Hur mycket MJ?

Sv: Hur mycket MJ?

27 åriga stoet. Har räknat med att hon väger 490 kg, kan det stämma? Utgår från din tidigare foderstat, tycker spontant det är mycket MJ, men du får hålla koll. Blir hon fet får du hojta, då måste vi sänka (ska inte bli fet pga fånget). Byt inte foder hastigt på henne, och ge gärna magtarmbalansprodukt under bytet (med tanke på att hon redan haft fång, och att äldre hästar pga dess försämrade förmåga att tillgodogöra sig foder lättare får magtarmstörningar som i sig kan ge fång)

8 kilo hösilage
2 kg Krafft Lucern HACK
½ kg KPG
2 mått fosforbalans

98 MJ
SRP/MJ 6,3 (6,27)
Ca/P 1,9 (1,87)
Ca/Mg 3,8 (3,79)

Hon har dock SELENBRIST med denna foderstat. Har du några speciella önskemål på vad för tillskott du ska använda för att få upp det, eller ska jag bara ta nåt ur högen? (Finns ju lite olika från olika tillverkare, eller så tar man det via veterinären och ger Tokosel).

Det går också att ge 30 gram miner vit och sänka fosforbalansen till 1 mått. Då har du selenbehovet täckt om hon väger ca 500 kg. DU får dock lite mer överskott på kalcium (två gram extra)


Jag vet att hennes grovfodergiva är begränsad, men börja där får vi se var hullet tar vägen. Dessutom borde hon med tanke på ålder och tänder ha lättare att tillgodogöra sig lucern. KPG:t kan du ju blöta. HELST skulle jag med tanke på hennes ålder vilja ha henne på en högre kvot, men eftersom du är bekymrad ang fånget och vi höjer kvoten med kraftfoder så låt det vara såhär till en början iaf (eller, det väljer du själv iofs =)). Ska man sedan höja något åt henne skulle jag vilja höja lucernet i första hand.

Det GÅR att ge henne en foderstat som är mer hösilage + lucernbaserad, men då ökar du MJ, så det beror på var hullet tar vägen åt för håll..

Tinkervalacken är lite svårt att sia om vad han eg fått i sig i MJ-väg, men 6 kg hösilage ger 57 Mj, och sen har jag räknat med att han äter 5 kg av det där höet? Och om jag räknar lågt ang MJ på det och räknar med 5 MJ/kg där så har han ätit 82 plus några till från kraftfoder. Men eftersom han är svårfödd har jag dragit ner honom. Det kan fortfarande vara för mycket, men du får stämma av hullet sen på samtliga och så får vi se om vi måste korrigera. Det blir alltid lite trial and error första gången man räknar, sen är det bara att minnas hur mkt MJ de brhövde så blir det plättlätt nästa år =)

Iaf:

6 kg hösilage
2 kg lucern HACK. Jätteviktigt det är hack.
100 ynka gram KPG
60 gram Krafft Miner VIT

75 MJ
SRP/MJ 6,1
Ca/P 2,1 (lucernet och lite från miner vit)
Ca/Mg 3,6
Selenbehov täckt.

Så, bara att börja önska, gnälla eller beundra ;) Och välja om du vill ha selenet från någon speciell källa eller om det bara är attta ett tillskot ti högen åt gamlingen.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Jag tycker det verkar strålande bra.

27 åringen har aldrig varit fet i hela sitt liv. Så jag är inte orolig för mycket MJ. Tror att 490 kg är ganska bra gissat. Selen är väl lättast att få tag på via tokosel. Frågade i min foderaffär om de hade nån produkt med endast selen, men icke.
Hon får ständigt efter fånget probimin eller protexin, vågar inte sluta!

Tinkern är lättfödd, 140 cm men väger ca 490 kg.

Miner vit = helt ok.

Fosforbalans, finns det på granngården?

Var just nere och kvällsfodrade och gav alla av lusernhacket, ingen hostade.

Jag bugar,bockar och beundrar och hästarna hurrar över att de slipper ha brister av olika slag.
Det som svider mest är trots allt att jag inte kan ge dem hur mycket grovfoder jag vill, framförallt när de är ute så mycket.
Unghästen kommer bli jättearg.

PS
Om du åker förbi en gård ett par mil norr om Stockholm, där rådjuren är som älgar,
hararna stora som rådjur så är du hos mig.

De får kalasa på hippobasic,havre och minerblå och betfor hela vintern till ett "skithö" som efterrätt

Tack snälla du för hjälpen. och all tid du lagt ner.

(herregud vilken tur det inte finns björn här, dem skulle bli stora som elefanter)
 
Sv: Hur mycket MJ?

27 åringen har aldrig varit fet i hela sitt liv. Så jag är inte orolig för mycket MJ. Tror att 490 kg är ganska bra gissat. Selen är väl lättast att få tag på via tokosel. Frågade i min foderaffär om de hade nån produkt med endast selen, men icke.
Hon får ständigt efter fånget probimin eller protexin, vågar inte sluta!

Endast selen får man 'aldrig', den ges ihop med E-vitamin, så även i Tokosel.

Men soms agt, du kan lösa det med mineral med om du vill =)


Miner vit = helt ok.

Fosforbalans, finns det på granngården?

Kuggfråga ;) Det SKA finnas där och om inte SKA de kunna ta hem det. Men det har vissa Granngårdenbutiker svårt att fatta tydligen.. (Inte haft problem själv, men vet andra jag rek ge Fosforbalans som haft problem). Dock kan den finnas på andra foderaffärer med, som för Eclipse-Biofarmabs sortiment. Fosforbalanshinken räcker fö i eviiigheter, jag har inte ens kommit halvvägs och är inne på andra säsongen med den..


Var just nere och kvällsfodrade och gav alla av lusernhacket, ingen hostade.
Suveränt =) Känner du dig orolig kan du ju fukta hacket om du vill, men jag har soms agt inte haft problem med känsliga Kele, så.

Det som svider mest är trots allt att jag inte kan ge dem hur mycket grovfoder jag vill, framförallt när de är ute så mycket.
Unghästen kommer bli jättearg.

Jag vet hur du kände det, mitt hjärta blödde när jag hade skithö i två månader och gav unghästen (halvblod, åring då) 8 kg hö, punkt slut och valacken (som är van att stå på MINST 10 kg hö) 6 kg, punkt slut. Det var svååårt att inte sticka åt dem extra hö (men gällde att tänka på vad det ställde till med) och jag var nog lika lycklig som hästarna när vi fick bra hö igen och fri tillgång ;)


PS
Om du åker förbi en gård ett par mil norr om Stockholm, där rådjuren är som älgar,
hararna stora som rådjur så är du hos mig.

De får kalasa på hippobasic,havre och minerblå och betfor hela vintern till ett "skithö" som efterrätt

Värst vad snäll du är då, här serveras på sin höjd gammal havre åt dem, men allt som 'håller' sig (som t ex betfor) sparar jag för framtida bruk ;)
Tack snälla du för hjälpen. och all tid du lagt ner.

Ingen orsak, hojta om det visar sig att någon blir för rund eller för smal, eller sätter för dåligt med muskler eller nåt så får vi klura igen =)

Och OM alla funkar bra, skriv en minneslapp med hur mkt MJ de fick och vilken kvot, och spara till nästa år =)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Vbl travare valack 2 år. Vuxenvikt ca 500 kg. Tränas medelhårt - hårt. Är i normalhull och är normalfödd. Ligger på cs 95 MJ.

Kbl travare valack 4 år, 600 kg. Tränas även han medelhårt - hårt. Har just nu en del trivselkilon runt magen och är tämligen lättfödd ;) . Ligger på ca 85 MJ.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Alexandra_W skrev:
Åringen då:

9 kg hösilage
1,5 kg Krafft Lucern Hackat strå (INTE pellets, hack!!)
1,5 kg Krafft Pluss Grön (fd breed)

113 MJ
SRP/MJ 7
Ca/P 2
Ca/Mg 3,15

Du har täckt mineralerna med råge, selenbehov täckt med rejäl marginal. Och iom KPG har du dina vitaminer där med. Hög Ca/P-kvot från hack och viss del breed dock.

Varför inte fosfor balans till henne ?

Har suttit och räknat ekonomi på dessa foderstater och insett att det visserligen inte är de billigaste men synnerligen de enklaste precis som du sa.

På några av hästarna blir det ungefär som tidigare eftersom jag tryckt i dem chevinal, olika muslifoder i omgångar, och lite örter hit och dit.
Är en sån där som köper och provar.

En annan fundering : ska man ge lusern året runt eller sluta när gräset kommer, det har jag alltid gjort tidigare år.

Nu börjar jag okså inse att mina 2 inackorderingar förmodligen är drabbade av möjlig proteinbrist de med.

Ska genast hoppa på deras mattar och börja bearbeta dem så det inte vågar annat än att lyda!!!!!!!!!
 
Sv: Hur mycket MJ?

Den ena ligger idag på runt 90 MJ, kallblodstravare som gör ingenting (promenerar 30 min/dag). Skulle väl eg klassa henne som lättfödd, hon ser likadan ut på 60 MJ (aldrig provat med lägre)... Jag vet inte hur det går till, men så är det iaf. Jag är väl eg ganska glad åt det, det gör ju att man KAN ge mer hö...

Den andra (också kallblodstravare, gör heller ingenting) håller sej rätt lagom på mellan 65-70 MJ, fast det varierar ändå lite - när hon är odräktig kan man nog höja det en hel del för då verkar mycket av maten gå nånstans där det inte syns (hm), nu när hon är dräktig lägger hon på sej på ett helt annat sätt (annan ämnesomsättning antar jag).

Fast att jämföra kallblodstravare med araber kanske inte är så intressant egentligen.
 
Sv: Hur mycket MJ?

9 kg hösilage
1,5 kg Krafft Lucern Hackat strå (INTE pellets, hack!!)
1,5 kg Krafft Pluss Grön (fd breed)

113 MJ
SRP/MJ 7
Ca/P 2
Ca/Mg 3,15

Du har täckt mineralerna med råge, selenbehov täckt med rejäl marginal. Och iom KPG har du dina vitaminer där med. Hög Ca/P-kvot från hack och viss del breed dock.

Varför inte fosfor balans till henne ?

Behövs inte, behovet är täckt med marginal. KPG har högt mineralinnehåll och hon får såpass stor giva att du är med råge över mineralerna. Enda anledningen skulle vara för att sänka Ca/P-kvoten.


En annan fundering : ska man ge lusern året runt eller sluta när gräset kommer, det har jag alltid gjort tidigare år.

Det beror ju på hur mkt hästen behöver. Jag VET iofs att jag har SUPERBETE, men jag gör som så att (jag får gräsi vinterhagen med, dock inget super där inte, bara skräp) när de börjar lämna hö/hösilage tillf örmån till gräs så har jag is i magen ett tag och låter kraftfodret ligga kvar några veckor till. Sen när det börjar komma upp mer gräs och/eller närma sig betessläpp så fasar jag ut kraftfodret lite, sänker det proteinrikaste först. Sen släpps de över på bete och jag tar bort allt kraftfoder. Och sen TITTAR jag hur de ser ut och om jag behöver lägga på. (glöm inte ge mineral eller selen dock, jag ger miner grön under bete, i dos som täcker selenbehovet).

I ditt fall skulle jag sänka KPG:n när de äter mer gräs (om du gradvis får mer gräs) och sen sänka hacket. Om de går i princip direkt från grushage till bete så bort med allt kraftoder när de släpps på bete, och se var hullettar vägen (håll noga koll). Det är bra om du vet om du har generellt bra/dåligt bete (t ex hur de hållit hull tidigare år och så). Behöver du på betet stödfodra skulle jag göra det med Krafft Groov eller hack (om de vill äta det, mina ratar det om det finns gräääs).
 
Sv: Hur mycket MJ?

Alexandra_W skrev:
Hur mycket MJ får era hästar/dag, och vad är det för häst och vad gör de? *nyfiken*

2,5-årig fullblod/halvblodsvalack på lösdrift, får ca 100 MJ/dag (och 658 g srp). Fri tillgång på hösilage så jag vet inte exakt. Inget direkt arbete just nu pga underlaget, men brukar göra nåt 1-2 ggr/vecka annars. Tex promenera, tömköra, har börjat löshoppa lite smått.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Ang just kvoten Ca/P trodde jag att den skulle ligga lägre än 2, men jag fattar att du vet vad du pratar om och har bestämt mig för att följa dina råd.

Inför våren var jag var bara nyfiken på dina åsikter.
Vet nämligen att jag okså har superbete, att mina sommarhagar skulle kunna föda bra mycket fler hästar på sommaren än de jag har.
Men eftersom jag försöker växla hagar med nån baktanke att utrota maskarna som förmodligen inte går att utrota, så vill jag ha få hästar per ha.
Det betyder att en sommar som denna med mycket regn blev betet nästan farlig för det växte ju hela tiden, framförallt unghästen fick gallor som inte försvann förrän i sept.
Därför funderade jag på att man kanske ska vara extra försiktig när man vet att betet är kraftfullt.
Eller ha fler hästar, men det är kanske en annan tråd.
 
Sv: Hur mycket MJ?

mimus skrev:
Ang just kvoten Ca/P trodde jag att den skulle ligga lägre än 2, men jag fattar att du vet vad du pratar om och har bestämt mig för att följa dina råd.

Inför våren var jag var bara nyfiken på dina åsikter.
Vet nämligen att jag okså har superbete, att mina sommarhagar skulle kunna föda bra mycket fler hästar på sommaren än de jag har.
Men eftersom jag försöker växla hagar med nån baktanke att utrota maskarna som förmodligen inte går att utrota, så vill jag ha få hästar per ha.
Det betyder att en sommar som denna med mycket regn blev betet nästan farlig för det växte ju hela tiden, framförallt unghästen fick gallor som inte försvann förrän i sept.
Därför funderade jag på att man kanske ska vara extra försiktig när man vet att betet är kraftfullt.
Eller ha fler hästar, men det är kanske en annan tråd.

Den BÖR ligga lägre än 2. Men överskott från grovfoder (dit lucernhack räknas) är ingen fara, och vuxna hästar kan utan problem tolerera betydligt höre kvoter än så. (även om det OPTIMALA är lägre). Men du har behoven täckta och det är viktigast. Du kan gå in och sänka kvoten genom att öka på fosforöverskotten så du får en jämnare överskottsbalans, men JAG skulle inte göra det i ditt fall.. Men vill du kan vi ordna det, inga problem =)

ANg betet, så fler hästar funkar inte tyvärr. Betet tar SLUT fortare, men du får samma 'fart' i det, och håller du det nedbetat så får du gräsmattestuket där det hela tiden (om vädret vill) får upp det där späda, nya NÄRINGSRIKA gräset.

Det du kan göra är släppa på lite senare, när det är lite övervuxet. Annars är det bara stå ut, stripbeta eller plocka bort delar av dag.

Släpper du från grushage till bete, eller kommer det upp i vinterhagar med etc?

Jag tar som sagt bort ALLT kraftfoder samma dag de går ut på bete (gräsinvanda är de tack vare gräset i vinterhagen) och lägger INTE på det förrän jag ser de behöver det. Mitt bete födde högdigivande sto ALLDELES för bra förr-förra året, mjölken blev alldeles för kraftig, fölis växte för fort och senorna hann inte med. Fick inte bukt med eländet förrän jag avvande och kunde fodra fölis separat. Fölis är nu åring, och SVÅRFÖDD: Men hon var RUND på bara bete i år, och tack var det där regnandet var det drag i betet lääänge (bra nytillväxt).

Jag har haft som mest 3½ häst där (valacken, digivande stoet med föl vi sidan samt ett treårigt sto), det som hände var att betet tog slut fortare, men lika feta var de som när de bara går två hästar där.. (Vilket är lagom om det ska räcka hela säsongen)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Alexandra_W skrev:
Släpper du från grushage till bete, eller kommer det upp i vinterhagar med etc?

Det kommer direkt gräs i mina stora vinterthagar, så de beslutar själva att inte äta hö/ hösilage tidig på våren.
I och med att det ständigt är mycket bete här så blir de ute längre och längre tills att jag har dem ute på natten.
MEN i och med att vi har vattendrag i närheten och mycket skog blir det ofta problem med insekter.
Därför är de inne dagtid under högsommaren, och då får de naturligt vila magarna, har märkt att de ofta lägger sig ner och sover stor del av tiden inne.

Intressant är att under sommarhalvåret är jag som mest nöjd med valackens figur + att han oftast går som bäst.
Han är inte lika het och laddad som under kraftfodersperioden.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Efter att ha börjat fodra hästarna med nya foderstaten kan jag bara konstatera att jag redan nu märker skillnad även om de fortfarande håller på att vänja in sig. :)

Gamlan har gått upp i vikt, kunde konstatera att hon nog fallit ur en del i rädslan för fånget, men ingen sån reaktion och framförallt ingen hosta!!!
Hon är konstigt nog hungrigare och vill ha mer mat, något hon aldrig bett om tidigare, utan varit nöjd med det hon fått.

14 åriga valacken är okså tjatigare på mat men har faktiskt musklat på sig och är lite väl pigg, mer energi än vad både han och jag behöver.
Men han ser VÄLDIGT fin ut

Unghästen ser inte så tjock och dräktig ut längre, och märkligt nog är hon mycket nöjd.
Hon som blir jättearg :mad: om hon inte får äta hur mycket hon vill har sansatt sig och coolat ner sig lite.

Thinkern är helvild och jag undrar hur det här ska sluta, ungarna kan ine ta in honom som vanligt och han springer omkring och verkar vara kungen själv. :banana:

Antingen så har nån lagt PIGG OCH GLAD piller i deras mat eller så är det så illa att jag bara haft tur tidigare, ellersom A sa här ovan någonstans, visst mår hästarna bra, men varför inte se till, om man nu kan, så att de mår ännu bättre. :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp