Sv: Hur mycket MJ?
Ja tack.
Räkna på KPG på de andra men tänk på min gamla som hade fång i våras.
Ingen fara med KPG på den heller, även fånghästar ska ha sin kvot och sitt proteinbehov fyllt (men man ska inte överdriva och de ska inte få bli feta)
Thinker och unghästen kan få hack men jag är ändå tveksam till de andra just pga luftrören. Har du nån erfarenhet om de reagerar med hosta, de som är känsliga?
Har en dammkänslig/dammallergisk dam i stallet. Hostar av hö hur fint det än är. Äter hack utan minsta lilla problem. Nu ska man ju inte säga att det är si eller så pga hur EN häst reagerar, men klarar de hö borde de klara hack. Ser du att det inte funkar så får du väl ge dem pellets och valacken får käka upp hacket, du kan ju börja med att bara köpa en säck?
Havrehalm att ge i hagen? Vad tycker du om det?
Helst inte
Halm innehåller MJ men nästan inget protein, vilket gör att halm sänker kvoterna. Men det går ju att räkna med halm i foderstaterna, dvs ha en kvot som ger utrymme för halmätning. Och det är mycket bättre med halmen än det där höet, eftersom hur kassa värden man än får på protein i hö, så brukar MJ-värdet ligga ganska still, och överstiga halmens. Nu räknar jag förslag utan halm, så kan vi ta den diskussionen sen och se till att det finns utrymme för det sen om du vill, när du sett hur det känns med förslagen och så =)
Tyvärr så bokade jag upp mitt hösilage, innan jag fått analysen. Men man lär sig alltid.
Vad tycker du är ett bra analysvärde?
Nästan hopplöst att få ett analysvärde som är optimalt både för unghästar och vuxna, lättfödda och svårfödda. Det optimala är ju att hästen på fri tillgång äter så många kilo att den får allt MJ den behöver därifrån. Är det bara en bra kvot på hösilaget så är det bara att luat sig tillbaka och räkna pengar sen. MEN, den svårfödda hästen som behöver 100 MJ per dag och den lättfödda ponnyn som behöver 40 MJ per dag är svårt att få att funka på samma hö om de får äta fri tillgång.
Så det du ska titta på är i första hand KVOTEN mellan SRP/MJ. Den ska vara minst 6. Det blir dock för låg kvot för en unghäst tex, men det är inte spec svårt att med lite kraftfoder höja det. Är kvoten 7 passar det de flesta vuxna med. Så det JAG söker är en kvot på (minst) 7. Och så vill jag INTE ha ett MJ-värde över 8.
Ett räknaex. Hösilaget jag har har 6 MJ/kg foder och 42 gr SRP/kg foder. Kvoten är alltså 7.
Valacken behöver en kvot på 7, och ungefär 75 MJ. På fri tillgång äter han ungefär 15 kg hösilage. Det ger 15*6 = 90 MJ. Han får alltså i sig mer MJ än han behöver, men kvoten är bra. Det OPTIMALA värdet för honom är 5 MJ/kg foder och en kvot på 7. Då äter han precis lagom på fri tillgång.
Unghästen å andra sidan behöver drygt 100 MJ. Hon äter ca 13 kg hösilage på fri tillgång. Det ger 13*6= 78 MJ. Hon måste alltså ha cirka 22 MJ från kraftfoder. Sen behöver hon högre kvot än tabellhästen med, och bör ha en kvot på 8. Så där får jag höja kvoten lite (väldigt lätt dock eftersom den är såpass bra från början sas). Det OPTIMALA värdet för henne vore 7,6 MJ/kg foder och en kvot på 8.
Det optimala värdet för valacken är alldeles för lågt för åringen, och det optimala för åringen är alldeles för högt för valacken.
MEN, mitt hö ( 6 MJ och 7 i kvot) fungerar utan problem för båda två. Valacken får endera fri tillgång och blir lite rund, eller så får jag begränsa hans intag lite (jag kör med första alt). Och unghästen får större delen av sitt intag från hösilaget och så kompletterar jag med kraftfoder, men det blir inte bökigt utan är LÄTT att få till det.
Och måste jag välja så tar jag hellre ett värde så nära valackens optimala som möjligt än unghästens optimala. För det är enklare att ovanpå unghästens fria tillgång lägga på, än att tvingas ge valacken en begränsad stråfodrgiva för att hålla ner hans MJ.
I år är det en kompromiss, det är inte optimalt MJ-värde för någon av hästarna, men eftersom kvoten är bra och valacken får bli lite rund, och det är enkelt att lägag dit det som fattas på åringen så är jag jättenöjd.
Så, i första hand kvoten, och i andra hand MJ. Men jag tolererar MJ upp till 8 MJ/kg foder, huvudsaken är att kvoten är bra. Vill man INTE ge fri tillgång (vilket för MIG är väldigt viktigt då jag har hästana ute långa dagar samt kallstall, och tycker hästar ska kunna äta hela tiden) kan man tolerera högre MJ.
Det du inte behöver vara rädd för är en hög kvot, hellre 'för hög' än för låg.
Ska räkna åt dina pållar strax, ska bara gå och ta in och fodra mina egna små raringar först =)