Hur mycket MJ?

Sv: Hur mycket MJ?

Pinky - jo vet att Bobergs leverera lucern till Krafft.

Kraffts hack och pellets har exakt samma värden. Bobergs pellets (inte hittat hacl frånd em) har exakt samma MJ och protein som Krafft, däremot skiljer sig mineralerna en aning (marginellt högre i Bobergspelletsen)

Sissu - det är alltså lika lättupptagligt eller vad mans ka säga om det är från hack som pellets, så jag vinner inget där? (Värdena desamma som sagt)

Hartoghacket innehåller färskskuren lucern, färskkuren havre, klöver och melass.
10,5 MJ/kg foder
152 gr råprotein/kg foder (de jävlarna anger inte SRP, men råprot är jmfbart med Bobergs/Kraffts lucern. Dock innehåller ju hartogs mer än bara lucern och melass)

Jag ger eg hellre hack än pellets (för då slipepr jag blöta), men jag vill inte ge foder som jag inte vet vad halten SRP-ligger på =/ Det är en LÖJLIGT detaljerad analys på Hartoghacket, utom just då SRP..
 
Sv: Hur mycket MJ?

Men om hästen går ute i hagen och äter massa gräs om dagarna kan man väl inte veta hur många MJ den får i sej om dagen? Då måste man ju höfta?
I min hage är det fortfarande en massa högt, grönt gräs, om än något frostnupet vissa dagar. Omöjligt att räkna på.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Snälla, är hippocampus en sida på internet? Hur lyder adressen?
 
Sv: Hur mycket MJ?

knasan skrev:
Men om hästen går ute i hagen och äter massa gräs om dagarna kan man väl inte veta hur många MJ den får i sej om dagen? Då måste man ju höfta?
I min hage är det fortfarande en massa högt, grönt gräs, om än något frostnupet vissa dagar. Omöjligt att räkna på.

Räkna med noll på det gräset du, det innehåller i princip ingenting den här tiden på året, mer än sysselsättning och bukfylla.

Hippocampus är en sida på nätet ja, men jag vet inte adressen eftersom jag inte använder den.
 
Sv: Hur mycket MJ?

"Sissu - det är alltså lika lättupptagligt eller vad mans ka säga om det är från hack som pellets, så jag vinner inget där? (Värdena desamma som sagt)"

Jopp! Om man inte skall ta med att en del säger att pelletsen inte klassas som grovfoder men hacken gör det om man nu vill basera sin foderstat med grovfoder, men det låter jag vara osagt för mig är det bara en skillnad där. Pelletsen är ihopkluddad med lite mer mellas medans hacket inte är det som jag ser det så ingen skillnad.


MVH/
 
Sv: Hur mycket MJ?

Alexandra_W skrev:
Vill du ha hjälp att räkna får du hojta =)


Hojt hojt. Ja jag räknade på det och kvoten blev i alla fall bara 4. På båda.
Försökte räkna via freefarm men det var rörigt.
Kan du hjälpa mig?
 
Sv: Hur mycket MJ?

sissu skrev:
"Sissu - det är alltså lika lättupptagligt eller vad mans ka säga om det är från hack som pellets, så jag vinner inget där? (Värdena desamma som sagt)"

Jopp! Om man inte skall ta med att en del säger att pelletsen inte klassas som grovfoder men hacken gör det om man nu vill basera sin foderstat med grovfoder, men det låter jag vara osagt för mig är det bara en skillnad där. Pelletsen är ihopkluddad med lite mer mellas medans hacket inte är det som jag ser det så ingen skillnad.


MVH/

Hon står ju på fri tillgång på hösilage (äter 12 - 14 kg/dygn) så just ur den synpunkten spelar det nog ingen större roll. Och det går ju fortare att äta upp pelletsen eller hacket. Så ska det bytas så är det ju för att JAG ska slippa blöta lucern. Men vad sjutton, det överlever jag hellre än behöva åka och köpa hack på Odal (är julite skeptisk till Hartoghacket som sagt om de inte presenterar SRP)
 
Sv: Hur mycket MJ?

mimus skrev:
Hojt hojt. Ja jag räknade på det och kvoten blev i alla fall bara 4. På båda.
Försökte räkna via freefarm men det var rörigt.
Kan du hjälpa mig?

Javisst!

Det jag vill ha är: Analysvärdena för höet (inkl mineralerna).

Vad den vuxna hästen väger, hur stor den är och vad för typ om du inte vet vikt, samt vad den gör för något (hur mkt den arbetas). Samt om du generellt upplever honom som lätt eller vsårfödd eller så.

Vad åringen beräknas väga som vuxen samt ras. Samt om du upplever som lätt/svårfödd.

Har du haft en foderstat innan (mer än bara några veckor) där de varit i bra hull får du gärna skriva den så kan jag ta MJ därifrån. Dock måste jag då ha KILOGIVOR, inte decilitrar eller litrar.

Sen kan jag räkna åt dig =)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Tack snälla!
Börjar med hösilaget 55 ts?, 9,5 MJ, 38 Smrp, 2,7 ca,1,9 p, 1,0 mg, ej på selen.

Vuxna hästen, ca 630 kg+-50kg pendlar i vikt. 164 cm, halvblod.
Tränas msv dressyr, ca 30 min skritt, 15-20 min arb i snitt/dag.
Tycker han är normalfödd, men har väldigt hög förbränning vid arbete pga mycket energi. Därför kan han tappa hull om man inte har koll.

Får nu: fri tillgång hösilage ca 8-10 kg, resten hö ca 4-5 kg med dåliga värden = halm.
2 kg hippo basic
0,2 kg betfor
20 g miner blå, ska byta till hippoplus för där finns vitaminer.
ca 0,2 kg havre (blir helstollig på mer men ökar vid hårdare träning+tävl säsong.)
0,5 kg lusern pellets men funderar på att ta hippoalfa istället 135 Smsp

Unghästen, sto, halvblod, väger nu ca 430kg, beräknad storlek 167 cm, 550 kg enl uppf men jag gissar nog på 600+. Lättfödd.

Får höslilage ca 8-9 kg, resten hö se ovan ca 5 kg. Är nog för snäll men hon är ute mycket och får i hagen 2ggr dag utöver vanliga fodringarna.
1 kg krafft protein
1 kg hackad lusern
50 g miner blå + 10 ml multi vitamin
Funderar på att byta ut krafft proteinet mot krafft breed som hon fick förra året för där finns vit + mineral och då behöver jag ej ge det extra.
Kan tilläggga att förra året fick hon havre men blev för "hottad" på det.

Har alla analysvärden på kraftfodren om du vill ha.
Väntar med spänning.
 
Sv: Hur mycket MJ?

mimus skrev:
Tack snälla!
Börjar med hösilaget 55 ts?, 9,5 MJ, 38 Smrp, 2,7 ca,1,9 p, 1,0 mg, ej på selen.

Vuxna hästen, ca 630 kg+-50kg pendlar i vikt. 164 cm, halvblod.
Tränas msv dressyr, ca 30 min skritt, 15-20 min arb i snitt/dag.
Tycker han är normalfödd, men har väldigt hög förbränning vid arbete pga mycket energi. Därför kan han tappa hull om man inte har koll.

Får nu: fri tillgång hösilage ca 8-10 kg, resten hö ca 4-5 kg med dåliga värden = halm.
2 kg hippo basic
0,2 kg betfor
20 g miner blå, ska byta till hippoplus för där finns vitaminer.
ca 0,2 kg havre (blir helstollig på mer men ökar vid hårdare träning+tävl säsong.)
0,5 kg lusern pellets men funderar på att ta hippoalfa istället 135 Smsp

Unghästen, sto, halvblod, väger nu ca 430kg, beräknad storlek 167 cm, 550 kg enl uppf men jag gissar nog på 600+. Lättfödd.

Får höslilage ca 8-9 kg, resten hö se ovan ca 5 kg. Är nog för snäll men hon är ute mycket och får i hagen 2ggr dag utöver vanliga fodringarna.
1 kg krafft protein
1 kg hackad lusern
50 g miner blå + 10 ml multi vitamin
Funderar på att byta ut krafft proteinet mot krafft breed som hon fick förra året för där finns vit + mineral och då behöver jag ej ge det extra.
Kan tilläggga att förra året fick hon havre men blev för "hottad" på det.

Har alla analysvärden på kraftfodren om du vill ha.
Väntar med spänning.

Gör unghästen något arbete?

Tycker du de är i bra hull osv på de foderstater de får nu?

(Ang selen i hösilaget så räknar man med noll i hö och hösilage vad det gäller selen.)

Vad i hela världen är Hippoplus? Värdena på det? (ca, P, Mg och selen vill jag ha)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Utgått från dina tidigare foderstater men dels fixat kvoten, och också försökt få det så du ska få in vitaminer och mineraler enkelt, samt kunna ha samma foder till den äldre och den yngre. Det här är dock INTE billigaste foderstaten, men du får ha synpunkter om du vill så kan jag räkna om.

Valacken:

11 kg Hösilage
2 kg Krafft Lucern HACKAT STRÅ (hack, inte pellets)
1,5 kg Krafft Pluss Grön (fd Krafft Breed)

137 MJ (136.5)
SRP/MJ 6,8
Ca/P 2,1 (2,07)
Ca/Mg 3,3 (3,27)

Selenbehov täckt med marginal.
Ge sjutton i att ge det där skithöet dock, det ställer nog till mer än det ger fördel. Finns det analys på det?

Ca/P kvoten är hög, mycket beroende på lucernet men hjälps till upp av Breeden/KPG. Vill du justera den ge 2 m¨tt fosforbalans. Alla mineraler är dock täcka med råge (utom fosfor som är precis täckt) så det är bara om du vill hyfsa kvoten.

Åringen då:

9 kg hösilage
1,5 kg Krafft Lucern Hackat strå (INTE pellets, hack!!)
1,5 kg Krafft Pluss Grön (fd breed)

113 MJ
SRP/MJ 7
Ca/P 2
Ca/Mg 3,15

Du har täckt mineralerna med råge, selenbehov täckt med rejäl marginal. Och iom KPG har du dina vitaminer där med. Hög Ca/P-kvot från hack och viss del breed dock.

Det här är inte billigaste foderstaten, men en av de lättare eftersom dus lipper fippla med tillskott och vitaminer och så, och har samma foder till båda.

Låt dock bli det där 'halmhöet' om du inte hara analys på det, du har som sagt kass kvot nog i ditt hösilage för att blanda in ännu mer foder med kass kvot..

Så, nu får du önska, gnälla eller falla i salig trance ;)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Du är snabb du!
Fråga 1: Varför hack? Ger inte gärna det till valacken pga att han har känsliga luftrör och även är opererad för struppipnig.

Höet är av god hygienisk kvalitet, men slagen sent varav smrp torde ligga på ca 20. Ingen näringsanalys gjord
Istället för att slänga ut halm i hagen, brukar köpa Brunnsbergs melasshalm, så är det mer som sysselsättning, nu när snön kommit.
I min fantasi är det bra att de har att äta mest hela tiden.

Jag har fler hästar så målet är att istället att få in unghästen i de andras foder, än tvärt om. Men det visste ju inte du. Hon får kosta de här viktiga åren.

Har tidigare fodrat med fibergi, men just i år bestämt att ändra foder. Fibergi kostar 6 kr kg och krafft goov på ca 4,70 hippobasic på ca 4,10 tror jag.

Hm, funderar på vad som är bäst för hästarna.

Häst nr 3 är valackens mamma 27 år. Hon är liten 155 cm, får lika mycket grovfoder som de andra och 0,5 kg fibergi, vågar ej ge pelleterat till henne för hon har ont i framtänderna.
Nr 4 är en thinkervalack 10 år, 490 kg, synnerligen lättfödd, och får 6 kg hösilage + hö ute med unghästen, några nävar hippobasic+ betfor.
Har fått 2 hinkar vitablock som man tydligen ska ute i hagen för fri tillgång, men efter att jag ville räkna foderstater så får Charlie, thinkern och min gammla ha det i sina boxar på prov.

Jaha, vad säger du om det. Ska jag göra det lätt för mig och falla i salig trance eller be om ett nytt försök?

Orkar du?
 
Sv: Hur mycket MJ?

Fråga 1: Varför hack? Ger inte gärna det till valacken pga att han har känsliga luftrör och även är opererad för struppipnig.

För att tillgodose TS-behovet för hästarna, som inte täcks av bara hösilagegivan (hos valacken, unghästen går det bra än, upp till 490 kg är det okej).

En annan fördel med hacket (men inte huvudanledningen till att jag propsar på det) är för att det tar längre tid att pilla i sig och ger större volym per kg än pellets. Så de har att äta längre tid.

Höet är av god hygienisk kvalitet, men slagen sent varav smrp torde ligga på ca 20. Ingen näringsanalys gjord
Istället för att slänga ut halm i hagen, brukar köpa Brunnsbergs melasshalm, så är det mer som sysselsättning, nu när snön kommit.
I min fantasi är det bra att de har att äta mest hela tiden.

Din fantasi har helt rätt, idealet är om de har stråfoder hela tiden. MEN, står man där med kassa värden så måste man bita i det sura äpplet och inse att det inte går att ha det idealiskt. Och halm eller ett hö med lågt SRP (men normalt MJ, som det brukar vara) SÄNKER din redan låga kvot än mer. Således får du hästar med proteinbrist, och ska du ge den där halmen/dåliga höet måste du peta i dem ÄNNU mer proteinkraftfoder för att hålla kvoten och då har du sådana fantasisummor MJ att det börjar bli tragiskt, dessutom blir det dyrt.

Så, tyvärr, i ditt fall så får du glömma idealet (alltid strå att tugga på) och istället försöka så gott det går med det du har. Och till nästa år KOMMA IHÅG hur meckigt det var och köpa ett hösilage med värden som lämpar sig för fri tillgång ;)



Jag har fler hästar så målet är att istället att få in unghästen i de andras foder, än tvärt om. Men det visste ju inte du. Hon får kosta de här viktiga åren.

Okej, fast du behöver proteinkomplettera alla hästar. Om du vill göra det med hack och breed, bara breed, soja, Krafft protein elelr vad det nu är kan du ju välja själv. Men alla hästarna måste proteinkompletteras. Och om du då vill ha ett med mkt mineraler och vitaminer i är Breed bra. Men det går umärkt att ge annat proteintillskott samt mineral + ev vitamin om du vill. Eller ge olika hästar olika mat.

Har tidigare fodrat med fibergi, men just i år bestämt att ändra foder. Fibergi kostar 6 kr kg och krafft goov på ca 4,70 hippobasic på ca 4,10 tror jag.

Fibergi har tyvärr ingenting i sitt sortiment som är tillräckligt proteinrikt för ditt hösilage, så du kan ge fibergi om du vill men du måste i alla fall proteinkomplettera.

Hm, funderar på vad som är bäst för hästarna.

Såvida de tål allt (soja t ex) så spelar det ingen rollf ör hästarna sålänge de får sitt TS-behov tillgodosett och foderstaten är i balans. Utan det är DU som bestämmer hur mkt du vill pytsa och blanda, hur mycket det får kosta etc.

Häst nr 3 är valackens mamma 27 år. Hon är liten 155 cm, får lika mycket grovfoder som de andra och 0,5 kg fibergi, vågar ej ge pelleterat till henne för hon har ont i framtänderna.

Hon har proteinbrist hon med. Och du måste byta ut fibergin. Du kan ha henne med på hack + KPG (pelleterat men du kan ju blöta det) med. Eller på nåt annat, men fibergit räcker inte. Och hons ka inte heller äta av det där höet. Vad väger hon? hur är hon i hullet? (äldre hästar brukar kräva högre SRP/MJ-kvot).

Nr 4 är en thinkervalack 10 år, 490 kg, synnerligen lättfödd, och får 6 kg hösilage + hö ute med unghästen, några nävar hippobasic+ betfor.

Samma sak där med proteinet, det måste upp. Och sluta med det där höet.


Har fått 2 hinkar vitablock som man tydligen ska ute i hagen för fri tillgång, men efter att jag ville räkna foderstater så får Charlie, thinkern och min gammla ha det i sina boxar på prov.

Är det mineraler i vitablocen med, eller bara vitaminer? Helt okej ge dem vitaminer, men ger du en häst på foderstat med hyfsat mycket KPG bör du kontrollera så det inte blir för mycket (men det borde inte vara någon fara).

Jaha, vad säger du om det. Ska jag göra det lätt för mig och falla i salig trance eller be om ett nytt försök?

Välj själv. Kan räkna på de andra hästarna med, men du måste alltså proteinkomplettera. Så vill du ha hela stallet på lucern och KPG, eller vill du ha det så billigt som möjligt (förutsatt de klarar soja) på alla utom åringen? Vill du pytsa och blanda eller vill du ha det enkelt?

Och, jag är ledsen, men det där höet kan du mata rådjuren med. Eller göra julbockar av eller vad fan som helst, men INTE INTE INTE ge till hästarna. Ingen av dem *hård och brutal* Det är fint och bra tänkt att de ska ha att äta, och helt rätt så. Men tyvärr ställer det till bara en massa elände. Så det stjälper istället för hjälper.

Om du däremot kan shopap på dig hö med BRA värden så kan du jättegärna dryga ut hösilaget med hö (och behöva ge mindre kraftfoder).
 
Sv: Hur mycket MJ?

Gud vad jag skrattade !!!

Ok, fattar att det där med höet. Det har gått in, jag lovar.

Men glömde skriva att jag faktiskt ger min gamla och thinkern lusern på hela vinterhalvåret. Men pellets.

En sak till. Hur i hela friden kommer det sig att jag har så fina hästar?
Min gamla är glansig i pälsen, lagom i hullet, har vetkontroll på henne ca var 4:de månad just för att inte bli hemmablind. Tyvärr fick hon fång i våras och efter det har jag inte kommit fram till nån bra foderstat. Hon är finlemmad, mer som en arab en ett halvblod.

Valacken som jag fött upp själv har ALDRIG varit halt. Peppar, peppar.

Jag har ALDRIG!!!!!!!!!!!!!!! räknat på foderstater förr, jag skäms och hukar mig, den gamla har jag haft i 20 år, och både hon och valacken har haft mycket bra resultat på tävlingsbanorna.
Hur kan det komma sig att mina hästar då alltid varit friska. Så gäller även gamla stoets avkommor.

Har jag bara haft en j...a tur?
 
Sv: Hur mycket MJ?

Förresten, rådjuren kommer att bli skit glada, för på våran mark har vi sagt nej till jaktlaget.
Då kommer de inte bli skjutna när de äter vid sina gamla foderbord
 
Sv: Hur mycket MJ?

mimus skrev:
Gud vad jag skrattade !!!

Ok, fattar att det där med höet. Det har gått in, jag lovar.

Men glömde skriva att jag faktiskt ger min gamla och thinkern lusern på hela vinterhalvåret. Men pellets.

En sak till. Hur i hela friden kommer det sig att jag har så fina hästar?
Min gamla är glansig i pälsen, lagom i hullet, har vetkontroll på henne ca var 4:de månad just för att inte bli hemmablind. Tyvärr fick hon fång i våras och efter det har jag inte kommit fram till nån bra foderstat. Hon är finlemmad, mer som en arab en ett halvblod.

Valacken som jag fött upp själv har ALDRIG varit halt. Peppar, peppar.

Jag har ALDRIG!!!!!!!!!!!!!!! räknat på foderstater förr, jag skäms och hukar mig, den gamla har jag haft i 20 år, och både hon och valacken har haft mycket bra resultat på tävlingsbanorna.
Hur kan det komma sig att mina hästar då alltid varit friska. Så gäller även gamla stoets avkommor.

Har jag bara haft en j...a tur?

Tja, det går OFTAST ganska bra att chansa vilt. Jag är uppväxt med oanalyserat foder, och friska, trinda, blanka hästar. Jag analyserade inte själv förrän jag stod med ett fångsto samt en fyraåring. Sen den dagen jag fick min första analys och insåg vilka foderstater krakarna stått på analyserar jag utan undantag..

Men, de var friska och de var runda och blanka. Men jag fick ju lite 'svar' på en del mysterier. T ex varför häst X föll ur i januari varje år, varför häst Y blev så förbannat fet & het varje vinter och sådana saker.

Men det finns ju tom de som FÖDER UPP hästar utan analyserat foder och OFTAST går det bra. Men så kommer det där exemplaret det inte går så bra för just pga foderstaten. Det är dock sällan det slår mot uppfödaren för när problemen visar sig är hästen såld och det blir någon annans huvudvärk och hjärtesorg (been there...).

Som jag ser det, så visst skulle det ANTAGLIGEN gå bra ändå, X hästar i min ägo/vård överlevde ju och mådde bra trots oanalyserat hö och proteinbrist och felaktiga foderstater och kvoter och allting. Men om jag nu KAN analysera och hästarna får det optimalt, jag slipper ev dippar i hull/kondition, eller att hästen blir för fet, eller att i onödan ge kraftfoder för det inte behövs, eller lägga dyra pengar på att mata i en häst kraftfoder för den ska hålla hullet och det inte funkar (för det är fel kraftfoder sett till höets värden) så gör jag det ju gärna. En analys kostar ju jmf med alla andra kostnader i hästeriet inte så mkt.

Men jag månar ju om mina hästar och så vill jag ju att de ska PRESTERA så bra som möjligt med. Sen om det handlar om en tävlingshäst eller en skogsmullehäst spelar ju eg ingen roll.

Men, det går OFTAST bra, frågan är bara hur mår man när det går åt skogen, eller med vetskapen om att man fick ta någon annans 'skit' när hästen man köpt får sitt liv avslutat i förtid pga något som kunnat undvikas?

Det finns alltid två sidor av myntet, men det finns bara fördelar med att analysera och räkna, så jag kan inte komma på någon anledning att INTE göra det. Sen vill jag ju hela tiden lära mig mer, och då är ju det ofta just genom att INTE göra som man gjort senaste 'hundra åren', utan kanske prova något som kan bli ÄNNU bättre. Mina hästar mådde inte synbart DÅLIGT på fel kvoter, proteinbrist etc. Tvärtom. Men efter att ha sett SKILLNADEN (till det positiva) efter att börjat analysera och räkna så är ju min enda fundering VARFÖR i hela friden jag var så anti för och envist vägrade så länge innan jag gjorde det. Någonstans glömde jag att bra kan bli bättre, och bra inte är optimalt..

Hur ville du ha det med foderstatsförslagen, ska jag gå på KPG och hack, eller? (Menar då om jag ska räkna med KPG och hack även på de andra, eller om de ska ha nåt annat men de två du fått stå kvar, eller om jag ska ändra allihop, eller.. =))
 
Sv: Hur mycket MJ?

mimus skrev:
Förresten, rådjuren kommer att bli skit glada, för på våran mark har vi sagt nej till jaktlaget.
Då kommer de inte bli skjutna när de äter vid sina gamla foderbord

Och TÄNK så glada jägarna blir när någon av de trinda rådjuren trippar över på grannens mark och BLIR skjutna ;)

Vi har överlåtit jakträtten på vår mark mot att vi får 2 rådjur/år av e som jagar här. Jag skrattade så jag grät det året då jägarna var helt fashinerade och förundrade över hur FETA rådjuren var det året. Tacka f*n för det, de stod hela nätterna i hästhagen och tryckte i sig förstklassigt hösilage med kanonvärden. tror jag det att det var feta rådjur det året *S*

/Alexandra - som matar rådjur med dammigt fjolårshö, eländet möglade under förvaringen. är stuterivärden på det men dammar som sagt. Fast rådjuren tycks inte ha några större problem med bronkit ;)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Alexandra_W skrev:
Hur ville du ha det med foderstatsförslagen, ska jag gå på KPG och hack, eller? (Menar då om jag ska räkna med KPG och hack även på de andra, eller om de ska ha nåt annat men de två du fått stå kvar, eller om jag ska ändra allihop, eller.. =))

Ja tack.
Räkna på KPG på de andra men tänk på min gamla som hade fång i våras.
Thinker och unghästen kan få hack men jag är ändå tveksam till de andra just pga luftrören. Har du nån erfarenhet om de reagerar med hosta, de som är känsliga?

Självklart vill jag okså att mina hästar inte bara ska ha det bra utan bättre om det går

Havrehalm att ge i hagen? Vad tycker du om det?
Tyvärr så bokade jag upp mitt hösilage, innan jag fått analysen. Men man lär sig alltid.
Vad tycker du är ett bra analysvärde?
 
Sv: Hur mycket MJ?

Alexandra_W skrev:
Och

Vi har överlåtit jakträtten på vår mark mot att vi får 2 rådjur/år av e som jagar här. Jag skrattade så jag grät det året då jägarna var helt fashinerade och förundrade över hur FETA rådjuren var det året. Tacka f*n för det, de stod hela nätterna i hästhagen och tryckte i sig förstklassigt hösilage med kanonvärden. tror jag det att det var feta rådjur det året *S*

/ ;)

Det hade vi med men våra grannar tror de äger vår mark med + att hästar bara förstör. Ett år sköt de en älg 50 m från bostadshuset.

Jag lovar att jag var livrädd när en 80 årig halvblind gubbe byggt ett jaktpass i min sommarhage utan lov och satt på pass när hästarna gick där!!!

Sen äter inte jag kött, men det är en annan historia
 
Sv: Hur mycket MJ?

Ja tack.
Räkna på KPG på de andra men tänk på min gamla som hade fång i våras.

Ingen fara med KPG på den heller, även fånghästar ska ha sin kvot och sitt proteinbehov fyllt (men man ska inte överdriva och de ska inte få bli feta)


Thinker och unghästen kan få hack men jag är ändå tveksam till de andra just pga luftrören. Har du nån erfarenhet om de reagerar med hosta, de som är känsliga?

Har en dammkänslig/dammallergisk dam i stallet. Hostar av hö hur fint det än är. Äter hack utan minsta lilla problem. Nu ska man ju inte säga att det är si eller så pga hur EN häst reagerar, men klarar de hö borde de klara hack. Ser du att det inte funkar så får du väl ge dem pellets och valacken får käka upp hacket, du kan ju börja med att bara köpa en säck?


Havrehalm att ge i hagen? Vad tycker du om det?

Helst inte ;) Halm innehåller MJ men nästan inget protein, vilket gör att halm sänker kvoterna. Men det går ju att räkna med halm i foderstaterna, dvs ha en kvot som ger utrymme för halmätning. Och det är mycket bättre med halmen än det där höet, eftersom hur kassa värden man än får på protein i hö, så brukar MJ-värdet ligga ganska still, och överstiga halmens. Nu räknar jag förslag utan halm, så kan vi ta den diskussionen sen och se till att det finns utrymme för det sen om du vill, när du sett hur det känns med förslagen och så =)

Tyvärr så bokade jag upp mitt hösilage, innan jag fått analysen. Men man lär sig alltid.
Vad tycker du är ett bra analysvärde?

Nästan hopplöst att få ett analysvärde som är optimalt både för unghästar och vuxna, lättfödda och svårfödda. Det optimala är ju att hästen på fri tillgång äter så många kilo att den får allt MJ den behöver därifrån. Är det bara en bra kvot på hösilaget så är det bara att luat sig tillbaka och räkna pengar sen. MEN, den svårfödda hästen som behöver 100 MJ per dag och den lättfödda ponnyn som behöver 40 MJ per dag är svårt att få att funka på samma hö om de får äta fri tillgång.

Så det du ska titta på är i första hand KVOTEN mellan SRP/MJ. Den ska vara minst 6. Det blir dock för låg kvot för en unghäst tex, men det är inte spec svårt att med lite kraftfoder höja det. Är kvoten 7 passar det de flesta vuxna med. Så det JAG söker är en kvot på (minst) 7. Och så vill jag INTE ha ett MJ-värde över 8.

Ett räknaex. Hösilaget jag har har 6 MJ/kg foder och 42 gr SRP/kg foder. Kvoten är alltså 7.

Valacken behöver en kvot på 7, och ungefär 75 MJ. På fri tillgång äter han ungefär 15 kg hösilage. Det ger 15*6 = 90 MJ. Han får alltså i sig mer MJ än han behöver, men kvoten är bra. Det OPTIMALA värdet för honom är 5 MJ/kg foder och en kvot på 7. Då äter han precis lagom på fri tillgång.

Unghästen å andra sidan behöver drygt 100 MJ. Hon äter ca 13 kg hösilage på fri tillgång. Det ger 13*6= 78 MJ. Hon måste alltså ha cirka 22 MJ från kraftfoder. Sen behöver hon högre kvot än tabellhästen med, och bör ha en kvot på 8. Så där får jag höja kvoten lite (väldigt lätt dock eftersom den är såpass bra från början sas). Det OPTIMALA värdet för henne vore 7,6 MJ/kg foder och en kvot på 8.

Det optimala värdet för valacken är alldeles för lågt för åringen, och det optimala för åringen är alldeles för högt för valacken.

MEN, mitt hö ( 6 MJ och 7 i kvot) fungerar utan problem för båda två. Valacken får endera fri tillgång och blir lite rund, eller så får jag begränsa hans intag lite (jag kör med första alt). Och unghästen får större delen av sitt intag från hösilaget och så kompletterar jag med kraftfoder, men det blir inte bökigt utan är LÄTT att få till det.

Och måste jag välja så tar jag hellre ett värde så nära valackens optimala som möjligt än unghästens optimala. För det är enklare att ovanpå unghästens fria tillgång lägga på, än att tvingas ge valacken en begränsad stråfodrgiva för att hålla ner hans MJ.

I år är det en kompromiss, det är inte optimalt MJ-värde för någon av hästarna, men eftersom kvoten är bra och valacken får bli lite rund, och det är enkelt att lägag dit det som fattas på åringen så är jag jättenöjd.

Så, i första hand kvoten, och i andra hand MJ. Men jag tolererar MJ upp till 8 MJ/kg foder, huvudsaken är att kvoten är bra. Vill man INTE ge fri tillgång (vilket för MIG är väldigt viktigt då jag har hästana ute långa dagar samt kallstall, och tycker hästar ska kunna äta hela tiden) kan man tolerera högre MJ.

Det du inte behöver vara rädd för är en hög kvot, hellre 'för hög' än för låg.

Ska räkna åt dina pållar strax, ska bara gå och ta in och fodra mina egna små raringar först =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp