump!